Jos vauva syntyisi 31.12. kello 23:55...
...niin saisiko äiti pyytää että vauvan syntymäajaksi merkitään mieluummin 1.1? Tai tarjoaisiko kätilö tuollaista vaihtoehtoa?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta oli ainakin kivaa olla joulukuussa syntynyt. Sai aloittaa koulun vuoden aikaisemmin kuin muutaman viikon nuorempi kaveri. Odotin kouluunmenoa jo varmaan 4-vuotiaasta asti joten olisi ollut kauheaa odottaa vielä vuosi lisää jos olisinkin syntynyt tammikuussa.
Koulussa oli hauskaa osata lukea paremmin kuin 10-11 kk vanhemmat. Toki ne erot sitten tasoittui ja hekin oppivat lukemaan kunnolla jouluun tai talveen mennessä.
Tämä juuri. Mä olen loppuvuodesta syntynyt ja osasin lukea kouluun mennessä. Muistan kuinka minua ärsytti muutenkin koulussa kuinka hitaasti kaikkea opeteltiin kun itse olin todella nopea oppimaan. Alemmat luokat olivat minulle lähinnä tylsiä kun tein tehtävät aina paljon ennen muita ja opettaja sitten joutui aina keksimään minulle lisätehtäviä.
Taattua av-logiikkaa. Kun MINÄ pärjäsin niin kyllä sen täytyy olla puppua, että alkuvuodesta syntymisellä olisi mitään merkitystä tai etua lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerää vääntöä onko sillä merkitystä onko lapsi syntynyt 31.12. vai 1.1. Onhan se nyt päivänselvää, että vuotta nuorempana joutuu vuotta aikaisemmin selviämään samoista tehtävistä mitkä toiset saa tehdä vuoden kypsempinä ja kehittyneempinä. Ei se tarkoita etteikö voisi pärjätä. Mutta kiistaton fakta on, että vuotta myöhemmin ne samat koulutehtävät olisivat lapselle helpompia ymmärtää kun hän on kehittyneempi. Pelkästään keskittymiskyky, hahmottaminen, abstraktien asioiden ymmärrys, toiminnanohjaus, ohjeiden ymmärtäminen jne. kehittyvät vuodessa paljon.
Mikään noista mainitsemistasi ei kehity suoraviivaisesti lapsen syntymäkuukauden mukaan, vaan lasten yksilölliset erot on se merkittävin tekijä.
Tietenkin on. Etkö ymmärrä mitä kes
Ja etukäteenhän sen voi päättää, että tämä loppuvuoden lapsi on huippulahjakas ja pärjääväinen. Kyllä heittämällä suurin osa on ihan tavallisia ja tavalliselle lapselle vuodella on iso merkitys henkiselle kasvulle.
Totta hemmetissä 7,5v on keskimäärin "kypsempi" koulunaloittaja kuin 6,5. Mutta on tämä vanhempikin.
Meidän luokalla oli ekaluokalla tyttö joka oli syntynyt tammikuussa. Hän oppi koulun alkaessa jo heti ekalla tai tokalla viikolla lukemaan ja lesoili sillä ympäriinsä, että hän oppi lukemaan aiemmin kuin muut. Hänen mielestään muut oli oppineet häntä hitaamkin lukemaan koska olivat oppineet lukemaan muutamaa viikkoa myöhemmin. Hän ei vaan ottanut huomioon sitä asiaa, että todellisuudessa hän oli oppinut lukemaan yli puoli vuotta myöhemmin kuin monet muut häntä nuoremmat.
Alkuvuodesta syntyminen tuntuu olevan pakkomielle joillekin.
Lykätkää vaikka vuodella vielä sen tammikuussa syntyneen koulunaloitusta niin on varmasti tarpeeksi etumatkaa kuihin luokkalaisiin. Mahtaa tämä lapsi tuntea itsensä varsinaiseksi välkyksi ekaluokan kevätlukukaudella kun istuu 9-vuotiaana siellä 7-vuotiaiden ja vasta 8v. täyttävien joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Lykätkää vaikka vuodella vielä sen tammikuussa syntyneen koulunaloitusta niin on varmasti tarpeeksi etumatkaa kuihin luokkalaisiin. Mahtaa tämä lapsi tuntea itsensä varsinaiseksi välkyksi ekaluokan kevätlukukaudella kun istuu 9-vuotiaana siellä 7-vuotiaiden ja vasta 8v. täyttävien joukossa.
:D
Jos lapsi ei syntymäkuukaudesta riippumatta tunnu olevan vielä tarpeeksi kypsä aloittamaan koulua niin aina voi siirtää koulun aloittamista. Mikä siis tässä on ongelma että lapsen pitäisi olla syntynyt alkuvuodesta, kun koulunaloituksessa on liikkumavaraa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siihen tarvitaan "vähän" perusteitakin, miksi haluaa lyhätä lapsen koulun aloittamista. Mutta sanon silti että luulen, että on lapsen kannalta parempi ottaa toisinaan aikalisä koulun aloituksen kanssa kuin ummistaa silmät ja sulkea korvat siltä, että juuri oman lapsen kohtalo on olla se, joka ei ole kehittynyt "normaalisti vaan on mahdollsiesti hiuomattavastikin kehityksessä muita jäljessä. - Arvion koulukypsyydestä on tietysti varmasti vaikeampaa kuin, mitä saattaisi luulla.
Olen tavannut opettajanakin toimineen vanhemman joka kertoi olevansa hyvin huolestunut siitä,. että lapsensa ei osannut vielä kuuden vanhana eskarilaisena lukea.
En osannut oikein lohduttaakaan häntä. Muuta kuin huomattamalla, että lapsi ehtii kyllä vielä oppuia lukemaan(kin). Ja kuinka olen itse siinä käsityksessä, että edelleen moni lapsi oppii lukemaan "vasta" koulun alettua.
- Vanhempi toisteli vain, että mutta silti miten näin voi olla, Ja kuinka hän itse osasi lukea jo potalla istuessaan kolmevuotiaana. - Olin sanaton.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi ei syntymäkuukaudesta riippumatta tunnu olevan vielä tarpeeksi kypsä aloittamaan koulua niin aina voi siirtää koulun aloittamista. Mikä siis tässä on ongelma että lapsen pitäisi olla syntynyt alkuvuodesta, kun koulunaloituksessa on liikkumavaraa?
Osa kai pelkää, että lapsi tulsi leimatuksi tyhmäksi tai, että heitä vanhempina pidettäsiin epäonnistuneina. -. Tuo joku uskovainen jo huomauttikin, että jos on itse tai jos molemmat vanhemmat ovat aimna pärjänneet niin voi olla vaikea myöntää itselle, että oma lapselle saattais tehdä eritavoin hyvää, jos koulunkäynnin aloittamsita siirrettäsiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa kai pelkää, että lapsi tulsi leimatuksi tyhmäksi tai, että heitä vanhempina pidettäsiin epäonnistuneina. -. Tuo joku uskovainen jo huomauttikin, että jos on itse tai jos molemmat vanhemmat ovat aimna pärjänneet niin voi olla vaikea myöntää itselle, että oma lapselle saattais tehdä eritavoin hyvää, jos koulunkäynnin aloittamsita siirrettäsiin.
No sitten vaan pitää päättää kumpi on parempi tai pahempi vaihtoehto. Lykätä koulunalkua vai mennä kouluun.
Olen syntynyt huhtikuussa ja käynyt koulun edellisenä vuonna syntyneiden luokalla. Kun olin lapsi asuimme pienessä kunnassa ja lähin koulu oli pieni kyläkoulu, missä ei olisi ollut muita koulunaloittajia samana vuonna kuin minä, joten olisin ollut ainoa lapsi luokallani. Tosin muutettiin pois tuolta kun olin toisella luokalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vaan pitää päättää kumpi on parempi tai pahempi vaihtoehto. Lykätä koulunalkua vai mennä kouluun.
Niin oletpa nero! Mutta älä kuitenkaan erehdy luulemaan, että tämä asia olisi kaikille helppopäätös.
Yhyy, vaikea päätös meneekö lapsi kouluun vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt huhtikuussa ja käynyt koulun edellisenä vuonna syntyneiden luokalla. Kun olin lapsi asuimme pienessä kunnassa ja lähin koulu oli pieni kyläkoulu, missä ei olisi ollut muita koulunaloittajia samana vuonna kuin minä, joten olisin ollut ainoa lapsi luokallani. Tosin muutettiin pois tuolta kun olin toisella luokalla.
Tämähän olisi laitonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään saa. Oletko ihan tosissasi??
No olisihan se nyt ärsyttävää että menee noin lähelle keskiyötä ja seuraavaa vuotta! Kyse on kuitenkin isosta asista, ei vaihdu pelkästään kuukausi vaan vuosi ja sillä on vaikutusta lapsen elämään minä vuonna on syntynyt ja onko syntynyt alku- vai loppuvuodesta.
Lapseni on syntynyt joulukuussa ja mitään haittaa siitä ei ole ollut.
Vierailija kirjoitti:
Aivot kehittyy kouluaikana. Jos on muutenkin heikko, niin kova on koulutaival niitten kans jotka on syntyny melkein vuoden aiemmin. Vuoden vanhempien kans kisata. Mieti omalle kohdalles!
Mistä IHMEESTÄ on syntynyt tämä harhakuvitelma, että kaikki muut ovat syntyneet tammikuussa? Yleisin syntymäkuukausi on heinäkuu, eli keskellä vuotta. Muut jakautuvat alku- ja loppuvuodelle. Ei sinun kersasi ole ainoa loppuvuonna syntynyt.
Ja muistelkaapa vaikka omia kouluaikojanne. Olivatko alkuvuodesta syntyneet jotenkin parempia kuin muut? Eivät olleet. Meidän luokan vanhin ei oppinut kertotaulua ala-asteen aikana ollenkaan, muutenkin hän oli todella huono kaikissa kouluaineissa, ei pärjännyt edes liikunnassa. Marraskuussa syntynyt sai ysejä ja kymppejä kaikista aineista.
Etkö sinä ymmärrä, että se keskimääräisyys ei tarkoita yksilötasolla yhtään mitään vaan on pelkästään tilastollista?