Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa jne. istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Miksi lapset ja nuoret eivät anna bussissa ynnä muualla istuinpaikkojaan niitä tarvitseville?
Istutaan surutta jopa vanhusten ja invalidien paikolla ja vanhat ja vaivaiset seisovat.
Lapsille itselleenkin olisi paljon parempi , jos heidät opetettaisiin ottamaan muut huomioon,
eikä aina vain olettamaan olevansa maailman keskipiste.
Kommentit (126)
Monella on sairaus mikä ei näy ulospäin. Mielisairaus. Eli invapaikka ihan ansaitusti pyllyn alla.
Vierailija kirjoitti:
Paikan vanhuksille ja muille tarvitseville voisivat antaa myös keski-ikäiset ja nuoret aikuiset. Ihan kaikenikäiset voivat toimia tilanteen mukaan ja käyttäytyä huomaavaisesti. Lapset oppivat aikuisten esimerkistä.
Voi olla parempikin, että pienet koululaiset istuvat reppuineen. Muistan, että lapsena minua pelotti matkustaa bussilla kun en ylettynyt tungoksessa pitämään tangosta kiinni.
Kyllä jos on terve. Mä en ole.
Syy on aina vanhempien. Työskenneltyäni vuosikymmeniä lastensuojelualalla, voin todeta hiukan yleistäen, että vanhemmat ovat aina ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Om någon är Finlands brännpunkt, så är det de stora årskullarna. Kronologist går det enligt följande:
- Varifrån får vi tillräckligt många skolor och lärare?
- Räcker gymnasiekapaciteten till?
- Högskolorna måste utvidga sin kapacitet
- BB kan vara som förr, för trots dubbel mängd i fertil ålder, blir födslarna inte flera
- Hur finns det jobb åt alla
- Yngre borde göra mera fast vi har lagt beslag på allt
- När vi var unga köpte vi bostad
- När vi var unga, var vi på jobb
- Vi har förtjänat våra pensioner, fast vi inte betalade dem
- Ungdomen (som vi inte pippade till) är ohövlig
- Andra behöver inte sina pensioner och bör betala
- Amen
Det sägs att de stora årskullarna i Finland är likt en orm som har svalt en tennisboll. Var än bollen befinner sig i ormen, är alltid all fokus på det stället. Snart pluppar bollen
Kanelbulla menee sinne ruotsiin vaan asumaan, ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kai te valittajat tajuatte että ei kaikki sairaudet näy päälle päin. Mulla on todettu selkäsairaus 30v. En tod. nyt 54v. anna paikkaa pois.
Kai sä tajuat että tässä puhuttiinkin, miksei lapset ja nioret anna vanhemmille tilaa? Miten ymmärsit että tarkoitettiin että sun pitäis nousta? Niin typerää ymmärryksen puutetta että oot sen invalippus ansainnu ihan ilman sitä selkäsairautta
Vierailija kirjoitti:
Suomi (ja koko läntinen maailma) on niin lapsi- ja nuoriso-vihamielinen ja kaikki asiat tehdään vain aikuisia silmällä pitäen. En yhtään ihmettele, että lapset eivät huomioi meitä vanhempia. Toivon, että tämän hetken lapset ja nuoret eivät huolehdi meistä sitten kun me sitä tarvitsemme. Se olisi meille paskiaisille aivan oikein.
m46
Ehkä jos lapset ja nuoret käyttäytyisivät paremmin, niin ei oltaisiin niin lapsi-
ja nuorisovihamielisiä. Nyt lapsi/nuori saattaa haistatella aivan vieraalle aikuiselle
päin naamaa. Kyllä siinä lapsi/nuorisovihamieliseksi tulee.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lapseni opettanut että jos niille merkityille paikoille joutuu istumaan niin niistä sitten noustaan ja annetaan tilaa niille joille ne on tarkoitettukin. Muilta paikoilta ei ole mikään pakko nousta.
Miten niin "joutuu istumaan"? Opeta lapsellesi, että niihin ei istuta ja hänelle tekee ihan hyvää vaikka seistä kun on viettänyt koko päivän takapuoli pulpetissa.
Kyllä tää johtuu myös siitä, että nykynuoret tuijottaa vaan sitä kännykkää, eikä huomioi ympärillään mitään. Ei sitäkään, jos vanhempi paikan tarvitsisi. Yleensä kyllä kun avaa suunsa ja pyytää paikkaa, niin paikan myös saa.
