Etätyön kieltoa harkitaan
"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html
Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Minua huolettaa tietoturva tietyissä kotoa hoidettavissa työtehtävissä. Kuinka muka valvotaan, että esimerkiksi potilastietoja ei pääse näkemään tietokoneruudulta vaikkapa samassa tilassa oleva perheenjäsen?
Et sinä työpaikallakaan näyttele muille kenenkään potilastietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei puhuta etätyön ilmastovaikutuksista? Oma autoilu puolittui kun aloitin etätyöt. 50% vähennys autoilun päästöihin aika merkittävä asia.
Pitäisi julkaista lista miten paljon päästöjä työnantajat aiheuttaa pakottamalla toimistolle tehtävissä jotka hoituisi myös etänä. Saisi työnantajat myös huonoa ilmastomainetta jos pakottavat ilman pätevää syytä toimistolle,
Totta. Itse autoilen enää kolmasosan entisestä.
Mä luovuin autosta kokonaan etätöiden myötä. Kerran viikossa on lähipäivä, ja menen kävellen + bussilla, kestää matka melkein tunnin vs. autolla 10 min, mutta kerran viikossa sen jaksaa. Joka päivä en suostuisi.
Sama juttu itsellä tuon matka-ajan kanssa. Paljonkohan HSL saisi lisää asiakkaita, kun näiden maisemareittien sijaan laitettaisiin/lisättäisiin linjoja, jotka kulkisivat kehiä ja väyliä pitkin. Nyt tosiaan toimistolle autolla 10-15 min, bussilla tunti.
oli taas niin surkea aloitus että tästä pitäisi saada surkean aloittajan palkinto ja potkut palstalta...
Meillä on yksi joka ei tee koskaan etätöitä, ja syy on se ettei se kotona yksikseen pärjäisi edes, kun ei ole koko ajan joku seisomassa takana neuvomassa.
Hah! Olen tehnyt kohta 2 vuotta etätöitä ja tätä ennen 15 vuotta toimistossa. Saan paljon enemmän aikaiseksi kuin toimistolla ja lakisääteiset tauot pidän.
Tässä päivä toimistolla edellisessä työpaikassa (tämä jatkuu siellä edelleen):
Kahvitauko klo 9-9.30
Lounas klo 11-12
Kahvitauko klo 13.30-14
Ja lisäksi ne lukemattomat juoruamiset työpisteillä ja käytävillä. Ei tuossa juurikaan työaikaa jäänyt.
Jos etätyö loppuu, lopetan työt.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ns. etätyö ole edes oikeaa työtä 😀 Tietokoneen naputtelua kotona sohvalla makaillen ja sitten tuosta typerät työnantajat vielä maksavat. Kyllähän työntekijän on vaivauduttava työpaikalle vääntymään ja tekemään oikeaa havaittavaa työtä, josta seuraa mitattavaa tulosta.
Tottakai pitää kieltää.
Rupesin miettimään, että monestakohan eri elämäni aikana tehdystä työstä olen lukenut kommenttia, ettei ole oikeaa työtä 🤔 ollessani myyjänä luin kommentin, ettei kassatyö ole oikeaa työtä.
Ja se työstä mitattu tulos taitanee näkyä kyllä muussa kuin siinä, istuuko se työntekijä toimistolla vai ei. Jos jättäisin työt tekemättä, näkyisi se erittäin nopeasti, eikä siihen liittyisi mitenkään se olenko työaikana näyttäytynyt toimistolla vai en. Vaan juurikin siinä, mitä olen siinä koneella naputellut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka asiaa on vaikea ymmärtää jos ÄO on kengännumeron kanssa samoissa lukemissa, on olemassa töitä joissa on ihan se ja sama suoriteraanko se jossain hikisessä konttorissa vai mökin laiturilla, kunhan se tehdään laadukkaasti ja aikataulussa.
Mitä lisäarvo se tuo että joku ohjelmoija tai rakenneinsinööri istuu jonkun ennaltamääritetyn toimipisteen luona kaukana kotoa? Muille kuin sen toimistorakennuksen omistajille, jotka perivät satojen tonnien kuukausivuokraa tästä aikuisten larppileiristä.
Kun ne eivät ole oikeita töitä 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei puhuta etätyön ilmastovaikutuksista? Oma autoilu puolittui kun aloitin etätyöt. 50% vähennys autoilun päästöihin aika merkittävä asia.
