Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihtuminen ja kasvikset - auttaako valmissmoothiet?

Vierailija
16.01.2024 |

Aina sanotaan, että kasviksia pitää lisätä ruokavaliossa, etenkin, jos haluaa tiputtaa painoa.

Minulle lasvisten lisääminen entisestään on vaikeaa. Syön niitä kyllä ja tykkään, mutta aina niitä ei ole kaapissa silloin, kun nälkä tulee. Tai ei ole aikaa vääntää. Tms.

mitä jos ostan jääkaappiin valmiita vihersmoothieita? Ajaako ne saman asian, että syö enemmän kasviksia ja auttaa laihtumaan? 

(Niin, kyse ei ole siitä, että luulen laihtuvani syöväni sipsejä ka huuhtovani ne alas vihersmoothiella).

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakaste kasviksia itsellä pakatskn täynnä. Wokkeja, broccoli mixiä yms. Niitä sitten aina kun tuoreet on loppu 

En oikein tykkää niistä pakastejutuista, siis wokkisekoituksista. Kun teen wokkia, niin pilkon tuoreet. Pakasteista tulee mössöä. Vai mikä laatu toimii pakasteena hyvin?

ap

No mitä ne smoothiet on muuta kuin mössöä?

Ei wok-vihannekset saa olla mössöä, vaan al dente.

Vierailija
42/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ruokalajihan ei sinänsä laihduta tai lihota, vaan määrät.  Kasviksia käsketään suosia, koska niistä saa vitamiineja ja hivenaineita, mutta vähän kaloreita.  Ne täyttävät mahan ja antavat kylläisyydentunteen, kun syö pilkottuina.  Smoothiessa tämä etu menetetään, koska kylläisyydentunne jää saamatta.

Kasvikset toki täyttävät mahan, mutta kylläisyyttä niillä ei saa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan sama mitä syöt kunhan syöt vähemmän kuin kulutat. Normi ruokia.

Vierailija
44/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakaste kasviksia itsellä pakatskn täynnä. Wokkeja, broccoli mixiä yms. Niitä sitten aina kun tuoreet on loppu 

En oikein tykkää niistä pakastejutuista, siis wokkisekoituksista. Kun teen wokkia, niin pilkon tuoreet. Pakasteista tulee mössöä. Vai mikä laatu toimii pakasteena hyvin?

ap

Älä sitten syö jos ei ne maistu.

toki syön, jos jokin ei mössöydy. Mikä niistä siis olisi hyvä?

ap

Ei niistä tule mössöä kun valmistat ne oikein. Jäisenä esim pannuun ja vain hetken pyöräytys. Yli kypsistä kasviksista tulee helposti mössöä. 

En tiedä.  Mutta ei ne silti ole niin hyvän makuisia Kuin tuoreet. 

ap

Vierailija
45/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Höpöhöpö näitä juttuja."

Tutkittu tieto laihtumisesta ei kelpaa täällä, siksi en ole ennen osallistunut näihin keskusteluihin, koska arvasin sen. Mitä ihmeellisimpiä juttuja on liikkeellä siitä miten muka laihdutaan. Siksi tuota suurta informaatiokampanjaa tarvittaisiin. Ihan perusasiatkin ovat ihmisillä hukassa.

Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Kuinka moneen tutkimukseen sinä olet elämäsi aikana osallistunut? 

Vierailija
46/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän palstan laihdutusyritykset taas...hohhoijaa...

Mulla se ei ole yrittämistä. Olen laihtunut.

Vierailija
47/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkittu tieto laihtumisesta ei kelpaa täällä, siksi en ole ennen osallistunut näihin keskusteluihin, koska arvasin sen. Mitä ihmeellisimpiä juttuja on liikkeellä siitä miten muka laihdutaan. Siksi tuota suurta informaatiokampanjaa tarvittaisiin. Ihan perusasiatkin ovat ihmisillä hukassa.

Tuskin olet yhtäkään tutkimusta edes lukenut, jos tietosi on tuota luokkaa.

Vierailija
48/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin kerran baarissa smoothien ja järkytyin miten makeaa se oli, ehkä se oli vain enimmäkseen omemamehua, mutta hedelmissähän on paljon sokeria ja niistä smootheista on helppo imaista paljon sokeria.

Mun mies tekee puuronsa seuraksi joka toinen aamu smoothieta blenderillä ja laittaa siihen enimmäkseen pakastemarjoja. Kauhea meteli tulee niiden jäisten marjojen jauhamisesta.

Tänään teen maustekastikkeen (öljyä, paljon mausteita vähän etikkaa ja makeaa vaikka hunajaa tai hippunen sokeria), pyörittelen siinä kasvispaloja ja laitan uuniin ja paistan rapeiksi. Namia.

Vierailija
49/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkään syöminen ei laihduta. Mikään ruoka ei imaise itseensä elimistöstä rasvaa ja poistu ne mukanaan.

