Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Naisten biologinen velvollisuus

Vierailija
17.01.2024 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010118693.html

Mielestäni tulisi säätää lakiin, että syntyperäisillä suomen kansalaisilla on joko asevelvollisuus tai sitten äitiysvelvollisuus. Jos ei saa biologista lasta, niin sitten voi adoptoida, ja jos ei lapsen teko kiinnosta, voi mennä armeijaan. Toki lääketieteellisistä syistä (mielisairaus tms.) voisi vapauttaa tästä biologisesta velvoitteesta, mutta muutoin.

Kommentit (452)

Vierailija
441/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen menopaussia lähestyvä lapseton nainen. Mä ihan mielelläni lähtisin puoleksi vuodeksi leirille marssimaan ja leikkimään sotaa. Olisipahan jotain erilaista ja monet käsittääkseni laihtuu palveluksen aikana (tulisi tarpeeseen). Valtio ilmeisesti maksaa vuokran armeija-ajata, eikä työnantaja vissiin saa antaa potkuja tämän takia? 

Mäkin ajattelin, että olisi näin keski-iässä aika ihana välivuosi. 

Ulkoilua, liikuntaa, telttailua, ruuat eteen, kaffet ja munkit sotkussa, vähän siivoilua ja uuden oppimista, illalla salille tai sometusta tuvasta. Kertaa monta kuukautta. Kuulostaa kyllä aika paratiisilta. Juuri kaikelta sitä, mille ei tunnu kos

Niin no mikähän se toinen ulottuvuus vois olla varusmiespalvelussa..

Vierailija
442/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatan tasa-arvoista asevelvollisuutta mutta en antaisi siitä vapautusta synnytyksen perusteella. Lapsia maapallo ei tarvitse yhtään enempää, mutta vain miehiä koskeva asevelvollisuus on kyllä epäkohta sivistysvaltiossa.

Vai epäkohta miehiä kohtaan? Sivistysvaltiossa myös miesten pitää tehdä jotain.

Niin että kaikki työ naisille, miehet ei tee mitään.

Armeijaa ei voi verrata lapsentekoon, armeija on lastenleikkiä.

Et olisi sinäkään täällä inisemässä täällä ilman äitisi valtavaa työtä. Isäsi armeijasta ei ole mitään hyötyä.

Mitä muuten ne 31% miehistä jlotka ei käy armeijaa tekee?

Niin no en mä täällä olis ilman isäänikään. Etkä sinäkään ilman omaas. Lapseen tarvitaan mies ja nainen.

Ne 31% miehistä tekee varmaan samaa ku Sanna Marin ja Jutta Urpilainen 19-vuotiaana, eli ei juurikaan mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku viisaampi, vaikka aloittaja itse, selventää mulle yhden asian:

Miten ihmeessä maan puolustaminen ja synnyttäminen ovat rinnastettavissa toisiinsa? Mä kun en vaan ymmärrä 🤔 Ensin ajattelin että olisiko "pakko" se yhdistävä juttu. Miesten on pakko käydä armeija, naisten on pakko synnyttää. Mutta ei. Eihän armeijaan ole pakko mennä, vaihtoehtojakin on. Ja naisen ei ole pakko synnyttää. Joten kertokaa nyt joku miten näitä kahta asiaa voi verrata toisiinsa?

Ei niitä edes tarvitse verrata. 

"pakko" ja "velvollisuus" ovat juurikin niitä sanoja jotka tämän keskustelun naisia kismittävät. Heille ihan ookoo että miehet pakotetaan johonkin velvollisuuteen, mutta samaa ei saa naisille tehdä.

31% miehistä ei käy arneijaa 

Vierailija
444/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yksikään nainen täällä osannut perustella, miten voivat puhua tasa-arvon edistämisestä ja samalla hyväksyä se että miehet pakotetaan asevelvollisiksi vankilatuomion uhalla?

Ei yhtäkään vastausta, ei sitten yhtäkään.

No, itse ajattelen, ettei tasa-arvo tarkoita sitä, että eri sukupuolten pitää tehdä juuri samoja asioita. Vaan että molempia arvostetaan yhtä paljon (ja se näkyy myös taloudellisesti). On sinulle vastattu, mutta et vain hyväksy vastauksia.

Miten molempia sukupuolia arvostetaan yhtä paljon, kun vain yhtä pakotetaan armeijaan ja tarvittaessa kuolemaan rintamalla??? Kertoisitko???

No esim. ymmärtämällä naisten arvo lasten synnyttäjinä ja miesten arvo maan puolustamisessa.

Monissa maissa ollaan onnistuttu ymmärtämään noita kahta, plus vielä naisten arvo maan puolustamisessa. Esimerkkeinä Ruotsi, Norja, Tanska, Israel...

