Minulla on skitsofrenia ja olen ollut 5v eläkkeellä. Olen 29-vuotias. Mistä saan töitä?
Olen 29-vuotias ja ollut eläkkeellä (määräaikainen) 5v. Kaksi kertaa kokeiltu työtä, ekan kerran 15h/vko ruokakaupassa, kestin 2,5kk ja kävi liian rankaksi.
Tokan kerran kokeilin kokoaikatyötä finanssialalla ja kestin 2 viikkoa kunnes lopetin.
nyt edessä ehkä työkokeilu, josta saa 9€/päivä. Toivottavasti voi tehdä vähemmän kun 15h/vko.
mistä saisin kivan osa-aikatyön jota jaksaisin? Skitsofreenikoista vain 7% on töissä avoimilla työmarkkinoilla. Esimerkiksi lastenhoitajaksi olen harkinnut kouluttautuvani, pulaa on ja lapset ovat kivoja.
Kommentit (69)
Suosittelen kuntouttavaa työtoimintaa, siinä oikeasti pääsee itse vaikuttamaan tuntimäärään. Jos tiedät ettet jaksa vielä 15 tuntia tehdä viikossa, aloitat vaikka sitten neljästä tai viidestä ja oman voinnin mukaan lisäät tunteja. Minulla on työkaverina skitsofreenikko, mukava ihminen ja oli aloittanut just työkokeilulla, lopulta jaksoi sitten 25 tuntia viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja, opettaja, henkilöstökonsultti, rekrytoija, TE-toimiston asiantuntija. Näihin palkataan ihan solkenaan mt-ongelmaisia.
Alat seuraavaksi Terry A. Davisiksi.
Terry oli yhdysvaltalainen skitsofreenikko ja (pienessä piirissä) myöhemmin tunnettu ohjelmoija joka sai tehtävän jumalalta rakentaa Kolmannen Temppelin. Tämä johti monien vuosien koodamisen jälkeen TempleOS käyttöjärjestelmään.
Terry tuli myös hyvin tunnetuksi videoblogeistaan. Jos munaa on ja olet tarpeeksi eksentrinen niin voit hyvinkin tienata somella rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa vaan pysyä eläkkeellä
Mites vapaaehtoistyö.
Eläkeläiset voi ansaita 13€/h käymällä jonkun tietyn vanhuksen ystävänä ja ulosviejänä viikottain.
Skitsofrenia on paljon muutakin kuin äänten kuulemista. Ja ääniä voi kuulla ilman skitsofreniaa.
Mulla on psykoottinen häiriö, ei varsinaista skitsofreniaa ja ääniä paljon suurempia ongelmia on mm. tunteiden ja ajatusten puuttuminen ja yleinen latteus, minuuden puuttuminen, keskittymiskyvyttömyys, vainoharhaisuus, aggressiokohtaukset, motivaation puute, energian puute, lihassäryt ym.
Lääkkeet ei auta mihinkään muuhun noista kuin ääniin, joista on vähiten haittaa jo valmiiksi. Lääke ei rakenna minulle minuutta eikä tunne-elämää.
Ei tuollaisesta ihmisestä ole työelämään. Pysy eläkkeellä.... 😆😃
Työkokeilussa on 20h/viikko minimi.
Jos et suostu lääkitykseen, onko vaarana saada outoja kohtauksia työajalla. Voi olla muille ihmisille pelottavaa.
Kävisikö vapaaehtoistyö? Saisit merkityksellisyyttä elämään ja vaihtoehtoja löytyy tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten skitsofrenia nykyään todetaan?
Paras ystäväni sairastui tuohon tautiin, (oli 19 v) eikä enää koskaan ollut työkykyinen.
Tämä tapahtui 20 vuotta sitten, onko lääkitys ja hoito paremmalla tolalla?
Esimerkiksi Jääskeläinen et al (2013) tekemään tutkimuskatsauksen A Systematic Review and Meta-Analysis of Recovery in Schizophreniamukaan vain 6 % skitsofreenikoista toipuu, kun asiaa arvioidaan kokonaisvaltaisesti ottaen huomioon myös toimintakyky. Toipumisaste on laskenut 50-luvulta kolmasosaan, jolloin noin 17 %-18 % keskimäärin toipui. Mitä köyhempi maa ja mitä vähemmän resursseja hoitoon on, sitä todennäköisempää on toipuminen. Sosioekonomiselta tasoltaan matala tai matalamman keskitason maissa 35 % toipui, kun taas rikkaissa maissa 13 % toipui. Tämä oli ainoa tilastollisesti merkitsevä ero, mitä tutkimuskatsauksessa löytyi: maan köyhyys
Eikä antipsykoottien käyttäjien huonompi ennuste siis selity sillä, että heidän sairautensa oli alunperinkin raskaampaa lajia? Ajatellen, ettei niitä määrättäisi alun alkaenkaan, jos keskusteluterapia auttaisi. Jos antipsykootit todellakaan eivät pitkällä tähtäimellä auta, onkin kyseessä melkoinen epäeettinen rahasampo valmistajille.
Oli miten oli, olisi erittäin hyödyllistä katsella niihin köyhiin maihin, miten siellä toimitaan skitsofrenian suhteen. Ja muidenkin sairauksien, joiden parantamisessa on toivomisen varaa. Tarvitsemme kehitysapua Afrikasta, eikä tämä ole vitsi. Korkeampi bkt ei tosiaankaan tarkoita, että automaattisesti tiedettäisiin aina kaikki paremmin.
Onhan Suomessa Keroputaan malli psykoosin hoidossa, josta tullaan oppimaan maailmalta.
Ihanteellinen maailma keksisi jokaiselle sekä mielekästä että aidosti kestävästi yhteisöä hyödyttävää tekemistä.
En tiedä pystyykö sellaista maailmaa koskaan toteuttamaan ja ongelma on siinäkin, että sitä toteutettaessa taas tuotetaan uusia muotteja. Ja koko mt -ongelmaisuus perustuu juuri siihen, ettei saa koottua voimiaan, kanavoitua potentiaaliaan. Ei kovin rikkinäisillä ihmisillä voi teettää ainakaan säännöllistä työtä TAI voi, mutta sitten sekin voi mennä riiston, jopa k idutuksen puolelle. Tai tuottaa vaaratilanteita tai mitä hyvänsä ei-toivottavaa lopputulosta.
Lääkkeet ja hoito on samaa paskaa kuin 60-70 luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Kävisikö vapaaehtoistyö? Saisit merkityksellisyyttä elämään ja vaihtoehtoja löytyy tosi paljon.
Ei käy. Työnteon tarkoitus on tehdä rahaa ja kasvattaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Suomessa Keroputaan malli psykoosin hoidossa, josta tullaan oppimaan maailmalta.
Ihanteellinen maailma keksisi jokaiselle sekä mielekästä että aidosti kestävästi yhteisöä hyödyttävää tekemistä.
En tiedä pystyykö sellaista maailmaa koskaan toteuttamaan ja ongelma on siinäkin, että sitä toteutettaessa taas tuotetaan uusia muotteja. Ja koko mt -ongelmaisuus perustuu juuri siihen, ettei saa koottua voimiaan, kanavoitua potentiaaliaan. Ei kovin rikkinäisillä ihmisillä voi teettää ainakaan säännöllistä työtä TAI voi, mutta sitten sekin voi mennä riiston, jopa k idutuksen puolelle. Tai tuottaa vaaratilanteita tai mitä hyvänsä ei-toivottavaa lopputulosta.
Mielekäs tekeminen ja yhteisön jäsenyys olisivat (täydellisen onnistumisen mahdottomuudesta huolimatta) mielestäni hyviä ja keskeisiä tavoitteita yhteiskunnassa. Niin terveille, ennaltaehkäisevästi, kuin jo sairastuneille, kunnon mukaan. Kuinka suuri osa kaikenlaisista ongelmista johtuukaan irrallisuuden, eristäytyneisyyden, tarkoituksettomuuden ja alemmuuden tunteista?
Moni ehdottikin keikkatöitä ja ajattelin itsekin sitä ehdottaa. Esim Boltin kautta voisit tehdä lumitöitä ja rakennussiivousta ja hoitotyötä voi tehdä eri firmojen kautta esim Tempore. Voit ihan itse päättää käytettävyytesi vointisi mukaan ja vaikka samaan yhteen paikkaan. Toki se yksi paikka pitää hurmata että he haluavat sinut sinne eivätkä ota jotain toista. Kannattaa ottaa alkuun vaikka päivä kerrallaan tai viikko, että pystyy tekemään sen minkä lupaa. Työnantajat ei tykkää eikä ota jos jatkuvaan peruu niitä sairastuneena
älä katkase eläkettäs ! voi olla ongelmia päästä takas tänä päivänä
Toimittaja, opettaja, henkilöstökonsultti, rekrytoija, TE-toimiston asiantuntija. Näihin palkataan ihan solkenaan mt-ongelmaisia.