Pitäisi julkaista lista miten paljon päästöjä työnantajat aiheuttaa pakottamalla toimistolle tehtävissä jotka hoituisi myös etänä. Saisi työnantajat myös huonoa ilmastomainetta jos pakottavat ilman pätevää syytä toimistolle,
Mutta eikös kaikilla etätyön tekijöillä olekaan sähköautot? Jotenkin oletin.
Itseasiassa töihin oli ihan kiva mennä kun olin vielä työelämässä. Näki kollegoita ja muitakin ihmisiä. Jotain liikuntaakin tuli samalla. Tulisin hulluksi jos pitäisi koko päivän kotona pyöriä.
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa töihin oli ihan kiva mennä kun olin vielä työelämässä. Näki kollegoita ja muitakin ihmisiä. Jotain liikuntaakin tuli samalla. Tulisin hulluksi jos pitäisi koko päivän kotona pyöriä.
Itse taas pystyin lisäämään liikuntaa, kun ei mennyt enää vuorokaudesta 2-3h työmatkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ns. etätyö ole edes oikeaa työtä 😀 Tietokoneen naputtelua kotona sohvalla makaillen ja sitten tuosta typerät työnantajat vielä maksavat. Kyllähän työntekijän on vaivauduttava työpaikalle vääntymään ja tekemään oikeaa havaittavaa työtä, josta seuraa mitattavaa tulosta.
Tottakai pitää kieltää.
Etpä sinäkään kuulosta mitään tietävän. Sama laskutuskentään siinä kaavakkeessa on millä lasku lähtee asiakkaalle tapahtuipa se näpyttely vaikka sitten sohvalla tai Ibizalla rantatuolissa
Tarkoitin, ettei tuollainen naputtelu ylipäätään ole oikeaa työtä.
Voi kateuden määrää.
Meillä rapotoidaan työt minuutin tarkkuudella.
Miksi täytyi työpaikalla pitää noin pitkät tauot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai pitää kieltää.
Etpä sinäkään kuulosta mitään tietävän. Sama laskutuskentään siinä kaavakkeessa on millä lasku lähtee asiakkaalle tapahtuipa se näpyttely vaikka sitten sohvalla tai Ibizalla rantatuolissa
Tarkoitin, ettei tuollainen naputtelu ylipäätään ole oikeaa työtä.
Mitenkäs firma saa sen tuloksen teidän "oikeiden" töiden tekijöiden töistä, jos sitä ei kukaan laskuta keneltäkään? Tehtaaltakin lähtee tuotteet eteenpäin, jotka laskutetaan joltain saa siitä se raha taloon tulee.
Etätyö on paljon parempi, kuin tunnin kahvitauko juoruilua aamulla yhden ja puolen tunnin lounastauk ja juoruilu, ja tunnin kahvitauko iltapäivällä. Siihen lisäksi vielä lukuisat keskeytykset käytävillä ja ohikulkevat kollegat, jotka pysähtyy pöydän ääreen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös kaikilla etätyön tekijöillä olekaan sähköautot? Jotenkin oletin.
Myin auton samantien, kun aloin tehdä etätöitä. Nyt käytän tarvittaessa julkisia tai vuokraan auton.
Vierailija kirjoitti:
Minä liikun paljon enemmän nyt etätöitä tehdessä kun ennen. Käytän työmatkaan säästyvän ajan nykyään liikuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka asiaa on vaikea ymmärtää jos ÄO on kengännumeron kanssa samoissa lukemissa, on olemassa töitä joissa on ihan se ja sama suoriteraanko se jossain hikisessä konttorissa vai mökin laiturilla, kunhan se tehdään laadukkaasti ja aikataulussa.
Mitä lisäarvo se tuo että joku ohjelmoija tai rakenneinsinööri istuu jonkun ennaltamääritetyn toimipisteen luona kaukana kotoa? Muille kuin sen toimistorakennuksen omistajille, jotka perivät satojen tonnien kuukausivuokraa tästä aikuisten larppileiristä.
Lisäarvo työnantajalle tulee siitä että toimistolla työntekijä keskittyy työn tekemiseen. Tällä palstallakin on monet tunnustaneet, että tiskikoneet ja pyykkikoneet pyörivät työaikana ja päivälliset valmistuvat. Olipa joku käyttänyt työaikaa jopa siihen, että oli vienyt lapsensa lääkäriin ennalta sovittuihin tutkimuksiin.
Kotityöt tulee hyvin hoidetuksi etätöissä.