Isä jätti 8-vuotiaan yksin kotiin 4 h, ja meni treffeille naisystävänsä kanssa
Poikani (8 v) kertoi tänään, että oli lauantaina yksin kotona ja pelasi kännykällään neljä tuntia, kun isänsä oli treffeillä naisystävänsä kanssa. Onko tämä mielestänne ok?
Poika asuu vuoroviikoin minun luona ja isällään. Itse olen sitä mieltä, että treffailut voi hoitaa vapaaviikolla ja lapsen kanssa viettää aikaa silloin, kun on sen aika. Oon vihainen!
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on isäviikot käytännössä yksin, 8v soittaa minulle illalla pitkiä puheluja, koska on tylsää. Isi on treeneissä tai kavereilla, mutta kun pyydän, että olisi lapsen kanssa tai lapsi kokonaan minulla, saan kuulla olevani isästä lasta vieraannuttava äiti, jolta lapsi pitää ottaa kokonaan pois. Lastensuojelun kanssa kun juttelin, niin kyse on kuulemma vain siitä, että minun on hankala hyväksyä isän omanlaista isyyttä.
Voiko olla totta?!
Kyllä tämä vuonna 2024 on totta, isällä on oikeus elää omaa elämäänsä, vaikka hänellä on lapsi. Riittää, että isä on yöllä kotona ja onhan äiti puhelinyhteyden päässä, mikä hätä lapsella muka on?
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin jo ekaluokkalaisena olemaan tuon 4 tuntia yksin kotona, ennen kuin vanhemmat tulivat töistä.
Kukaan ei nähnyt tätä ongelmaksi. Miksi isän neljän tunnin poissaolo olisi ongelma siis? Kunhan lapsi on turvassa ja ruokittu.
Mitä silloin sanoisit, jos asunto olisi syttynyt palamaan ja lapsi kuollut sinne? Syyttänyt äänekkäästi isää tottakai?
Se on jännä, että kun mitään ei tapahdu niin "eihän tässä ole ongelmaa" mutta jos jotain olisi tapahtunut, niin kauhea kiljunta ja rääkyminen siitä, miten huolimaton isä oli ja täysin isän syytä.
Ihme nillitystä. Olin tuon ikäisenä viikonloput yksin kotona. Kaikki lapset ei ole niin riippuvaisia ettei pärjää hetkeä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Nainen on myös outo, sanoisin että heti kotiin lapsen luo.
Vastaisin että ei se kyllä sulle kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on isäviikot käytännössä yksin, 8v soittaa minulle illalla pitkiä puheluja, koska on tylsää. Isi on treeneissä tai kavereilla, mutta kun pyydän, että olisi lapsen kanssa tai lapsi kokonaan minulla, saan kuulla olevani isästä lasta vieraannuttava äiti, jolta lapsi pitää ottaa kokonaan pois. Lastensuojelun kanssa kun juttelin, niin kyse on kuulemma vain siitä, että minun on hankala hyväksyä isän omanlaista isyyttä.
Hae se lapsi pois sieltä. Isä tuskin kehtaa ottaa yhteyttä viranomaisiin, kun on jättänyt heitteille pienen lapsensa. Joskus äidinkin vaan pitää olla tarpeeksi röyhkeä.
Isä on jo kerran ottanut yhteyttä viranomaisiin, kun lapsi unohti, että on isäviikko ja meni äidin kotiin. Äiti palattuaan kotiin palautti lapsen isälle (isä ei edes huomannut, että lapsi ei ollut kotona), mutta siitä tuli lasu: äiti oli ominut lapsen eikä isä saanut tähän yhteyttä! No ei edes ollut yrittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Valittaisin lastensuojeluun. Mitä jos olisi sattunut jotain? 8 vuotias on sen verran utelias ja kuitenkin kykenevä, että voi satuttaa itsensä vaikka miten monella tavalla. Suomessa laki ottaa aina ensin lapsen hyvinvoinnin huomioon, joten olisit vahvoilla.
Mitä ihmeen avuttomia nyheröitä teidän lapset on? Haloo! Osa 3-luokkalaisistakin on vielä viime kuussa ollut 8-vuotiaita. Eihän niille mitään iltapäiväkerhoa missään enää edes tarjota, vaan oletus on, että kotona pärjäävät siihen asti, että vanhemmat tulevat töistä. 12 päivinä voi olla joka viikko odottelua ylikin tuon 4h jos vanhempi pääsee vaikka neljältä. Että lasua vaan kaikista 8v. koululaisista, jotka ovat iltapäivisin yksin, vai?
Täällä puhutaan paljon "ennen vanhaan sitä ja tätä", niin omalta mummoltani kuoli 3 veljeä, koska heidän perään eivät talvella vanhemmat katsoneet (kaikki hukkuivat jään pettäessä).
Tehdään taas kärpäsestä härkänen. Ihan hyvin tuon ikäinen normaalisti kehittynyt lapsi voi joskus olla 4 tuntia yksin. Ikävää olisi jos joutuisi joka arkipäivä olemaan yksin 4 tuntia esim. koulun jälkeen vanhempien käydessä töissä
Rauhallisesti ja rakentavasti voisit jossain vaiheessa ottaa asian puheeksi isän kanssa, mutta vain siinä tapauksessa, että tuollainen jatkuu.
isälläkin on oikeus rakentaa oma elämäänsä ja parisuhdetta, mutta tulisi pohtia, joutuuko lapsi olemaan isän luona liian paljon yksin ja kokeeko lapsi, että ei saa isältä tarpeeksi aikaa.
riitelemään jos alkaa niin se on rikkova tie, jossa kaikki haavoittuvat, eniten lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin jo ekaluokkalaisena olemaan tuon 4 tuntia yksin kotona, ennen kuin vanhemmat tulivat töistä.
Kukaan ei nähnyt tätä ongelmaksi. Miksi isän neljän tunnin poissaolo olisi ongelma siis? Kunhan lapsi on turvassa ja ruokittu.
Mitä silloin sanoisit, jos asunto olisi syttynyt palamaan ja lapsi kuollut sinne? Syyttänyt äänekkäästi isää tottakai?
Se on jännä, että kun mitään ei tapahdu niin "eihän tässä ole ongelmaa" mutta jos jotain olisi tapahtunut, niin kauhea kiljunta ja rääkyminen siitä, miten huolimaton isä oli ja täysin isän syytä.
Siis kuinka kauan sinusta aikuisen pitäisi sitten olla 24/7 vahtimassa lapsen olemista? Ihan samalla tapaa se koti voi syttyä tuleen ja lapsi kuolla, kun käyt 30 min. kaupassa. Tukehtumiseen riittää muutama minuutti. Et varmaan siis jätä kouluikäistä hetkeksikään, jos omia vaatimuksias noudatat?
Onpas nykylapset avuttomia jos eivät neljää tuntia yksin pärjää kotona.
Tässä taitaa nyt painaa enemmän se syy yksinoloon, kuin itse yksinolo. Kyllä meillä ainakin 8v pärjää oikein kivasti sen aikaa, kun olemme isomman sisaruksen urheiluturnauksessa jopa 4-5h. Mieluummin jää kotiin kuin tulee mukaan hallille notkumaan. Toki on syötävät suunniteltu jne. Ja ei edes lainkaan pelaa mitään videopelejä. Askartelee, katsoo leffan, leikkii itsekseen, askartelee lisää, soittaa videopuhelun kaverille jossa ne askartelee ja leikkii..
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ok. Valittaisin lastensuojeluun. Mitä jos olisi sattunut jotain? 8 vuotias on sen verran utelias ja kuitenkin kykenevä, että voi satuttaa itsensä vaikka miten monella tavalla. Suomessa laki ottaa aina ensin lapsen hyvinvoinnin huomioon, joten olisit vahvoilla.
Emme ottaisi asiaa käsittelyyn, emmekä edes kirjaisi valitustasi mihinkään. Jotain rajaa nyt siihenkin, miten kriisissä olevia palveluita kuormitetaan. T: lastensuojelu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä juuri tämän palstan tapa. Paitsi tässäkin, jos lapselle sattuisi jotain, siitä ei syytettäisi täällä isää, vaan ihmeteltäisiin että miten vastuuton äiti on ollut kun on antanut lapsen tuollaisen isän hoitoon. Isiin suhtaudutaan kuin lapsiin, niitä oikeita lapsia pienempiin lapsiin. Lasten pitää osata huolehtia itsestään ja vähän ehkä isästäkin, mutta kaikki ymmärtää kun isä ei huolehdi lapsestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka kauan sinusta aikuisen pitäisi sitten olla 24/7 vahtimassa lapsen olemista? Ihan samalla tapaa se koti voi syttyä tuleen ja lapsi kuolla, kun käyt 30 min. kaupassa. Tukehtumiseen riittää muutama min
En tuon ikäistä jättänytkään yksin missään vaiheessa. Kauppaan mentiin yhdessä. Ei ihme, että nykyään lapsia kuolee jotenkin enemmän tapaturmien kautta, kun ne jätetään ilman minkäänlaista valvontaa.
Ja kyllä jos olet kotona, niin sulla on huomattavasti suurempi mahdollisuus pelastaa sun lapsi, kun että olet jossain treffeillä kaukana kotoa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla se oli tuollaista lapsena isän luona aina. En juurikaan nähnyt häntä. Kaverit ja naisystävät meni edelleni. Kyllähän tietenkin pärjäsin, mutta kyllä tuosta jotain hylkäämistraumoja tuli, aloin teininä oireilla ja aikuisikä on ollut pelkkää masennusta.
Kyllä lapsi sen tajuaa, ettei ole kiinnostava. Olisi hyvä saada isä ymmärtämään, että tässä rakennetaan lapsen itsetuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Itse en kyllä tuntisi oloani hyväksi, os tietäisin miehen lapsen olevan yksin kotona treffien ajan. Sanoisin, että tavataan mielummin lapsivapaalla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Rauhallisesti ja rakentavasti voisit jossain vaiheessa ottaa asian puheeksi isän kanssa, mutta vain siinä tapauksessa, että tuollainen jatkuu.
isälläkin on oikeus rakentaa oma elämäänsä ja parisuhdetta, mutta tulisi pohtia, joutuuko lapsi olemaan isän luona liian paljon yksin ja kokeeko lapsi, että ei saa isältä tarpeeksi aikaa.
riitelemään jos alkaa niin se on rikkova tie, jossa kaikki haavoittuvat, eniten lapsi.
Jatkan vielä tähän, että muistin väärin: muistin, että lapsi on vain joka toinen viikonloppu isällä. Jos koko viikon, niin tuohan on täysin selvä asia, että isällä on silloin muutakin elämää ja menoa ja silloin 8-vuotias voi muutaman tunnin olla yksin. Ellei 8-vuotias siis ole jotenkin erityisesti paljon aikuisen läsnäolon ja valvonnan tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen avuttomia nyheröitä teidän lapset on? Haloo! Osa 3-luokkalaisistakin on vielä viime kuussa ollut 8-vuotiaita. Eihän niille mitään iltapäiväkerhoa missään enää edes tarjota, vaan oletus on, että kotona pärjäävät siihen asti, että vanhemmat tulevat töistä. 12 päivinä voi olla joka viikko odottelua ylikin tuon 4h jos vanhempi pääsee vaikka neljältä. Että lasua vaan kaikista 8v. koululaisista, jotka ovat iltapäivisin yksin, vai?
Paljonko sen lapsen pitää jaksaa olla yksin? Ensin odottaa 3 h koulun jälkeen, että isä tulee töistä. Isä käy kotona kääntymässä ja sitten lapsi odottaa 4 h että isä palaa treffeiltä? Lähteekö isä sen jälkeen vielä salille ja lapsi odottaa? Miksi se lapsi on tuollaisen isän luona?