Syökö kaikki kaksi lämmintä ateriaa päivässä?
Näissä ruokarahaa per viikko/päivä aina lasketaan, että kaikki syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Onko tosiaan näin? Minä en ole sitten kouluaikojen syönyt näin, vaan töissä on se lounas päivän pääateria, ja sitten kotiintultua joku voileipä teen kanssa. En ole missään vaiheessa viikolla edes aatellut tarvitsevani toista lämmintä ateriaa. Meillä ei ole lapsia, ja mies on näiden ruokailujen suhteen samalla sivulla. Nyt vasta olen täältä lukenut, että aikuiset ihmiset, jotka eivät tee ruumiillista työtä, syövät kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Onko tämä todellisuutta vai onko mua vedätetty?
Ja joo, olen (aina ollut) normaalipainoinen enkä edes tykkää makeasta
Kommentit (132)
Kyllä, 2 'isompaa ateriaa' lounas ja illalla tämän lisäksi jotain välipalaa 2-3 ja aamiainen.
En selviä tai oikeastaan halua syödä leipää ruoaksi.
Ja treenaan,,se selittänee ruoan tarpeen.
Yksi ateria päivässä siitä lähtien kun lapset lähti kotoa, silloinkin ilta-ateria oli aika vähäinen. Töissä ollessa pärjäsi työpaikan lounaalla ja vkl'na yksi ateria. Nyt eläkkeellä edelleen yksi ateria päivässä, tietysti hyvä aamupala auttaa.
Meillä nukutaan niin paljon ettei ainakaan vapaapäivinä ehdi syödä kahta lämmintä ateriaa ellei halua päivää keittiössä viettää.
Arkena se vaihtelee. Useimmiten lounas on kylmä; ruokaisa salaatti tai kananmunaleipä.
Nauratti tuo joka kertoi exänsä laittaneen sushit grilliin. Mieheni ei moista tekisi, mutta hänkin on sitä mieltä että lämmintä ruokaa pitää syödä. Ei osaa perustella tätä mitenkään. Montakin tilannetta on ollut, että hän syö jotain kinkkukiusausta ja minusta siinä ei vaan ole mitään, mikä minun terveyttäni edistäisi. Verrattuna vaikka monipuolisiin salaatteihini.
Syön, mutta klo 18.00 jälkeen en syö mitään, ennenkuin klo 11.00 seuraavana päivänä.
Tuo on joku ikivanha "sääntö", joka on keksitty silloin, kun ihmisillä on oikeasti ollut pulaa ruoasta. Sama homma siinä "alkupala on tärkein ateria" -jankkauksessa sekä siinä, että maitoa ryystettiin litrakaupalla.
Voit syödä vaikka nolla lämmintä ateriaa vuodessa ja silti syödä terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menis aikaa kokkaamiseen, jos kaksi söisi. Paitsi jos toisen söisi jossain ravintolassa.
Mulla menee ruuan laittamiseen n vartti.
Lopun aikaa 15min-4h ruoka muhii yksin hellalla tai uunissa??? En seiso vieressä huokailemassa:)
Ja joka toinen päivä sitten 2 min mikrossa kun lämmitän edellisenä päivänä tehtyä.
Ihan hirrrrveen raskasta!
Työpäivinä tulee syötyä lounas ja päivällinen tai illallinen, kun miehelle täytyy kuitenkin tehdä ruoka.
Vapaapäivinä ja viikonloppuna syödään vaan 1 Lämmin ruoka päivässä, muutoin mennään leivällä, salaatilla, hedelmällä yms.
Tai jos aterialta jää niin toki syödään sitten seuraavalla aterialla. Emme heitä ruokaa roskiin.
N40 ja M47
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, 2 'isompaa ateriaa' lounas ja illalla tämän lisäksi jotain välipalaa 2-3 ja aamiainen.
En selviä tai oikeastaan halua syödä leipää ruoaksi.
Ja treenaan,,se selittänee ruoan tarpeen.
"Lämpimän" ruuan vaihtoehto ei ole leipä. Ruuan lämpötilalla ei ole merkitystä, vaan sisällöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä menis aikaa kokkaamiseen, jos kaksi söisi. Paitsi jos toisen söisi jossain ravintolassa.
Mulla menee ruuan laittamiseen n vartti.
Lopun aikaa 15min-4h ruoka muhii yksin hellalla tai uunissa??? En seiso vieressä huokailemassa:)
Ja joka toinen päivä sitten 2 min mikrossa kun lämmitän edellisenä päivänä tehtyä.
Ihan hirrrrveen raskasta!
Olen eri, mutta ruoanlaittoon kuuluu monesti jotain kuorimista/pilkkomista tai muuta esivalmistelua. Eikä se passiivinen aika ole raskasta, mutta kyllähän se sitoo. Ei voi vaikka lähteä ulos.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on joku ikivanha "sääntö", joka on keksitty silloin, kun ihmisillä on oikeasti ollut pulaa ruoasta. Sama homma siinä "alkupala on tärkein ateria" -jankkauksessa sekä siinä, että maitoa ryystettiin litrakaupalla.
Voit syödä vaikka nolla lämmintä ateriaa vuodessa ja silti syödä terveellisesti.
Joillain tuntuu olevan joku pinttymä, että lämmin tarkoittaa samaa kuin "kunnon ateria" eikä sisällöllä ole niin väliä kunhan se on lämmintä :)
Ei kaksi lämmintä ruokaa ja ylipäätään ateria 5 kertaa päivässä tarkoita sitä, että ruokaa puputetaan koko ajan, ollaan ähkyssä, syödään leipää pussillinen jne. Treenaan ja liikun itse päivittäin, joten energiaa on oltava tasaisesti. Syön 3-4 tunnin välein kasvispainotteisesti, 2 lämmintä ateriaa päivässä, koskaan ruokailun jälkeen ei ole ähky olo. Tämä rytmi sopii jaksamisen kannalta itselleni parhaiten. On ihan eri asia vetää joku jättipihvi ja perunaa tai raskas pasta-ateria vs. 300 gr kasviksia ja 100 g kanaa. Kokeilkaa vaikka, olo on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö tee edes lapsille ruokaa kotona? Syövätkö siis vaan koulussa ja kotona sitten vaikka sitä leipää? Vai eikö teillä huonosti syövillä ihmisillä ole lapsia? Aikuinen syököön mitä syö, mutta kasvava lapsi tarvitsee kyllä ruokaa.
Toki lapsi saa ruokaa. Sijoitan sen ainoan syöntikertani siten, että syödään lapsen kanssa yhdessä ateria.
Lapsi syö siis aamiaisen, koululounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Minä vain sen päivällisen ja muuten vettä/kahvia/teetä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaksi lämmintä ruokaa ja ylipäätään ateria 5 kertaa päivässä tarkoita sitä, että ruokaa puputetaan koko ajan, ollaan ähkyssä, syödään leipää pussillinen jne. Treenaan ja liikun itse päivittäin, joten energiaa on oltava tasaisesti. Syön 3-4 tunnin välein kasvispainotteisesti, 2 lämmintä ateriaa päivässä, koskaan ruokailun jälkeen ei ole ähky olo. Tämä rytmi sopii jaksamisen kannalta itselleni parhaiten. On ihan eri asia vetää joku jättipihvi ja perunaa tai raskas pasta-ateria vs. 300 gr kasviksia ja 100 g kanaa. Kokeilkaa vaikka, olo on erilainen.
Oon kokeillut tuota tyyliä nyt 9 päivää ja olen aivan tympiintynyt siihen. Koko ajan pitää vahtia kelloa, että koska pitää taas syödä. Töissä en voi syödä, joten osa ruokakerroista pitää hoitaa auton ratissa. Ja olo on ihan ähky ja kokonaisvaltaisesti huono. Olen myös huono syömään aamulla, niin että olen joutunut väkipakolla nielemään aamupalan. Ja kasvikset tökkii jo.
