Laihtuminen ja kasvikset - auttaako valmissmoothiet?
Aina sanotaan, että kasviksia pitää lisätä ruokavaliossa, etenkin, jos haluaa tiputtaa painoa.
Minulle lasvisten lisääminen entisestään on vaikeaa. Syön niitä kyllä ja tykkään, mutta aina niitä ei ole kaapissa silloin, kun nälkä tulee. Tai ei ole aikaa vääntää. Tms.
mitä jos ostan jääkaappiin valmiita vihersmoothieita? Ajaako ne saman asian, että syö enemmän kasviksia ja auttaa laihtumaan?
(Niin, kyse ei ole siitä, että luulen laihtuvani syöväni sipsejä ka huuhtovani ne alas vihersmoothiella).
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tähän ketjuun, koska oletan, että sinä näet siinä ruokavaliossa vikaa ja me muut kommentoimme sillä ajatuksella, että jotain pitää löytää korjattavaksi, jotta jotain muutosta voi edes syntyä sinun painossa.
Kirjoitat, että se carbonaara on arkiruokasi. Se on hyvää ja nopeaa, mutta jos tarkoitus on laihtua, niin me kalorit on saatava karistettua jostain ja tuo nyt on ainakin yksi mahdollisuus.
Vaihtaa se johonkin muutama sata kaloria kevyempään arkiruokaan. Sellaisen joka sinusta on sekä helppo ja nopea tehdä ja pidät siitä mausta. Pizzan ainoa ongelma on se juusto siinä päällä ja sen juuston suuri määrä. Itsetehty pizza, johon laittaa vihanneksia päälle ja rajoittaa sitä juuston määrää ei ole mitenkään epäterveellinen eikä kovin kaloripitoinen. Voit jopa jättää koko juuston pois ja sen margeritan päälle laittaa kanamunan kuten bismarkissa. Säilykkeitä, tomaattivalmiskastikkeita ja pakasteita ei todellakaan kann
no, syön carbonaraa ehkä kerran kolmessa viikossa. En näe sen olevan kynnyskysymys laihtumisen kannalta.
Nyt kaksi päivää olen syönyt kotitekoista intialaista: kanaa tikka masala ja riisiä (kanaa 800 gr, 2 prk tomaattimurskaa, puolikas parsakaali, puolikas paprika, inkivääriä 4 cm, 1 valkosipuli, 1 dl ruokakermaa)
viime viikon arkiruoka oli kolmena päivänä kaalilaatikko (1 kg kaali, 700 gr jauhelihaa, 1,5 dl riisiä)
ja kahtena edellisenä päivänä jauhelihapasta (500 gr pastaa, 700 gr jauhelihaa, 2 prk tomaattimurskaa, 1 pkt herkkusieniä, 1 paprika, 1 sipuli, 1 valkosipuli)
Esimerkit ovat siis tyypillisiä esimerkkejä, miten teen ruokaa. Plus mausteet tietty.
ap
Pasta ja laihduttaminen ei kyllä mun järjen mukaan liity mitenkään toisiinsa...
No ei auta. Hedelmät kannattaa syödä kokonaisina. Mehut ja soseet on käytännössä pelkkää sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tähän ketjuun, koska oletan, että sinä näet siinä ruokavaliossa vikaa ja me muut kommentoimme sillä ajatuksella, että jotain pitää löytää korjattavaksi, jotta jotain muutosta voi edes syntyä sinun painossa.
Kirjoitat, että se carbonaara on arkiruokasi. Se on hyvää ja nopeaa, mutta jos tarkoitus on laihtua, niin me kalorit on saatava karistettua jostain ja tuo nyt on ainakin yksi mahdollisuus.
Vaihtaa se johonkin muutama sata kaloria kevyempään arkiruokaan. Sellaisen joka sinusta on sekä helppo ja nopea tehdä ja pidät siitä mausta. Pizzan ainoa ongelma on se juusto siinä päällä ja sen juuston suuri määrä. Itsetehty pizza, johon laittaa vihanneksia päälle ja rajoittaa sitä juuston määrää ei ole mitenkään epäterveellinen eikä kovin kaloripitoinen. Voit jopa jättää koko juuston pois ja sen margeritan päälle laittaa kanamunan kuten bismarkissa. Säilykkeitä, tomaatt"no, syön carbonaraa ehkä kerran kolmessa viikossa. En näe sen olevan kynnyskysymys laihtumisen kannalta.
Nyt kaksi päivää olen syönyt kotitekoista intialaista: kanaa tikka masala ja riisiä (kanaa 800 gr, 2 prk tomaattimurskaa, puolikas parsakaali, puolikas paprika, inkivääriä 4 cm, 1 valkosipuli, 1 dl ruokakermaa)
viime viikon arkiruoka oli kolmena päivänä kaalilaatikko (1 kg kaali, 700 gr jauhelihaa, 1,5 dl riisiä)
ja kahtena edellisenä päivänä jauhelihapasta (500 gr pastaa, 700 gr jauhelihaa, 2 prk tomaattimurskaa, 1 pkt herkkusieniä, 1 paprika, 1 sipuli, 1 valkosipuli)
Esimerkit ovat siis tyypillisiä esimerkkejä, miten teen ruokaa. Plus mausteet tietty.
ap"
Auttaisiko kasvisten lisäämiseen se, että korvaisit osan lihasta kasviksilla? Syöt nyt todella paljon lihaa, sinulla menee päivässä viikon suositusannos. Korvaamalla osan lihasta kasviksilla saat lisättyä kasviksia ja toisaalta pienennettyä energiapitoista raaka-ainetta terveellisemmällä, vähemmän energiapitoisella raaka-aineella.
Itselläni aikoinaan toimi hyvin, kun lisäsin kasviksia juurikin tuolla korvaamistyylillä.
Jos loppuu omat ideat kesken ettekä tiedä mitä terveellistä tänään söisi, niin hakusanalla välimeren ruokavalio reseptejä löytyy ideoita. Pudotin itse painoa melkein 20 kg pari vuotta sitten ja löysin netistä myös hyviä ruokareseptejä sellaiselta sivulta kuin Diabetesliitto kuukauden ruokareseptit
Minä en tiedä sinun ruokavaliota ja vastaan tietysti vain siihen mitä kirjoitat. Joten jos kirjoitat, että arkiruokasi on carbonara, niin oletan sen silloin olevan sitä. Sinun ruokasi saattaa olla täydellistä. Ei vaan, siihen laihtumiseen soveltuvaa. Kirjoitat, että haluat laihtua vihanneksilla. Se ei vaan toimi niin, että syöt kuten ennen ja sitten lisäät siihen päälle vielä vihanneksia ja hedelmiä. Niin lisäät vai kaloreita ja lihot korkeintaan.
Minä en arvostele carbonarasi, enkä edes sitä syötkö sitä usein vain et. Yritän vain tuoda esille sen, että niitä ruokia on ehkä vaihdettava toisiin ja siten saada se kalorimäärä pienemmäksi ja sillä saada aikaan laihtumista. Koska lopulta se laihtuminen tapahtuu aina siellä kalorivajeessa. Aina. Joten kysymys ei ole miten saat lisättyä, vaan miten saat vaihdettua ne runsaskalorisemmat niihin vähemmän kalorisiin vihanneksiin.
Ja kerran vielä. Tee niistä ruuista kevyempiä. Se carbonara, vaihda johonkin kevyempään pastaan. Joka ikinen ja kaikki ne kolme kertaa kun teet sitä. Kun teet sen kana riisi ruokasi, niin laita siihe vähemmän kanaa, enemmän vihanneksia, vähemmän rasvaa, otat pienemmän annoksen jne. Mitä vaan, että se annos on vähäkalorisempi. Koska se on se mitä laihtuminen vaatii, kalorivajetta tai muuten pysyt samassa painossa.
Kaikki lasketaan yhteen ja on se yksi suklaalevy, neljä hampurilaista, kolme carbonaraa, viisi siideriä, ylisuuri kanariisi annos, energiajuoma ja mitä ikinä nyt voikaan olla kuukauden aikana, tekevät kaikki yhdessä sen, että sinulla on muutama kilo ylimääräistä ja se ei riitä, ettet liho lisää, vaan sinun on päästä sinne kalorivajeeseen, jos haluat laihtua.
Jos taas tarkoitus on pelkästään tankata vitamiineja ja mineraaleja, niin siihen riittää tosiaan kasvisten lisääminen, mutta se ei tainnut olla otsikon mukaan päätarkoitus?
Vierailija kirjoitti:
No ei auta. Hedelmät kannattaa syödä kokonaisina. Mehut ja soseet on käytännössä pelkkää sokeria.
Itsetehty smoothie. 👍
Suurimmat osat kaupan smoothieista eivät sisällä niinkään paljon kokonaisia hedelmiä. Suurin osa on oikeastaan vain mehua.
Suosittelisin hankkimaan sauvasekoittimen ja sitten tekemään kerralla ison erän.
Kasviksia on myös helppo ottaa saataville:) jos tulee hinku napostella, niin esimerkiksi viinirypäleet, kirsikkatomaatit ja pikkuporkkanat ovat helposti saatavilla niin ei kun niillä jääkaappi täyteen.
Kasviksia on myös tosi helppo lisätä laittamalla niitä lämpimään ruokaan. Jos tekee esimerkiksi kanakastiketta niin voi lisätä tai halutessaan myös korvata osan kanasta esim kukkakaalilla ja paprikalla:)
Tai voi perunan sijaan syödä aterialla lisäkkeellä vaikka muita juureksia tai bataattia. Ne lasketaan kasviksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pasta ja laihduttaminen ei kyllä mun järjen mukaan liity mitenkään toisiinsa...
Ihmettelin kans tuota pastan hehkuttamista. Ja sitten toisaalla juuston hyljeksimistä. Ei vaan jengi tajuu :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vetää viivat suoriksi niin sinä et osta tarpeeksi usein ja tarpeeksi paljon kasviksia. Sanoit että niitä ei ole aina kun nälkä tulee. Nälkä tulee joka päivä. Osta niitä tasaisesti kaupasta ja käytä päivittäin. Unohda smoothiet yms. valmisratkaisut.
ostan niitä aina aina, kun kauppaan menen. Käyn kaupassa ruokalistan kanssa. Esim. Teen ratatouillen, ja yksi muovikassi tulee täyteen sen aineksista (meitä 3 helöä). Kun pitää ostaa muutakin, niin jaksa kantaa enempää. Ratatouille loppuu kolmen päivän päästä, eli koko viikoksi ei riitä.
sitten tulen myöhään töistä ja on pakko saada nopeasti ruoka valmiiksi. Kaapista löytyvät ainekset ovat tyyliin pyttypannut tai pastaa. Loppuviikon puputan porkkanaa tms joka säilyy pitkään, mutta vähän yksipuolista. Toki syön tomaattia tai paprikaa leivän päällä, mutta sehän ei oikein rii
Miten säilytät kasvikset, jos saat ne pilaantumaan viikossa?
Sosekeittoja voi myös tehdä tai ostaa valmiina.
Kannattaa punnita muutamana päivänä kasvisten paino, jos tavoittelee puolta kiloa tai enemmän. Esimerkiksi lehtisalaatti painaa tosi vähän verrattuna omenaan, päärynään tai appelsiiniin. Jos muuta ei ole voimia syödä, niin syö vaikka pari omenaa ja päärynää ja appelsiinin päivässä ja lounaalla ison annoksen salaattia lautasmallin avulla. Siinä on jo puoli kiloa. Myös tomaatin ja kurkun voi syödä isona palasena ja ottaa mukaan vaikka työmatkalle autossa syötäväksi. Ei aina tarvitse pilkkoa ja nähdä vaivaa.
