Miksi Suomessa loppui se kulttuuri jossa mm.lääkäriperheissä asui nuori tyttö joka hoiti perheen pieniä lapsia ja asui
siis perheen luona. Teki myös perheen ruuat, kävi kaupassakin. Mihin ne tytöt katosi?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ollut kautta aikojen hyväksikäyttäjien luvattu maa.. ei todellakaan mikään onnellinen maa vaan täynnä lasten ja nuorten hyväksikäyttäjiä...
No eihän tämä nyt mikään suomalainen ilmiö ole ollut, ihan samaa se on ollut joka puolella. Jossain ehkä edelleenkin.
Se loppui ap siksi, kun Suomeen perustettiin julkiset päivähoitopaikat.
Työssäilevat vanhemmat eivät enää tarvinneet kotiapulais-lastenhoitajaa kotiinsa.
Myös yksityisiä päivähoito pakkoja tuli. Sekä perhepäivähoitajia.
Myös tekninen kehitys on helpottanut työssäkäyvien vanhempien elämää. Kaikissa työntekijä ryhmissä.
Jääkaapit, pakastimet, asitian-sekä pyykinoesukoneet, mikroaaltouunit, kauppojen kotiinkuljetus, ja niin edelleen.
Edelleen monet perheet kylläkin käyttävät kotisiivous palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne tytöt valmistautuvat tulevaan vaimon osaan myös. 1950-luvullahan oli hyvin tärkeää, että nainen pääsi naimisiin mahdollisimman nuorena. Vanhaksipiiaksi jääminen oli kurja kohtalo ja sellainen oli suvun silmätikku!
Sinulla on aika outo käsitys 1950-luvusta. Kyllä silloinkin oli sinkkunaisia, ja he oivat naisista onnellisimpia, kuten nykyäänkin.
Tuo on oma tulkintasi. Tai paremminkin Cosmopolitanin, haha.
Sinä et voi mitään tousten ihmisten onnellisuudesta mennä sanomaan noin yleisellä tasolla ellet halua ajaa sitten miesvihafeminismiä. Mikä tuosta nyt vähän lemahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo mun isoäiti kirjoitti pojilleen rintamalle 1940-luvun alussa, että on vaikeaa enää nykyään saada hyviä palvelijoita.
Eli kukaan ei ole enää niin nälissään, että nöyrtyisi tuollaiseen.
Yhteiskunta maksaa itsekseen muuttavalle nuorelle tyhjätaskulle asunnon vuokran ja sossutuet.
Voi,kun ikävä,kun ei enää ruokapalkalla saa kermaperseet piikoja. Ikävää.
Miten olisi pitänyt menetellä?
Mummoni teki työtä kanslistina miehensä toimistossa. Mummoni oli keskikoulun käynyt. Joku oli palkattava tekemään kotitöitä, kun lapsiakin oli.
Ei ehkä ollut saatavilla muuta kuin näitä, jotka asuivat isäntäperheessään. Ainakin kaikki oli täysin laillista. Isoisäni kun oli nimismies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo mun isoäiti kirjoitti pojilleen rintamalle 1940-luvun alussa, että on vaikeaa enää nykyään saada hyviä palvelijoita.
Yhteiskunta maksaa itsekseen muuttavalle nuorelle tyhjätaskulle asunnon vuokran ja sossutuet.
Lisään tähän viestiini, että:
Perheellä oli myös lisäksi lastenhoitaja lasten ollessa pieniä. Tuo lastenhoitaja huomasi vuosikymmeniä myöhemmin vanhempani nimen lehdessä ja otti yhteyttä. Hän kirjoitteli vanhempani kanssa kuolemaansa saakka. Lastenhoitajalle oli jäänyt hyvät muistot.
Yksi valokuva hänestä on. Näyttää noin 15-vuotiaalta ja on muuten laiha, mutta valtava vatsa. Luulen, että oli riisitautinen. Tila varmaan korjaantui, kun sai hyvää ruokaa lastenhoitajana ollessaan. Eli homma oli hänen pelastuksensa.
