Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukulais-ahdistusta (ankea mummo)

Vierailija
05.01.2025 |

Sukulaiseni on ollut jo monta vuotta minua kohtaan nyreä ja aina naama nurinpäin. Tämä alkoi noin 5v sitten kun yritin ottaa hänen kanssaan puheeksi lapsuudentraumani (väkivaltaa). Siitä saakka sukulaisnainen on kostoksi ollut nyreä lapsiani kohtaan (lapset sanoivat etteivät usko että mummo edes osaa hymyillä) ja on aina tapaamisissa ollut vetäytyvä ja nyreä. Nyt jouluna hän antoi minulle "Äitini, tyttäreni"-kirjan lahjaksi, oletettavasti merkiksi siitä että "kaikissa äiti-tytär-suhteissa on joskus vaikeaa, lue vaikka". Kirja ahdisti välittömästi todella paljon. Pari päivää myöhemmin läikytin vahingossa vettä lattialle kun lapseni tönäisi väärällä hetkellä ja sukulaisnainen ryntäsi paikalle sättimään kuinka haluan pilata heidän parketit ja miten kenenkään muun kanssa ei ole yhtä vaikeaa. Olo oli huudon kohteena todella vaikea ja lopulta myös suuttumus vihdoin nousi; tunnetta hyväksikäyttäen otin saamani kirjan, ja sanoin etten halua sitä mukaani. Sukulaisnainen sanoi, että laittaa sen sitten vaivihkaa puolisoni mukaan. Kirja oli muutenkin ahdistanut, tilanteen ollessa kriisiytynyt, ja otin kirjan käteeni ja sanoin että myyn sen sitten torissa tai heitän ulos, mutta mukaani en ota. Sukulaisnainen tavoitteli kirjaa käsistäni raivokkaasti ja raapi samalla isot veriset naarmut poskeeni ja kaulalleni. --Lähdimme pois sieltä. Tämän jälkeen sukulaismies (sukulaisnaisen puoliso) lähetti puolisolleni viestin jossa kertoi, että minä olen lapsesta saakka ollut ihan mahdoton ihminen, samanlainen kuin joku random sukulaismummo aiemmasta sukupolvesta ja toivoi voimia puolisolle. Kun itse tiedustelin sukulaismieheltä näistä viesteistä, niin viestitti minulle, että aiheutetut verinaarmut olivat "itse kerjättyjä". Luoja näitä kokemuksia näiden ihmisten kanssa. Joo kyllä, kyse on vanhemmistani ja olen aikuinen. En vaan tiedä mitä heidän kanssaan enää teen. Aika laittaa välit poikki?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up, jos joku haluaisi kommentoida, vaikka mitä tuohon edes voi enää sanoa.

Vierailija
2/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisnainen? Äitisi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisnainen? Äitisi? 

Joo kyllä, äitini. Mutta on käyttäytynyt jo pitkään niin, että tosi vaikea äidiksi kutsua. Kun olin lapsi niin olin äidilleni hyödyllinen "kaveri" jolle kertoa kaikkea lapsen korville sopimatontakin. (Sikäli tosin huono kaveri, että katsoi muualle niinä hetkinä kun isäni päätti käyttää minua nyrkkeilysäkkinä.) Mutta nyt en ole äidilleni enää kaveri, en näemmä tytärkään, vaan joku ihminen, joka näyttäisi herättävän hänessä vain vihaa ja kateutta.

Vierailija
4/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi (jos on se, josta puhut) ei selvästikään osaa ottaa vastaan palautetta kokemistasi vääryyksistä, kun olit lapsi. Olen kuullut monta samanlaista tarinaa. Oma syyllisyys tehdyistä teoista on mahdotonta hyväksyä ja hän tekee kaikkensa, ettei joudu myöntämään toisen kokemaa vääryyttä, jonka mahdollisesti itse tai muu perheessä aiheuttanut. Joskus toki voi käydä niin, että joku osaa mennä itseensä ja pyytää lopulta anteeksi. Tämä vaatii sen, että ihminen on niin kasvanut ihmisenä, että pystyy sen tekemään. Sinun pitää puntaroida tarkasti kuinka paljon mielipahaa pystyt vastaanottamaan vanhemmiltasi. He eivät välttämättä muutu. Voit vähentää kanssakäymistä, jos välien poikki laittaminen tuntuu liian vaikealta. Voimia! 