Vierailija
445/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yksikään nainen täällä osannut perustella, miten voivat puhua tasa-arvon edistämisestä ja samalla hyväksyä se että miehet pakotetaan asevelvollisiksi vankilatuomion uhalla?

Ei yhtäkään vastausta, ei sitten yhtäkään.

No, itse ajattelen, ettei tasa-arvo tarkoita sitä, että eri sukupuolten pitää tehdä juuri samoja asioita. Vaan että molempia arvostetaan yhtä paljon (ja se näkyy myös taloudellisesti). On sinulle vastattu, mutta et vain hyväksy vastauksia.

Miten molempia sukupuolia arvostetaan yhtä paljon, kun vain yhtä pakotetaan armeijaan ja tarvittaessa kuolemaan rintamalla??? Kertoisitko???

No esim. ymmärtämällä naisten arvo lasten synnyttäjinä ja miesten

Monissa maissa ollaan onnistuttu ymmärtämään noita kahta, plus vielä naisten arvo maan puolustamisessa. Esimerkkeinä Ruotsi, Norja, Tanska, Israel...

Israel nyt on ihan oma lukunsa. Ei Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa armeija ole pakollinen kenellekään, mutta niillä ei olekaan sellaista pitkää rajaa Venäjän kanssa kuin Suomella on.

Suomessa fiksumpia pärjääviä tyttöjä saatetaan joutua kutsumaan armeijaan ihan sen takia, että niin suuri osa nuorista suomalaismiehistä on nykyään kaiket päivät kotona pleikkaria tms. pelaavia työttömiä pössyttelijöitä, joista ei edes ole armeijassa yhtään mihinkään, kun taas fiksummat, koulussakin pärjänneet nuoret naiset ovat armeijalle enemmän hyödyksi huolimatta fyysisestä heikommuudestaan ja huolimatta siitä, että maalle olisi oikeasti parempi, että nämäkin naiset tekisivät enemmän lapsia ja nuo (täälläkin vinkuvat) peli- ja prnoriippuvaiset vässykät ryhdistäytyisivät.

Vierailija
446/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjoaako yhteiskunta siittäjänkin, jos ei halua inttiin? Kun me kaikki naiset emme ole miesten silmissä riittävän haluttuja, niin täytyy olla joku toinen tie lapsen siittäjäksi. 

Ja siittäjän saa valita parhaimmasta a-ryhmästä. Koska kansakunnan tulevaisuus ja geeniperimä. 😉

Ja paras a-ryhmä valittaisin tietysti älyn perusteella, eikä esim. ulkonäön!

Molempi parempi 🤗.

Vierailija
447/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa on vapaaehtoinen varusmiespalvelus mutta jos niihin ei hae tarpeeksi iso määrä ihmisiä vuosittain, niin joillekin lähetetään pakollinen saapumisilmoitus palvelukseen. Ja se lähetetään sekä miehille että naisille.

Vierailija
448/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ehdotan että armeija olisi naisille vapaaehtoinen. Miehille ja kaikille muille kymmenille sukupuolille armeija olisi pakollinen.

Vierailija
449/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos ei saa biologista lasta niin voi adoptoida"

Ja mistäs sinä ne kaikki adoptiolapset revit? Jo nykyisellään adoptiojonot on todella pitkiä, eivätkä kaikki saa toivomaansa adoptiolasta. Maailmalla on kyllä kodittomia lapsia, mutta monista eri syistä heitä ei helposti luovuteta kansainväliseen adoptioon. Pitääkö mennä kaappaamaan lapsi jostain, jos ei muuten onnistu? 

Ja entä ne, joilla ei ole puolisoa? Pitääkö lapsi tehdä yksin, vai säädettäisiinkö kenties samalla miehillekin velvollisuus isyyteen?

Vierailija
450/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä meitä naisia ei sitten sinne inttiin tarvitakaan, kun meistä ei ole pioneereiksi ja lasnuvarjojääkäreiksi. Hoitakaa tonttinne itse, miehet. Jos teistäkään on edes siihen. 

Tai sit sovitaan vaan et ei uhota et armeija ei oo yhtään rankka jos ei oo käyny sen rankinta koulutusta.

Eihän täällä kukaan nainen sinne armeijaan edes halua! 🤣 Tässä ketjussa ainakaan! Yritä nyt päättää mitä itse oikein haluat! 

Vierailija
451/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö sitten saakin olettaa ettei miehet voi synnyttää?

Vierailija
452/452 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehet niitä sotia väsää joten miehet niissä myös taistelkoon. Näin on ollut koko maailmanhistorian ajan. 

Miten minä voin olla sukupuoleni perusteella vastuussa jonkun muun teoista? Eihän tässä ole mitään järkeä. Miten sitten ne sodat, jotka naiset ovat aloittaneet? Silloinko niihin menevät pelkästään naiset taistelemaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä