Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laihtuminen ja kasvikset - auttaako valmissmoothiet?

Vierailija
16.01.2024 |

Aina sanotaan, että kasviksia pitää lisätä ruokavaliossa, etenkin, jos haluaa tiputtaa painoa.

Minulle lasvisten lisääminen entisestään on vaikeaa. Syön niitä kyllä ja tykkään, mutta aina niitä ei ole kaapissa silloin, kun nälkä tulee. Tai ei ole aikaa vääntää. Tms.

mitä jos ostan jääkaappiin valmiita vihersmoothieita? Ajaako ne saman asian, että syö enemmän kasviksia ja auttaa laihtumaan? 

(Niin, kyse ei ole siitä, että luulen laihtuvani syöväni sipsejä ka huuhtovani ne alas vihersmoothiella).

Kommentit (122)

Vierailija
81/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lukenut muutamaa viestiä pidemmälle, mutta jos syy on en jaksa, en viitsi, en halua, niin syy on asenteessa. 

Minua ärsyttää näissä laihdutuskeskusteluissa tämä asenne. Ihmiset etsivät täällä ideoita/neuvoja/vaihtoehtoja, miten toteuttavat x/y/z. Sitten tullaan huutelemaan, että sä et vain viitsi, kun et viitsi tehdä kuten minä. Minä syön joka päivä selleriä kilon, ja sinä et vain viitsi syödä sitä samaa.

Minusta on päivänselvää, että jokaisen pitää löytää se vaihtoehto, joka toimii ITSELLE parhaiten. Ei kyse ole viitsimisestä tai jaksamisesta vaaan itselle parhaan tavan löytämisestä, jotta siitä tulee jokapäiväinen toimenpide. 

Vierailija
82/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkään syöminen ei laihduta. Mikään ruoka ei imaise itseensä elimistöstä rasvaa ja poistu ne mukanaan.

Kasviksia on kyllä muuten hyvä syödä. Parempi ne on pureskella ihan itse. Hommaa jääkaappiin kaalia, porkkanaa ja muita juureksia niin että niitä aina on saatavilla. Säilyvät sielllä viikkokausia. Ei niitä tarvitse vääntää, sen kun otat ja leikkaat palan, ja rupeat pureksimaan. No kuoria toki voit jos on paksu kuori, kuten jossakin lantussa.

Tomaatit on näin talvella aika pahoja (ainakin omasta mielestäni), mutta jos sinulle maistuu niin osta kerralla kaksi kiloa ja valitse eri kypsyysasteita. Aloitat syömisen kypsemmästä päästä, niin ne raaemmat säilyy kyllä huoneenlämmössä, kunnes olet saanut syötyä.

Eli järjestä niin, että sinulla aina on kasviksia.

Tomaatti, kurkku ja salaatti on 96% vettä ja niitä saa syödä ihan hirvittävän määrän, että niistä saa päivässä tarvittavat ravinteet. 

Niin? Ei niistä ole kaikkia ravinteita tarkoituskaan saada. Eri ruoka-aineissa on eri ravinteita. Ei ole tarkoitus esimerkiksi proteiinintarvettaan vihanneksilla koettaa tyydyttää. 

Ja kasviksia on tietenkin muitakin kuin tomaatti, kurkku ja salaatti. Esimerkiksi mainitsemani kaali, porkkana ja lanttu. Paprika, kesäkurpitsa, juuriselleri, varsiselleri, juuripersilja, fenkoli, retikka, palsternakka, kukkakaali, munakoiso, sipuli, purjo, pinaatti, rucola, ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että smoothiet vaan lihottaisi itseäni, kun on niin nestemäisessä muodossa, ettei tunnu syöneen silti mitään. Saman määrän kun itse pureksii, niin onkin maha täynnä. Näin siis itsellä, jollain toisella saattaa toimiakkin.

tuota minäkin vähän pelkään, koska juon pelkkää vettä. Se smoothie toisi lisää kaloreita. Mutta sitten: kaikki viime aikaiset kirjoitukset sanovat, että laihtuminen ei ole matematiikkaa, eli kaloreiden laskemista. Tärkeäö on syödä riittävästi ja kasviksia.

mietin siis sitä, ajaako smoothie saman asian kuin ne kasvikset.

Niin. Syödä kasviksia. Ja nimenomaan kasviksia (vihreitä sellaisia), ei hedelmiä. Smoothieden ongelma on se, että ravintokuitu on niissä surrutettu rikki. Ne eivät siis kehossa tee niitä asioita, jonka vuoksi kasviksia on hyvä syödä. Eli kyse on pelkistä tyhjistä kaloreista ja joistain vitamiineista.

