Työssäkäyvänäkään ei ole enää varaa kuin välttämättömään.
Surullista että on menty tähän. Kulut nousseet kuukaudessa satoja euroja, palkka ei nouse juuri mihinkään.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vain voi olla niitä huippupalkkaisia!
Eivät voi ja naisvaltaiset alat ovat tuomittu ikuiseen palkkakuoppaan jos hallituksen uudistukset menevät läpi.
Miksi naiset ovat niin tyhmiä, että menevät huonosti palkatuille aloille? Eikö äly riitä niihin parempipalkkaisiin hommiin?
Ennen asuttiin vaimoni kanssa omakotitalossa. Meitä oli kaksi työssäkäyvää ja kulut maksettiin puoliksi. Oli yhteinen tili, jonne laitettiin osa palkoistamme ja sitä tiliä käytettiin yhteisiin menoihin. Asuminen, ruoka, vakuutukset, auto jne. Kaikki oli tavallaan kohtalaisen edullista, kun oli kaksi maksajaa. Kummallakin oli myös omat pankkitilit ja niitä kumpikin käytti oman mielensä mukaan.
Sitten tuli ero. Talo jäi ex-vaimolle. Nyt olen asunut yksin jo kokonaisen vuoden. Pidin kirjaa 2023 ruokakauppaostoksista. Näyttää ruokakauppaan menneen 200 euroa/kk. 1v keskiarvo siis. Tosin siinä on mukana hammastahnaa, shampoota, vessapaperia yms. eli kaikki ei ole ollut ruokaa. Nälkää ei ole tarvinnut nähdä ja mielestäni syön ihan monipuolisesti sekä terveellisestikin.
Kun muutin tänne, niin aloitin tyhjästä, mutta nyt on keittiön kaapit kohtalaisen täynnä kaikenlaista ruokatarviketta, samoin kuin jääkaappi ja pakastin. Eli tänä vuonna menee ruokaan varmasti vähemmän, kun perusjutut löytyy omista kaapeista jo valmiiksi.
Asumiseen menee muutama satanen kuussa (kerrostalokaksio, 62 neliötä, Tampereella). Autosta mulla on puolikas, kun se jäi meidän yhteishuoltajuuteen ja sen kulut maksetaan edelleen puoliksi. Autokaan ei ole mikään monen tonnin auto eli sen arvo ei enää juuri voi laskea, mutta vakuutukset, huollot, polttoaine renkaat jne. maksaa tietysti jotain.
Laskeskelin juuri että jos tulee tiukka paikka, niin pärjään ihan hyvin noin tonnilla per kuukausi. Olen samankokoinen kuin 20v sitten eikä mulla ole tarvetta ostaa jatkuvasti uusia vaatteita. Päinvastoin, vaatekaapissa on sen verran vanhoja farkkuja ja t-paitoja jne, että muutaman vuoden voisi varmaan pärjätä aika vähillä vaateostoksilla.
Muilla on tietysti muunlaisia elämäntilanteita, mutta tämä oma tilanteeni herätti huomaamaan, että eläminen ei välttämättä kuitenkaan ole mitenkään älyttömän kallista. Kun joskus olen lukenut juttuja, joissa kerrotaan, miten yksinelävät maksaa kaikesta aina enemmän. Nyt oikeastaan ainoa tuonsuuntainen havainto on se, että jos lähden ulkomaan matkalle, niin yhden hengen hotellihuone on aina kalliimpi kuin mitä puolikas 2-hengen huoneesta.
Pitää muistaa että sellaista palkkaa ei ole olemassakaan, mitä ei pienen totuttelun jälkeen saisi kulutettua loppuun jo ennen seuraavaa tilipäivää. Erityisesti jos käy kaupassa eikä katso yhtään hintoja, niin ihan varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kokoomus ja persut haluaa, että te olette köyhiä ja pysytte köyhinä. Teette mitä hanttihommia käsketään sillä pikkupalkalla, jolla ei elä, että teette kolmea työtä. Ja nauravat matkalla veroparatiisiin, jonne saadaan yksityistämällä pumpattua valtonvaroja ja veroja. Ja te hölmöt äänestätte kiilto silmissä juuri heitä.
Mee töihin. Ota kaksi. ÄrrPurra.
Tässäpä Kuukauden Viisaus. Hienosti kirjoitettu.
Näin se hölmö kansa äänesti omaa etuaan vastaan. Eihän köyhätavis "SAA" kokkari-elintasoa äänestämällä heitä! Nimenomaan se työläisköyhyys tulee olevaan seuraavan 3 vuoden riemu monelle pätkä-ja osa-aikaista duunia pakertavalle kun yleisetelinkustannukset pumpataan enenevästi ylöspäin, jotta veroeurojen tariffi pysyy valtion kasvaneiden kulujen takia kokkariporukoiden verosuunnittelun s
Se rahaa nielevä sotehimmeli oli ihanan sannan hallituksen päätös. Olisko kansan pitänyt äänestää sanna uudestaan levittelemään verorahoja sinnetänne ja kiristämään verotusta entisestään, jottei kansa olisi ollut hölmö?
Meidän perheen lainat on mitoitettu siihen kun nettotulot oli noin 3200 euroa (kaksi aikuista ja kaksi lasta). Muutenkin elämäntapoihin on jäänyt tietty köyhäily päälle. Ostan edelleen kaiken mahdollisen käytettynä ja harrastukset ovat halpoja.
Nyt nettotulot on liki 5000 euroa. Jos meillä olisi ollut tällaiset tulot asuntolainaa ottaessa, niin ei takuulla asuttaisi sataneliöisessä vanhassa talossa, vaan uudemmassa ja isommassa, mutta oltaisiin varmaan lainan kanssa helisemässä. Välillä on harmittanut ja vähän ollut kotihäpeää, mutta tällä hetkellä olen ihan huojentunut ja iloinen, että koti on pieni ja halpa.
Juu. Mitä kovemmat tulot, sitä kovemmat kulut. Pakko se ei ole mutta ihminen keksii rahalle käyttöä, jos sitä saa köyhyyden jälkeen tonni tolkulla joka kk. Usein kallis auto tai asunto. Miettii että onhan tässä varaa mutta käteen jää sitten vähemmän kuin työttömällä sitä varsinaista rahaa. Ei se köyhyyttä ole vaan se on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vain voi olla niitä huippupalkkaisia!
Eivät voi ja naisvaltaiset alat ovat tuomittu ikuiseen palkkakuoppaan jos hallituksen uudistukset menevät läpi.
Miksi naiset ovat niin tyhmiä, että menevät huonosti palkatuille aloille? Eikö äly riitä niihin parempipalkkaisiin hommiin?
Ainakaan minulla ei riitä, valitettavasti. Keskiarvo oli vähän alle 7 aina ja se on ihan fakta että minusta ei tule tohtoria tai jotain isopalkkaista tältä pohjalta. Ikääkin alkaa jo olemaan.
Mä edelleen odotan niiden kulujen nousua, budjetoitiin tälle vuodelle asumiseen 80€/kk enempi kuin viime vuonna, syksyllä kun päättyi halpa sähkösopimus. Bensan hinta heittelee, ei vaikuta elämään. Ruokabudjetti on viimeiset 3 vuotta ollut sama 900€/kk/3hlö ja siinä olen pyrkinyt pitäytymään.
Lainaa on vain sijoitusasunnosta, korkoihin meni 2023 vajaa satanen /kk enempi, rahoitusvastikkeeseen sama ja vähennetään veroista. Sijoituskämppä nyt kuitetenkin elää omaa elämäänsä omien tulojensa kanssa, joten ei vaikuta omiin menoihin. Koron tarkastus on maaliskuussa, alashan ne on jonkin verran tulleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut ilkkuu että "kyllä meillä vaan riittää rahat, huonoa taloudenpitoa" ihmisillä voi olla erilaisia elämäntilanteita, asumiskulut on erilaisia, on jouduttu ottamaan remonttilainaa tms. Ei tarvitse edes asua kalliissa paikassa. Meillä on nousseet sähkölaskut noin 150-200 eurolla kuukaudessa, ruokaan menee noin 100e kk euroa enemmän, lapsen harrastukseen kymmeniä euroja enemmän, samoin bensaan, eikä asuntolaina lyhene kunnolla korkojen nousun takia.
Joo nimenomaan, "on jouduttu ottamaan remonttilainaa"
Aika moni ystäväpariskuntammekin on ottanut remonttilainaa, kun on pitänyt se täysin toimiva, ehjä ja siisti -mutta hui kauheaaa, 2010-luvulla viimeksi remontoitu keittiö vaihtaa muodikkaampaan. Lattiaankin piti vaihtaa uudet laminaatit, katsos kun vanhat oli vääränväriset.