Kasviksia on kyllä muuten hyvä syödä. Parempi ne on pureskella ihan itse. Hommaa jääkaappiin kaalia, porkkanaa ja muita juureksia niin että niitä aina on saatavilla. Säilyvät sielllä viikkokausia. Ei niitä tarvitse vääntää, sen kun otat ja leikkaat palan, ja rupeat pureksimaan. No kuoria toki voit jos on paksu kuori, kuten jossakin lantussa.

Tomaatit on näin talvella aika pahoja (ainakin omasta mielestäni), mutta jos sinulle maistuu niin osta kerralla kaksi kiloa ja valitse eri kypsyysasteita. Aloitat syömisen kypsemmästä päästä, niin ne raaemmat säilyy kyllä huoneenlämmössä, kunnes olet saanut syötyä.

Eli järjestä niin, että sinulla aina on kasviksia.

näin teenkin, mutta tuo porkkana alkaa tunkemaan korvista. Kaali ja lanttu

Tekosyitä ja selityksiä sulla ainakin riittää :)

Vierailija
50/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"on minulla järkevää syötävää, mutta se ei sisällä riittävästi kasviksia.

saan 3/4 kaloreista ennen klo 15. Töissä syön lautasmallin mukaan, ja kotonakin, jos niitä kasviksia on. Aina ei ole, ja siitä tässä on kyse.

en ole koskaan syönyt illallisia, miksi söisin, kun illalla ei ole nälkä? Minulla on nälkä päivällä, ja silloin pitää syödä kunnolla, eikä mitään välipaloja. Joskus kokeilin välipaloja, ja lopputuloksena söin normaalin ruokamääräni sekä ne välipalat, jotka eivät auttaneet mitään."

Kasvisten sisällyttäminen normaaliin arkiruokaan on yleinen ongelma lihavilla ihmisillä. Tottumus on toinen luonto, sanotaan, joten tätäkin asiaa pitää harjoitella, että siitä tulee rutiini. Siinä mielessä on hyvä idea etsiä itselle sopivia vaihtoehtoja kuten smoothie. Kuten jo sanoin, voit hyvin syödä smoothien aamulla, jos aamiaisessa on kunnolla proteiinia myös. Jokainen ratkaisee itse mikä sopii hänelle, kourallinen tulee banaanista ja vaikka jugurtista, mihin on laitettu hieman marjoja tai sitten smoothiesta. Tyyli on vapaa, mutta kasvisten ja vihannesten syöminen pitäisi olla rutiini kaikilla aterioilla ja välipaloilla.

Laihduttajan kannattaa perehtyä myös energiatiheyteen Pertti Mustajoen kirjoista. Siellä on hyvä liikennevalomalli. Vihreän värin ruokia voi syödä niin paljon kun tahtoo.

Useimmille laihduttajille sopii tavoitteeksi kilo kasviksia ja vihanneksia päivässä paremmin kuin puoli kiloa tai viisi kourallista. Mutta jos kasviksia ei ole ennen syönyt eikä tunne energiatiheydenkään käsitettä, niin opetteluun menee oma aikansa. Maltti on valttia. Hyvän ja pysyvään normaalipainoon johtavan ruokavalion opettelussa menee useimmiten aikaa puolikin vuotta.

Vierailija
51/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on yksilö ja kaikki erilaisia. Kuinka moneen tutkimukseen sinä olet elämäsi aikana osallistunut? 

Olen tutkija eli aika moneen.

Vierailija
52/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan siltä, että uudenvuoden lupauksena tilattu jonkun asiantuntijan nettivalmennus iltapäivälehdesta luetun innoittamana.  😂 

Vierailija
53/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"on minulla järkevää syötävää, mutta se ei sisällä riittävästi kasviksia.

saan 3/4 kaloreista ennen klo 15. Töissä syön lautasmallin mukaan, ja kotonakin, jos niitä kasviksia on. Aina ei ole, ja siitä tässä on kyse.

en ole koskaan syönyt illallisia, miksi söisin, kun illalla ei ole nälkä? Minulla on nälkä päivällä, ja silloin pitää syödä kunnolla, eikä mitään välipaloja. Joskus kokeilin välipaloja, ja lopputuloksena söin normaalin ruokamääräni sekä ne välipalat, jotka eivät auttaneet mitään."

Kasvisten sisällyttäminen normaaliin arkiruokaan on yleinen ongelma lihavilla ihmisillä. Tottumus on toinen luonto, sanotaan, joten tätäkin asiaa pitää harjoitella, että siitä tulee rutiini. Siinä mielessä on hyvä idea etsiä itselle sopivia vaihtoehtoja kuten smoothie. Kuten jo sanoin, voit hyvin syödä smoothien aamulla, jos aamiaisessa on kunnolla proteiinia myös. Jokainen ratkaisee itse mi

Mustajoki on pelkkä vitsi.

Vierailija
54/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tutkija, joten olen myös kirjoittanut aika monta tutkimusta.

