Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syökö kaikki kaksi lämmintä ateriaa päivässä?

Vierailija
16.01.2024 |

Näissä ruokarahaa per viikko/päivä aina lasketaan, että kaikki syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Onko tosiaan näin? Minä en ole sitten kouluaikojen syönyt näin, vaan töissä on se lounas päivän pääateria, ja sitten kotiintultua joku voileipä teen kanssa. En ole missään vaiheessa viikolla edes aatellut tarvitsevani toista lämmintä ateriaa. Meillä ei ole lapsia, ja mies on näiden ruokailujen suhteen samalla sivulla. Nyt vasta olen täältä lukenut, että aikuiset ihmiset, jotka eivät tee ruumiillista työtä, syövät kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Onko tämä todellisuutta vai onko mua vedätetty?

Ja joo, olen (aina ollut) normaalipainoinen enkä edes tykkää makeasta

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskeluajoista lähtien syönyt yhden lämpimän aterian päivässä. Vain sopparuuan kanssa syön myös pari viipaletta leipää. Välipaloja en harrasta, ellei sitten hedelmiä lasketa sellaiseksi.

Ateriarytmini on seuraava: aamulla melko varhain mukillinen mustaa kahvia ja pari viipaletta yleensä ruisleipää, joskus myös sekaleipää, päällä levitettä ja juustoa (17 %) ja lopuksi hedelmä. Kurkut, tomaatit ym. eivät uppoa vielä aamulla, ei myöskään puuro. Lämmin ateria, lounas, puolen päivän maissa kaikkine tykötarpeineen, leipää vain keiton kanssa, jälkiruuaksi esim. muutama lusikallinen kiisseliä tai marjakeittoa. Iltapäivällä taas mukillinen mustaa kahvia ja esim. pikkupulla tai pari keksiä ja hedelmä. Illalla joskus seitsemän maissa samanlainen setti kuin aamiaisella.

Laitan yleensä aina itse ruuan, vaikka olen yksineläjä. Yhtä annosta ei kannata ruveta väsäämään, vaan samalla vaivalla teen usein kolme annosta, esim. kaalilaatikkoa, perunaa ja kastiketta, makkarakeittoa, kasvissosekeittoa jne. Viime viikonvaihteessa keitin kuoriperunat ja tein maustamattomasta broilerista kastikkeen. Tuli muuten tosi hyvää, suola ja mausteet olivat kohdallaan. Minulle puurokin on ateria. Tänään keitin riisihiutalepuuron. Kun sen hauduttaa hyvin, ei se paljonkaan poikkea riisiryynipuurosta.

Miksi jotkut ovat niin kovasti huolissaan, jos ei syö kahta lämmintä ateriaa päivässä. Koska en tällä hetkellä pysty liikkumaan kovinkaan pitkiä matkoja, en myöskään kuluta paljon. Nälkää en ole kärsinyt koskaan, mitä nyt joskus koulussa, kun tarjolla oli joko maksalaatikkoa tai sieni-jauhelihapihvejä. Sieniä en pysty syömään, olen allerginen.

Vierailija
42/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vähän ihmetyttää kun ihmiset kuvittelee syövänsä terveellisesti kun syövät lämpimän ruuan ja ateria on esim. nuudeleita tai makaronilaatikkoa. Väitän että mun lounaaksi syömäni voileipä runsailla kasviksilla ja kananmunalla on terveellisempi. Eikä mulle jää nälkä. Tosin liikuntani on siellä suositusten alarajoilla ja olen hoikahko nainen (BMI 19, eli normaalipainoinen)

Lämmin ruoka ei ole sama asia kuin terveellinen ruoka. Eri asia jos se lämmin ruoka sisältää erilaisia lämpimiä kasviksia, hyviä proteiinin lähteitä ja sopivia rasvoja, silloin se varmaan voittaa mun voikkarin terveellisyydessään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Nelihenkinen perhe ollaan. Sitten tietenkin aamu- ja iltapala ja välillä joku välipala. Meillä asuu urheilevia lapsia ja eivät kyllä jaksa, jos ei ole toista lämmintä ateriaa. Samalla syö myös sitten itse kunnon ruuan.

Miten se lämpötila vaikuttaa jaksamiseen? Eikö se sisältö kuitenkin vaikuta eniten?

Leipä, puuro, salaatti jne ei korvaa lämmintä ruokaa. Meille on ihan itsestään selvyys, että meillä syödään kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Sisältää aina perunaa, riisiä, pastaa tai muuta vastaavaa lisuketta ja todellakin syödään lämpöisenä.

Älä nyt omiasi keksi. En maininnut leivistä ja puuroista mitään, vaan lämpötilasta.

Menehän sinäkin nyt syömään se lämmin ruoka, niin aivosi saavat tarpeeksi energiaa ja osaat ehkä sen jälkeen ajatella. 