Kyllä minä uskon, että on ollut hyviäkin perheitä joissa palvelusväkeä on pidetty hyvin, ja palvelijan paikka tällaisessa perheessä on voinut olla pelastus ja paras vaihtoehto köyhän perheen lapselle. Kun ei ole ollut sitä sosiaaliturvaa pitämässä huolta ja ihmisiä elänyt oikeasti köyhyydessä. Mutta ei se poista sitä, että käytännössä koko palvelija-kuvio on ollut köyhien heikon aseman hyväksikäyttöä ja on oikein, että siitä on luovuttu. Sen ajan ihmiset ei toki kaikki ole asiaa osanneet kyseenalaistaa kun ei ole muusta ollut tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
60-luvulla vielä oli ainakin sukulaisen perheessä lastenhoitaja. Vain yksi lapsi. Ja tämä äiti kehui ettei ole koskaan vaihtanut edes vaippaa. En tiedä miten on edes mahdollista...tuskin hoitaja oli töissä 24/7. Kylmää touhua.
Itse olen syntynyt -69 ja minua hoiti mummoni 0-4v. Ja sitte menin päiväkotiin ja 6v oli jo eskari.
Kyllä ne hyvinkin on voineet olla liki sen 24/7 töissä. Siitä syystähän tämä palvelijan pitäminen on jäänyt pois, kun pitäisi olla kohtuulliset työolot ja palkkana muutakin kuin hiluja. Toki se kotiapulaisen/piian paikka on joskus voinut olla ihan hyvä diili, kun ei muitakaan paikkoja välttämättä ole ollut tarjolla ja jollain on itsensä elätettävä.
Eikäs se äidinkin kotityö ole 24/7 ainakin teoriassa? Eiköhän tästäkin paskatyöstä onnistuta vielä hankkiutumaan eroon nykyvasemmiston jalomielisellä opastuksella. Kova on kiihko ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheellä oli myös lisäksi lastenhoitaja lasten ollessa pieniä. Tuo lastenhoitaja huomasi vuosikymmeniä myöhemmin vanhempani nimen lehdessä ja otti yhteyttä. Hän kirjoitteli vanhempani kanssa kuolemaansa saakka. Lastenhoitajalle oli jäänyt hyvät muistot.
Yksi valokuva hänestä on. Näyttää noin 15-vuotiaalta ja on muuten laiha, mutta valtava vatsa. Luulen, että oli riisitautinen. Tila varmaan korjaantui, kun sai hyvää ruokaa lastenhoitajana ollessaan. Eli homma oli hänen pelastuksensa.
Tuota sille valtavalle vatsalle olisi paljon todennäköisempikin selitys kuin riisitauti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi valokuva hänestä on. Näyttää noin 15-vuotiaalta ja on muuten laiha, mutta valtava vatsa. Luulen, että oli riisitautinen. Tila varmaan korjaantui, kun sai hyvää ruokaa lastenhoitajana ollessaan.
Totta. Onhan se mahdollista, että olikin raskaana. Semmoisesta kuitenkaan ei ole koskaan puhuttu. Näyttää niin valtavan nuoreltakin, että vaikea uskoa. Kyllä se vauvan saaminen ainakin olisi muistettu kertoa.
Kun jos olisi ollut raskaana, kuvan perusteella synnytys olisi ihan heti käsillä. Siinä se vaan kuvassa oli työpaikkansa lasten kanssa.
vaimot ei kestänyt parempaa kilpailjaa jota ukkonsa jahtas gylli sojossa saadakseen tiukkaa pesää vanhan römpsän sijasta.
Olen suomen ensimmäisiä peruskoulua käyneitä, syntynyt 1958. Kaikki tyttökaverini lähtivät ysiluokan jälkeen kotiapulaisiksi, minäkin. Siinä ei ollut vaihtoehtoja, tyttöjä pakotettiin ihan kamaliin asioihin ja meidät oli lapsesta asti aivopesty palvelijoiksi. Moni ystävistäni jatkoi kotiapulaisen hommista emäntäkouluun, itse jatkoin suoraan työelämään josta jäin eläkkeelle viime vuonna. Tuohon aikaan oli melko harvinaista, että maalaistytöt olisivat lähteneet lukioon, aika isolla osalla jäi amiskin käymättä. Niin jäi minullakin, elätin itseni apulaisena mm. sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Maaseudun pojat kouluttautuivat hyväpalkkaisiin (amis)duuneihin ja perustivat menestyviä yrityksiä.
Olin kotiapulaisena Oulussa 1974-75. Olin niin kateellinen sille perheen tyttärelle, joka oli minun ikäinen. Hän sai käydä lukion.
Onneksi tuo aika on ohi.
Mistään riisitaudista tai nälkiintymisestä ei kyllä tule yhtä iso vatsa kuin viimeisillään raskaana. Aviottomat lapset oli synti ja häpeä, joten palvelustyttö on käynyt jossain synnyttämässä ja antanut lapsen pois. Hyväsydäminen perhe on voinut pitää moiseen langenneen (todennäköisesti rai skatun) palvelijan, toiset on heittänyt pihalle kun asia tuli ilmi. Mutta ei semmoisista ole pitkin kyliä huudeltu.
Vierailija kirjoitti:
Mistään riisitaudista tai nälkiintymisestä ei kyllä tule yhtä iso vatsa kuin viimeisillään raskaana. Aviottomat lapset oli synti ja häpeä, joten palvelustyttö on käynyt jossain synnyttämässä ja antanut lapsen pois. Hyväsydäminen perhe on voinut pitää moiseen langenneen (todennäköisesti rai skatun) palvelijan, toiset on heittänyt pihalle kun asia tuli ilmi. Mutta ei semmoisista ole pitkin kyliä huudeltu.
Tämä! Muistan hyvin kun tällaisista kuiskuteltiin. Kuulin huhun yhdestä ystävästäni joka olisi tullut raskaaksi sille perheen isälle, ja antanut lapsen adoptioon. Onneksi itse säästyin hyväksikäytöltä.
nro 92
Ei läheskään kaikki kaupunkiin kotiapulaiseksi tulleet lähteneet opiskelemaan. Moni vain siirtyi sitten toiseen työpaikkaan, esimerkiksi tehtaaseen tai kauppaan.
Tätini oli kotiapulaisena koulutetussa perheessä ja opiskeli iltalukiossa. Hän piti tuosta perheestä ja sai heiltä tukea ja kannustusta opiskeluun. Hänestä tuli äidinkielen opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on ollut kautta aikojen hyväksikäyttäjien luvattu maa.. ei todellakaan mikään onnellinen maa vaan täynnä lasten ja nuorten hyväksikäyttäjiä...
Heh. Et taida paljon tietää tilanteesta ulkomailla, jos Suomesta noin kirjoitat.
Vierailija kirjoitti:
Langennut palvelija
Vierailija kirjoitti:
Olen suomen ensimmäisiä peruskoulua käyneitä, syntynyt 1958. Kaikki tyttökaverini lähtivät ysiluokan jälkeen kotiapulaisiksi, minäkin. Siinä ei ollut vaihtoehtoja, tyttöjä pakotettiin ihan kamaliin asioihin ja meidät oli lapsesta asti aivopesty palvelijoiksi. Moni ystävistäni jatkoi kotiapulaisen hommista emäntäkouluun, itse jatkoin suoraan työelämään josta jäin eläkkeelle viime vuonna. Tuohon aikaan oli melko harvinaista, että maalaistytöt olisivat lähteneet lukioon, aika isolla osalla jäi amiskin käymättä. Niin jäi minullakin, elätin itseni apulaisena mm. sairaaloissa ja vanhainkodeissa. Maaseudun pojat kouluttautuivat hyväpalkkaisiin (amis)duuneihin ja perustivat menestyviä yrityksiä.
Olin kotiapulaisena Oulussa 1974-75. Olin niin kateellinen sille perheen tyttärelle, joka oli minun ikäinen. Hän sai käydä lukion.
Onneksi tuo aika on ohi.
Mun äiti ja isän sisaret oli kai sit niitä harvinaisia maalaistyttöjä jotka on menneet lukioon, ovat samaa ikäluokkaa, maalta kotoisin ja kaikki on lukion käyneet. Isän äidille oli tärkeää, että kaikki neljä lastaan saavat koulutuksen, kun itsellä ei sitä mahdollisuutta aikanaan ollut. Äidin suvulla oli vähän isompi maatila, mutta kyllä sieltä samalta syrjäkylältä oli useampia tyttöjä muuttanut kimppakämppään kaupunkiin lukiota käymään. Edelleen ovat ystäviä keskenään.
Nykyään niille tytöille pitäisi olla työaikalain mukaiset työvuorot lepoaikoineen, palkallista lomaa, työterveyshuolto ja vakuutukset. Lisäksi mahdollinen asuntoetu pitäisi ilmoittaa verottajalle
Tosin minimipalkkaa tässä maassa ei ole, joten tytöille voisi maksaa vaikka vitosen tunnissa ilman että mikään viranomainen puuttuu asiaan.
Minimipalkat nousi, palkasta alkoi mennä erilaisia työnantajamaksuja ja veroja, joilla sitten rahoitetaan julkisia lastentarhoja tms. Toisin sanoen hyvinvointivaltio tuli. Voihan nykyäänkin jollain olla kotiapulainen, mutta se on melko kallista. 8 tunnin päivittäinen työaika ja lomaoikeus on hänellä myös.