Ja sitten ollaan pulassa "kun on tätä remonttilainaa".
&
No ei se aina noinkaan ole. Pidän itseäni suht järkevänä rahan käyttäjänä, mutta elämässä ollut sairastelua, työkyvyttömyyttä jne, joten olen aloittanut ikään kuin nollista siinä vaiheessa, kun jollain ollut asuntolaina jo maksettu. On puoliso jakamassa kuluja. Pieni asunto (ei kelpaisi monille tuilla eläville) jossa on monenlaista rempattavaa tulossa ja ne remontit on oikeasti tarpeeseen. Ne oli onnekkaita, jotka sai maksaa asuntolainan nollakorkojen aikaan. Ja jotka sai rempattua aiemmin. Nyt niissäkin hinnat nousseet merkittävästi. Sähkö on kallistunut tosi paljon, vastikkeet, taloyhtiöiden remonttilainat, ruoka jne. Toki meillä ei sitä remonttilainaa ole, koska yritetään säästää remonttiin ainakin osa.
Kun sanotaan, että palkka ei nouse, niin tottahan se usein on. Tuskin palkka ihan itsestään siitä mihinkään muuttuu. Eikä välttämättä edes äänestämällä puoluetta M tai N.
Kun aloitin ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani, niin mulle sanottiin että "joo, alkupalkka on tämä, mutta kyllä se siitä sitten ajan mittaan nousee". No ei kyllä käytännössä noussut.
Toki oli pieniä indeksikorotuksia vuosien varrella, mutta nippanappa pärjäsivät inflaatiolle. Palkka nousi huomattavammin vasta kun vaihdoin esimiestehtäviin. On tietty jotain aloja tai työehtosopimuksia, joissa tulee ikälisiä tms. Mutta enimmäkseen ei ole mitään ikuista korotusautomaattia, jolla palkka nousisi itsekseen.
Millä se sitten nousee? Tekemällä lisätöitä. Ehkä vaihtamalla työtehtäviä. Vaihtamalla työnantajaa. Tai alaa. Jotain pitää tehdä.
Aikuisena alan vaihto ei ole ihan välttämättä hirveän hankalaa. Aikuiskoulutuksena saattaa päästä uusiin hommiin huomattavasti nopeammin kuin mitä nuorena ammattikoulussa, kun ammattikoulussa tavallaan pelataan vähän aikaa, että nuoresta tulee 18v ettei mene alaikäisenä töihin. Ja se kypsyminen on siinä iässä ihan tarpeenkin.
Loppuun vielä se, että hyvästäkin bruttopalkankorotuksesta niistetään aina reilusti pois (veroaste nousee), joten nettona ei käteen jää juuri kovin paljon enempää. Pienituloiset valittaa että kun ei jää paljon käteen. Progression takia ei välttämättä jää paljon käteen isompituloisellakaan. Ja ne isompituloiset ei ole oikeutettuja asumistukiin tms. Joka sekin tasaa tilannetta vielä lisää.
Ja jos isompituloinen kehtaa valittaa että kun ei juuri jää paljon käteen, niin pienituloiset vetää herneen nenään, kun ne luulee että he ovat ainoita joilla on tiukkaa. Pienituloiset ei käytännössä maksa veroja juuri ollenkaan eli ei ne tajua, missä kurimuksessa ollaan silloin, kun progressio alkaa iskeä. Ja se lähtee jo yllättäbän alhaalta.
Me ollaan täällä Suomessa rahan suhteen yllättävän paljon tasa-arvoisempia kuin mitä monikaan ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Mä edelleen odotan niiden kulujen nousua, budjetoitiin tälle vuodelle asumiseen 80€/kk enempi kuin viime vuonna, syksyllä kun päättyi halpa sähkösopimus. Bensan hinta heittelee, ei vaikuta elämään. Ruokabudjetti on viimeiset 3 vuotta ollut sama 900€/kk/3hlö ja siinä olen pyrkinyt pitäytymään.
Lainaa on vain sijoitusasunnosta, korkoihin meni 2023 vajaa satanen /kk enempi, rahoitusvastikkeeseen sama ja vähennetään veroista. Sijoituskämppä nyt kuitetenkin elää omaa elämäänsä omien tulojensa kanssa, joten ei vaikuta omiin menoihin. Koron tarkastus on maaliskuussa, alashan ne on jonkin verran tulleet.
Ellei bensan hinta vaikuta, teillä ei ole esimerkiksi merkittäviä työmatkakuluja. Ei minullakaan, mutta silti kykenen ymmärtämään niitä, joilla on. Ei ilmeisesti sähkölämmitteistä asuntoa? Hienoa, että sijoitusasunto elää omaa elämäänsä, mutta jollekin toiselle olisi voinut käydä niin, että ne korkojen menot olisi suoraan pois omista tuloista. Ja lainaa on vaan sijoitusasunnosta? No eihän silloin korkojen nousu teitä kosketakaan 🤦
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. Mä en ole koskaan saanut kuin pakolliset näin vajaakuntoisena. En edes kaipaa enää mitään elämyksiä.
Työ on raskasta ja vie voimat ja lähes kaiken ajankin. Sitä tehdään sen takia että saataisiin jotain muutakin kuin vain pakolliset.
Just tämä. Olen ollut töissä jo 30 vuotta ja tuntuu jotenkin epäreilulta, että palkasta ei riitä mihinkään kivaa koskaan, vain ruokaan, asumiskuluihin ja pakollisiin laskuihin. Kyllä pitäisi olla näillä työtekovuosilla jo mahdollisuus remontoida kotia, ostaa uusia vaatteita, käydä kampaajalla tai matkustaa vaikka joskus edes jonnekin. Kohta joku sanoo, että ne eivät ole välttämättömiä, niin eivät olekaan. Mutta onko koko iän työteon tarkoitus vain raataa, eikä siitä rahasta saa tosiaan koskaan nauttia mitenkään.
Mutta kyllähän poliitikot ja muut päättäjät nauttivat maksamistasi verovaroista. Verojen takia töitä tehdään tässä maassa, ei ole tarkoitus että se työntekijä käyttäisi itse niitä rahojaan.
Meidän lainat on mitoitettu niin, että pärjätään vaikka molemmat olisi työttömiä. Mutta nyt, kun kaikki on kallistunut, niin tekee tiukkaa eläminen jo pelkästään niin, että ollaan molemmat töissä. Hintojen nousuhan vaikuttaa jo vakuutuksiin, jätehuoltoon ja ihan kaikkeen! Ei tälläistä tilannetta ole ollut koko mun aikuisuuden aikana, joka on kyllä niinkun märkärätti päin näköä. Pärjättiin hyvin vielä neljä vuotta sitten, kun olin kotona lapsen kanssa kotihoidontuella, mutta nyt ei meinaa pärjätä edes kahdella palkalla.
Enää? Ei ole ollut koskaan.
t: matalapalkka-alan duunari
Vierailija kirjoitti:
Meidän lainat on mitoitettu niin, että pärjätään vaikka molemmat olisi työttömiä. Mutta nyt, kun kaikki on kallistunut, niin tekee tiukkaa eläminen jo pelkästään niin, että ollaan molemmat töissä. Hintojen nousuhan vaikuttaa jo vakuutuksiin, jätehuoltoon ja ihan kaikkeen! Ei tälläistä tilannetta ole ollut koko mun aikuisuuden aikana, joka on kyllä niinkun märkärätti päin näköä. Pärjättiin hyvin vielä neljä vuotta sitten, kun olin kotona lapsen kanssa kotihoidontuella, mutta nyt ei meinaa pärjätä edes kahdella palkalla.
Ei nyt kuulosta kyllä kauhean uskottavalta, että jos teillä on niin vähän lainaa, että sitä vaikka työttömänä voisi lyhentää, niin olette nyt sellaisessa pulassa, että ette meinaa pärjätä. Jos lainaa on sellainen summa, että se noin 500 euron työttömyyskorvaus/aikuinen riittää lainaan ja elämiseen, niin en käsitä että miten ei kaksi palkkaa nyt teillä riitä.
Minulle on työttömänä välttämätöntä ostaa venepaikka taas kesäksi. 235 euroa ei ole halpaa. Kalastusluvat 72 euroa. Työttömyysrahasta ne maksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut ilkkuu että "kyllä meillä vaan riittää rahat, huonoa taloudenpitoa" ihmisillä voi olla erilaisia elämäntilanteita, asumiskulut on erilaisia, on jouduttu ottamaan remonttilainaa tms. Ei tarvitse edes asua kalliissa paikassa. Meillä on nousseet sähkölaskut noin 150-200 eurolla kuukaudessa, ruokaan menee noin 100e kk euroa enemmän, lapsen harrastukseen kymmeniä euroja enemmän, samoin bensaan, eikä asuntolaina lyhene kunnolla korkojen nousun takia.
