Onko muitakin, joiden mielestä on kivempaa olla hoikka kuin lihava? Laihdutin uniapnean ja muut vaivat pois viime vuonna. Nyt voin sanoa...
...että se todella kannatti! Ensimmäinen talvi koskaan, kun olen ollut yhtä virkeä kuin lapsena. Nukun paljon paremmin, herään virkeänä ja jaksan touhuta ja liikkua. Sitten illalla taas nukahdan suloisen pehmeään uneen. <3
Enää ei nälkäkiukku ja herkunhimo määrää rytmiäni. Enää ei tarvitse verhoutua "lakanoihin" ja voin käyttää ihania vaatteita. Eipä harmittanut uusia vaatekaapin sisältöä näin hoikkana.
Itsevarmuus ja aktiivisuus on noussut ihan uudelle levelille. Ystävät ovat antaneet ilahduttavaa palautetta "selvästä nuorentumisesta." Tuntui ihan itkettävän ihanalle, kun multa kysyttiin taas papereita, koska näytän alle 30-vuotiaalta!
Kivut ja säryt ovat jääneet pois eikä liukkaalla kävely enää pelota. Myös mielen välillä vallannut alakulo on kadonnut kilojen mukana.
Minä olen sitä mieltä (toki tämä on ihan makuasia), että on paljon paljon parempaa elämää, kun ei tarvitse kantaa ylimääräistä taakkaa mukanaan ja on hyvä virkeä mieli koko ajan.
Aikani minäkin "todistelin" kehopositiivisuutta, mutta en kyllä ollut valmis maksamaan siitä sellaista hintaa. