Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerron olevani eläkkeellä ja ihmiset suuttuvat

Vierailija
13.01.2024 |

Pistänyt merkille sellaisen asian että kun netissä tutustun uusiin ihmisiin jotka vaikuttavat ensin asiallisilta niin sittenkun he kysyvät mitä teen töikseni ja kun vastaan että eläkkeellä niin yli puolet suuttuu heti tietämättä taustoja. Ja minunhan ei tarvitse sitä syytä kertoa edes kenellekkään jos en halua. Se on kelan ja lääkäreiden ja minun välinen asia. Mistä viha eläkeläisiä kohtaan johtuu? Muistutan että ennenkuin ihminen edes joutuu eläkkeelle pitää käydä työ- ja toimintakykyarvioissa yms, siihen vaikuttaa koko elämä. Toivon totisesti että noilta ihmisiltä jotka alkaa mäkättää, menisi se työkyky ja he eivät itse pääsisis eläkkeelle, kun he kerta ovat tuollaisia.

Kommentit (246)

Vierailija
221/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin huomannut tuota vihamielisyyttä

T. Kehitysvamma-diagnoosin omaava.

Vierailija
222/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan ole vammaisvihamielinen, olen itse näkövammainen ja tehnyt yli 13 eri työtä mihin en näönheikkenemisen takia enää kykene. Näen noin 30cm päähän. Liikun avustajan kanssa.

Haluaisin tehdä jotain työtä mutta mitä? 

Tämä pitää jokaisen lopulta itse keksiä, sillä kukaan ei tarjoa valmista vastausta ja uraa. Oliko sinun aikanasi koulussa opinto-ohjausta? Tosin ehkä se vastaus voi löytyä täältä vauvapalstaltakin. Itsellänikin on työkykyä rajoittava pitkäaikaissairaus, eikä minulle edes myönnetty ammatillista kuntoutusta. Jos sitä myönnetään, työeläkeyhtiö tai Kela voi auttaa.

Oli kyllä opinto-ohjausta kouluaikanani (2000-luvulla). 13 eri työtä ehdin tehdäkin koska työteliäs olen ja nytkin haluaisin tehdä jotain työtä vaikka palkatta. Haaste siinä etten voi yksin liikkua vaan pitäisi olla jo kuljetuspalvelu jos joka päivä töissä kävisi. Niillä sokeilla on taksi aamuin illoin jotka töissä käy mutta työnkin pitäisi olla mahdollista vajaalla näkökyvyllä. Onko joku Onlyfans-ura ainoa vaihtoehto? Siinä ei kovin paljoa tarvitse nähdä. Älypuhelimella nytkin kirjoitan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin huomannut tuota vihamielisyyttä

T. Kehitysvamma-diagnoosin omaava.

Ennen vauva-palstaa en ole IKINÄ törmännyt vammaisvihaan. Päinvastoin, tuettu ja autettu.

Vierailija
224/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomaan tuon (verkossa ja myös ihan reaalimaailmassa) ja tosiaan tunnistan myös ylä mainitun eron suhtautumisessa fyysisestä vs. psyykkisestä syystä työkyvyttömyyseläkkeellä oloon, koska itselläni on molempaa vikaa. Jos sanon olevani eläkkeellä sydänsairauden takia (mikä ei edes pidä paikkaansa, sydänsairaus kyllä on joka estäisi esim. pelastussukeltajana tai lentäjänä toimimisen mutta ei todellakaan esim. toimistohommia) ihmiset voivat olla jopa empaattisia tai korkeintaan myönteisellä tavalla uteliaita, he siis hyväksyvät asian sellaisenaan vaikkei sairaus edes näy päällepäin. He voivt jopa pitää minua vahva ja rohkeana kun siitä huolimatta vaikka harrastan. Mutta jos sanon olevani psyykkisen sairauden vuoksi eläkkeellä (mikä on se oikea syy) he alkavat usein kertoa vinkkejä mitä minun pitäisi tehdä jotta parantuisin tai jollain lailla epäilevät ja kyseenalaistavat. Ja he eivät pidä minua urheana kun siitä huolimatta harrastan, vaan ihmettelevät miksi muka oon eläkkeellä jos kuitenkin jaksan harrastaa tai käydä vaikka lenkillä. Sekään ei tosiaan näy päällepäin jollei ole paha vaihe päällä, ja silloin harvoin edes näyttäydyn ihmisille vaan joko pysyn kotona tai päädyn osastolle...

Minusta on sinänsä ihan ok, että sokeat / näkövammaiset (sori, menevät nänä termit sekaisin mutta tarkoitan ihmisiä jotka kulkevat opaskoiran ja kepin kanssa) saavat eläkkeen automaattisesti, koska ammatinvalintavaihtoehdot ovat niin rajatut ainakin jos myöhemmällä iällä sokeutuu. Nuorilla ehkä eri. Mutta toisaalta pitäisi olla samat säännöt kaikille, eli jos pystyy käymään täysipäiväisesti töissä, niin eläke laitetaan tauolle. Niin se minullakin on ollut. Olen kokeillut ihan täysipäiväisesti töitä muutamia kuukausia, ja silloin eläke on tetysti pitänyt maksaa takaisin tai perua jo etukäteen. Niin kuin oikein onkin. Miksi pitäisi maksaa minulle eläkettä, jos samaan aikaan oon saanut kuukausikaupalla täyttä palkkaa? Jos olisin pystynyt jatkamaan pidempään, eläkeoikeuttakin olisi voitu arvioida uudestaan, mutta minulla se ei sujunut hyvin vaan psykoosi uusi.

Vierailija
225/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki näkö vammaiset eivät edes ole missään viralisessa tilastossa, itse  en tiedä olenko toiminnallisesti ähän tilastoon sillä en ole vuosiin missään silmälääkärissä käynyt mutta ns täysin sokea en missään tapauksessa ole ja on täysin eri asia nähdä edes jotain kuin ei mitään. Toinen silmä on täysin sokea eli näkökenttä on kapeutunut, toisella en nähnyt ilman laseja ylintäkään riviä näkötarkastuksessa mutta näen kyllä jos auto tai ihminen lähestyy ja minkä värien liikennevalo vaihtuu.Pystyn kaupassa ja ilmoitustaululta tai kirjastossa lukemaan laput juurikin sillä tavalla, jos katso aivan läheltä (normaalisti ihmiset näkevät jo aika kaukaa mitä ilmoituksissa tai hyllyn päässä lukee eikä tarvitse aina kävellä ihan liki). Näyttöpääte"työskentely" ei tahdo onnistua paitsi erittäin isolla fontilla mutta tavallisella näppäimistöllä kirjoittaminen onnistuu. Eläkkellä ollut vuosia jo muutoinkin, muista syistä...

Vierailija
226/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset et valehtele niille? Täytyykö kertoa, että olet eläkkeellä?

Vierailija
227/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en erota esim bussia ja rekkaa toisistaan tai koiraa ja sutta tai tuija-puuta ja ihmistä. Avustajan kanssa pääsen ulos edes joskus. Töitä haluaisin kovasti tehdä mutta kuka palkkaa näkövammaisen? 

Vierailija
228/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella? Täytyykö omia rajotteita hävetä vain että sinulla olisi hyvä mieli?

Vierailija
229/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se mietityttää ja harmittaa jos tutut pääsevät työsopimuksensa johdosta 5-10 v aikaisemmin eläkkeelle kun itse.

Vierailija
230/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tavallisesti en kerro olevani työkyvyttömyyseläkkeellä, juuri tuosta syystä. Ehkä sitä ei suoraan paheksuta mutta kiusaannutaan. Toisaalta kun syy ei näy minusta päällepäin (niin kuin sokeilla tai liikuntavammaisilla) niin se herättäisi kysymyksiä, mikä minussa on vialla, eikä tee mieli jakaa yksityisiä terveystietojani, joihin liittyy tosi kipeitä asioita. Saa myös pelätä lasuja ja muuta, jos kertoo liikaa. Totta kai puoliso tietää, mutta ulkopuolisilla ei ole syytä tietää. Kerron tekeväni jotain mitä oon joskus tehnyt, vaikka vuokrafirmassa tai mitä tahansa epämääräistä.

Voin vain kuvitella, että jos on ollut vaikka kuorma-autonkuljettaja ja sokeutuu (tai edes lievemminkin näkövammautuu) joskus 50-vuotiaana, eikä ole muuta kuin peruskoulu alla, niin kyllä kai se käytännössä tarkoittaa työkyvyttömyyttä, uudelleenkoulutusmahdollisuudet ovat aika mitättömät. Mutta jos on hyvin koulussa pärjäävä nuori, on aika surullista, jos suositellaan suoraan vain työkyvyttömyyseläkkeelle eikä tueta kaikin keinoin hankkimaan koulutusta ja kokeilemaan mitä tahansa työtä, jota ehkä voisi tehdä. Jos ei voi, niin silloin ei voi, eläke voi olla hyvä vaihtoehto ja elämä voi olla hyvää, mutta veikkaan että monien sokeiden ja muiden vammaisten kohdalla luovutetaan vähän liian helposti eikä tueta opiskelemaan ja työntekoon, vaikka ihmisellä olisi itsellään haluja ja kykyjä.

Vierailija
231/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi valehdella? Täytyykö omia rajotteita hävetä vain että sinulla olisi hyvä mieli?

Itselläni on niin, että en häpeä rajoitteitani tai eläkkeellä oloani, mutta en silti tahdo ihmisten tietävän niistä. jos kerron olevani eläkkeellä, siitä usein aiheutuu kysymyksiä että miksi, ja siitä saattaa seurata lisää uteliaisuutta asioista, joita todellakaan en tahdo avata. Joskus reaktiot voivat ola myös ihmetteleviä, sääliviä, kiusallisia, aika harvoin paheksuvia, mutta ehkä ylimielisiä. Toki voisin vastata ja sanoa, että en tahdo puhua asiasta, mutta se tuntuu vaikealta. Lisäksi jos kerron jollekin, niin pian moni muukin tietää.Siksi saatan valehdella tai ainakin sanoa jotain niin ympäripyöreää, että se on valehtelua.

Toki joillekin ihmisille voin kertoa. Useimmille se ei vain tunnu hyvältä.

Vierailija
232/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se mietityttää ja harmittaa jos tutut pääsevät työsopimuksensa johdosta 5-10 v aikaisemmin eläkkeelle kun itse.

Iso osa porukasta tulee olemaan eläkkeellä ennen varsinaista eläkeikää. Kuka pysyy hyväkuntoisena 70v.asti. Pää tai kroppa hajoaa ennen sitä. Eikä eläkevuosiakaan kerry kovin paljon jos työssä noin kauan jaksaa. 

Vierailija
233/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut, että varsinkin nuoria eläkeläisiä paheksutaan. Toisaalta, ikäihmiset osaavat jutella ja hyväksyä, toisinkuin oman ikäiset.

Vierailija
234/246 |
18.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eivätkä suutu! Mistä ihmeestä olet saanut tuollaista päähäsi! Kaikkihan me jäädään eläkkeelle jos ei kuolla sitä ennen. Satuilija..

Vierailija
235/246 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin työpaikkaan voi tämä kuuluisa "työkykyinen sokea" työllistyä? :D Kertokaa ihmeessä kun ei tule äkkiseltään mieleen yhtään paikkaa missä ihan teknisistä syistäkään työ voisi onnistua.

Onhan heitä ohjelmoijina, äänitys- ja muissa hommissa studioissa ja sitten kaikenlaisissa kirjoitus- yms. töissä, joita voi tehdä tietokoneella.

Vierailija
236/246 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin työpaikkaan voi tämä kuuluisa "työkykyinen sokea" työllistyä? :D Kertokaa ihmeessä kun ei tule äkkiseltään mieleen yhtään paikkaa missä ihan teknisistä syistäkään työ voisi onnistua.

^Tunnen itse muutaman IT-alan sokean. Saavat hyvää palkkaa ja eläkkeen sen päälle. Onhan se kiva saada eläke-etuudet jo nuorena, niin voi sitten elää aika paljon parempituloisen elämää.

Vierailija
237/246 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hallitus poistaisi työkykyisten työkyvyttömyyseläkkeen. 

Vierailija
238/246 |
19.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti hallitus poistaisi työkykyisten työkyvyttömyyseläkkeen. 

Ei ole sellaista kuin työkykyinen työkyvyttömyyseläkeläinen. Lisäksi mikään hallitus ei voi poistaa mitään eläkkeitä. 

Vierailija
239/246 |
20.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista kuin työkykyinen työkyvyttömyyseläkeläinen. Lisäksi mikään hallitus ei voi poistaa mitään eläkkeitä. 

^ Esimerkiksi sokeat voivat olla työkykyisinä eläkkeellä. Heidän oikeutensa työkyvyttömyyseläkkeeseen pitäisi tutkia uudelleen. Jos työkykyä on, eläke pitäisi lakkauttaa.

Vierailija
240/246 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että ikäihmisiä ainakin poljetaan kokoajan alemmaksi ja alemmaksi vaikka he ovat tämän maan eteen tehnyt eniten. Moni kituu pienellä eläkkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme