Isä jätti 8-vuotiaan yksin kotiin 4 h, ja meni treffeille naisystävänsä kanssa
Poikani (8 v) kertoi tänään, että oli lauantaina yksin kotona ja pelasi kännykällään neljä tuntia, kun isänsä oli treffeillä naisystävänsä kanssa. Onko tämä mielestänne ok?
Poika asuu vuoroviikoin minun luona ja isällään. Itse olen sitä mieltä, että treffailut voi hoitaa vapaaviikolla ja lapsen kanssa viettää aikaa silloin, kun on sen aika. Oon vihainen!
Kommentit (267)
Jotenkin surullista lapsen kannalta. Lapsi on isän luona vain puolet vuodesta ja siksi ajaksi isä sopii treffejä ja muuta menoa, ja lapsi on vaan yksin kännykän seurassa?
Lapsi varmaan kokee olevansa todella tärkeä ja rakastettu. Luulisi, että isä olisi ollut sen verran fiksu, että olisi yrittäny saada poikaa menemään vaikka kaverin luokse siksi aikaa tai jotain. Mutta että jätetään yksin kännykkä kouraan...
Kyllähän normaali 8v tuon aikaa pärjää. Nykyään on vielä puhelimetkin joilla soittaa jos jotain tulee. Omakin satunnaisesti joutuu olemaan tuon aikaa yksin jos sattuu että mies on työmatkalla ja minä joudun menemään lähitöihin toimistolle, eikä sillä hätää ole. Tietysti olisi fiksumpaa hoidella deittailut muulloin kuin lapsiviikoilla, mutta et voi puuttua toisen kodin asioihin ellei lapsi suorastaan heitteillä ole. Toki riippuen millaiset välit on, voit tuosta yrittää jutella ja tarjota esim mahdollisuutta tulla äidille tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Valittaisin lastensuojeluun. Mitä jos olisi sattunut jotain? 8 vuotias on sen verran utelias ja kuitenkin kykenevä, että voi satuttaa itsensä vaikka miten monella tavalla. Suomessa laki ottaa aina ensin lapsen hyvinvoinnin huomioon, joten olisit vahvoilla.
Mitä ihmeen avuttomia nyheröitä teidän lapset on? Haloo! Osa 3-luokkalaisistakin on vielä viime kuussa ollut 8-vuotiaita. Eihän niille mitään iltapäiväkerhoa missään enää edes tarjota, vaan oletus on, että kotona pärjäävät siihen asti, että vanhemmat tulevat töistä. 12 päivinä voi olla joka viikko odottelua ylikin tuon 4h jos vanhempi pääsee vaikka neljältä. Että lasua vaan kaikista 8v. koululaisista, jotka ovat iltapäivisin yksin, vai?
8-vuotiaat eivät ikinä pääse koulusta klo 12. Aikaisintaan 12:30 ja kestäähän kotimatka yleensä jonkun aikaa. T. Ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on isäviikot käytännössä yksin, 8v soittaa minulle illalla pitkiä puheluja, koska on tylsää. Isi on treeneissä tai kavereilla, mutta kun pyydän, että olisi lapsen kanssa tai lapsi kokonaan minulla, saan kuulla olevani isästä lasta vieraannuttava äiti, jolta lapsi pitää ottaa kokonaan pois. Lastensuojelun kanssa kun juttelin, niin kyse on kuulemma vain siitä, että minun on hankala hyväksyä isän omanlaista isyyttä.
Mulla se oli tuollaista lapsena isän luona aina. En juurikaan nähnyt häntä. Kaverit ja naisystävät meni edelleni. Kyllähän tietenkin pärjäsin, mutta kyllä tuosta jotain hylkäämistraumoja tuli, aloin teininä oireilla ja aikuisikä on ollut pelkkää masennusta.
Kyllä lapsi sen tajuaa, ettei ole kiinnostava. Olisi hyvä saada isä ymmärtämään, että tässä rakennetaan lapsen itsetuntoa.
Puhut nyt ihan eri tilanteesta. On täysin eri asia jättää aina yksin kotiin kuin se, että vanhempi on joskus asioilla.
