Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syökö kaikki kaksi lämmintä ateriaa päivässä?

Vierailija
16.01.2024 |

Näissä ruokarahaa per viikko/päivä aina lasketaan, että kaikki syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Onko tosiaan näin? Minä en ole sitten kouluaikojen syönyt näin, vaan töissä on se lounas päivän pääateria, ja sitten kotiintultua joku voileipä teen kanssa. En ole missään vaiheessa viikolla edes aatellut tarvitsevani toista lämmintä ateriaa. Meillä ei ole lapsia, ja mies on näiden ruokailujen suhteen samalla sivulla. Nyt vasta olen täältä lukenut, että aikuiset ihmiset, jotka eivät tee ruumiillista työtä, syövät kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Onko tämä todellisuutta vai onko mua vedätetty?

Ja joo, olen (aina ollut) normaalipainoinen enkä edes tykkää makeasta

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsitän lämpimän ruoan ateriaksi, johon sis. perunaa, pastaa, riisiä tms hiilarin lähdettä, protskuosuus ja lisäksi puoli lautasellista salaattia/kasviksia. Kasvisosuus on tärkeä ja kuuluu jokaiselle "lämpimälle ruoalle". Suomessa puhekielessä ehkä helposti käytetään termiä lämmin ruoka kun puhutaan täysipainoisesta pääateriasta. 

Vierailija
102/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hetikään kaikki syö, mutta meillä syödään lämmin lounas ja päivällinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut appivanhempien leivän puputtamista ja leivällä "kunnon aterian" korvaamista. Havaintojeni mukaan tästä on seurannut seuraavaa: eivät syö suosituksen mukaista 500g kasviksia päivässä, molemmilla ummetusta ja vatsat kasvaa pikkuhiljaa vuosi vuodelta.

Apua, tiedän liikaa! 

Vierailija
104/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en juuri koskaan vaan vasta päivällisellä syön ns. lämpimän ruuan. Vaimoni puolestaan syö lähes aina kaksi lämmintä ruokaa sillä ottaa päivällisestä jääneestä seuraavan päivän evään töihin. Minä syön lounaalla mielummin vaikka kasviksia/hedelmiä ja vaikkapa rahkan/raejuustoa/leipää. Yksin asuessani en välttämättä syönyt läheskään joka päivä lämmintä ruokaa lainkaan. 

Vierailija
105/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö urheile tai treenaa töiden jälkeen. Itse ainakin syön treenin jälkeen lämmintä ruokaa.

Vierailija
106/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö kahta lämmintä varsinaisesti. Tosin joskus voin syödä puuroa, kun menen kotiin töistä. Yleensä jogurttia raejuustolla ja pari näkkäriä. Lounas kotiruokaa, jonka lämmitän mikrossa. Jos oli alaikäisiä kotona niin sitten ollis oltava illallakin lämminruoka.

Vierailija
107/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tasolle jäänet syö ja sitten kiukuttelee jos ei saa ruokaa. Normaali aikuinen pärjää 1-2 aterialla per päivä ilman mitään välipaloja, aamupaloja tai leipiä.

Höpön löpön taas. Kerran kaksi päivässä syöminen ei ole terveellistä, vaikka toki sillä halutessaan pärjääkin.

Jos vaan ei ole ruokahalua syödä enempää. Ei kait sitä nyt väkisin voi mitään kurkusta tunkea alas. Pysyy linjat läpi aikuiselämän normaalipainossa tai vaikka hoikkana, kun ei syö enempää, mitä vatsa vetää. Tietty, jos joka aterialla söisi ähkyksi, varmaan olisi aika äkkiä nälkä uudelleen. Minä en syö koskaan vatsaa ihan täyteen ja valita, kun on niin ähky olo. Hoikka ollut lapsesta asti. Mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän syö.

Vierailija
108/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut appivanhempien leivän puputtamista ja leivällä "kunnon aterian" korvaamista. Havaintojeni mukaan tästä on seurannut seuraavaa: eivät syö suosituksen mukaista 500g kasviksia päivässä, molemmilla ummetusta ja vatsat kasvaa pikkuhiljaa vuosi vuodelta.

Apua, tiedän liikaa! 

Omat vanhempani  syövät taas noita kunnon aterioita kaksi kertaa päivässä mutta kasviksina saattaa olla muutama maustekurkku tai etikkapunajuurta. Hyvänä päivänä on kolme - neljä viipaletta tuorekurkkua tai porkkana raastettuna kahdelle. Talvisin korostuu vielä. 

Vierailija
109/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö urheile tai treenaa töiden jälkeen. Itse ainakin syön treenin jälkeen lämmintä ruokaa.

Suurin osa noista kommentoijista ei käy edes töissä, saatikka sitten urheilisivat. Minä nääntyisin noiden joidenkin ruokavaliolla tai lähinnä sen järkevän ruokavalion puutteella. Tai lapseni, jotka urheilevat monta kertaa viikossa.

Vierailija
110/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön. Toinen on lounas ( kotiruoka tai eines), ja toinen on kaurapuuro ( iltapäivä). Syön 3 ateriaa. Aamupala leipää, juustoa/kalkkunaleikettä/kananmunaa ja hedelmä.

Vierailija
111/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, tiedän liikaa! 

Marjoilla voi aivan hyvin korvata tuon maagisen 500 g:n kasvisannoksen. Vanhemmalle väelle maistuu kiisseli ja miksei nuoremmillekin. Siihen voi tunkea niin paljon marjoja kuin haluaa. Suurinta osaa ei siis keitetä vaan lisätään kuumaan valmiiseen kiisseliin. Suosittelen kokeilemaan. Nam!

Vierailija
112/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloppuisin syön, kun lapsetkin syövät, lapsille kuuluu sekä lounas että päivällinen minusta. Arkisin syön kylmää valipalaa lounaaksi ja lämpimän vain päivällisellä.

Vierailija
113/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riippuu varmaan päivästä. Useimmiten syön lounaaksi pienemmän aterian, jotain kylmää esim voileivän, ja sitten töiden jälkeen lämpimän iltaruuan. Joskus saatan kyllä syödä iltaruuaksi esim salaatin tai lounaaksi vaikka tomaattikeiton. Yleensä minulla lounas on se pienempi ateria, mutta jos vaikka kävisin lounasravintolassa niin tuskin sitten kokkailen paljon enää illalla. 

Vierailija
114/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona teen työt ja liikunta hoituu päivän tauon aikana. Eli lenkillä muutaman kerran viikossa ja kerran viikossa uimahallissa lapsen kanssa. Mies treenaa ja syö hirveät määrät. Ahdistaa katsoa sitä mättämistä.

Vierailija
115/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tasolle jäänet syö ja sitten kiukuttelee jos ei saa ruokaa. Normaali aikuinen pärjää 1-2 aterialla per päivä ilman mitään välipaloja, aamupaloja tai leipiä.

No ei pärjää jos vähääkään fyysistä työtä tekee. Syön mielummin 2 lämmintä ateriaa kuin puputan leipää nälkään.

Vierailija
116/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä. Jotkut syö, jotkut ei. Itse en (paitsi jos on hirmu nälkä) mutta en yhtään ihmettele että moni niin tekee. Ihmisten kulutuskin on ihan erilaista. Mun ei tarvii ku vähän lisätä aktiivisuutta ja tuntuu et tarvii enemmän ruokaa. Ja ylipainoa ei oo grammaakaan, oikeastaan melkein päinvastoin. Kyllä keho tietää mitä tarvitsee.

N31

Vierailija
117/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön kaksi lämmintä ateriaa. Pyrin sillä pitämään verensokerin hyvällä tasolla ilman muita naposteluja. 

Tänään lounaaksi tomaattikeitto ja juustovoileipä. Illalla syödään lihapullia, joita olen jatkanut porkkanaraasteella, porkkana-perunamuusin kanssa, salaattia.

Aamulla kaurapuuro (on sekin lämmin) ja kananmuna. Iltapäivällä kahvi ilman pullaa tms. ehkä yksimpala tummaa suklaata. Siinä mun päivän ateriat esimerkkinä.

Vierailija
118/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku aikaisempi kommentoija ymmärsikin, viittasin termillä "lämmin ruoka" täyteen ateriaan (luokkaa 150g tai yli protsku, hiilaria kaveriksi ja lisäkkeet), siis normaali kotiruoka-annos. Ei viinirypäle muutu lämpimäksi ateriaksi vaikka sen kuinka mikrottais. Ja ruokaisan kanasalaatin taas laskisin tässä yhteydessä "lämpimäksi ateriaksi". Pahoittelen epäselvää kysymyksenasettelua, olisin voinut käyttää esim. termiä "täyden aterian".

Ap

Vierailija
119/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä syökö kaikki, minä syön.

Vierailija
120/132 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Miksi pitäisi kun vähemmälläkin pärjää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi