Kerron olevani eläkkeellä ja ihmiset suuttuvat
Pistänyt merkille sellaisen asian että kun netissä tutustun uusiin ihmisiin jotka vaikuttavat ensin asiallisilta niin sittenkun he kysyvät mitä teen töikseni ja kun vastaan että eläkkeellä niin yli puolet suuttuu heti tietämättä taustoja. Ja minunhan ei tarvitse sitä syytä kertoa edes kenellekkään jos en halua. Se on kelan ja lääkäreiden ja minun välinen asia. Mistä viha eläkeläisiä kohtaan johtuu? Muistutan että ennenkuin ihminen edes joutuu eläkkeelle pitää käydä työ- ja toimintakykyarvioissa yms, siihen vaikuttaa koko elämä. Toivon totisesti että noilta ihmisiltä jotka alkaa mäkättää, menisi se työkyky ja he eivät itse pääsisis eläkkeelle, kun he kerta ovat tuollaisia.
Kommentit (246)
Mä oon 48 ja mulla 40% invaliditeetti. Mulle Kelassa virkailija ehdotti eläke papereiden täyttämistä. Yksi on tehty ja sen hylkäsivät. Toinen hakemus tehdään lähiaikoina. 4
Vierailija kirjoitti:
Tietämättömille...
Ottakaa mallia tästä sokeasta toimitusjohtajasta https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005801299.html
Tai lakimiehestä https://www.hs.fi/ihmiset/art-2000002606670.html
Tai opettajasta https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/sokea-musiikinopettaja-annikki…
Tai koodarista https://yle.fi/a/3-9743741
Tai papista https://yle.fi/a/3-6933507
Tai kääntäjästä https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/sokea-jonna-mononen…
Toki nuo ovat ammatteja, jotka vaativat akateemista lahjakkuutta. Jos sokealla ei ole sitä, voi tulla seinä vastaan. Näkevällä vähän huonompi lukupää ei haittaa, koska suorittavia töitä ja käytännön aloja riittää yhä.
Tuossa ylimmässä vajaakuntoisten palkkaamisjutussa puhutaan pienestä vammasta. Se ettei näe liikkua/lukea/kirjoittaa ei mielestäni ole pieni vamma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktaa kehiin
Näkövammaiseksi määritellään henkilö, jonka paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on heikompi kuin 0,3, ja sokeaksi, jos paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on alle 0,05 tai näkökenttä supistunut halkaisijaltaan alle 20 asteeseen tai jos toiminnallinen näkö on jostain muusta syystä vastaavalla tavalla heikentynyt. Sokeiksi luokitellaan syvästi heikkonäköiset, lähes sokeat ja täysin sokeat. Kaikilla itsenäinen liikkuminen tuottaa ongelmia, ja jokapäiväisestä elämästä täytyy selvitä pääasias
Tämä. Oma näöntarkkuuteni on nykyään alle 0,05, mutta näkökenttä on normaali, näen valot, varjot, värit normaalisti. Autoa ei tietenkään voisi ajaa ja lähityöskentely tietokoneella on vaikeaa, sillä pitää istua lähes r
Ymmärsitkö että sen näöntarkkuuden pitää olla LASEILLA alle 0.05, ei ilman laseja. Se on täysin eri juttu mitä näkee laseilla ja mitä ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktaa kehiin
Näkövammaiseksi määritellään henkilö, jonka paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on heikompi kuin 0,3, ja sokeaksi, jos paremman silmän laseilla korjattu näöntarkkuus on alle 0,05 tai näkökenttä supistunut halkaisijaltaan alle 20 asteeseen tai jos toiminnallinen näkö on jostain muusta syystä vastaavalla tavalla heikentynyt. Sokeiksi luokitellaan syvästi heikkonäköiset, lähes sokeat ja täysin sokeat. Kaikilla itsenäinen liikkuminen tuottaa ongelmia, ja jokapäiväisestä elämästä täytyy selvitä pääasias
Tämä. Oma näöntarkkuuteni on nykyään alle 0,05, mutta näkökenttä on normaali, näen valot, varjot, värit normaalisti. Autoa ei tietenkään voisi ajaa ja lähityöskentely tietokoneella on vaikeaa, sillä pitää istua lähes r
En todellakaan ole vammaisvihamielinen, olen itse näkövammainen ja tehnyt yli 13 eri työtä mihin en näönheikkenemisen takia enää kykene. Näen noin 30cm päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Faktaa kehiin
Tämä. Oma näöntarkkuuteni on nykyään alle 0,05, mutta näkökenttä on normaali, näen valot, varjot, värit normaalisti. Autoa ei tietenkään voisi ajaa ja lähityöskentely tietokoneella on vaikeaa, sillä pitää istua lähes ruudussa kiinni, mutta puhelimella ei ole mitään on
Itsenäisesti samassa rakennuksessa sijaitsevaan kauppaan kulkeminen pelkän tuntoaistin varassa ei välttämättä edes tuota vaikeuksia, mutta se, että tuotteiden paikkoja jatkuvasti siirrellään, taas tuottaa,koska kaupassakäynti on enemmän muistin kuin aistinvaraista. Itse olen vielä nuoruudessa ja varhaisessa keski-iässä nähnyt täysin tai lähes normaalisti ja näkö on heikentynyt pikkuhiljaa, eli en ole samalla tavalla tottunut kulkemaan muiden aistien varassa (jotkut syntymäsokeat ovat tottuneet ja pystyvät kuulemalla hahmottamaan ympäristöä,mutta itselläni iän mukana myös kuulo on heikentynyt jonkin verran). Tosiasia kuitenkin on, että esimerkiksi ajantaasaiset hintalaput ovat hyvin harvoin saatavissa pistekirjoituksella tai äänimuodossa, mutta Näöntarkkudella 0,04 ja huonommallakin pystyy lukemaan hintalapun tai minkä tahansa, jonka pystyy lukemaan aivan läheltä. Esim vuoronumeronäyttöjä ei pysty lukemaan läheltä, mutta pystyn käymään apteekissa ilman apua, koska vuoronumero huudetaan ääneen. Ympäristö voi joko helpottaa tai vaikeuttaa liikkumista,
Ja mitä työkykyyn tulee, minulla ainakin huonossa hoitotasapainossa oleva diabeetes on vaikuttanut paljon pahemmin työkykyyn kuin näkövamma itsessään. Se myös vaatii jatkuvaa hoitoa ja seurantaa ja johtaisi hoitamattomana kuolemaan. Lisäksi sekin estää aika monta ammattai, niin kuin näkövammakin. Sillä perusteella ei kuitenkaan eläkettä myönnettäisi.
En todellakaan ole vammaisvihamielinen, olen itse näkövammainen ja tehnyt yli 13 eri työtä mihin en näönheikkenemisen takia enää kykene. Näen noin 30cm päähän. Liikun avustajan kanssa.
Haluaisin tehdä jotain työtä mutta mitä?
Voi hyvänen aika! Joku näkee mukamas kaupassa hinnat kun lähelle pääsee. Ne on äärimmäisen pienellä hyllyjen reunoilla. Haluaisin nähdä sen joka kurkottaa Alepassa lähelle hyllyjä tuijottamaan hintoja, moni ei-näkövammainenkaan ei näe niitä pikkuprinttejä ruokakaupan hyllyllä. :D Itse ostan joka kerta vääriä tuotteita, hintoja en ole koskaan nähnyt. Onneksi minulla ystäviä joille annan nämä vahingossa ostamani tuotteet. :D
Aivan käsittämättömiä ajatuksia ihmisillä näkövammaisuudesta. Ei sitä näkövammamääritelmää helpolla saa. Pitää olla jo oikeasti pulassa.
Missä apteekissa huudetaan vuoronumero ääneen? Asun Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon 48 ja mulla 40% invaliditeetti. Mulle Kelassa virkailija ehdotti eläke papereiden täyttämistä. Yksi on tehty ja sen hylkäsivät. Toinen hakemus tehdään lähiaikoina. 4
Mulla on 100% invaliditeetti, tai siis verotustodistuksessa oli silloin kun invalidivähennyksen vielä sai, mut se poistu viime vuonna. 100% invaliditeetti tuli automaattisesti jos oli täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Mulla syynä on vaikea masennus. On myös fyysinen vamma muttei se edes estäisi mun työtä (jota voi tehdä täysin etänä). Pystyn myös ajamaan autoa mutta psykoottisen masennuksen ja itsetuhoisuuden vuoksi kortti on otettu pois. Tällä palstalla porukka silti ilmeisesti ajattelee että se liikkumista vaikeuttava vamma olisi hyväksyttävämpi syy olla eläkkeellä kuin psyykkinen vamma, vaikka vain psyykkinen on ainakin mulla työkykykä rajottava.
Vierailija kirjoitti:
En todellakaan ole vammaisvihamielinen, olen itse näkövammainen ja tehnyt yli 13 eri työtä mihin en näönheikkenemisen takia enää kykene. Näen noin 30cm päähän. Liikun avustajan kanssa.
Siis näetkö jopa lukea 30 cm päähän? Itse joudun lukea aivan kiinni ruudussa, noin 5 cm päähän (eli älypuhelinta voi käyttää).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näetkö jopa lukea 30 cm päähän? Itse joudun lukea aivan kiinni ruudussa, noin 5 cm päähän (eli älypuhelinta voi käyttää).
Mitä työtä teet kun näet laseilla 5cm päähän? (Ilman laseja en näe edes 5cm päähän)
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Joku näkee mukamas kaupassa hinnat kun lähelle pääsee. Ne on äärimmäisen pienellä hyllyjen reunoilla. Haluaisin nähdä sen joka kurkottaa Alepassa lähelle hyllyjä tuijottamaan hintoja, moni ei-näkövammainenkaan ei näe niitä pikkuprinttejä ruokakaupan hyllyllä. :D Itse ostan joka kerta vääriä tuotteita, hintoja en ole koskaan nähnyt. Onneksi minulla ystäviä joille annan nämä vahingossa ostamani tuotteet. :D
Aivan käsittämättömiä ajatuksia ihmisillä näkövammaisuudesta. Ei sitä näkövammamääritelmää helpolla saa. Pitää olla jo oikeasti pulassa.
Siis oletko itse näkövammainen vai etkö vain käytä laseja, kun et näe hintoja? Jos näkö on edes lähellä normaalia, kyllä ne hinnat näkee, eivät ne ole pienellä präntillä vaan isoa fonttia. Todennäköisesti et ole koskaan käynyt Alepassa. Toki voit myös tilata kotiin jos on vaikeaa. Hinnat voit myös tarkistaa etukäteen, niin ei tule virheitä. Itse käytän laseja, mutta ilmankin näen kyllä Alepan tekstit. Veikkaan, että sinulla ongelma on lukutaidossa. Hyvä, että sinulla on ystäviä auttamassa...
Näkövammamääritelmät voit tarkistaa verkosta. Määritelmä ei ole se, että on pulassa, vaan näkökykyyn liittyvä. Osa on pulassa, vaikka näkisi täydellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 100% invaliditeetti, tai siis verotustodistuksessa oli silloin kun invalidivähennyksen vielä sai, mut se poistu viime vuonna. 100% invaliditeetti tuli automaattisesti jos oli täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Mulla syynä on vaikea masennus. On myös fyysinen vamma muttei se edes estäisi mun työtä (jota voi tehdä täysin etänä). Pystyn myös ajamaan autoa mutta psykoottisen masennuksen ja itsetuhoisuuden vuoksi kortti on otettu pois. Tällä palstalla porukka silti ilmeisesti ajattelee että se liikkumista vaikeuttava vamma olisi hyväksyttävämpi syy olla eläkkeellä kuin psyykkinen vamma, vaikka vain psyykkinen on ainakin mulla työkykykä rajottava.
Itse (näkövammaisena) en ajattele että psyykkinen vamma olisi vähemmän hyväksyttävä. Itseasiassa asia on yleensä päinvastoin koska näkökyvyn puutteesta huolimatta voi olla energinen, täsmällinen ja onnellinen. Kyllähän se joka päivä pistää masentamaan kun ei näe niinkun pitäisi mutta minun masentuneisuuteni liittyy vain muihin sairauksiin ja vammoihin. Psyykeen sairaudet on vakavia eikä onneksi niistä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä työtä teet kun näet laseilla 5cm päähän? (Ilman laseja en näe edes 5cm päähän)
En viitsi kertoa kovin tarkkaan, mutta sellaista jota sanotaan konsultoinniksi. Näen kauemmaskin, mutta lukea tekstiä ruudulta ehkä 5 cm tai 10 cm päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko itse näkövammainen vai etkö vain käytä laseja, kun et näe hintoja? Jos näkö on edes lähellä normaalia, kyllä ne hinnat näkee, eivät ne ole pienellä präntillä vaan isoa fonttia. Todennäköisesti et ole koskaan käynyt Alepassa. Toki voit myös tilata kotiin jos on vaikeaa.
Siis olen itse näkövammainen oli lasit tai ei. Alepassa käyn vaikken todellakaan näe hintoja. Siksi ostelen aina vahingossa vääriä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 100% invaliditeetti, tai siis verotustodistuksessa oli silloin kun invalidivähennyksen vielä sai, mut se poistu viime vuonna. 100% invaliditeetti tuli automaattisesti jos oli täydellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Mulla syynä on vaikea masennus. On myös fyysinen vamma muttei se edes estäisi mun työtä (jota voi tehdä täysin etänä). Pystyn myös ajamaan autoa mutta psykoottisen masennuksen ja itsetuhoisuuden vuoksi kortti on otettu pois. Tällä palstalla porukka silti ilmeisesti ajattelee että se liikkumista vaikeuttava vamma olisi hyväksyttävämpi syy olla eläkkeellä kuin psyykkinen vamma, vaikka vain psyykkinen on ainakin mulla työ
Kiitos. Ja tosiaan en halua sanoa että haluaisin näkövamman tämän vakavan psyykkisen sairauden ja liikuntavamman lisäksi. Mutta en todellakaan nökevänä voi sanoa että haluaisinko vaihtaa osia esim sokean kanssa. On vähän vähättelevää ja yleistävääkin ajatella, että näkövammaisen elämä olisi automaattisesti aina kurjempaa ja ikävämpää kuin itsellä, eikä sitä kukaan haluaisi vaihtaa osia. En henk.koht. tiedä kuin yhden näkövammaisen (en tiedä onko sokea) mutta ainakin hän tuntuu elämäänsä tyytyväiseltä ja onnelliselta ihmiseltä ja hänen elämänsä vaikuttaa kivemmalta kuin minun - eikä tämä ole "kateellista", vaan todellakin oon päinvastoin oon iloinen hänen puolestaan, ei ole mikään katkera ruikuttaja niin kuin moni täälä palstalla. Ja hän kävi ainakin aiemmin töissä. Itsekkin yritän vielä koska elämä ei ole ohi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää jokaisen lopulta itse keksiä, sillä kukaan ei tarjoa valmista vastausta ja uraa. Oliko sinun aikanasi koulussa opinto-ohjausta? Tosin ehkä se vastaus voi löytyä täältä vauvapalstaltakin. Itsellänikin on työkykyä rajoittava pitkäaikaissairaus, eikä minulle edes myönnetty ammatillista kuntoutusta. Jos sitä myönnetään, työeläkeyhtiö tai Kela voi auttaa.
No mikset valehtele että oot töissä niin ei tartte vihastumisia kuunnella. Keksi itelle pätevä ammatti ja oikein hehkuta kuinka hyvä olet siinä.
Vierailija kirjoitti:
No mikset valehtele että oot töissä niin ei tartte vihastumisia kuunnella. Keksi itelle pätevä ammatti ja oikein hehkuta kuinka hyvä olet siinä.
Kenelle tuo oli? :D Valehtelu ei kuulu harrastuksiini. Ihmisten viha vammaisia kohtaan on jotain mitä en ymmärrä mutta sellaisilla on paha olla itsellään. Viha ja katkeruus on pahin kohtalo mitä olla voi.
T. Se näkövammainen
Tietämättömille...
Ottakaa mallia tästä sokeasta toimitusjohtajasta https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005801299.html
Tai lakimiehestä https://www.hs.fi/ihmiset/art-2000002606670.html
Tai opettajasta https://www.etlehti.fi/artikkeli/ihmiset/sokea-musiikinopettaja-annikki…
Tai koodarista https://yle.fi/a/3-9743741
Tai papista https://yle.fi/a/3-6933507
Tai kääntäjästä https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/sokea-jonna-mononen…
Toki nuo ovat ammatteja, jotka vaativat akateemista lahjakkuutta. Jos sokealla ei ole sitä, voi tulla seinä vastaan. Näkevällä vähän huonompi lukupää ei haittaa, koska suorittavia töitä ja käytännön aloja riittää yhä.