đ Lihavat ja laihduttajat, TIEDĂTTEKĂ kuinka vaikeaa on pysyĂ€ hoikkana laihduttamisen jĂ€lkeen? đ Asiasta on tehty useampi tuore tutkimus.
Laihduttaminen on elimistölle viesti nÀlÀnhÀdÀstÀ, siitÀ ettÀ ruoan saaminen ei enÀÀ olekaan ihan varmaa. TÀmÀ herÀttÀÀ geeneissÀmme olevan selviÀmisvietin ja elimistö alkaa hamuamaan ylimÀÀrÀistÀ rasvakerrosta kaikin mahdollisin keinoin. Hormonitoiminnan takia mm. kyky tuntea kyllÀisyydentunnetta heikkenee ja tÀssÀ tilanteessa ihminen syö liikaa.
Lihominen on jÀttÀnyt elimistÀmme rasvasolujen mÀÀrÀn koholle, laihduttaminenkaan ei enÀÀ tilannetta muuta, vaikka rasvasolujen koko pienenee laihduttaessa.
Laihduttamisen jÀlkeen jÀytÀvÀ nÀlkÀ kestÀÀ ihmisestÀ riippuen 1 - 3 vuotta ja sitÀ ei loppujen lopuksi kestÀ kukaan. NÀlkÀ onkin yksi tunnettu kidutuskeino.
Tutkimuksessa laihduttaminen johti lopulta painoindeksi kohoamiseen lÀhtötilannetta korkeammaksi. Laihduttaminen siis tekee ihmisestÀ lihojan.
Paras - ja kÀytÀnnössÀ ainoa - tapa pysyÀ hoikkana on olla koskaan lihottamatta itseÀÀn. TÀstÀ syystÀ itsestÀÀn hoikkana pysyvÀt ovat sellaisia ihmisiÀ, jotka ovat aina olleet hoikkia. Muut ovat lihavia tai ikuisia jojoilijoita.
Lihavat, ÀlkÀÀ enÀÀ odottako, ettÀ voisitte enÀÀ olla hoikkia kuin tilapÀisesti vain. Kaikki tuntemani laihduttajat ovat lihoneet takaisin - korkojen kera. Se on todella sÀÀli nÀiden ihmisten puolesta.
Kommentit (424)
Vierailija kirjoitti:
Treenaaminen on otettava tavaksi, niin ei pÀÀse lihoamaan... vaikka olisi epÀmukavaa ja laiskaolo.
Jos on epÀmukava tai laiska olo, kannattaa kÀydÀ uniapneatutkimuksessa ja selvittÀÀ onko onnistunut hankkimaan kakkostyypin diabeteksen...
Nyt tuli itsensÀ lihottaneille kylmÀ suihku!!! Kiloista ei pÀÀsekÀÀn eroon.
Yhden Suomen johtavista lihavuusleikkauskirurgeista, professori Pauliina Salmisen mukaan vaikeasti lihavan ihmisen elimistön viestintĂ€ on âvÀÀrissĂ€ asetuksissaâ, laihtuminen on usein mahdotonta tai epĂ€inhimillisen ponnistelun takana.
HÀn kertoo myös miksi lihavuuslÀÀke ei ole ratkaisu.
Summa summarum: Ihmisen elimistöÀ ei ole tarkoitettu ylipainoiseksi, se menee ylipainosta sekaisin, rikki.
MitÀ itsensÀ lihottaneet ajattelevat tÀstÀ uutisesta?
Vierailija kirjoitti:
"Luepas tuota uusinta tutkimusta niin ymmÀrrÀt ettÀ laihduttanut kÀrsii jatkuvasta nÀlÀstÀ ja kyvyttömydestÀ tuntea kyllÀisyyttÀ. Harva kestÀÀ pidempÀÀn nÀlÀssÀ ilman repsahdusta."