105 - lainaus ei toimi
nuo ruoat on tehty kolmelle aikuiselle, joista jokainen söi ruokaa kolmesti. Eli kaalilaatikon liha 700 gr jaettuna kuusi ateriaa. Onko 120 gr päivässä lihaa on paljon?
ap
Vierailija kirjoitti:
Jos loppuu omat ideat kesken ettekä tiedä mitä terveellistä tänään söisi, niin hakusanalla välimeren ruokavalio reseptejä löytyy ideoita. Pudotin itse painoa melkein 20 kg pari vuotta sitten ja löysin netistä myös hyviä ruokareseptejä sellaiselta sivulta kuin Diabetesliitto kuukauden ruokareseptit
kiitos!
ap
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiedä sinun ruokavaliota ja vastaan tietysti vain siihen mitä kirjoitat. Joten jos kirjoitat, että arkiruokasi on carbonara, niin oletan sen silloin olevan sitä. Sinun ruokasi saattaa olla täydellistä. Ei vaan, siihen laihtumiseen soveltuvaa. Kirjoitat, että haluat laihtua vihanneksilla. Se ei vaan toimi niin, että syöt kuten ennen ja sitten lisäät siihen päälle vielä vihanneksia ja hedelmiä. Niin lisäät vai kaloreita ja lihot korkeintaan.
Minä en arvostele carbonarasi, enkä edes sitä syötkö sitä usein vain et. Yritän vain tuoda esille sen, että niitä ruokia on ehkä vaihdettava toisiin ja siten saada se kalorimäärä pienemmäksi ja sillä saada aikaan laihtumista. Koska lopulta se laihtuminen tapahtuu aina siellä kalorivajeessa. Aina. Joten kysymys ei ole miten saat lisättyä, vaan miten saat vaihdettua ne runsaskalorisemmat niihin vähemmän kalorisiin vihanneksiin.
Ja kerran vielä. Tee niistä ruuista kevyempiä. Se carb
viestissä 105 kerron esimerkkejä, miten teen ruokaa, ja olen tehnyt viimeiset 20 vuotta. syömäni kasvikset eivät siis ole ylimääräisiä, vaan ihan sitä, mitä olen pitkään tehnyt.
nyt kun on tullut uudet ravintosuositukset, ja nuo määrät, joihin 20 vuotta sitten olin tyytyväinen, eivät enää ole riittäviä. Siksi ihmettelen, mistä saisin kasviksia lisää.
ruokaan en voi enempää kasviksia lisätä, muuten muu perhe ei suostu sitä syömään. Joudun keksimään jotain muuta.
Ap
Äh, siis viestissä 102 on ne esimerkit.
ap
Kysyt aloituksessa auttaako kasvikset laihtumaan ja sitten lopulta päädyt kirjoittamaan ravintosuosituksista ja mistä saisit kasviksia lisää. No, niitä saa kaupasta, mutta kukaan muu kuin sinä itse ei niitä sinun suuhusi laita. Jos sinulle on tärkeää noudattaa niitä ravintosuostuksia ja tällä hetkellä ne sinun ruokasi eivät niitä täytä, niin eikö se olisi silloin loogista vaihtaa niitä ruokia ravintoarvoihin sopiviksi, eikä miettiä miten lisätä niihin samoihin ruokiin vihanneksia, jota sitten ei muut silloin syö? Tai sitten teet samaa ruokaa, mutta otat sitä puolet vähemmän ja loput syöt vihanneksia raakoina, höyrytettynä tai keitettynä vaikka siihen toiselta lautaselta. Vaikka ihan alkuruuaksi.
Jos tarkoitus on nyt siis vain päästä ravintoarvoihin ja puoleen kiloon vihanneksia, niin ehkä se smoothie on siihen paras. Tai voithan sinä ostaa puolikiloa rucolaa, omenoita ja porkkanoita ja vetää ne heti aamusta kuorittuna ja sillä se suositus on kuitattu ja syödä muuten kuten ennenkin. Jos taas tarkoitus on laihtua, niin logiikka toimii niin, että kaloritiheät osat ja ruuat korvataan vähäkalorisilla vihanneksilla, koska se kalorivaje on saatava aikaan tai muuten et laihdu.
On aika selvää, että pidät siitä ruuasta mitä nyt syötte, eikä sinulla vaikuta olevan oikeastaan kauheasti halua vaihtaa niitä ruokia muihin. Eikä siinä mitään, sinä voit jatkaa niillä ruuilla ja voit ostaa jopa sen smoothien ja ajatella, että ne ravintosuositukset on sillä kuitattu ja niin ne ehkä onkin, mutta se on selvää, että jatkamalla samoilla ruuilla ja lisäämällä smoothie, et laihdu, ellet tietysti vähennä sen itse ruoka-annoksen kokoa.
Joten ehkä kannattaa miettiä kannattako sinun edes miettiä sitä laihtumista, koska laihtuminen ei ole monimutkainen asia, niin se on silti käytännössä vaikeaa, koska ihminen on sekä tapojensa orja ja mukavuuden haluinen.
Suosittelen dippivihanneksia, jos kerran aterialla vihannesten lisääminen ei ole se tapa, mitä haet. Napostelen itse joka päivä telkkaria katsellessa lautasellisen vihanneksia dippikastikkeen kanssa (joko valmis kermaviilidippi tai hummus tai itsetehty tzatziki tms.). Tässä on vielä se hyvä puoli, että ei tule naposteltua epäterveellisiä juttuja leffan tms. kanssa, kun täyttävät sen paikan.
Voi vaihdella ihan maun mukaan mitä vihanneksia. Porkkana, paprika, kurkku, kiinankaali, kirsikkatomaatit, retiisit, juuriselleri, lanttu, varsiselleri, kesäkurpitsa...
Toinen hyvä idea on tehdä iso kaalisalaatti etikkakastikkeella jääkaappiin. Viime aikoina oon suosinut tässä punakaalia, niin tulee vielä terveysbonusta väristä (samoin muuten niihin dippivihanneksiin voi käyttää violettia porkkanaa ja kiinankaalia).
Lisäksi kyllä suosittelisin tekemään paljon tomaattikastikepohjaisia ruokia. Eli kuullotetaan pieneksi silputtua sipulia, varsiselleriä ja porkkanaa (ja valkosipulia) pehmeäksi, ja sitten tomaattimurskaa perään ja haudutellaan sopivaksi (ja maustetaan, toki). Käy kastikkeena itsessään tai vielä linsseillä, muilla vihanneksilla jne. täydennettynä, tai voi käyttää pohjana vaikka papupadalle. Ja toki liharuokien pohjanakin, mutta niistä en kasvissyöjänä osaa sanoa enempää.
Myös pakasteherneitä voi lisätä melkein ruokaan kuin ruokaan, sekä salaatteihin että kypsennettyihin ruokiin.
Voileipien päällä kannattaa myös käyttää ennakkoluulottomasti eri kasviksia, kaikki joita voi syödä raakana sopii myös leivän päälle.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Niistä löytyy sellaisia, jotka on helppo ottaa itselle. Juuri tällaisia tarvitsen!
Onko edellisellä kirjoittajalla, tai jollain muulla, hyvää reseptiä kaalisalaatin etikkakastikkeeksi? En viitsisi ottaa summamutikassa mitä tahansa ohjetta.
ja hesarissa oli hyvä linssikeiton ohje:
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010126221.html
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä! Niistä löytyy sellaisia, jotka on helppo ottaa itselle. Juuri tällaisia tarvitsen!
Onko edellisellä kirjoittajalla, tai jollain muulla, hyvää reseptiä kaalisalaatin etikkakastikkeeksi? En viitsisi ottaa summamutikassa mitä tahansa ohjetta.
ja hesarissa oli hyvä linssikeiton ohje:
https://www.hs.fi/ruoka/art-2000010126221.html
ap
Olen eri, mutta minä kirjoitin jo aiempana päivänä pikkelöidyistä kasviksista.
Käytän tällaista lientä: 1 dl valkoviinietikkaa, 1 dl sokeria, 2 dl vettä (ripaus suolaa halutessasi) joka keitetään ja jäähtyneeseen liemeen kurkut ja kaalit ym. muut vihannekset, joita ei keitetä. Jos teen pakastekasviksista, laitan ne kiehumaan mukaan, mutta jätän kasvikset al dente eli en keitä kypsäksi. Kasvikset säilyvät liemessään 1-2 päivää jääkaapissa.
minä laitan nuudeleita 3 pussia, kanasuikaleita 500 gr ja kasviksia. Öljyssä paistan.
syvässä pannussa kanaa on sen verran, että pohja just peittyy. Kasviksia on niin tyyliin kaksi sipulia, kaksi isoa paprikaa, papuja pussillinen, yksi pieni parsakaali, pussillinen lehtikaalia ja yksi fenkoli. En tiedä paljon painaa.
ap