Vierailija
44/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaapäivinä iso aamiainen ja illalla lämmin ateria. Työpäivinä aamiainen töissä ja töiden jälkeen joku pieni välipala. Illalla taas illallinen, joka kesällä on joskus vain salaatti. En käsitä porukkaa, jotka syövät aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Miten voi jaksaa tunkea itseensä niin paljon ruokaa? Etenkin, jos syö joka aterialla vielä leipääkin.

Vierailija
45/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua vähän ihmetyttää kun ihmiset kuvittelee syövänsä terveellisesti kun syövät lämpimän ruuan ja ateria on esim. nuudeleita tai makaronilaatikkoa. Väitän että mun lounaaksi syömäni voileipä runsailla kasviksilla ja kananmunalla on terveellisempi. Eikä mulle jää nälkä. Tosin liikuntani on siellä suositusten alarajoilla ja olen hoikahko nainen (BMI 19, eli normaalipainoinen)

Lämmin ruoka ei ole sama asia kuin terveellinen ruoka. Eri asia jos se lämmin ruoka sisältää erilaisia lämpimiä kasviksia, hyviä proteiinin lähteitä ja sopivia rasvoja, silloin se varmaan voittaa mun voikkarin terveellisyydessään.

Lounaaksi voileipä on kyllä melkoisen vähän. Ihan sama mitä siinä on päällä, mutta hetken päästä on taas nälkä. Voileipä on joku välipala, ei mikään lounas. Kuolisin nälkään, jos söisin pelkkää leipää. Olisin myös koko ajan tekemässä uusia leipiä nälkääni. Ja hoikka nainen olen.

Vierailija
46/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaksi lämmintä ateriaa

Lounaan ravintolassa ja kun tulen töistä, teen päivällisen.

Aamupani on kahvi ja voileipä. Jun klo 14:00 pelkän kahvin. Illalla syön iltapalaksi leivän ja hedelmän.

Ihan normaalipainoisia olemme mieheni kanssa. Ne jotka syö useamman aterian ovat hoikempia kuin ne jotka skippaavat aterioita. Jos laihduttamiseen tulee tarvetta, alan iltapäiväkahvin aikaan syömään jotain.

Kai nyt muutkin ovat huomanneet, että laihat eivät skippaa aterioita. Pikemminkin syövät kokoajan. 😅

Vierailija
47/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että ihmiset automaattisesti ajattelevat syövänsä terveellisesti jos syövät lämpimän ruoan. Ehkä ennemminkin täyttävästi. Vs. jos laiduntaa aina pelkkiä välipaloja tai hiilihydraatittomia ja/tai proteiinittomia salaatteja, tulee syötyä usein kuin jos syö kunnon annoksen sitä makaronilaatikkoa ja on sitten syömättä vaikka 6 tuntia.

Vierailija
48/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä tuota lämpimän ruuan hehkuttamista. Minulla saattaa mennä useampikin päivä etten syö ollenkaan lämmintä ruokaa ja syön silti hyvin ja terveellisesti, ei ole ylipainoa, verikokeiden ja kehon koostumusmittauksien tulokset ovat erinomaiset. Tärkeämpää kuin ruuan lämpötila on mielestäni se mitä ruokaa, millä ruokarytmillä ja millaisia määriä sitä ruokaa suuhunsa lappaa.

Vierailija
49/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä menis aikaa kokkaamiseen, jos kaksi söisi. Paitsi jos toisen söisi jossain ravintolassa.

Vierailija
50/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kertaa päivässä syön ja yksi niistä lämmin ateria. 

Vierailija
51/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä jos yhden syön.

Varmaan joskus peruskoulussa ollessani olen syönyt kouluruoan ja toisen lämpimän ruoan kotona.

Viikonloppuna oli vaan yksi lämmin ruoka.

Ei me köyhiä oltu mutta ei ollut tapana kuin syödä yksi lämmin ateria päivässä.

Vierailija
52/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en myöskään ymmärrä näitä aamupala - lounas - välipala - päivällinen -iltapala syömisiä. 

Useimmiten syön siinä aamusella lämpimän ruuan, ehkä 10 maissa. Seuraavan kerran syön lämpimän ruuan illalla, 19 aikaan yleensä. Siinäpä se. Jos on nälkä, syön päivällä näiden parin ruuan välissä jotain pientä, leipää vaikka. Tai hedelmän. 

En mitenkään jaksaisi syödä parin tunnin välein, Johan ihan kuvottaa sellainen, ei minulla ole sellaista ruokahalua. Ei ole ollut koskaan, edes silloin, kun tein ruumiillista työtä tai liikuin paljon. 

Vierailija
53/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivinä joo, syön aamiaiseksi täytetyn sämpylän tai puuroa, lounaan työpaikan ruokalassa tai edellispäivät jämät eväänä ja sitten illalla kokkaan jotain. Vapaapäivinä nukun pidempään, syön myöhäisen runsaan aamiaisen ja iltapäivällä lämpimän ruuan sitten kun tulee nälkä. Tykkään kyllä ruuanlaitosta mutta en todellakaan viitsi kokata useaa ateriaa plus välipaloja joka päivä jos oleskelen vain kotona. Eihän siinä ehtisi paljoa muuta tehdä kuin tehdä ruokaa, syödä ja tiskata :D

Vierailija
54/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tee edes lapsille ruokaa kotona? Syövätkö siis vaan koulussa ja kotona sitten vaikka sitä leipää? Vai eikö teillä huonosti syövillä ihmisillä ole lapsia? Aikuinen syököön mitä syö, mutta kasvava lapsi tarvitsee kyllä ruokaa.

Vierailija
55/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä menis aikaa kokkaamiseen, jos kaksi söisi. Paitsi jos toisen söisi jossain ravintolassa.

Teen ruokaa 3-4 päivän valein. Ei mene kovin paljon aikaa.

Vierailija
56/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en myöskään ymmärrä näitä aamupala - lounas - välipala - päivällinen -iltapala syömisiä. 

Useimmiten syön siinä aamusella lämpimän ruuan, ehkä 10 maissa. Seuraavan kerran syön lämpimän ruuan illalla, 19 aikaan yleensä. Siinäpä se. Jos on nälkä, syön päivällä näiden parin ruuan välissä jotain pientä, leipää vaikka. Tai hedelmän. 

En mitenkään jaksaisi syödä parin tunnin välein, Johan ihan kuvottaa sellainen, ei minulla ole sellaista ruokahalua. Ei ole ollut koskaan, edes silloin, kun tein ruumiillista työtä tai liikuin paljon. 

Miten niin parin tunnin välein?

Mulla menee karkeasti ottaen näin: Aamupala klo 8-9, lounas klo 13-14, välipala 16-17 aikaan, illallinen n. klo 19-20 ja iltapala 22-23 aikoihin. Onhan siinä väliä 3-4 tuntia.

Syön pieniä annoksia kerralla, vatsa ei yksinkertaisesti vedä mitään jättiannoksia. Toisaalta taas verensokeri laskee helposti, jos on liian pitkä tauko syömisessä.

Kalorimääräisesti liikutaan sellaisessa 1500-1800 kcal/pvä.

Vierailija
57/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaapäivinä iso aamiainen ja illalla lämmin ateria. Työpäivinä aamiainen töissä ja töiden jälkeen joku pieni välipala. Illalla taas illallinen, joka kesällä on joskus vain salaatti. En käsitä porukkaa, jotka syövät aamiaisen, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Miten voi jaksaa tunkea itseensä niin paljon ruokaa? Etenkin, jos syö joka aterialla vielä leipääkin.

No kun ei kaikki tunge yhtä suuria määriä ruokaa kerralla sisuksiinsa vaan syövät pieniä annoksia. Menikö jakeluun?

Vierailija
58/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamiaisen, lämpimän lounaan (tai joskus runsaan salaatin reilulla proteiinilisällä), lämpimän päivällisen ja lopuksi iltapalan, joskus kaksikin jos menen myöhään nukkumaan. Saatan syödä myös välipalan lounaan ja päivällisen välissä.

Olen hoikahko nelikymppinen nainen, teen toimistotyötä ja liikun laiskasti. Minulla on sellainen aineenvaihdunta että pystyn syömään paljon lihomatta. Ei ole koskaan ollut paino-ongelmia. En välitä makeasta enkä napostele turhia.

Vierailija
59/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lyhyt ja pienikokoinen enkä ole voinut syödä kahta lämmintä ruokaa sitten nuoren aikuisuuden lihomatta edes silloin, kun treenasin lähes päivittäin. Nykyään menen runsaalla aamupalalla ja yhdellä lämpimällä ruualla ja syön molemmilla kerroilla hieman enemmän treenipäivinä. On ilmeisesti sopivasti, kun paino pysyy samana vuodesta toiseen. Oikeastaan ainut hankaluus tässä on, että syö tarpeeksi monipuolisesti, kun aterioita on niin vähän. 

Vierailija
60/132 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tee edes lapsille ruokaa kotona? Syövätkö siis vaan koulussa ja kotona sitten vaikka sitä leipää? Vai eikö teillä huonosti syövillä ihmisillä ole lapsia? Aikuinen syököön mitä syö, mutta kasvava lapsi tarvitsee kyllä ruokaa.

Minä olen tuo voileivän lounaaksi syövä ja unohtui sanoa, että teen kyllä kasvavalle lapselleni lämpimän ruuan päivittäin päivälliseksi ja syön useimmiten sitä itsekin illemmalla, lapsi syö moninkertaisen määrän ja joskus kahdesti päivässä lämmintä ruokaa.

En koe olevani erityisen huonosti syövä, eikä ole lapsenikaan, aika terveellistä ruokaa syödään mutta vastapainona herkutkin kyllä maistuu