Mies pikkuvauvan kanssa kotiin, äiti töihin?
Onko kukaan tehnyt tällaista ratkaisua? Meillä mies haluaisi lisää lapsia, ja mulla ei ole mitään sitä vastaan sinänsä, mutta en haluaisi sitä äidin roolia. Onko kellään jäänyt mies pikkuvauvan kanssa kotiin ja äiti palannut töihin tyyliin heti? Miten on toiminut?
Kommentit (66)
Voi tietysti tehdä noin, jos se teistä tuntuu hyvältä. Mitäs sen väliä miten muut tekivät.
No ei kai siinä mitään vikaa ole. Omalla kohdalla kyllä hormonit vaikuttaa niin paljon että ei tuo olisi käytännössä mahdollista, en pystyisi olla pois vastasyntyneen luota.
Lapsia tehdään AIDOSTA halusta olla vanhempi, ei esim toisen mieliksi.
Kyllä sä äiti olisit vaikka kuinka töihin juoksisit karkuun. Kannattaa vaikka ottaa uus mies ja sillä on lapsia, eikä ne ois sun omia. Sit saat rauhassa mennä ja tulla, jos vässykän miehen löydät.
Ei se äitiys sisällä mitään maagisia taitoja joista mies ei selviäisi. :D Ekat vuodethan on lähinnä sen lapsen pitämistä hengissä.
Lisää lapsia; montako lasta teillä jo on? Ota huomioon myös se, että elämää ei voi ennustaa ja saatat lopulta jäädä täysin yksinkin lasten kanssa. Lapsiluku kannattaa miettiä senkin kannalta.
Minä menin töihin, kun vauva oli 7 kk ikäinen ja lopetti itse 6 kk iässä rintaruokinnan (hätäinen tyyppi, huomasi että nokkamukista saa nopeammin!), mies piti vanhempainvapaan lopun ja hoitovapaan. Hän oli harvinainen tapaus leikkipuistossa 90-luvun lopussa.
Pyöräytin toisenkin, kolmannen ja vähän yllätyksenä neljännenkin lapsen (huomasin raskauden vasta 5 kuulla), ja sama homma joka kerta. Tosin neljännen kohdalla olin kotona sen 10 kk ja mies jäi suoraan hoitovapaalle. Sittemmin kai vapaan säännöt vähän muuttuneet.
Ekat 3 kk on kai äidin pakko olla kotona äitiyslomalla. Muistaakseni sitä rahaa ei makseta kuin äidille.
Lapsi saa ikitrauman. Aistii jos äiti on aina poissa, lapsi on hylätty. Isompi lapsi pärjää hiukan paremmin.
Äitiysvapaata ei mies voi pitåä. Eikä isyysvapaata äiti.
Me jaoimme perhevapaat mutta mulla onkin toimisto kodin alakerrassa ja olin siis aina saatavilla.
Mies taas on matkatöisså ja olsiin joutunut olemaan pitkiä aikoja itsekseni lasten kanssa ja mies ikävissään poissa.
Tämä toimi meillä todella hyvin.
Minä kävin pätkän töissä kun mies piti vanhempainvapaansa vauvan ollessa 6kk. Hyvin meni eikä lapselle jäänyt mitään traumoja.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi saa ikitrauman. Aistii jos äiti on aina poissa, lapsi on hylätty. Isompi lapsi pärjää hiukan paremmin.
Lapsi on hylätty jos jän kiintyykin isään?
Mies voi nykyään kuulemma myös synnyttää joten kai se pystyy sitä vauvaa hoitamaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä ei ole äiti, he ovat kaksi eri ihmistä ja persoonaa. Äidin pitää haluta itse lapsi ja olla rakkautta lapselle, hyvin pieni lapsi ja isokin sitä tarvitsee. Pieni lapsi on suojaton, äidin pitää huolehtia myös. Mitä jos jostakin isästä paljastuisi joku lapsille ikävä tai osaamaton puoli, kun äiti on poissa, koskaan ei tiedä. Vauva on aikuisten armoilla täysin. Toisen mieliksi ei voi tehdä tai viihdykkeeksi, vaan lapsen parhaaksi kaikki kannattaa tehdä. Lapsen hyvinvointi on tärkein.
Vielä tuli mieleen isän jaksaminen, tuskin yksin jaksaa kaikkea, eli usein tarvitaan kahta vanhempaa. Vaikka toinen olisi töissä. Jopa mummoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä ei ole äiti, he ovat kaksi eri ihmistä ja persoonaa. Äidin pitää haluta itse lapsi ja olla rakkautta lapselle, hyvin pieni lapsi ja isokin sitä tarvitsee. Pieni lapsi on suojaton, äidin pitää huolehtia myös. Mitä jos jostakin isästä paljastuisi joku lapsille ikävä tai osaamaton puoli, kun äiti on poissa, koskaan ei tiedä. Vauva on aikuisten armoilla täysin. Toisen mieliksi ei voi tehdä tai viihdykkeeksi, vaan lapsen parhaaksi kaikki kannattaa tehdä. Lapsen hyvinvointi on tärkein.
Entä jos siitä äidistä paljastuukin joku ikävä puoli? Tai sattuu jotakin sellaista että hän ei pysty lapsen tarpeisiin vastata? Lapsi on hylätty jos niihin tarpeisiin vastaakin isä joka ei ole samaa sukupuolta kuin äiti?
Hyvin toimii. Äidin kannattaa olla ekat pari kuukautta kotona mutta sitten voi vaihtaa. Maidon voi pumpata valmiiksi. Itse olin molempien lasten kanssa kotona ja äiti töissä (ei ollut kotitoimistossa eikä etänä vaan töissä työpaikalla).
Ainoastaan positiivisia kokemuksia oli tästä.
40 päivän raskausraha maksetaan vain raskaana olevalle, mutta sen jälkeen alkava vanhempainvapaa ei ole mitenkään sukupuolisidonnainen. Eli periaatteessa voisi lähteä heti synnäriltä töihin, jos pokka ja hormonit sen kestää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä v*!? Miksi siitä isästä paljastuisi yhtään sen ikävempiä puolia kuin äidistäkään!? Ei äiti ole mikään pyhimys ja monikin isä voi olla parempi huoltaja kuin äiti. Kamalaa isyyden aliarvioimista.
Menin töihin vauvan ollessa neljä kuukautta. Hyvin sujui. Oli maitopumppu töissä mukana. Vauva on nyt reipas teini. Ihan normaali lapsi hänestä kasvoi ja läheinen isänsä kanssa.
Käsittääkseni äidin on pakko pitää muutama ensimmäinen kuukausi. Se on ihan terveydellisistä syistä.