Joo nimenomaan, "on jouduttu ottamaan remonttilainaa"
Aika moni ystäväpariskuntammekin on ottanut remonttilainaa, kun on pitänyt se täysin toimiva, ehjä ja siisti -mutta hui kauheaaa, 2010-luvulla viimeksi remontoitu keittiö vaihtaa muodikkaampaan. Lattiaankin piti vaihtaa uudet laminaatit, katsos kun vanhat oli vääränväriset.
Ja sitten ollaan pulassa "kun on tätä remonttilainaa".
&
Varmasti on näitäkin ihmisiä, mutta ei kannata kuitenkaan yleistää. Normi keski- tai pienituloisella ei yleensä ole varaa tehdä turhia remontteja, ei meillä ainakaan olisi ollut ennen hintojen nousuakaan. Meillä kyse oli hyvin tarpeellisesta energiaremontista ja pakollisista korjauksista.
Oma palkkani on noussut tänä vuotta, mutten ole opetellut kuluttamaan samassa suhteessa, joten ostovoiman on jotakuinkin sama, kun säästän edelleen kuukausittain saman verran. Kuluni ovat pienet niin säästän puolet palkastani kuukausittain.
Kuulostellessani ihmisten kulutusta niin aika paljon eletään kädestä suuhun luottokorttilasku tapissa, mutta toisaalta myös tehdään harkitsemattomia hankintoja ja pidetään kantakaupungissa kahta autoa.
Ei sillä, jos autoja tarvitaan, mutta lähinnä vain mainitakseni, että meidän taloudessa kantakaupungissa ei ole autoa lainkaan. Sillä saa jo vuosi tasolla ihan hyvät säästöt. Kyse on myös pitkälti omista arvoista, tarpeista, kulutuksen ja statuksen ylläpitämisestä, joka maksaa.
Mukava yllätys oli tammikuun palkkakuitissa, kun netto oli noussut hiukan vaikka palkka ei ollut muuttunut, verotus siis keventynyt hiukan.
Yleiskorotus tulee helmikuussa, on "huima" 1,3 % mutta edes jotain. Viime vuonna nousi suunnilleen saman verran.
Toki eläkeläisillä vastaavat korotukset ovat olleet 6,8 % ja 5,7 %.
Paluumuuttaja-kaveri ihmetteli, että miten Suomi voi olla näin konkurssissa, ettei mihinkään ole varaa. Koitin sanoa, että mene sinne tutkibudjettia.fi -sivustolle ja katso itse niitä summia. 89 miljardia on koko potti ja siitä menee 25 miljardia hyvinvointialueille (mahtava edellisen hallituksen Pohjois-Korea henkinen nimi) ja 11 miljardia eläkkeisiin (Kevalle julkisen puolen eläkkeisiin, Kelalle sosiaalitukieläkkeisiin jne). Hänen oli jotenkin kauhean vaikea ymmärtää miten tämä Suomen ikäpyramidi vaikuttaa kaikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta kokoomus ja persut haluaa, että te olette köyhiä ja pysytte köyhinä. Teette mitä hanttihommia käsketään sillä pikkupalkalla, jolla ei elä, että teette kolmea työtä. Ja nauravat matkalla veroparatiisiin, jonne saadaan yksityistämällä pumpattua valtonvaroja ja veroja. Ja te hölmöt äänestätte kiilto silmissä juuri heitä.
Mee töihin. Ota kaksi. ÄrrPurra.
Tässäpä Kuukauden Viisaus. Hienosti kirjoitettu.
Näin se hölmö kansa äänesti omaa etuaan vastaan. Eihän köyhätavis "SAA" kokkari-elintasoa äänestämällä heitä! Nimenomaan se työläisköyhyys tulee olevaan seuraavan 3 vuoden riemu monelle pätkä-ja osa-aikaista duunia pakertavalle kun yleisetelinkustannukset pumpataan enenevästi ylöspäin, jotta veroeurojen tariffi pysyy valtion kasvaneide
Miksi nykyinen hallitus ei pura sotehimmeliä? Heillä on täysi valta tehdä se. Mieti sitä.
Anteeksi ilkeyteni, mutta miksi siitä pitäisi maksaa ylimääräistä? Ja kenen se pitäisi kustantaa?