Etätyön kieltoa harkitaan
"Torstai on uusi perjantai, ystäväni sanoi. Ei kukaan enää oikeasti tee perjantaisin töitä, hän jatkoi. Toinen ystäväni nyökytteli mukana." "Muutama kertoi käyvänsä salaa lenkillä kesken etätyöpäivän. Eräs totesi tekevänsä harvoin kotona yli kuuden tunnin työpäiviä." https://www.hs.fi/visio/art-2000010025190.html
Siis miten ihmeessä tätä etätyö lusmuilua pidetään millään tavalla hyväksyttävänä :D jokainen tunti mikä on työaikaa; pitäisi myös käyttää työntekoon. Duunari kyllä joutuu aina olemaan kiltisti paikalla työpaikalla, mutta ei "latteluokka".
Kommentit (289)
Valtiolla ainakin pienennetään tiloja niin ettei tilaa edes ole kaikille jos yhtä aikaa kaikki tulisi paikalle.
Ketjun aloittaja on todennäköisesti ihminen jota harmittaa kun ei joko pysty tai saa tehdä etätyötä. Tai sitten jakkarastaan huolissaan oleva tiiiminvetäjä jota ei oikeasti enää tarvita mihinkään kun hommat hoituu vahtimattakin.
Vai olisiko ihminen jolla on niin ankea kämppä ettei sinne mahdu edes läppäriä näppäilemään
Vierailija kirjoitti:
Valtiolla ainakin pienennetään tiloja niin ettei tilaa edes ole kaikille jos yhtä aikaa kaikki tulisi paikalle.
Hyvä. Niille veroeuroille parempaakin käyttöä kuin tilavuokra.
Mun lähimmät työkaverit on vuosikausia olleet eri puolilla Suomea (toimistot useammalla paikkakunnalla), useammassa Euroopan maassa sekä Intiassa. Ja siis IT-alan töistä kyse, eikä minun tarvitse käydä asiakkaiden luona. Mitä lisäarvoa tuotan työnantajalle tai asiakkaille, jos ajaisin joka päivä toimistolle 20 km päähän?
Vitsi tää on niin väsynyt aihe. Miksi tietokoneen ääressä pitäisi pöjöttää tasan 7,5h päivässä? Esim. itse olen aika paljon työmatkoilla, jolloin ihan sitä työtäkin tulee tehtyä huomattavasti enemmän kuin 7,5h päivässä (lähtöportilla, lentokoneessa, pitkät päivät kohteessa). Näin ollen on ihan kohtuullista, että rauhallisempana aikana etätöissä teen lyhyempää päivää.
Nämä työt on usein sellaisia, ettei kuorma ole tasainen. Jonain päivänä teet 12h, toisena 3h. Yhteensä 15h, eli 7,5h päivä.
Kenelleköhän ajattelit parittaa, sille varatulle rikolliselle ukkomiehelle vai sille rumalle, rikollisen näköiselle äijälle, joka on oikeasti nainen vai sille akalle, jolla on munat haarojen välissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kohta ongelma, ettei läsnätöille löydy tekijöitä. Yksi ratkaisu olisi se, että työmatkoihin käytetty aika olisi kokonaan tai osittain palkallista. Epäreilulle tuntuu, kun menee joka päivä pari tuntia matkoihin. Voi vaihtaa alaa joo, mutta miten tää toimii, jos kaikki haluavat vaihtaa?
Meillä tulee porukkaa töihin junalla ja he aloittavat työt jo siinä junassa. Työtunteihin voi laittaa, että on tehnyt etätöitä tunnin aamulla (siinä junassa) ja sitten laittaa toimistotunnit ja taas etätyötunnit toimistopäivän jälkeen. Toimistolla pitää käydä kuitenkin kaksi päivää viikossa. Nuo työmatkat voi laittaa etätyöksi, jos ihan oikeasi voi niitä töitä siinä tehdä.
Epäilen hieman tuon junassa tehtävän työn tehokkuutta. Saavat ehkä muutaman kappaleen raporttiin kirjoitettua, jota kukaan ei lue tai pari taulukkoa tai graafia exceliin väännettyä, jotka unohtuvat palaverin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kohta ongelma, ettei läsnätöille löydy tekijöitä. Yksi ratkaisu olisi se, että työmatkoihin käytetty aika olisi kokonaan tai osittain palkallista. Epäreilulle tuntuu, kun menee joka päivä pari tuntia matkoihin. Voi vaihtaa alaa joo, mutta miten tää toimii, jos kaikki haluavat vaihtaa?
Meillä tulee porukkaa töihin junalla ja he aloittavat työt jo siinä junassa. Työtunteihin voi laittaa, että on tehnyt etätöitä tunnin aamulla (siinä junassa) ja sitten laittaa toimistotunnit ja taas etätyötunnit toimistopäivän jälkeen. Toimistolla pitää käydä kuitenkin kaksi päivää viikossa. Nuo työmatkat voi laittaa etätyöksi, jos ihan oikeasi voi niitä töitä siinä tehdä.