Vierailija
55/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tällä palstalla nyt kaikki on kauniita, viehättäviä, superälykkäitä ja sijoitustensa kautta rikastuneita että tervetuloa tutkija joukkoon :D

Vierailija
56/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskeluaika yhteen. Välimeren ruokavalioon liittyen. Toinen ryhmä söi normaalisti(luetaan mahdollisemman epäterveellisesti). Toinen välimeren ruokavalion mukaan. Aplodeja, välimeren ruokavalion toimii. Tutkimukset on ruokateollisuuden proamaa propagandaa, esim nyhtökaura villitys. Kannattaa katsoa kuka sen tutkimuksen rahoittaa eikä ihan sokea uskoa. 

- eri 

Vierailija
57/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aamuisin 7dl törpön smoothieta. Parsakaalia, pinaattia, mansikoita, mustaherukoita ja vadelmia 350g, mukaan banaani, puoli desiä kaurahiutaleita, dl proteiinijauhoa, maapähkinävoita ja kaurajuomaa/maitoa. Kuulostaa isolta määrältä ja sitä se onkin, juon sen ennen aamun salille menoa.

Vierailija
58/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tällä palstalla nyt kaikki on kauniita, viehättäviä, superälykkäitä ja sijoitustensa kautta rikastuneita että tervetuloa tutkija joukkoon :D

Kiitos. Olen kyllä käynyt täällä jo kolme vuotta eikä silmiini ole sattunut ketään, joka kertoisi olevansa tutkija. Joistakin puheenvuoroista olen kyllä huomannut (toisissa aiheissa), että henkilö on aiheeseen hyvin perehtynyt. Mutta aika usein lääketieteeseen liittyvät asiat ovat täydellisesti päin honkia perusasioita myöten. Ja siihen liittyy myös syöminen, minkä takia en ole edes avannut laihdutusketjuja. Siellä on taatusti joku sellainen, joka ei ymmärrä esimerkiksi sepelvaltimotaudin syntymekanismia, enkä jaksa sellaista.

Vierailija
59/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aika monta tutkimusta on sinullakin tekemättä ja lukematta. Sinä teet sen pyllyreikäni ovat silmäni tutkimuksen ja seuraavassa lauseessa jo joku muu on sen väittämäsi kumonnut omalla tutkimuksellaan. On vale, emävale ja tutkimukset. Arvostukseni teitä kohtaan on pyöreä nolla. 

Vierailija
60/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tässä nyt tarkoitus mässyttää jotain välipalaa vai käyttää ne kasvikset ruuan valmistukseen?

Tarkoitin lisätä kasvisten määrää ruokavaliossa. Ajattelin, tulisiko tuosta jotain, jos aamupalaksi vetäisin.

ap

Mıeti onko tarkoituksesi siis laihtua vai syödä terveellisesti vai lisätä lihasta joka kuluttaa enemmän energiaa, vai ehkä saada. kuituja? Vihannesten tarkoitus noin yleisesti on, että niistä saa vitamiineja ja hivenaineita sekä kuituja. Proteiinit ovat lihasten kasvua varten ja rasva sekä energiaa, että vitamiineja varten. 

Tuo vihannesten ja hedelmien soseuttaminen tuhoaa määrättyjä hyötyjä ja tosiaalta mahdollistaa tietysti suurien määrien syömisen. Tämä tulee hyvin esiin vaikka appelsiinimehussa. Siinä ei ole kenellekään mitään ongelmaa juoda 5 appelsiinia mehuna, mutta itse hedelminä harva saa syödyksi niin monta appelsiinia.

Jos haluat enemmän vihanneksia, niin siirry sitten suoraan sen tyyppiseen ruokaan. Osta sitten suoraan kaalilaatikkoa, porkkanalaatikkoa ja hernekeittoa ja muita valmisvihannesruokia, jos haluat päästä helpolla. Ei ne smoothiet epäterveellisiä ole, mutta ruokavaliossasi on vikaa, jos joudut miettimään miten aamiaisella saat päivän terveen ruuan syötyä, koska loppupäivä ei sitä kata. 

Sinä itse olet se joka ne kalorit kuluttaa ja siihen on monta eri tapaa. Lihaksilla, aineenvaihdunnalla, liikkumalla, palelemalla tai jopa aivoja käyttämällä. Vaikka moni selittää, että kalorit ovat aina samoja, se ei pidä paikkaansa, koska kehon energian kuluttaminen on eri, jos kyse on rasvoista, proteiineista ja hiilihydraateista. Joten siksi se on täysin eri asia syödä vihreitä  papuja kuin aprikooseja. Kummatkin ovat terveellisiä, mutta laihduttajan ja terveellisyyden kannalta ne 500 g pavut lounaalla ovat paljon terveellisempiä kuin se  500g aprikoosissmoothie aamulla, näin kärjistettynä. 

Kehitä itsellesi uudet rutiinit ja mieti tavoitteesi paremmin. Jos tavoite on siis vain saada 500 g kasviksia, niin tuo on helppo ratkaisu, jos taas tavoite on joku muu, niin siihen on parempia ja terveellisempiä keinoja.