Työssäkäyvänäkään ei ole enää varaa kuin välttämättömään.
Surullista että on menty tähän. Kulut nousseet kuukaudessa satoja euroja, palkka ei nouse juuri mihinkään.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vain voi olla niitä huippupalkkaisia!
Eivät voi ja naisvaltaiset alat ovat tuomittu ikuiseen palkkakuoppaan jos hallituksen uudistukset menevät läpi.
Kyllä työssäkäyvän pitäisi voida kuluttaa. Pitäisi voida hankkia jotain itselleen, mitä se kullekin sitten on.
Auton myyntiä mietin, mutta sitten pitää lopettaa työtkin. Ei mitään järkeä.
Odottakaahan vielä hetki, kohta on sota Persianlahden suunnalla, Israel tappelee Hamasin kanssa, Iran on ampunut ohjuksia kahteen suuntaan- ensin Irakiin ja Syyriaan ja viime yönä Pakistaniin. Tämä tietää että öljyn hinta on kohta korkealla ja maksajana on yllätys yllätys suomalainen ja autoilija). Samaan saumaan Petterin työllisyystavoitteet niin kurjuutta on luvassa joka suunnalta.
Höh, minä en ole edes töissä, eikä tarvitse tinkiä mistään. Voin aina ostaa mitä huvittaa.
En tajua.
Meidän ruokakuntaan kuuluu mies, minä ja 2 lasta, toinen jo täysikäinen ja toinen 16.
Mun tulot kaikkineen bruttona 1500 € ja miehen tulot bruttona n. 3100 €. Lisäksi tulee lapsilisä nuoremmasta noin 100 €.
Taloudessa kaksi autoa (pakko olla töiden takia).
Kuitenkin, tulemme vallan hyvin toimeen. Ruokakaupassa ei tarvi miettiä mitä ostaa, ja ylimääräiseen huvitteluunkin on rahaa, ostin juuri mulle ja miehelle 200 € liput erääseen kulttuuritapahtumaan. Ja mieheni polttaa tupakkaa, joten siihenkin menee rahaa. Nuoremmalla ostettiin juuri kevari kevättä varten.
En jaksa yhtän ymmärtää miten työssäkäyvät ihmiset valittaa ettei ole varaa. Mihin ne rahat menee? Olisiko taloudenpidossa vähän korjattavaa...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä työssäkäyvän pitäisi voida kuluttaa. Pitäisi voida hankkia jotain itselleen, mitä se kullekin sitten on.
Kyllä työssäkäyvä voi kuluttaa. Oma valinta mihin käyttää rahansa.
Juu niinpä. Mutta siihen loppui kuluttaminen. Ostan vain halvinta kiinan vaatetta jos aivan pakko. Ruokaa mistä halvimmalla saa. Ei ravintolaa, kahvilaa tai elokuvateattereja taikka muita vastaavia. Polttoainetakaan en enää osta, autoa ei ole varaa pitää. Lisäksi se mikä irti lähtee helposti otan maksamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai työtä tehdään siksi että palkalla voidaan tyydyttää perustarpeet ja saada sen päälle vielä jotain extraa joka nostaa elämänlaatua. Olen itse elänyt pienituloisen elämää ja tiedän mitä köyhyys on. Se kapeuttaa elämää ja luo näköalattomuutta.
Joku täällä sanoi että ei edes kaipaa enää mitään elämyksiä koska on tottunut saamaan vain pakolliset. Juuri tuota köyhyys aiheuttaa. Alkaa kokea että itselle ei kuulu enää kulttuurielämykset, ravintoloissa ja kahviloissa käymiset, matkustelu, kampaamokäynnit, vaatteiden ostaminen uutena, elokuvissakäynti yms. koska niihin ei ole varaa. Nyt kun elinkustannukset ovat nousseet moni työssäkäyväkin on herännyt siihen etteivät rahat riitäkään kuin välttämättömiin kuluihin.
Jaa, itse olen työtön, mutta kyllä silti voin tehdä noita kaikkia mainitsemiasi asioita.
Ihan oikein. Nyt ollaan ehkä toivottavasti siirtymässä vihdoinkin pois sosialismista länsimaaksi. Toivottavasti alkaa nyt tyhmemmillekin suomalaisille menemään ymmärrykseen se että ei kannata antaa valtiolle sinun omia rahojasi kuten suomalaiset ovat iät ja ajat ajatelleet. Verotusta laskettava että ihmisille jää itselleen heidän omaa rahaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vain voi olla niitä huippupalkkaisia!
Eivät voi ja naisvaltaiset alat ovat tuomittu ikuiseen palkkakuoppaan jos hallituksen uudistukset menevät läpi.
Ja taas syytetään nykyhallitusta.
Minäkin onneksi tajusin alkaa säästämään jossain vaiheessa. Tosin melko vanhana.
Svea pankin korko on 3.55 %
Vierailija kirjoitti:
Auton myyntiä mietin, mutta sitten pitää lopettaa työtkin. Ei mitään järkeä.
Minä en ikinä myisi autoani pois, meidän taloudessa on kaksi. En ole töissä ja ajattelin vaihtaa autoa kun jään eläkkeelle.
Älä yleistä. Kyllä minulla on varaa. Kaikilla ei vain ole taloudenhallintataitoja. Mutta se ei ole meidän syy.
Vierailija kirjoitti:
En tajua.
Meidän ruokakuntaan kuuluu mies, minä ja 2 lasta, toinen jo täysikäinen ja toinen 16.
Mun tulot kaikkineen bruttona 1500 € ja miehen tulot bruttona n. 3100 €. Lisäksi tulee lapsilisä nuoremmasta noin 100 €.
Taloudessa kaksi autoa (pakko olla töiden takia).
Kuitenkin, tulemme vallan hyvin toimeen. Ruokakaupassa ei tarvi miettiä mitä ostaa, ja ylimääräiseen huvitteluunkin on rahaa, ostin juuri mulle ja miehelle 200 € liput erääseen kulttuuritapahtumaan. Ja mieheni polttaa tupakkaa, joten siihenkin menee rahaa. Nuoremmalla ostettiin juuri kevari kevättä varten.
En jaksa yhtän ymmärtää miten työssäkäyvät ihmiset valittaa ettei ole varaa. Mihin ne rahat menee? Olisiko taloudenpidossa vähän korjattavaa...
Kyllä varmasti on, eivät osaa priorisoida ja ovat muutenkin uusavuttomia.
Vierailija kirjoitti:
Juu niinpä. Mutta siihen loppui kuluttaminen. Ostan vain halvinta kiinan vaatetta jos aivan pakko. Ruokaa mistä halvimmalla saa. Ei ravintolaa, kahvilaa tai elokuvateattereja taikka muita vastaavia. Polttoainetakaan en enää osta, autoa ei ole varaa pitää. Lisäksi se mikä irti lähtee helposti otan maksamatta.
Eli pöllit siis yleisistä wc-tiloista paperit ym.?
Tyhmää tehdä ylimääräistä työtä, kun mitään ei saa vastineeksi. Työuupumus ei ole sen arvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa aika paljon riippua siitä, että millaiseksi elämänsä on rakentanut. Jos oma kulutustaso on viritetty juurikin tulojen mukaiseksi ilman kummempaa joustovaraa, niin sitten on varmasti pulassa.
Nykyisin jo asuminen vie sen 600-700€ ainakin vaikka tyytyisi yksiöön. Kulut tuntuvat pienessä palkassa kun kaikki nousee. Ei ole enää mahdollista edes tehdä edullisimpia valintoja. Ne on tehty jo.
"Kulut nousseet kuukaudessa satoja euroja, palkka ei nouse juuri mihinkään."
Elämä on vaikeaa, jos siinä ajelehtii ajopuuna. Kulut "nousee" ja palkkaakaan ei kukaan nosta itsestään. Voi kurjaa paikallaan makaajaa. Entä jos ottaisit elämässäsi toimijan roolin, sen ikuisen uhrin sijaan, ja tekisit jotain että se palkka nousee? Erittäin harvoin se itsestään kenelläkään nousee, vaan sen eteen pitää nähdä vaivaa ja päätöksiä esim työpaikan, paikkakunnan tai alan vaihdosta. Mutta ei, sinä raukka se vaan makaat lattialla ja itket kun kukaan ei heitäkään rahaa sun päälle itsestään.
Kaveri sanoi insinöörinä, että sen suurin virhe elämässä oli ostaa asunto 2021 ja ei suosittele sitä kenellekään. Vuokralla asuessaan maksoi vuokraa 750€/kk, mutta asunnon oston jälkeen korot nousivat, niin maksaa 1550€/kk lyhennystä, korkoa, vastiketta ja vettä. Laina itsessään lyhenee 300€/kk. Tämä kertoo suomalaisesta elintasosta hyvin.