Mitkä pieneltä tuntuvat päätökset vaikuttavat elämän kulkuun yllättävän paljon?
Tuli mieleen tällaiset asiat yhtenä unettomana yönä. Millaiset pieneltä tuntuvat valinnat ja päätökset voivat vaikuttaa siihen, millaisen elämän lopulta elää? Mitkä päätökset ovat kokoaan isompia?
Kerron esimerkin. Tarkoitus ei ole loukata ketään, mutta tämä on jotain minkä olen lähipiirissä huomannut.
Tunnen paljon eläinystäviä. Aika monelle meistä on nuoruuden ja aikuisuuden taitteessa tullut sellainen hetki, että on ollut oma koti, hieman rahaa ja vapaata aikaa, kun opinnot ovat jääneet taakse. Siinä on usein vähän matkusteltu ja juhlittu, mutta sitten on tullut mieleen, että aika olisi vihdoin kypsä omalle lemmikille.
Yksin asuville 25-v fiksuille aikuisille on mahdollista ottaa myös rescue-eläin, joka vaatii vähän, ja joskus paljonkin, tavallista enemmän panostusta. Niinpä moni kaveri otti rescue-koiran tai kissan, sellaisen joka ei tule toimeen muiden eläinten tai lapsien kanssa. Luovutuspapereissa on tiukasti sovittu, että eläintä ei laiteta eteenpäin ja että sitä ei lopeteta konsultoimatta luovuttavaa yhdistystä.
Niinpä sitten moni kaverini on omistanut ikävuotensa 25-35 sille, että on joka ilta klo 17 kotona eroahdistuneen koiran luona ja sitä ulkoiluttamassa. Sosiaaliset menot on suunniteltu koiran mukaan, ja jos koira on vaikka pelännyt miehiä, puolison kanssa on asuttu erillään. Muussakin tapauksessa esimerkiksi lasten saanti olisi täysin pois suljettua, koska koiran kanssa on sitouduttu elämään ilman lapsia.
En voi ihan varmaksi sanoa, onko tässä ihan täysi syy-yhteys, mutta tunnen juuri nyt useamman 35+ naisen, joka on heräillyt perheen ja puolison mahdollisuuteen ihan hiljattain, ja kaikilla on tausta pitovaikeuseläinten kanssa. Kunnioitan sitä, että aikanaan tehty lupaus pidetään eikä eläinten pistäminen eteenpäin muuttuneen elämäntilanteen takia ole enää yleisesti hyväksyttyä, mutta kyllä minusta sivusta näyttää, että se nuorena tehty yksittäinen ratkaisu on lyönyt hyvinkin ison leiman koko loppuelämään.
Kommentit (63)
Luulin, että nykyisellä asuinpaikkakunnallani on hyvä työtilanne. Nyt olen ollut pieniä pätkiä lukuun ottamatta työttömänä 14 vuotta. Minulle tarjottiin aikanaan vakipaikkaa 60 kilometrin päästä, mutta en ottanut sitä vastaan, koska silloinen (nyt jo lakkautettu) työpaikkani näkyi ikkunasta. Ei harmita yhtään, ei.
Vaihdoin ennen yhteishakupapereiden lähettämistä ykköstoiveeksi eri koulun kuin kaikki silloiset kaverit. En tiedä miksi tein sen, en halunnut heistä erilleen.
25 vuotta myöhemmin moni heistä on jo kuollut päihteiden takia. Kai minäkin olisin sillä tiellä.
Viimeaikoina olen kulkenut paikoissa, johon liittyy muistoja. Sunnuntaina kävelin ohi paikasta, jossa eräs koulusta ja työpaikalta tuttu nuori mies menehtyi. Mieleeni tuli, että hänestä olisi tullut vaikka mitä. Niin valovoimainen, positiivinen ja mukava hän oli. Eilen olin paikassa, jossa muistin, kuinka tämä henkilö pyysi minua treffeille kanssaan. Olin tuolloin henkisesti niin rikki, etten voinut lähteä mihinkään hänen kanssaan. Lähinnä ihmettelin mitä hän näkee minussa. Siitä sitten ajatukset veivät mielessä siihen, että mitä olisi käynyt, jos olisin niille treffeille lähtenyt. Olisiko meidän molempien elämä saanut paremman suunnan. (Olen nykyään onnellinen, mutta paremmat valinnat nuoruudessa olisivat voineet johdattaa nopeammin onnellisuuden luo.) Monta muutakin valinnan hetkeä on ollut... Toivottavasti osaan nykyisin valita paremmin...