Epäilen hieman tuon junassa tehtävän työn tehokkuutta. Saavat ehkä muutaman kappaleen raporttiin kirjoitettua, jota
Tuossa voi lukea vaikka sähköposteja ja työtekoa sekin on.
Vierailija kirjoitti:
Mun lähimmät työkaverit on vuosikausia olleet eri puolilla Suomea (toimistot useammalla paikkakunnalla), useammassa Euroopan maassa sekä Intiassa. Ja siis IT-alan töistä kyse, eikä minun tarvitse käydä asiakkaiden luona. Mitä lisäarvoa tuotan työnantajalle tai asiakkaille, jos ajaisin joka päivä toimistolle 20 km päähän?
Siksi koska niin muutkin joutuvat tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen hieman tuon junassa tehtävän työn tehokkuutta. Saavat ehkä muutaman kappaleen raporttiin kirjoitettua, jota
Siis mitä merkitystä sillä on missä sen hemmetin raportin kirjoittaa? Miksi junassa kirjoitettava raportti on mitätön toimistolla kirjoittevaan raportiin verrattuna vaikka sisältö on ihan sama?
En enää edes harkitsisi työpaikkaa missä ei saa vapaasti olla vaikka koko viikon etänä ellei mitään erityissyytä miksi pitäisi toimistolle, tyyliin tiimipäivä, koulutus, työpaja tai vastaava.
Onpahan työnantajan menetys kun eivät saa koulutettua väkeä jos jonkinlainen toimistopakko, vaikka olisi vain osan viikosta.
Koronan alkamisen jälkeen olen ollut omalla toimistolla 3 päivänä. 2 oli työpaja ja yksi kehityskeskustelu. Toki työmatkoilla olen ollut muiden paikkakuntien toimistolla tämän lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän minua kyllä huolestuttaa tietoturva. Mitä asioita niillä koneilla tehdään julkisella paikalla? Voiko kuka tahansa nähdä tekstit koneelta? Käsitelläänkö yksityisten ihmisten asioita?
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on perusluonteeltaan laiska.
Ja työntekijä on tekevinään työtä ja työnantaja maksavinaan palkkaa 😀
Jos nuoret on noin vastuuttomia, ehkä niiltä pitäisi etäpäivät ainakin perjantaina ja maanantaina kieltää, tai lisätä etätyön valvontaa. Jättäkää kuitenkin meidät biletysiän kauan sitten jo ohittaneet, tunnollisesti myös perjantaina työtä tekevät etätyöläiset rauhaan.
Sain koronan aikaan joka etätyöpäivä 40e ekstraa, koska olin niin tehokas. Sama ei onnistu toimistolla.
Vierailija kirjoitti:
Sain koronan aikaan joka etätyöpäivä 40e ekstraa, koska olin niin tehokas. Sama ei onnistu toimistolla.
Aika vähån parittamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvetin väliä sillä on, montako tuntia jumittaa päivän aikana niiden työtehtävien parissa jos ne kuitenkin tulee laadukkaina ja aikataulussa valmiiksi? Mulla olisi periaatteessa mahdollisuus siirtyä etätöihin (tietty osuus tuotantolaitteistosta olisi mahdollista tuoda kotiin), ja olen tuolla ajatuksella leikitellytkin, mutta koen että vielä en tunne koneita ja käytäntöjä tarpeeksi hyvin. Kunhan opin kikat ja niksit, todennäköisesti kysyn työnantajalta josko muutos olisi mahdollinen.
No on sillä se väljä, että virastotätit kun istuu kotona muka töissä lastensa kanssa ja ei "laadultaan" pysty vastaamaan puhelimessa esitettyyn kysymykseen, kun kersa vaatii huomiota taustalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin ongelma on pian historiaa kun tekoäly hoitaa laiskojen tietokoneen naputtelijoiden hommat ja he saavat jatkossa makailla kotonaan mielin määrin 😀 Oikeiden töiden tekijöiden hommat kyllä jatkuvat.
Maksaako sulle tekoäly palkat?
Olenkin eläkkeellä jo. Palkka on aina sama 😀
Niin, eli nolla.
Vierailija kirjoitti:
Jos nuoret on noin vastuuttomia, ehkä niiltä pitäisi etäpäivät ainakin perjantaina ja maanantaina kieltää, tai lisätä etätyön valvontaa. Jättäkää kuitenkin meidät biletysiän kauan sitten jo ohittaneet, tunnollisesti myös perjantaina työtä tekevät etätyöläiset rauhaan.
Koskee vain Suomen valtion työntekijöitä.
Olenkin eläkkeellä jo. Palkka on aina sama 😀