Vuoroviikko vanhemman ei tarvitse viettää joka sekuntia lapsen kanssa omalla viikollaan. 4h treffit on ehkä liioittelua, mutta noin yleensä ottaen lapselle tekee ihan hyvää olla edes siellä toisella vanhemmalla välillä yksikseen, apn luonahan tämä ei onnistu vaan hän on 247 lapsen kanssa samassa tilassa. Meilläkin exä yritti sanella että luonani ollessa lapsi ei saisi mennä kaverille leikkimään, ja ilmoitti jopa kavereiden vanhemmille että nyt lapsi on luonani eikä lasta saisi ottaa kaverille leikkimään eikä kaveri tulla meille. Että minun on myt PAKKO olla lapsen kamssa kahdestaan jokainen hengenveto kun hän niin määrää. Kun lapsi taas oli hänellä hän teki kaikkensa että lapsi olisi jossain muualla kuin kotona. Ehkä siksi luuli että minulle on ikävää olla lapsen kanssa kun se oli sitä hänelle itselleen.
Ei lapsen kanssa oleminen voi olla mikään rangaistus jonka toinen vanhempi mahdissan langettaa, vaan ihan tavallista elämää saa elää vuoroviikkovnhempamakin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin jo ekaluokkalaisena olemaan tuon 4 tuntia yksin kotona, ennen kuin vanhemmat tulivat töistä.
Kukaan ei nähnyt tätä ongelmaksi. Miksi isän neljän tunnin poissaolo olisi ongelma siis? Kunhan lapsi on turvassa ja ruokittu.
Mitä silloin sanoisit, jos asunto olisi syttynyt palamaan ja lapsi kuollut sinne? Syyttänyt äänekkäästi isää tottakai?
Se on jännä, että kun mitään ei tapahdu niin "eihän tässä ole ongelmaa" mutta jos jotain olisi tapahtunut, niin kauhea kiljunta ja rääkyminen siitä, miten huolimaton isä oli ja täysin isän syytä.
Siis kuinka kauan sinusta aikuisen pitäisi sitten olla 24/7 vahtimassa lapsen olemista? Ihan samalla tapaa se koti voi syttyä tuleen ja lapsi kuolla, kun käyt 3
Ei nykyään kuole lapsia tapaturmissa enempää. Nykyään vahditaan lapsia tosi tarkasti, välillä menee jopa ihan yli ja lapsista tulee avuttomia.
En pelkää sitä, että lapsi olisi jotenkin vaarassa tai heitteillä. Varmasti pärjää, ja halutessaan saa varmaankin myös yhteyden isäänsä puhelimella. Minua vihastuttaa tässä se, että isänsä priorisoi ajankäyttönsä lapsiviikollaan näin. Ja vielä viikonloppuna, kun olisi aikaa kunnolla olla yhdessä.
Ja toki mietin miten asian ottaa puheeksi hänen kanssaan. Ainakaan en halua, että pojalleen on tästä juoruamisesta vihainen. Sekin on mahdollista, ja siksi pohdin, puhunko tästä hänelle mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on isäviikot käytännössä yksin, 8v soittaa minulle illalla pitkiä puheluja, koska on tylsää. Isi on treeneissä tai kavereilla, mutta kun pyydän, että olisi lapsen kanssa tai lapsi kokonaan minulla, saan kuulla olevani isästä lasta vieraannuttava äiti, jolta lapsi pitää ottaa kokonaan pois. Lastensuojelun kanssa kun juttelin, niin kyse on kuulemma vain siitä, että minun on hankala hyväksyä isän omanlaista isyyttä.
Voiko olla totta?!
En usko tuota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Valittaisin lastensuojeluun. Mitä jos olisi sattunut jotain? 8 vuotias on sen verran utelias ja kuitenkin kykenevä, että voi satuttaa itsensä vaikka miten monella tavalla. Suomessa laki ottaa aina ensin lapsen hyvinvoinnin huomioon, joten olisit vahvoilla.
Mitä ihmeen avuttomia nyheröitä teidän lapset on? Haloo! Osa 3-luokkalaisistakin on vielä viime kuussa ollut 8-vuotiaita. Eihän niille mitään iltapäiväkerhoa missään enää edes tarjota, vaan oletus on, että kotona pärjäävät siihen asti, että vanhemmat tulevat töistä. 12 päivinä voi olla joka viikko odottelua ylikin tuon 4h jos vanhempi pääsee vaikka neljältä. Että lasua vaan kaikista 8v. koululaisista, jotka ovat iltapäivisin yksin, vai?
8-vuotiaat eivät ikinä pääse koulusta klo 12. Aikaisintaan 12:30 ja kestäähän kotimatka yleen
Aika erikoista, että mun 8-vuotias on aika usein koulusta kotona klo 12.15 ja lukujärjestyksenkin mukaan koulu loppuu 2/5 päivänä klo 12.
Vierailija kirjoitti:
Kun et enää ole vihainen, ota puhelin käteen ja soita lapsen isälle. Sitten asiallisesti kerrot, että sinusta tuntui todella kurjalta kuulla, että lapsi oli yksin noin pitkän aikaa ja onko mahdollista jatkossa toimia niin ettei hoitaisi treffejään/ tai ainakaan noin pitkiä treffejä lapsi-viikonloppuna.
Ja toivottavasti lapsi myös teillä kotona on iltapäivähoidossa, ettei esim. koulun jälkeen ole tuota aikaa yksin, muuten menee vähän pohja asialta.
Euhän tuosss edes ollut kyse mistään pelkästä isäviikonlopusta, vaan lapsi on vuoroviikoin sekä isällä että äidillä! Eli aika on fifti-fifti.
Kyllä minusta kummankin vanhemman pitää saada viettää jonkun verran myös omaa, aikuisten vapaa-aikaa, ja pystyä ihan normaalisti luomaan esim. uutta parisuhdetta itselleen. Muurama tunti pois yhtenä iltana viikossa ei ole paljon tuon ikäiselle: johan lapsenkin pitää alkaa opetella itsenäistä pärjäämistä kotona!
Ihan eri asia olisi esim. sellaiset asiat, kuin että vanhempi olisi aivan jatkuvasti pois kotoa tai esim. olisi lapsen nähden kovasti kännissä, arvaamaton, aggressiivinen tai väkivaltainen. Silloin olisi jo syytä puuttua heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla totta?!
Kyllä tämä vuonna 2024 on totta, isällä on oikeus elää omaa elämäänsä, vaikka hänellä on lapsi. Riittää, että isä on yöllä kotona ja onhan äiti puhelinyhteyden päässä, mikä hätä lapsella muka on?
Ei voida olettaa, että äiti on puhelinyhteyden päässä, kun on isäviikko. Lapsen ei kuuluisi olla äidillä, joten äiti voi olla vaikka lentokoneessa. Sen sijaan isän pitäisi olla puhelinyhteyden päässä, koska hän on sillä hetkellä vastuussa lapsesta. Ohjeistaisin lapselle, että äidin sijasta soittaa isälle ja kertoo isälle, että on tylsää, jos on isänsä luona. Ehkä se isäkin sitten ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sen lapsen pitää jaksaa olla yksin? Ensin odottaa 3 h koulun jälkeen, että isä tulee t
No eihän tuossa aloituksessa edes mainittu töistä yhtään mitään. Voi olla vaikka etätöissä ja kaikki päivät kotona tai vuorotöissä ja vapaita arkena, kun lapsi on siellä. Kyse on vain ja ainoastaan 4 tunnista nyt. Sen 8v kyllä pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin surullista lapsen kannalta. Lapsi on isän luona vain puolet vuodesta ja siksi ajaksi isä sopii treffejä ja muuta menoa, ja lapsi on vaan yksin kännykän seurassa?
Lapsi varmaan kokee olevansa todella tärkeä ja rakastettu. Luulisi, että isä olisi ollut sen verran fiksu, että olisi yrittäny saada poikaa menemään vaikka kaverin luokse siksi aikaa tai jotain. Mutta että jätetään yksin kännykkä kouraan...
Miten ihmiset voivat ajatella näin..isällä ja äidillä jatkuu se elämä lapsiviikollakin. Tässä lasta ei jätetä jatkuvasti neljäksi tunniksi yksin ( moni joutuu vanhemman työssäkäynnin vuoksi hyvinkin olemaan joka arkipäivä yksin koulun jälkeen). Toisinaan voi tuon ikäinen normaali lapsi olla sen 4 tuntia yksin. Taitaa tässä enemmän äitiä harmittaa yksinolemisen syy kuin itse asia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun et enää ole vihainen, ota puhelin käteen ja soita lapsen isälle. Sitten asiallisesti kerrot, että sinusta tuntui todella kurjalta kuulla, että lapsi oli yksin noin pitkän aikaa ja onko mahdollista jatkossa toimia niin ettei hoitaisi treffejään/ tai ainakaan noin pitkiä treffejä lapsi-viikonloppuna.
Ja toivottavasti lapsi myös teillä kotona on iltapäivähoidossa, ettei esim. koulun jälkeen ole tuota aikaa yksin, muuten menee vähän pohja asialta.
Euhän tuosss edes ollut kyse mistään pelkästä isäviikonlopusta, vaan lapsi on vuoroviikoin sekä isällä että äidillä! Eli aika on fifti-fifti.
Kyllä minusta kummankin vanhemman pitää saada viettää jonkun verran myös omaa, aikuisten vapaa-aikaa, ja pystyä ihan normaalisti luomaan esim. uutta parisuhdetta itselleen. Muurama tunti pois yhtenä iltana viikossa ei ole paljon
No sittenpä vielä vähemmän tosiaan syytä hermoilla. Pahoittelut siitä etten lukenut kunnolla.
Seksi tärkeämpää kun oma lapsi. Selkeä arvo valinta. Huono isä kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää sitä, että lapsi olisi jotenkin vaarassa tai heitteillä. Varmasti pärjää, ja halutessaan saa varmaankin myös yhteyden isäänsä puhelimella. Minua vihastuttaa tässä se, että isänsä priorisoi ajankäyttönsä lapsiviikollaan näin. Ja vielä viikonloppuna, kun olisi aikaa kunnolla olla yhdessä.
Ja toki mietin miten asian ottaa puheeksi hänen kanssaan. Ainakaan en halua, että pojalleen on tästä juoruamisesta vihainen. Sekin on mahdollista, ja siksi pohdin, puhunko tästä hänelle mitään.
Ap
Et voi vaikuttaa isän tekemisiin lapsiviikolla. Se pitää vaan hyväksyä. Älä nyt ainakaan vihaisena menen sille avautumaan asiasta, vaan mahdollisimman kauniisti ja neutraalisti. Kurjaahan se lapselle on, jos toinen vanhempi priorisoi muut asiat lapsen edelle, mutta se on tämän vanhemman valinta eikä sille mitään voi. Ja nyt oli kuitenkin vain tästä yhdestä kerrasta kyse (ainakin toistaiseksi).
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen itsekin eronnut nainen, jolla lapsia, mutta sanoisin, ettei sinun kannata ottaa yhteyttä isään tuon asian tiimoilta. Se ei vaan kerta kaikkiaan kuulu sinulle enää, mitä exäsi tekee lauantaisin niin kauan, kun lapsi ei ole heitteillä tai muutoin kaltoinkohdeltu, peloissaan tms. Ymmärrän, että ottaa päähän. Mutta yritä unohtaa. Sille on syynsä, että erositten ja varmasti tuo erilainen arvopohja vaikutti eroonkin. Et voi asialle mitään, eikä se vaan ole enää sinun asiasi.
Jos lapsella olisi hätä, sitten se olisi sinun ongelmasi. Moraalisesti olen siis kanssasi samaa mieltä, mutta sun on vain nieltävä pettymyksesi lapsesi isään. Ei vain ole enää sinun asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lopeta. Jos lapsi oli koko viikon isällään, niin siinä jäi vielä monen monta tuntia olla yhdessä.
Lapsi ei edes itse tuonut ilmi mitään harmitusta, harmitus on nyt vain äidin päässä.
Lapsilla se ajan käsitys on ihan eri kuin aikuisilla. Yksikin tunti tuntuu lapsesta tosi pitkältä ajalta. Otetaan esimerkiksi se, kun minä totuttelin yksin olemista lapsena ja äiti lähti jossain käymään, niin meikäläinen oli kuulemma mennyt pimpottamaan naapurin ovikelloa ja väitin olleeni yksin koko illan 😆. Onneksi naapuri tiesi ettei se ollut totta.
Mutta joo, muutama tunti aikuiselle ei ole mitään, mutta lapselle se on tosi pitkä aika. Se kannattaa ottaa aina huomioon.
Saati jos kyseessä olisi äiti, voi sitä paskamyrskyn määrää. Sanottaisiin, että h u o r a se vaan meni oanemaan ja jätti lapsen yksin. :D
Mutta onneksi suurin osa isistä on nykyään vastuullisia eivätkä toimisi noin.