Minulla on skitsofrenia ja olen ollut 5v eläkkeellä. Olen 29-vuotias. Mistä saan töitä?
Olen 29-vuotias ja ollut eläkkeellä (määräaikainen) 5v. Kaksi kertaa kokeiltu työtä, ekan kerran 15h/vko ruokakaupassa, kestin 2,5kk ja kävi liian rankaksi.
Tokan kerran kokeilin kokoaikatyötä finanssialalla ja kestin 2 viikkoa kunnes lopetin.
nyt edessä ehkä työkokeilu, josta saa 9€/päivä. Toivottavasti voi tehdä vähemmän kun 15h/vko.
mistä saisin kivan osa-aikatyön jota jaksaisin? Skitsofreenikoista vain 7% on töissä avoimilla työmarkkinoilla. Esimerkiksi lastenhoitajaksi olen harkinnut kouluttautuvani, pulaa on ja lapset ovat kivoja.
Kommentit (69)
Jos olisin sinä, pysyisin eläkkeellä ja muuttaisin jonnekin halvempaan maahan, missä aurinko paistaa ja yleinen ilmapiiri on rennompi. Täällä kylmässä pohjolassa pakkasten keskellä vajaatyökykyisenä ja poskettomien hintojen keskellä ei kannata loputtomiin säätää. Jos vain on uskallusta ja kielitaitoa sen verran että pärjää, niin muuttaisin pois tästä ankeasta maasta. "onnelasta".
Tuskin kannattaa ainakaan mitään ihmisten seassa / parissa tehtävää työtä miettiä, jos jo 3h päivässä oli liikaa ruokakaupassa. Katujen siivous tai muu vastaava itsenäisesti suoritettava huoltotyö varmaankin paras arpa.
Vierailija kirjoitti:
Jos et jaksanut olla ruokakaupassa töissä, et kyllä jaksa olla varhaiskasvatuksessakaan.
Juuri näin, että omasta kokemuksesta voin sanoa kaupassa töissä olin olleen huomattavasti kevyempää kuin lasten päivähoidossa (sosionomina). Olin opiskeluaikaan kaupassa osa-aikatyössä. Päiväkodissa raskainta on jatkuva valvominen. Kuka on missäkin, koko ajan pitää olla tietoinen lapsista. Toisaalta ääni ja meteli käy korviin. Kun lapset vasta opettelevat siirtymiä, kaikki siirtyminen paikasta toiseen aiheuttaa kaaosta. Kivojahan lapset ovat, mutta joskus liika on liikaa, ja erityisen villejä ja rajattomia lapsia on joka ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan pysyä eläkkeellä
Mites vapaaehtoistyö.
Eläkeläiset voi ansaita 13€/h käymällä jonkun tietyn vanhuksen ystävänä ja ulosviejänä viikottain.
Tuohan on älyttömän hyvä diili! Olen ollut vapaaehtoisena ennen korona-aikaa, ja meillä sai vain kulukorvauksen. Vapaaehtoistyö kun lähtökohtaisesti ei ole palkkatyötä vaan vapaaehtoisesti ilman palkkaa tehtävää. Missä saa vapaaehtoistyöstä palkkaa, voisin olla kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Jos et jaksanut olla ruokakaupassa töissä, et kyllä jaksa olla varhaiskasvatuksessakaan.
Itse olen ollut tetissä molemmissa ja ruokakaupassa oli rankempaa.
Vierailija kirjoitti:
enpä haluais et skitso hoitais mun lapsia huhhuh
Jos lastesi toinen vanhempi sairastuisi skitsofreniaan (se voi alkaa yli kolmekymppisenäkin) niin erottaisitko lapsesi toisesta vanhemmastaan? Tai jos itse sairastuisit niin hyväksyisitkö ettei toinen vanhempi antaisi sinun enää hoitaa lapsiasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut tetissä molemmissa ja ruokakaupassa oli rankempaa.
Tetti on vähän eri juttu, kun siinä ei olla vastuussa mistään. Eikä kestä kuin vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
enpä haluais et skitso hoitais mun lapsia huhhuh
Jos lastesi toinen vanhempi sairastuisi skitsofreniaan (se voi alkaa yli kolmekymppisenäkin) niin erottaisitko lapsesi toisesta vanhemmastaan? Tai jos itse sairastuisit niin hyväksyisitkö ettei toinen vanhempi antaisi sinun enää hoitaa lapsiasi?
terve vanhempi hoitaa lapset hullut hoitoon
Miten se skitsofrenia tuntuu ja miten se vaikuttaa siihen että tuntuu rasitusta?
Olis tosi mielenkiintoista kuulla kokemuksia