Vierailija kirjoitti:
Syy on aina vanhempien. Työskenneltyäni vuosikymmeniä lastensuojelualalla, voin todeta hiukan yleistäen, että vanhemmat ovat aina ongelma.
Ai se lasuongelmat johtuu siis tuosta asenteesta, hyvä tietää. Ei ihme että pulju on niin surkea kun korkeakoulussa asti käydään mutta silti ei osata hommaansa hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi (ja koko läntinen maailma) on niin lapsi- ja nuoriso-vihamielinen ja kaikki asiat tehdään vain aikuisia silmällä pitäen. En yhtään ihmettele, että lapset eivät huomioi meitä vanhempia. Toivon, että tämän hetken lapset ja nuoret eivät huolehdi meistä sitten kun me sitä tarvitsemme. Se olisi meille paskiaisille aivan oikein.
m46
Ehkä jos lapset ja nuoret käyttäytyisivät paremmin, niin ei oltaisiin niin lapsi-
ja nuorisovihamielisiä. Nyt lapsi/nuori saattaa haistatella aivan vieraalle aikuiselle
päin naamaa. Kyllä siinä lapsi/nuorisovihamieliseksi tulee.
Ei. Tuo lasten vihaaminen alkaa jo kun lapsi on vasta vatsassa. Ei ole siis mikään muna-kanatilanne, vaan ensin vihataan ja sitten ihmetellään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi aikuinen ihminen ihan rohkeasti mennä sanomaan lapselle, että anteeksi saisinko paikan kun en jaksa seistä. Voin veikata, että 99% lapsista antaa sen.
Jos nämä rasittavat nuoren siihen pisteeseen, että kaatuu kotiintullessaan sänkyyn, kannattaisi laittaa se kännykkä hetkeksi jäähylle ja käydä päivittäin ulkoilemassa.Aika surkea kunto tuossa iässä
Aina kun tarjoaa paikkaa, niin sitä ei oteta vastaan. Ei nää nykyajan mummelit ja papparaiset vaan suostu ottamaan paikkaa vastaa. Muutama sitten kaatunut ja saanut nostella niitä lattialta.
Onko kukaan muu huomannut samaa? Eivät vain hyväksy olevansa vanhuksia ja ottamaan apua vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai te valittajat tajuatte että ei kaikki sairaudet näy päälle päin. Mulla on todettu selkäsairaus 30v. En tod. nyt 54v. anna paikkaa pois.
Sä et ole lapsi etkä nuori millään mulla edes 30v sitten..
Kyllä mä ainaki annan vaikken oo enää mikään nuori oon 19-vuotias mut jos joku vanhus tarvii istumapaikan ni tottakai siirryn mut sitä aina ei välttämättä huomaa jos bussi on ihan täys ja istuu jossain takana ni ei ehkä osaa siks antaa paikkaa jos ei näe.
No toisaalta voisi kysyä miksi ne raihnaiset lähtee koulujen alku-ja päättymis aikoina sinne bussiin ? Siinä on tunteja aikaa ajella bussilla edes takaisin. Kyllä lapset ja nuoretkin väsyy, heillä voi myös on olla esimerkiksi paikkoja kipeänä etteivät voi seistä. Tunnen yhden nuoren joka pyörtyy jos joutuu bussissa seisomaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainaki annan vaikken oo enää mikään nuori oon 19-vuotias mut jos joku vanhus tarvii istumapaikan ni tottakai siirryn mut sitä aina ei välttämättä huomaa jos bussi on ihan täys ja istuu jossain takana ni ei ehkä osaa siks antaa paikkaa jos ei näe.
Nuori oot vielä, ja selvästi fiksu ja kiva nuori! Kiitos sinulle!
Kävin kovien pakkasten aikaan bussikyydillä ostamassa autoon apukäynnistysakun ja samalla tarttui kaupasta muutakin työkalua mukaan joten olin melko raskaassa lastissa, 60 aH 12V akku kangaskassissa kannossa, repussa loput työkalut. Onneksi kävin sellaiseen aikaan että ei ollut koululaisia bussissa, joten sai istua ja huilata edes sen bussimatkan ajan. Noin muuten ei olisi kyllä mitään ongelmaa seistäkään mutta normaalisti kylläkin kuljen omalla autolla.
Saattoihan joku itse mielessään vähän ihmetellä mitä tuo yksi ukko akkua kantaa linja-autossa :D
Olen varmaan nyt hirveä nuori, mutta miksi minun pitäisi osata lukea ajatuksia? Pyytäkää sitä paikkaa. Elämä on helpompaa, kun osaa hyödyntää äänihuuliaan.