Etätyön kieltoa harkitaan
"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html
Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".
Kommentit (289)
Olisi hienoa jos kaikki etätyölusmut saataisiin töihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin väliä sillä on, montako tuntia jumittaa päivän aikana niiden työtehtävien parissa jos ne kuitenkin tulee laadukkaina ja aikataulussa valmiiksi? Mulla olisi periaatteessa mahdollisuus siirtyä etätöihin (tietty osuus tuotantolaitteistosta olisi mahdollista tuoda kotiin), ja olen tuolla ajatuksella leikitellytkin, mutta koen että vielä en tunne koneita ja käytäntöjä tarpeeksi hyvin. Kunhan opin kikat ja niksit, todennäköisesti kysyn työnantajalta josko muutos olisi mahdollinen.
No on sillä se väljä, että virastotätit kun istuu kotona muka töissä lastensa kanssa ja ei "laadultaan" pysty vastaamaan puhelimessa esitettyyn kysymykseen, kun kersa vaatii huomiota taustalta.
Tuskin kaikki Suomen kansalaiset on valtion virastotätejä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa jos kaikki etätyölusmut saataisiin töihin
Et sä saa mua valtiolle töihin. Ikinä.
Lainaus ei toimi, mutta tietoturvasta: ei kaikkien työ todellakaan ole niin sensitiivistä, että jos joku kuulee/katsoo vierestä työntekoa esim. tunnin verran, hän saisi jotain käsittämätöntä tietoa, jota voisi jotenkin käyttää hyväkseen. Ne, jotka esim. käsittelevät henkilötietoja varmasti ymmärtävät, ettei se ole duuni, jota voi tehdä junassa. Sen sijaan voi siellä junassa vaikka tehdä parin edellisen reissunsa matkalaskut tai muuta vähemmän salaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain koronan aikaan joka etätyöpäivä 40e ekstraa, koska olin niin tehokas. Sama ei onnistu toimistolla.
Aika vähån parittamisesta.
Voi olla, että sinun palkkasi on kiinni työstäni, joten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ns. etätyö ole edes oikeaa työtä 😀 Tietokoneen naputtelua kotona sohvalla makaillen ja sitten tuosta typerät työnantajat vielä maksavat. Kyllähän työntekijän on vaivauduttava työpaikalle vääntymään ja tekemään oikeaa havaittavaa työtä, josta seuraa mitattavaa tulosta.
Tottakai pitää kieltää.
Siis millä tavalla se toimistolla tehtävä sama työ on enemmän oikeaa työtä? Ei meillä esihenkilötkään ole läheskään aina paikalla. Sitä työtä seurataan ihan samalla tavalla, paikasta riippumatta. Erona on se, että toimistolla tuottavuus on suoraan sanottuna todella heikko verrattuna etäilyyn. Pitkät tauot, jatkuvaa juttelua jne. Ei niissä kyllä töitä ehdi juuri tehdä.
Sillä tavalla että paikalla on esimiehenä joku kiimainen varattu ukkomies kieli pitkällä odottamassa seksiä.
Joku mietti, että miten käy tietoturvan... Mitäs luulisit? Tietysti käsitellään julkisissa tiloissa yksityisten ihmisten asioita, tietoturvatasolla salasana 1234.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain koronan aikaan joka etätyöpäivä 40e ekstraa, koska olin niin tehokas. Sama ei onnistu toimistolla.
Miten sun palkka on kiinni siitä mitä ja missä ja kenelle teen töitä? Vaihda hyvänen aika ammattia!
Vierailija kirjoitti:
Joku mietti, että miten käy tietoturvan... Mitäs luulisit? Tietysti käsitellään julkisissa tiloissa yksityisten ihmisten asioita, tietoturvatasolla salasana 1234.
No se lähiesimies siellä toimistolla on se vakooja.
Miksi ei puhuta etätyön ilmastovaikutuksista? Oma autoilu puolittui kun aloitin etätyöt. 50% vähennys autoilun päästöihin aika merkittävä asia.
Pitäisi julkaista lista miten paljon päästöjä työnantajat aiheuttaa pakottamalla toimistolle tehtävissä jotka hoituisi myös etänä. Saisi työnantajat myös huonoa ilmastomainetta jos pakottavat ilman pätevää syytä toimistolle,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sun palkka on kiinni siitä mitä ja missä ja kenelle teen töitä? Vaihda hyvänen aika ammattia!
Varmaan riippuu kenelle sitä palkkaa maksaa työnantajan puolesta. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettele sinä ensin lukemaan.
Miksi ei puhuta etätyön turvallisuudesta? On turvallisempaa tehdä töitä kotona etänä kuin paikan päällä toimistossa vakooja esimiehen alaisuudessa ja konkreettisesti vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahvilassa töissä, joka oli duunareiden suosiossa. Samat naamat istuu siellä heti aamusta lähes tunnin, lounaalla tunnin ja taas iltapäivällä lähes tunnin.
Anna kun arvaan, miesvaltainen työpaikka heillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet h...a, niin parempi sinun on vaihtaa ammattia.
Jos etätyö kielletään, on kelaelätti-akat kusessa. Kun ei enää voikaan sohvalla lojumalla ja facebookia selaamalla perustella KELAn elätyskuponkien täyttämistä. Tulee loisille TÖIHIM! lähtö. Ja naurattaahan se, koska vihaan noita demareiden lemmikkejä sydämmeni pohjasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin väliä sillä on, montako tuntia jumittaa päivän aikana niiden työtehtävien parissa jos ne kuitenkin tulee laadukkaina ja aikataulussa valmiiksi? Mulla olisi periaatteessa mahdollisuus siirtyä etätöihin (tietty osuus tuotantolaitteistosta olisi mahdollista tuoda kotiin), ja olen tuolla ajatuksella leikitellytkin, mutta koen että vielä en tunne koneita ja käytäntöjä tarpeeksi hyvin. Kunhan opin kikat ja niksit, todennäköisesti kysyn työnantajalta josko muutos olisi mahdollinen.
No on sillä se väljä, että virastotätit kun istuu kotona muka töissä lastensa kanssa ja ei "laadultaan" pysty vastaamaan puhelimessa esitettyyn kysymykseen, kun kersa vaatii huomiota taustalta.
Tuskin kaikki Suomen kansalaiset on valtion virastotätejä.
Kaikki etätyötä tekevät vanhemmat eivät ole myöskään naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ns. etätyö ole edes oikeaa työtä 😀 Tietokoneen naputtelua kotona sohvalla makaillen ja sitten tuosta typerät työnantajat vielä maksavat. Kyllähän työntekijän on vaivauduttava työpaikalle vääntymään ja tekemään oikeaa havaittavaa työtä, josta seuraa mitattavaa tulosta.
Tottakai pitää kieltää.
Siis millä tavalla se toimistolla tehtävä sama työ on enemmän oikeaa työtä? Ei meillä esihenkilötkään ole läheskään aina paikalla. Sitä työtä seurataan ihan samalla tavalla, paikasta riippumatta. Erona on se, että toimistolla tuottavuus on suoraan sanottuna todella heikko verrattuna etäilyyn. Pitkät tauot, jatkuvaa juttelua jne. Ei niissä kyllä töitä ehdi juuri tehdä.
Toimisto on helvetistä. Jos työnkuvani vaihdetaan sellaiseksi, jossa ei tarvitse ajatella kuin pintapuolisesti, eikä tarvitse saada mitään todellista aikaan, niin sitten voin viettää aikaani toimistolla rupatellen.