Vierailija
84/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön jurekset ja muut kasvikset sellaisenaan, höyrytettyinä, uunissa haudutettuina, lisään niitä keittoihin ja patoihin ym. ruokiin. Syön pääateriat lautasmallin mukaan ja lautasella on silloin aina myös salaattia ja useimmiten myös lämpimiä vihanneksia. Saatan laittaa salaattini joukoon myös omenaa, sitrushedelmiä, kirpeitä marjoja, avocadoa jne. Välipalana usein rahkaa jossa marjoja tai jotain hedelmää pilkottuna ja kenties kauragranolaa. Näin syöden syön helposti päivässä vähintään suositellun määrän kasviksia, hedelmiä ja marjoja eikä asiaa tarvitse sen enempää miettiä ja laskea. Ruuanlaitossa vihannesten osalta hyödynnän paljon myös pakastealtaan tarjontaa mikä on vaivatonta ja vuodenajasta riipuen myös saattaa olla edullisempaa kuin tuoreiden vihannesten käyttö.

Vierailija
85/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lukenut muutamaa viestiä pidemmälle, mutta jos syy on en jaksa, en viitsi, en halua, niin syy on asenteessa. 

Minua ärsyttää näissä laihdutuskeskusteluissa tämä asenne. Ihmiset etsivät täällä ideoita/neuvoja/vaihtoehtoja, miten toteuttavat x/y/z. Sitten tullaan huutelemaan, että sä et vain viitsi, kun et viitsi tehdä kuten minä. Minä syön joka päivä selleriä kilon, ja sinä et vain viitsi syödä sitä samaa.

Minusta on päivänselvää, että jokaisen pitää löytää se vaihtoehto, joka toimii ITSELLE parhaiten. Ei kyse ole viitsimisestä tai jaksamisesta vaaan itselle parhaan tavan löytämisestä, jotta siitä tulee jokapäiväinen toimenpide. 

Samaa mieltä tästä. Kasvisten lisääminen on erinomainen tavoite, ap kaipasi erilaisia vinkkejä siihen miten tavoitteen voisi saavuttaa. Smoothie on ihan hyvä vinkki, jos se maistuu ja muita vinkkejäkin on tullut.

Se ainakin on vielä sanomatta mitä itse toteutan eli laitan tavalliseen ruokaan sekaan raakoja tai kypsiä kasviksia ja syön vähän alle kilon kasviksia päivässä. Esimerkiksi valmis kukkakaalirouhe sopii tuohon hyvin, usein pilkon myös paprikoita ruuan päälle koristeeksi. Laitan myös pikkelöityjä kasviksia salaatin sijasta, toisinaan taas on salaattikausi eli syön runsasproteiinisia salaatteja usein. Smoothieta en syö ollenkaan, koska olen saanut itselleni hampaiden kiillevaurioita niiden syömisestä nuorena. Sen olisi voinut ehkäistä syömällä juustoa niiden jälkeen tai käyttämällä maitotuotetta. Suosikkini tuolloin oli jäisistä mustikoista/banaaneista ja banaaneista sauvasekoittimella tehty mössö, joka muistutti jäätelöä. Nykyisin syön marjat jugurtin, viilin tai normaalin ruuan päällä. Syön paljon puolukoita eli heitän ne vain keiton tai ruuan sekaan kokonaisina sellaisinaan.

Ihmisissä on makean tai happamen ystäviä geneettisesti ja itse kuulun happamen ystäviin. En ole koskaan pitänyt makeasta. Mutta pieni määrä sokeria taittaa marjojen happamuuden eikä ole haitaksi painon pudottajallekaan. Myös säilykehedelmiä voi käyttää esimerkiksi salaateissa. Käytän usein niitä salaattikastikkeen sijasta. Esimerkiksi mango, ananas ja persikka ovat suosikkejani. 

Tässä olivat omat vinkkini, joita en vielä ollutkaan antanut, vaikka olen kirjoittanut monta viestiä.

Vierailija
86/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tästä. Kasvisten lisääminen on erinomainen tavoite, ap kaipasi erilaisia vinkkejä siihen miten tavoittee

Kiitos tästä! Hyviä vinkkejä. 

Minä itse toimin suurimmalta osin kasvisten kanssa niin, että kun teen wokkia, niin laitan todella paljon kasviksia mukaan. Siis todella paljon, nehän kutistuvat matkan varrella. Kun teen pastaa, laitan paprikaa, porkkanaa, herkkusieniä tms. jauhelihan sekaan. Lisäksi voin tehdä lisukkeeksi ratatouillea tai uunijuureksia (jossa on muutakin kuin juureksia). 

Ongelmani on siis se, että kun nuo ruoat on tehty ja haluan syödä jotain muuta, niin ideat loppuvat. Tuossa on yhden viikon ruoat, mutta ei nyt joka viikkoa viitsi samoja ruokia tehdä. Eli seuraava viikko on tyyliin pasta-carbonaraa ja pyttipannua, kunnes aloitan kasvisruokalistani alusta (karrikoitua taas). 

Tykkään ravintoloiden salaateista, mutta en ole oppinut niitä tekemään.   En yhtään välitä vihersalaatista, eikä oikein moni muukaan perheestä, ja niistä menee aina puolet roskiin, kun se kurkku ja salaatti maistuu puulta. Teen joskus kikehernesaalaattia ja ostan kaupasta valmiita raastesalaatteja, mutta muu perhe ei taas syö niitä. 

En syö jugurtteja tai viilejä, enkä välipaloja, enkä oikein tiedä, miten muuten kasviksia saan kulutettuja kuin ruoan lisänä. 

ap 

Vierailija
87/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pidät pasta carbonarasta niin ehkä pidät sitten muistakin italialaisista ruuista? Suurin osa niistä on todella kasvispainotteisia ja jopa ne pastatkin ovat lähes aina kasvispitosilla kastikkeella, amatricana, puttanesca, pesto jne. Helpolla saa kun ostaa noita valmiskastikkeita, jotka on niissä lasipurkeissa. Barillalla on, mutta ehkä jopa Lidlissä on heidän omia merkkejä. Pastareseptejä on varmaan satoja ja suurin osa terveellisiä ja ilman kermaa kasviksilla.

Mutta vaikka nyt tekisi sen carbonaran, niin miksei siihen lautaselle voi laittaa myös samalla niitä vihanneksia? Niitä kun riittää ja monia saa syötyä ilman kypsentämistä.

Kaalit, kukkakaalit, parsat, latva-artisokka, eri kurpitsat, juurekset, rucola, pinaatti, tomaatit, hedelmät, kurkku, munakoiso, herneet, vihreät pavut, persilja selleri jne. Sinne vaan sekaan tai sitten etsit ihan uusia reseptejä. 

Minä itse esimerkiksi kun syön pizzaa valitsen margeritan, kypsennä sen, halkaisen sen kahtia, laitan siihen päälle todella paljon rucolaa, laitan ne palat päällekkäin jaat kahtia ja siinä on todella terveellinen pizza. Joskus laitan muutaman palan parsaa tai latva-artisokkaa ekstra täytteeksi.

Vierailija
88/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita ihan sillä jo, että lopetat kokonaan nuo kermapohjaiset pastakastikkeet. Jo sillä, että siirryt tomaatipohjaisiin puolitat todennäköisesti kalorimäärät.

Vierailija
89/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en jotenkaan ymmärrä koko ongelmaa. Itse syö kasvikset sellaisenaan. Ruuan kanssa esim tomaattisa, kurkkua siivuina, pala porkkanaa tai raasteena, coleslaw porkkanasta ja kaalista, jäävuosisalaattia jne

Vierailija
90/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ongelmani on siis se, että kun nuo ruoat on tehty ja haluan syödä jotain muuta, niin ideat loppuvat. "

Ymmärrän ongelman, jonka moni painon pudottamista tavoitteleva jakaa. Tässä linkissä on hyviä ohjeita, täydennän vielä omaani eli käytän tuota kukkakaalimurskaa riisin asemasta ja laitan sen kylmänä. Lämmintä kukkakaalia (pakaste) käytän usein spagetin sijasta. Syön myös paljon keittoja, joita on helppo tehdä pakastevihannespusseista erilaisia vaihdellen proteiinia ja maata josta keitto on peräisin. Wokeissa sama juttu. Tästä jo mainittiinkin, mutta vihannekset kannattaa jättää hieman koviksi, niin suolistolla on enemmän töitä ja ruuassa on rakennetta eikä se ole mössöä. Maustaminen on a ja o kuten kaikessa ruuanlaitossa. 