Vierailija
5/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä käyt tuollaisessa paikassa? 

Vierailija
6/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene sinne kylään lastesi kanssa tai ota kotiisi. Ihan kauheaa. Raapikin. Kuulostaa järkyttävältä. Soittele joskus tai sitten ei. En tiedä miten lapstenlasten näkeminen, mutta eivät lapset kaipaa nyreää mummoa tai pappaa. Älä puhu traumoista sellaisen kanssa joka ei sitä tajua edes. Ehkeivät edes muista tehneensä mitään, koskaan, jos perustelee sillä heidän käytöksellä ettei nähdä. Sun pitää suojata itseäsi vanhemmiltasi, ettei raavi uudestaan tai etteivät paheksu uudelleen. Itsekin sietänyt kamalia asioita, vain puhelinyhteys on pakosta.

Vierailija
7/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sukulaisnainen? Äitisi? 

Joo kyllä, äitini. Mutta on käyttäytynyt jo pitkään niin, että tosi vaikea äidiksi kutsua. Kun olin lapsi niin olin äidilleni hyödyllinen "kaveri" jolle kertoa kaikkea lapsen korville sopimatontakin. (Sikäli tosin huono kaveri, että katsoi muualle niinä hetkinä kun isäni päätti käyttää minua nyrkkeilysäkkinä.) Mutta nyt en ole äidilleni enää kaveri, en näemmä tytärkään, vaan joku ihminen, joka näyttäisi herättävän hänessä vain vihaa ja kateutta.

Älä altista enää itseäsi näille ihmisille. Pysy kaukana niistä. Moni ymmärtää ja ymmärtää vain kamaliakin vanhempia. Vetoa tartuntatauteihin ja ainoastaan videolla lapset vilkuttavat, puhuvat, jos pakko tms. Keksi tekosyitä. Miten heistä voi edes vanhana huolehtia, joku muu sukulainen varmaan?

8/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko romaniperhe? 

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
9/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele ajatusta että kyseessä voisi olla romaniperhe. Eräs ulkomaalainen tuttavani sanoi, että isäni kuulostaa ihan muslimimieheltä. Mutta nämä ovat siis ihan tavallista kantaväestöä. Lapsuudenperheeni on ollut vanhoellis-uskovainen (kristinusko) ja osa lapsuuteni väkivallasta oli "joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa"-hengessä. Vanhempani ovat työskennelleet hyvissä ammateissa, ovat melko rikkaita, nyt juuri eläköityvät. -ap

Vierailija
10/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene terapiaan, äläkä levittele asioitasi pitkin nettiä.

Vierailija
11/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene terapiaan, äläkä levittele asioitasi pitkin nettiä.

Ei kai anonyymi keskustelu mitään haittaa? Vanhempani eivät missään tapauksessa ole kuvailusta tunnistettavissa. Työterveyden kautta lyhytterapiassa olen asian tiimoilta jo käynytkin..

Vierailija
12/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mielestäni olen itsekin tunnistamaton. Joku varmaan tulee väittämään että olen joku joka tekee päivittäin useita aloituksia samasta aiheesta ja "erittäin tunnistettava", mutta tosiasiassa kirjoitan tänne harvoin. Jos tämän suuntaisia aloituksia tulee usein(?) niin kyse pikemminkin siitä, että usealla 70-80-luvulla syntyneellä voi olla samansuuntaisia traumoja ja samalla tavalla häiriintynyttä perhedynamiikkaa.

Vierailija
13/13 |
05.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea, koska et halua tai osaa käyttää kappalejakoa.

Yritä.

Oletko sukusi syntipukki kuten minä?

Narsistinen suku tarvitsee AINA syntipukin joka ikään kuin laitetaan kantamaan suvun ongelmia.

Hänen niskaansa kaadetaan kaikki paska ja omat ongelmat.

Syntipukki on suvun kaukaisin ihminen, ulkopuolinen sekä usein se mukavin tyyppi.

Tällainen tyyppi on turvallisin paskaämpäri.

Itse olen katkaissut suhteet sukuuni. Yhdelle perheelle jälkipolvineen on lopullinen porttikielto tontilleni poliisin uhalla.

Toisen ikävän tyypin tulon kotiini estin tänään.

Ap. Sinun on osattava laittaa ihmisille RAJAT.

Porttikielto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme