Ateismi - minkä tyhjiön se ihmisessä täyttää, mikä on sen tarkoitus
Tuoko ateismi elämään hyvyyttä mistä johonkin uskova jää paitsi?
en itse oikein perusta ateismista koska en näe mitä hyötyjä siitä on ja miten ne olisivat mitattavissa?
Irtiottona, irtirepäisynä fundamentalistisesta menosta sen näkisin hyvänä välineenä, eli suomessa vanhoillislestadiolaiset, muut kulttilaiset, hindut ja muhamettilaiset.
Kommentit (638)
Fakta on ettei yksikään ihminen - kuollut ja elävä - tiedä varmaksi onko Jumalaa olemassa. Se on päätös olla uskomatta tai uskoa mutta kaikki nojaa uskoon - ei tietoon että asianlaita todella olisi niin.
Tämän ateistit unohtavat. Se on muuten aikamoista Jumalan pilkkaa valita tietoisesti olla uskomatta, vaikka mikään faktatieto ei pysty vahvistamaan Jumalan olemassaolon puolesta tai vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään tyhjiötä täytä, vaan pikemminkin luo tyhjiön. Kun hengellisistä arvoista on luovuttu, niin jostain sitä elämän tarkoitusta pitää kumminkin kaivaa. Joillain se on työ ja raha, joillain someseuraajien määrä, jollain matkustelu, jne. maallisesta ja katoavasta.
Uskovaisetko eivät käy töissä, käytä rahaa, ole sosiaalisessa mediassa tai matkustele?
Kyllä, mutta ei niistä mitään elämän tarkoitusta tule.
Miksi sitten ateistille tulisi? Onko tämä vain oletus vai voitko jotenkin perustella?
Mua ei oo koskaan kastettu mihinkään uskontoon. Oon elänyt niiden ulkopuolella koko ikäni. Voin kertoa, että se ei ole ihmiselle mikään ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Fakta on ettei yksikään ihminen - kuollut ja elävä - tiedä varmaksi onko Jumalaa olemassa. Se on päätös olla uskomatta tai uskoa mutta kaikki nojaa uskoon - ei tietoon että asianlaita todella olisi niin.
Tämän ateistit unohtavat. Se on muuten aikamoista Jumalan pilkkaa valita tietoisesti olla uskomatta, vaikka mikään faktatieto ei pysty vahvistamaan Jumalan olemassaolon puolesta tai vastaan.
Kuule, minä otan ateistina sen tietoisen riskin, että pilkkaan jumalaa.
Koska kukaan ei tiedä, onko jumala olemassa, saatan 50% todennäköisyydellä olla oikeassa. Se on hiton paljon enemmän kuin lottovoiton todennäköisyys, ja silti ihmiset lottoavat.
Ja mitä niihin faktoihin tulee, niin tiede on pystynyt selittämään monia "jumalan ihmeitä", kuten esim. salamointi ja kulkutaudit. Ainuttakaan ihmeparannusta sen sijaan ei ole kyetty todistamaan jumalan tekosiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ateismi mitään täytä, se tekee aukon.
Niin, se tekee mielikuvituolennon mentävän aukon, jonka ateisti haluaa tukkia. Paino sanalla mielikuvitusolento, sillä sitähän kaikki jumalat ovat.
Tai siis kaikki muut jumalat, paitsi kristinuskon Jumala, joka on ainoa todellinen. Muut on ihmisten itse keksimiä kansan hallitsemiseksi.
Ei kristittyjen jumala poikkea muista mitenkään. Ja kristitytkin pyrkivät keskiajalla hallitsemaan ihmisiä miekkalähetyksellä, noitavainoilla ja "väärien" tieteellisten näkemysten sortamisella.
Poikkeaahan hän siten että hän on olemassa, toisin kuin muut.
Kertoisitko lisää tästä miten Suomen ev.lut. kirkko harra
Voi hyvänen aika sentään. Ole luja uskossasi, suomessa tuomittiin noitia ihan yhtä lailla kuin muuallakin ja koko uskonto tuotiin tänne väkivallalla. Suomalaiset uskoivat ennen kuin beduiinien uskonto taottiin väkivalloin suomalaisen kaaliin luonnon eläimiin ja ilmiöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun tervejärkisellä ihmisellä ei ole sellaista "tyhjiötä" päässä jota tarvitsisi millään täyttää. Tottakai ne tapaukset tiedetään jossa Jeesus pörisee päässä ja elämä on sitten eräänlaista henkisenä helppoheikkinä oloa.
Sellainen ei vaan käy päinsä jos arvostaa selväjärkisyyttä ja totuutta eikä välitä pronssikautisista paimentolaisten ja kamelikuskien uskomuksista. Olisihan se nyt aivan v...un tyhmää vielä 2024 ottaa sellaiset todesta, eikö totta?
Olipas siinä vuodatus! Toivottavasti helpotti.
Kas, taitaa totuus kirpaista.
Heitäpä pari reipasta rukousta niin kyllä se siitä!
Tää ateistien pilkallinen arroganssi on asia, jota en ikinä ole ymmärtänyt enkä ikinä tule ymmärtämään. Miten kukaan näin epävarmassa universumissa voi olla noin varma jostakin, ja luulee omaavansa vielä varaa ivata muita, jotka tulkitsevat asiat toisin?
Minulle ateismi on tuonut vapauden.
Ei ole syntejä, joista pitäisi huolehtia. Ei ole helvettiä, jota pitäisi pelätä. Ei ole hulluja mielenvikaisia jumalia, joiden toimissa ei ole mitään järkeä. Ei ole vallanhimoista kirkkoa, joka haluaa rahaa.
Saan elää niin kuin itse haluan. Mitä muuta voisin edes toivoa?
Mitään tyhjiötä minulla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule, minä otan ateistina sen tietoisen riskin, että pilkkaan jumalaa.
Koska kukaan ei tiedä, onko jumala olemassa, saatan 50% todennäköisyydellä olla oikeassa. Se on hiton paljon enemmän kuin lottovoiton todennäköisyys, ja silti ihmiset lottoavat.
Ja mitä niihin faktoihin tulee, niin tiede on pystynyt selittämään monia "jumalan ihmeitä", kuten esim. salamointi ja kulkutaudit. Ainuttakaan ihmeparannusta sen sijaan ei ole kyetty todistamaan jumalan tek
Samalla logiikalla lotossa on 100% todennäköisyys voittaa kun se napsahtaa kohdallesi.
Ei se ihan noin mene. Todennäköisyys on tuntematon Jumalan tapauksessa.
Ihmiskunta ei ole kyennyt tutkimaan maailmankaikkeutta edes prosentin verran joten sinun uskomuksesi ettei Jumalaa ole on aikaista. Suomessa on uskonnonvapaus, joten saat uskoa ettei Jumalaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se mitään tyhjiötä täytä, vaan pikemminkin luo tyhjiön. Kun hengellisistä arvoista on luovuttu, niin jostain sitä elämän tarkoitusta pitää kumminkin kaivaa. Joillain se on työ ja raha, joillain someseuraajien määrä, jollain matkustelu, jne. maallisesta ja katoavasta.
Uskovaisetko eivät käy töissä, käytä rahaa, ole sosiaalisessa mediassa tai matkustele?
Kyllä, mutta ei niistä mitään elämän tarkoitusta tule.
Miksi sitten ateistille tulisi? Onko tämä vain oletus vai voitko jotenkin perustella?
Siksi koska elämällä pitää olla tarkoitus. Jos ei ole, niin silloin masentuu.
Ateismin hedelmiä on alettu jo korjaamaan, kun hyvin suuri osa nuorista joutuu syömään masennuslääkkeitä kuin aamulla muroja, selvitäkseen edes tavallisesta arjesta. Tämä johtuu siitä että heillä on opetettu että kosmisessa mittakaavassa heillä ei ole mitään arvoa, ei mitään tarkoitusta, edes kuoleman jälkeen ei ole mitään odotettavissa. Ei ihme että masentuu kun elämällä ei ole muuta tarkoitusta kuin merkityksetön sinnittely tällä kuolevalla pallolla.
Osa sitten hoitaa ahdistusta tekemällä hulluna töitä ja haalimalla maallista mammonaa tyhjyyteensä, joku hurahtaa politiikkaan ja saarnaa maallisten puolueiden ja johtajien puolesta, jonkun identiteetti on someseuraajien määrä ja joku taas pysyttelee liikkeellä, osa alkaa palvoa maapalloa ja ilmastonmuutoksen vastustamisesta tulee heille uskonto, elämää suurempi asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun tervejärkisellä ihmisellä ei ole sellaista "tyhjiötä" päässä jota tarvitsisi millään täyttää. Tottakai ne tapaukset tiedetään jossa Jeesus pörisee päässä ja elämä on sitten eräänlaista henkisenä helppoheikkinä oloa.
Sellainen ei vaan käy päinsä jos arvostaa selväjärkisyyttä ja totuutta eikä välitä pronssikautisista paimentolaisten ja kamelikuskien uskomuksista. Olisihan se nyt aivan v...un tyhmää vielä 2024 ottaa sellaiset todesta, eikö totta?
Olipas siinä vuodatus! Toivottavasti helpotti.
Kas, taitaa totuus kirpaista.
Heitäpä pari reipasta rukousta niin kyllä se siitä!
Tää ateistien pilkallinen arroganssi on asia, jota en i
Tämä koko ketju on teistien arroganssia.
"Ihmiskunta ei ole kyennyt tutkimaan maailmankaikkeutta edes prosentin verran joten sinun uskomuksesi ettei Jumalaa ole on aikaista."
Aivan yhtä aikaista on uskoa, että jumala on.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole syntejä, joista pitäisi huolehtia. Ei ole helvettiä, jota pitäisi pelätä. Ei ole hulluja mielenvikaisia jumalia, joiden toimissa ei ole mitään järkeä. Ei ole vallanhimoista kirkkoa, joka haluaa rahaa.
Mitäs ajattelit sanoa viimeisellä tuomiolla?
(seuraavaksi se väittää ettei sitäkään ole)
Vierailija kirjoitti:
Ateismissa uskotaan ettei Jumalaa ole.
Tähän päivään mennessä tiede ei ole onnistunut todistamaan asiaa.
Siksi uskominen johonkin jota ei ole todistetusti todettu on uskomista ja siksi ateistit ovat uskovaisia.
Mietipä hetki ihan syvällisesti minkä kaiken olemassaolemattomuutta tiede ei ole todistanut?
Mieti sitten toinen hetki syvällisesti kuinka järjetöntä olisi perustaa oma elämä noiden asioiden varaan.
Noin ajatellen Roope Ankka elää mahdollisesti jossain rahasäiliössään. Teräsmies voisi myös olla olemassa ja ehkä pelastaa sinut jonain päivänä rosvojen käsistä. Noidat ovat mahdollisesti olemassa. Peikot ja tontut myös.
Noiden olemassaolemattomuutta tiede ei ole todistanut.
Teisti on henkilö joka uskoo että jokin jumala on olemassa. Ateisti on henkilö joka ei usko jumalien olemassaoloon. Gnostinen teisti tietää (ajattelee tietävänsä) jonkin jumalan olevan olemassa. Gnostinen ateisti vastaavasti tietää (ajattelee tietävänsä) ettei jumalia ole.
Agnostinen teisti uskoo johonkin jumalaan mutta ei väitä olemassaoloa varmaksi. Agnostinen ateisti ei usko jumaliin muttei väitä varmaksi ettei jumalia ole.
Yleensä etumääritettä ei käytetä normaalissa keskustelussa. Ateisteja ovat siis ne jotka vain eivät usko mihinkään jumaliin (täsmälleen samalla lailla kuin esim. kristitty ei usko tuhansiin muihin jumaliin joihin maailmassa on uskottu ja uskotaan) ja ne jotka ajattelevat tietävänsä ettei jumalia ole.
Jos se ettei usko johonkin jumalaan olisi uskonto, kaikilla ihmisillä olisi tuhansia uskontoja. Esim. kristityllä kristinuskon lisäksi tuhansia uskontoja joissa ei uskota hindujumaliin, atsteekkien jumaliin, afrikkalaisiin jumaliin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs ajattelit sanoa viimeisellä tuomiolla?
(seuraavaksi se väittää ettei sitäkään ole)
Olen tietysti sitä mieltä, että mitään tuomiota ei ole. Minua ei huoleta asia pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
"Ihmiskunta ei ole kyennyt tutkimaan maailmankaikkeutta edes prosentin verran joten sinun uskomuksesi ettei Jumalaa ole on aikaista."
Aivan yhtä aikaista on uskoa, että jumala on.
Siksi on oltava agnostikko. He eivät tiedä miten asianlaita on. Ääripäät ovat pahasta, kaikessa - varsinkin jos se vaikuttaa ihmiselämään tai yhteiskuntaa haitallisesti. Muuten jokaisella on uskonnonvapaus.
Minkä tyhjiön itse täytät uskollasi ? Oikeasti olen ollut ateisti melkein koko ikäni eli siitä asti kun lapsen uskon menetin. Ei ole siis minkään tyhjiön täyttöä vaan perustan elämäni faktoille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla voit sanoa joulupukista, spagettihirviöstä, keijuista, maahisista, sohvan nurkalla kroonisesti runkkaavista näkymättömistä tontuista jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismissa uskotaan ettei Jumalaa ole.
Tähän päivään mennessä tiede ei ole onnistunut todistamaan asiaa.
Siksi uskominen johonkin jota ei ole todistetusti todettu on uskomista ja siksi ateistit ovat uskovaisia.
Mietipä hetki ihan syvällisesti minkä kaiken olemassaolemattomuutta tiede ei ole todistanut?
Mieti sitten toinen hetki syvällisesti kuinka järjetöntä olisi perustaa oma elämä noiden asioiden varaan.
Noin ajatellen Roope Ankka elää mahdollisesti jossain rahasäiliössään. Teräsmies voisi myös olla olemassa ja ehkä pelastaa sinut jonain päivänä rosvojen käsistä. Noidat ovat mahdollisesti olemassa. Peikot ja tontut myös.
Noiden olemassaolemattomuutta tiede ei ole todistanut.
Älä rupea viisastelemaan. Noitia on ollut, se mitä noidat ovat olleet, on joko uskonasia tai tieteellinen fakta.
Jumala on aivan eri tason asia. Ihmiskunta ei ymmärrä monestakaan asiasta, on vain hypoteeseja ja todennäköisesti toimivia sellaisia.
Poikkeaahan hän siten että hän on olemassa, toisin kuin muut.
Kertoisitko lisää tästä miten Suomen ev.lut. kirkko harrasti miekkalähetystä, noitavainoja tai tieteellisten näkemysten sortamista?