NiinpÀ. Jos vedÀt jonkun kaalisoppakuurin, toki alat tuntea nÀlkÀÀ jo hyvin nopeasti, muutamassa pÀivÀssÀ. Sen sijaan jos teet elÀmÀntapamuutoksen maltillisella kalorivajeella ja niin ettÀ ruoka on ravitsemuksellisesti tasapainoista, voi mennÀ jopa kuukausia ilman ettÀ tulee vaikeuksia. Mutta jos painonpudotusurakka on pitkÀ, niin useimmilla huolimatta tÀstÀ kyllÀ tulee se jatkuva nÀlkÀ ja kyllÀisyyden puute. Mulla se usein tulee 3-5 kk kohdalla ns. jÀrkevÀÀ elÀmÀntapamuutosta. Ja sitten kun se jatkuva nÀlkÀ, heikotus yms. alkaa, niin tuppaa "heikkoina hetkinÀ" repsahtelemaan, ja koska nÀlkÀvelka on kauhea, repsahtelu tihenee ja muuttuu ahmintahÀiriösyöömiseksi ja sitten mennÀÀn taas.
Olen laihduttanut kymmeniÀ kiloja elÀmÀni aikana. Nopeasti, hitaasti, jÀrkevÀsti, ei jÀrkevÀsti, elÀmÀntapamuutoksella ja dieettinÀ. Ei ole mitÀÀn vÀliÀ miten laihduttaa. Minulla on nÀlkÀ kun olen laihtunut. VielÀ kolmekin vuotta laihtumisen jÀlkeen on jatkuva nÀlkÀ. NÀlkÀ 24 h pÀivÀssÀ. NÀlkÀ vaikka napaa kiristÀisi niin, ettÀ nappia pitÀÀ avata. NÀlkÀ vaikka olisin juuri syönyt kaksi tÀyttÀ ateriaa perÀjÀlkeen enkÀ fyysisesti pystyisi ahtamaan enempÀÀ. Silti nÀlkÀ samaan aikaan nipistÀÀ vatsaa. Aina.
Ja aina viimeistÀÀn siinÀ 3-4 vuoden kohdalla en enÀÀ jaksa sitÀ jatkuvaa nÀlkÀÀ. On pakko antaa mennÀ ja syödÀ. NÀlkÀ loppuu vasta kun alkuperÀinen paino + 2-3 kiloa pÀÀlle on saavutettu.
En halua elÀÀ loppuelÀmÀÀni nÀlÀssÀ. Olen sairaalloisen lihava nyt, mutta tiedÀn, ettÀ jos laihdutan, olen vielÀ lihavampi 4 vuoden kuluttua viimeistÀÀn. Olisin varmasti normaalipainoinen, jos en olisi koskaan laihduttanut. Mutta silloin aikoinaan en ollut tyytyvÀinen kehooni, pidin itseÀni lÀskinÀ. Jos vain olisin tiennyt silloin, mitÀ nyt tiedÀn, elÀmÀ nÀyttÀisi nyt erilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Luepas tuota uusinta tutkimusta niin ymmÀrrÀt ettÀ laihduttanut kÀrsii jatkuvasta nÀlÀstÀ ja kyvyttömydestÀ tuntea kyllÀisyyttÀ. Harva kestÀÀ pidempÀÀn nÀlÀssÀ ilman repsahdusta."
NiinpÀ. Jos vedÀt jonkun kaalisoppakuurin, toki alat tuntea nÀlkÀÀ jo hyvin nopeasti, muutamassa pÀivÀssÀ. Sen sijaan jos teet elÀmÀntapamuutoksen maltillisella kalorivajeella ja niin ettÀ ruoka on ravitsemuksellisesti tasapainoista, voi mennÀ jopa kuukausia ilman ettÀ tulee vaikeuksia. Mutta jos painonpudotusurakka on pitkÀ, niin useimmilla huolimatta tÀstÀ kyllÀ tulee se jatkuva nÀlkÀ ja kyllÀisyyden puute. Mulla se usein tulee 3-5 kk kohdalla ns. jÀrkevÀÀ elÀmÀntapamuutosta. Ja sitten kun se jatkuva nÀlkÀ, heikotus yms. alkaa, niin tuppaa "heikkoina hetkinÀ" repsahtelemaan, ja koska nÀlkÀvelka on kauhea, repsahtelu tihenee ja muuttuu ahmintahÀiriösyöömiseksi ja sitten mennÀÀn taas.