Pastavinkitkin ovat hyviä edellä, pastakastikkeen kalorimäärän voi tosiaan helposti puolittaa. Energiatiheyden käsite on painon hallinnassa tärkeä, että arkiruoka koostuisi järkevistä valinnoista. Se ei estä välillä herkuttelemasta raskailla ja rasvaisilla ruuilla kuten pizzalla tai pekonipastalla ilman syyllisyyttä. Jos tunnet syyllisyyttä ruuasta, on syömisessä jännitteitä, joita olisi hyvä purkaa. 

Vierailija
91/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parhaat-smoothie-250ml-green… sanoo, ettei lisättyä sokeria.

Niin, ei lisättyä sokeria, mutta tuossakin pienessä purkissa on yli 20 g sokeria. WHO:n päivittäinen sokerinsaantisuositus on 50 grammaa päivässä.

Noihin on survottu niin suuri määrä hedelmiä, että harva syö vastaavan määrän kokonaisia hedelmiä päivässä. Noita saatetaan sen sijaan juoda useampi pullollinenkin.

Niin se saantisuositus koskee lisättyä sokeria. Ei hedelmiä tarvitse vältellä.

Vierailija
92/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi en viitsi/jaksa -asenne on monesti se ylipainon perimmäinen syy. Ollaan laiskoja  mennään sieltä missä aita on matalin. Korvataan terveelliset jutut nopeilla korvikkeilla

Vierailija
93/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smoothieita laihduttajan kannattaa juoda päivässä korkeintaan yksi. Ellei sitten korvaa täyttä ateriaa smoothiella. 

Vierailija
94/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parhaat-smoothie-250ml-green… sanoo, ettei lisättyä sokeria.

Niin, ei lisättyä sokeria, mutta tuossakin pienessä purkissa on yli 20 g sokeria. WHO:n päivittäinen sokerinsaantisuositus on 50 grammaa päivässä.

Noihin on survottu niin suuri määrä hedelmiä, että harva syö vastaavan määrän kokonaisia hedelmiä päivässä. Noita saatetaan sen sijaan juoda useampi pullollinenkin.

Niin se saantisuositus koskee lisättyä sokeria. Ei hedelmiä tarvitse vältellä.

Ei niitä hedelmiä silti pidä rajattomasti syödä, sokeriahan ne kuitenkin on, vaikka se ei olekaan lisättyä.

En oikeen ymmärrä ajatusta, että vain lisättyä sokeria pidetään sokerina. Onko joku kumma tarve itsensä pettämiseen?

Vierailija
95/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloita ihan sillä jo, että lopetat kokonaan nuo kermapohjaiset pastakastikkeet. Jo sillä, että siirryt tomaatipohjaisiin puolitat todennäköisesti kalorimäärät.

ei pasta carbonarassa ole kermaa. Valkoisuus tulee paremaanista ja kananmunasta.

Vierailija
96/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ongelmani on siis se, että kun nuo ruoat on tehty ja haluan syödä jotain muuta, niin ideat loppuvat. "

Ymmärrän ongelman, jonka moni painon pudottamista tavoitteleva jakaa. Tässä linkissä on hyviä ohjeita, täydennän vielä omaani eli käytän tuota kukkakaalimurskaa riisin asemasta ja laitan sen kylmänä. Lämmintä kukkakaalia (pakaste) käytän usein spagetin sijasta. Syön myös paljon keittoja, joita on helppo tehdä pakastevihannespusseista erilaisia vaihdellen proteiinia ja maata josta keitto on peräisin. Wokeissa sama juttu. Tästä jo mainittiinkin, mutta vihannekset kannattaa jättää hieman koviksi, niin suolistolla on enemmän töitä ja ruuassa on rakennetta eikä se ole mössöä. Maustaminen on a ja o kuten kaikessa ruuanlaitossa. 

Pastavinkitkin ovat hyviä edellä, pastakastikkeen kalorimäärän voi tosiaan helposti puolittaa. Energiatiheyden käsite on painon hallinnassa tärkeä, että arkiruoka koostuisi järkevistä valinn

kiitos näistäkin ohjeista! Mieleeni ei ole edes tullut riisin korvaaminen millään muullaan. Tykkään kyllä kukkakaalista - raakana tosin. 

Minäpä tutustun kaupan pakastealtaaseen tarjoamaan uudelleen. 

Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän välitän lihasta. En oikeastaan tykkää sen mausta, mutta elämäni muut ihmiset haluavat sitä. Ravintoloissa ja työpaikalla yms valitsen monesti kasvisruoan - niin kauan kuin siinä ei ole  tofua tai soijaa. Ne ovat kauheita.

Pizzasta tykkään, mutta en syö sitä viikottain. Enkä tee kermapohjaisia kastikkeita. Kuten joku jo sanoi, niin carnonarassa on vain pastaa, pekonia, valkosipulia, munia ja parmesaania.

ap

Vierailija
97/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska pidät pasta carbonarasta niin ehkä pidät sitten muistakin italialaisista ruuista? Suurin osa niistä on todella kasvispainotteisia ja jopa ne pastatkin ovat lähes aina kasvispitosilla kastikkeella, amatricana, puttanesca, pesto jne. Helpolla saa kun ostaa noita valmiskastikkeita, jotka on niissä lasipurkeissa. Barillalla on, mutta ehkä jopa Lidlissä on heidän omia merkkejä. Pastareseptejä on varmaan satoja ja suurin osa terveellisiä ja ilman kermaa kasviksilla.

Mutta vaikka nyt tekisi sen carbonaran, niin miksei siihen lautaselle voi laittaa myös samalla niitä vihanneksia? Niitä kun riittää ja monia saa syötyä ilman kypsentämistä.

Kaalit, kukkakaalit, parsat, latva-artisokka, eri kurpitsat, juurekset, rucola, pinaatti, tomaatit, hedelmät, kurkku, munakoiso, herneet, vihreät pavut, persilja selleri jne. Sinne vaan sekaan tai sitten etsit ihan uusia reseptejä. 

Minä itse esimerkiksi kun syön pizzaa valitsen marg

Annoin carbonaran esimerkkinä, koska on se minun arkiruoka, jonka teen, kun ei jaksa ja ehdi mitään muuta. Noihin muihin pitää ostaa tarvikkeet, eli ruokalista pitää suunnitella. Kyllä siis muutakin teen. Enkä siis tee carbonaraa kermalla.

pitääpä joskus aloittaa uusi ketju ja kysyä parhaimmat kasvisruokareseptit.

ap

Vierailija
98/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa että laittaa wokkiin reilusti kasviksia? Eikö wokki tarkoitakaan pelkkiä kasviksia (+ tilkka öljyä)??

Vierailija
99/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei pasta carbonarassa ole kermaa. Valkoisuus tulee paremaanista ja kananmunasta.

Aivan, vaikka moni laittaa, mutta carbonara ei ole mitenkään vähäkalorinen pasta, kun vertaa vaikka pasta asciuttaan tai amatricanaan tai ihan perus sofrittoon. Kuten sanottua, sen kastikkeen voi tehdä vaikka jugurtista ja laittaa siihen jotain sekaan. Mutta mikään ei myöskään estä tekemästä pastaa ja pilkkoa suoraan vaikka tomaattipaloja ja muutama mozzarella palanen siihen päälle ja tilkka oliiviöljyä. Ketjussa puhutaan laihduttamisesta, joten jos joka päivä saa nipistettyä sen 200 kcalia, se on 1400 viikossa ihan vaan vaihtamalla pastakastike toiseen. 

Vierailija
100/122 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan tähän ketjuun, koska oletan, että sinä näet siinä ruokavaliossa vikaa ja me muut kommentoimme sillä ajatuksella, että jotain pitää löytää korjattavaksi, jotta jotain muutosta voi edes syntyä sinun painossa.

Kirjoitat, että se carbonaara on arkiruokasi. Se on hyvää ja nopeaa, mutta jos tarkoitus on laihtua, niin me kalorit on saatava karistettua jostain ja tuo nyt on ainakin yksi mahdollisuus.

Vaihtaa se johonkin muutama sata kaloria kevyempään arkiruokaan. Sellaisen joka sinusta on sekä helppo ja nopea tehdä ja pidät siitä mausta. Pizzan ainoa ongelma on se juusto siinä päällä ja sen juuston suuri määrä. Itsetehty pizza, johon laittaa vihanneksia päälle ja rajoittaa sitä juuston määrää ei ole mitenkään epäterveellinen eikä kovin kaloripitoinen. Voit jopa jättää koko juuston pois ja sen margeritan päälle laittaa kanamunan kuten bismarkissa. Säilykkeitä, tomaattivalmiskastikkeita ja pakasteita ei todellakaan kannata väheksyä. Ne ovat todella käteviä ja nopeita lämmittää. Monen perus ruuan voi aina tuunata vihanneksilla.