Palasin tänään normaaliin tyyliini. Eli eka syömiskerta 5-6 tuntia heräämisestä, kahvitauko viisi tuntia myöhemmin, toinen syömiskerta 4-5 tuntia kahvitauon jälkeen. Molemmat syömiskerrat ovat vhh runsasrasvaisia aterioita.
Ollaan etätöissä. Syödään just aamiaista. Meille on tullut tavaksi pitää lounastauko n.klo 13, silloin syödään keittolounas. Eilen tehtiin siskonmakkarasoppaa ja siitä riittää täksi päiväksi. Keiton kanssa pala leipää. Jälkkäriksi kahvi ja vaikka keksi tai pulla.
Päivällinen syödään n.klo 19. Eilen oli paistettuja muikkuja, perunoita ja porkkanaraastetta. Tänään kananjauhelihapihvejä, ruokaohraa ja salaattia.
Aamiainwn, lounas ja päivällinen. Kahden viikon ruokalista auttaa. Joitain kuten pararuokia voi tehdä suuremman satsin. Ja päivällisellä ihan alku-,pää- ja jälkiruoka. Alkuun vaikka pieni lohileipä, pääruokana kanaa tai kalaa kasvisten kera ja jälkkäriksi esim pala juustoa ja kirsikkahilloketta. Päivän paras hetki on yhteinen päivällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kokeillut tuota tyyliä nyt 9 päivää ja olen aivan tympiintynyt siihen. Koko ajan pitää vahtia kelloa, että koska pitää taas syödä. Töissä en voi syödä, joten osa ruokakerroista pitää hoitaa auton ratissa. Ja olo on ihan ähky ja kokonaisvaltaisesti huono. Olen myös huono syömään aamulla, niin että olen
Niin, ihmiset ovat erilaisia. Se mikä sopii mulle, ei sovi sinulle ja päinvastoin. Onneksi aikuiset ihmiset voivat valita itselleen sopivan ateriarytmin.
Syön lounaaksi puuroa ja kananmunan, aamupala aikaan ei vaan ruoka ole maistanut sitten ala-asteen jälkeen. Päivällinen on lämmin ateria, välillä syön myös jonkun pienen iltapalan jos olen käynyt illalla lenkillä. Näin mennyt viimeiset 20v.
En syö. Eilenkin söin vain leipää ja suklaata.
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän ihmetyttää kun ihmiset kuvittelee syövänsä terveellisesti kun syövät lämpimän ruuan ja ateria on esim. nuudeleita tai makaronilaatikkoa. Väitän että mun lounaaksi syömäni voileipä runsailla kasviksilla ja kananmunalla on terveellisempi. Eikä mulle jää nälkä. Tosin liikuntani on siellä suositusten alarajoilla ja olen hoikahko nainen (BMI 19, eli normaalipainoinen)
Lämmin ruoka ei ole sama asia kuin terveellinen ruoka. Eri asia jos se lämmin ruoka sisältää erilaisia lämpimiä kasviksia, hyviä proteiinin lähteitä ja sopivia rasvoja, silloin se varmaan voittaa mun voikkarin terveellisyydessään.
Juuri näin. Ruoan lämpimyys ei ole mikään tae terveellisyydestä. Terveellisen tai vähemmän terveellisen aterian voi koostaa kummalla tavalla tahansa. Paljon riippuu jo tuosta "voikkarin" laadustakin. Hyviä proteiineja on myös maitotuotteissa ja kasviksia ja marjoja voi syödä muutenkin kuin lämpimän ruoan lisukkeena.
Syön arkipäivisin kaksi lämmintä ateriaa. Lounaan töissä klo 11 ja päivällisen kotona klo 17. Niiden lisäksi aamu-, väli- ja iltapala.
Viikonloppuisin voi mennä yhdellä lämpimällä aterialla.