Olen laihduttanut kymmeniÀ kiloja elÀmÀni aikana. Nopeasti, hitaasti, jÀrkevÀsti, ei jÀrkevÀsti, elÀmÀntapamuutoksella ja dieettinÀ. Ei ole mitÀÀn vÀliÀ miten laihduttaa. Minulla on nÀlkÀ kun olen laihtunut. VielÀ kolmekin vuotta laihtumisen jÀlkeen on jatkuva nÀlkÀ. NÀlkÀ 24 h pÀivÀssÀ. NÀlkÀ vaikka napaa kiristÀisi niin, ettÀ nappia pitÀÀ avata. NÀlkÀ vaikka olisin juuri syönyt kaksi tÀyttÀ ateriaa perÀjÀlkeen enkÀ fyysisesti pystyisi ahtamaan enempÀÀ. Silti nÀlkÀ samaan aikaan nipistÀÀ vatsaa. Aina.
Ja aina viimeistÀÀn siinÀ 3-4 vuoden kohdalla en enÀÀ jaksa sitÀ jatkuvaa nÀlkÀÀ. On pakko antaa mennÀ ja syödÀ. NÀlkÀ loppuu vasta kun alkuperÀinen paino + 2-3 kiloa pÀÀlle on saavutettu.
En halua elÀÀ loppuelÀmÀÀni nÀlÀssÀ. Olen sairaalloisen lihava nyt, mutta tiedÀn, ettÀ jos laihdutan, olen vielÀ lihavampi 4 vuoden kuluttua viimeistÀÀn. Olisin varmasti normaalipainoinen, jos en olisi koskaan laihduttanut. Mutta silloin aikoinaan en ollut tyytyvÀinen kehooni, pidin itseÀni lÀskinÀ. Jos vain olisin tiennyt silloin, mitÀ nyt tiedÀn, elÀmÀ nÀyttÀisi nyt erilaiselta.
SInĂ€ olet pelottava esimerkki siitĂ€ miksi ITSEĂĂN EI KOSKAAN KANNATA LIHOTTAA YLIPAINOISEKSI. đ€ąđ€źđ€ź!!!!
Kamalia kohtaloita ihmisillĂ€. Melkein itku tulee heidĂ€n puolesta. đą
En ole koskaan lihottanut itseÀni ja siksi olen saan olla ihan luonnollisesti kepeÀ keijukainen, jolla on kevyt askel. TykkÀÀn liikkua, koska se on niin ihanan kevyttÀ ja mukavaa ja siitÀ tulee tosi hyvÀ olo! EikÀ minun tarvitse tarkkailla syömisiÀni, koska tunnen kyllÀ, kun olen tÀynnÀ. Ja jos joudun syömÀÀn herkkuja ja makeaa, sitÀ ei tee mieli sen jÀlkeen pitkÀÀn aikaan enkÀ edes kaipaa herkkuja ja makeaa.
Minun ei siis tarvitse hukata ajatustakaan liikkumiselle ja terveelliselle syömiselle, koska ne tapahtuvat minulla ihan itsestÀÀn normaalina elÀmÀnÀ. EhkÀ tÀmÀ on se juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HyvÀ kun karkikkien ja suklaan hinnat nousevat ja hyvÀ muistutus ettei niitÀ tarvitse ollenkaan kun olen sokeria vÀhentÀnyt muutenkin ylipainoisena ja diabeetikkona. Sokeri aiheuttaa diabeetesta ja syöpÀÀ.
Lapsuudessa syötiin sokeria kuin simo hilloa kun se oli halvinta mössöÀ. Ihme ettÀ on vielÀ elossa siitÀ jÀrkyttÀvÀstÀ sokeripitoisesta ruokavaliosta. Elintapojen kakkostyypin diabetes tuli viiskymppisenÀ.
Lapsena ja nuorena en voinut mitÀÀn vaikuttaa ruokaan jotenka se ruoka oli ihan kuidutonta ja ihan pelkkÀÀ vehnÀ pulla mössöÀ mitÀ sai.
Aivan ihmeellinen kuvitelma, ettÀ ylipainoiset tykkÀÀvÀt pullasta. MinÀ en ainakaan saata edes syödÀ karkkia enkÀ pullaa..hedelmÀtkin ovat aivan liian makeita. Greippi ja sitruuna ovat ainoa, joita saatan syödÀ, mutta greippilin siinÀ rajoilla, ettÀ on ihan liian sokerinen.
KyllÀ minua vain lihottaa rasva, ja aina tekee mieli suolaista.
Syö rasvaa, mutta jÀtÀ hiilihydraatit pois. Rasvalla ei kukaan saa itseÀÀn lihotettua. Siihen tarvii hiilihydraatteja.
TÀÀllĂ€ sarjaviesteilee joku itsenĂ€ hoikkana tai normaalipainoisena pitĂ€nyt viimeisen pÀÀlle omahyvĂ€inen aikuinen âkoulukiusaajaâ. Nautiskelee, kun saa yrittÀÀ kÀÀntÀÀ veistĂ€ ylipainoisten haavassa ja lĂ€llĂ€tellĂ€ ettĂ€ teillĂ€pĂ€ ei ole toivoa, harmittaako nyt! Voi myötĂ€hĂ€peĂ€. Pienen ihmisen pienet ylpeyden aiheet.
Itse olen pysynyt viisikymppiseksi asti hoikkana (painoindeksi 19 ja risat), urheilen paljon ja syön paljon, mutta terveellisesti. Ja tasan tarkkaan sen viisi kertaa pÀivÀssÀ (ja kunnolla), mitÀ joku tÀÀllÀ ihmetteli. Ei se anna aihetta minkÀÀnlaiseen omahyvÀisyyden! Paljon on varmasti kiinni geeneistÀ ja ympÀristöstÀ, joita en todellakaan ole (lapsena) itse valinnut.
TÀmÀkin ketju on hyvÀ todistus siitÀ, ettÀ tutkimuksista huolimatta moni ON pystynyt laihduttamaan jÀrkevÀllÀ elÀmÀntapamuutoksella. Se on mahdollista! Aloita pienestÀ: vaikka siitÀ ettÀ vaihdat levitteen ja juuston vÀhÀn kevyemmÀksi, mutta syöt muuten tavallisesti. PysyviÀ pieniÀ muutoksia. TsemppiÀ!!
Kannattaisi varmaan tÀtÀkin miettiÀ ennen kuin lappaa lisÀÀ paskaa suuhun?
Vierailija kirjoitti:
TÀÀllĂ€ sarjaviesteilee joku itsenĂ€ hoikkana tai normaalipainoisena pitĂ€nyt viimeisen pÀÀlle omahyvĂ€inen aikuinen âkoulukiusaajaâ. Nautiskelee, kun saa yrittÀÀ kÀÀntÀÀ veistĂ€ ylipainoisten haavassa ja lĂ€llĂ€tellĂ€ ettĂ€ teillĂ€pĂ€ ei ole toivoa, harmittaako nyt! Voi myötĂ€hĂ€peĂ€. Pienen ihmisen pienet ylpeyden aiheet.
Itse olen pysynyt viisikymppiseksi asti hoikkana (painoindeksi 19 ja risat), urheilen paljon ja syön paljon, mutta terveellisesti. Ja tasan tarkkaan sen viisi kertaa pÀivÀssÀ (ja kunnolla), mitÀ joku tÀÀllÀ ihmetteli. Ei se anna aihetta minkÀÀnlaiseen omahyvÀisyyden! Paljon on varmasti kiinni geeneistÀ ja ympÀristöstÀ, joita en todellakaan ole (lapsena) itse valinnut.
TÀmÀkin ketju on hyvÀ todistus siitÀ, ettÀ tutkimuksista huolimatta moni ON pystynyt laihduttamaan jÀrkevÀllÀ elÀmÀntapamuutoksella. Se on mahdollista! Aloita pienestÀ: vaikka siitÀ ettÀ vaihdat levitteen ja juuston vÀhÀn kevyemmÀksi, mutta syöt muuten tavallisesti. PysyviÀ pieniÀ muutoksia. TsemppiÀ!!
Miksi lihotit itsesi, leikit oikeain syöttöporsasta ja nyt on kaikkien muiden vika :( yyy yyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi hele :D YĂK oikeasti kuinka te pystytte elĂ€mÀÀn nĂ€in?
Tuollainen itkupotkuraivariasenne ei ole oikea lÀhtökohta onnistuneelle laihduttamiselle. PitÀisi hyvÀksyÀ ja myöntÀÀ se tosiasia, ettÀ on ihan itse omalla toiminnallaan lihottanut itsensÀ eikÀ kukaan muu voi laihduttaa kilojasi sinun puolestasi.
RRRĂYH!! Ja kolme litraa sokerilimua pÀÀlle.
just tĂ€stĂ€ syystĂ€ en uskalla enÀÀ laihduttaa koska laihdutus yritysten takii painan nyt 50 kiloa enemmĂ€n kuin ennen niitĂ€... ja painoa oli jo silloinkin. nyt uniapnea ja kipujen takia työkyvyttömyys ja verenpaine korkea... nukuin taas yön huonosti ja saan unta pĂ€tkissĂ€ jos tankkaan vĂ€lillĂ€ riittĂ€vĂ€sti... nĂ€n menee kellon ympĂ€ri... joo tiedĂ€n ettĂ€ lihon edelleen mutta MINKĂS TEET!!!
Kun katsoo tuttavapiiriÀ nyt ja vertaa siihen mitÀ se oli 10 vuotta sitten niin itsensÀ lihottaneet ovat lihottaneet itseÀÀn vain lisÀÀ.
En tiedÀ. Laihdutin 20kg 30 vuotta sitten eikÀ kiloakaan ole tullut takaisin. PÀinvastoin, olen nykyÀÀn vielÀ siitÀ pari kiloa hoikempi. Ei ole vaikeaa.
TiedÀn, kyllÀ tÀmÀ on aivan ÀÀrimmÀisen vaikeaa, vaikka harrastaa paljon liikuntaa ja syö suht terveellisesti, hyvin harvoin mitÀÀn herkkuja. Kokoajan pitÀisi nÀhdÀ nÀlkÀÀ ja syödÀ niin vÀhÀn ettei sillÀ jaksa fyysisessÀ työssÀ ja liikkua. LeivÀnsyöntiÀkin pitÀÀ vÀltellÀ, tÀmÀ tuo helposti pari kiloa nopeasti jos pÀivÀssÀ syö edes 2 leipÀpalaa.
Vierailija kirjoitti:
TiedÀn, kyllÀ tÀmÀ on aivan ÀÀrimmÀisen vaikeaa, vaikka harrastaa paljon liikuntaa ja syö suht terveellisesti, hyvin harvoin mitÀÀn herkkuja. Kokoajan pitÀisi nÀhdÀ nÀlkÀÀ ja syödÀ niin vÀhÀn ettei sillÀ jaksa fyysisessÀ työssÀ ja liikkua. LeivÀnsyöntiÀkin pitÀÀ vÀltellÀ, tÀmÀ tuo helposti pari kiloa nopeasti jos pÀivÀssÀ syö edes 2 leipÀpalaa.
Onhan se vaikeaa, jos ei tajua, mitÀ ja miten kannattaa syödÀ. PelkkÀ kaloreitten tuijottelu ei auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se vaikeaa, jos ei tajua, mitÀ ja miten kannattaa syödÀ. PelkkÀ kaloreitten tuijottelu ei auta.
No mikÀ tÀmÀ sinun ainoa ja oikea tapa on syödÀ, mitÀ me muut ei ymmÀrretÀ kun ollaan niin tyhmiÀ ja lÀskejÀ?
Vierailija kirjoitti:
Joo lihavathan aina sanovat, ettei paino putoa vaikka ovat syömĂ€ttĂ€ ja kaksi leipĂ€palaa nostaa painoa ainakin kaksi kiloa. đ€Łđ€Ł
Uskokoon ken tahtoo!
Treenaaminen on otettava tavaksi, niin ei pÀÀse lihoamaan... vaikka olisi epÀmukavaa ja laiskaolo.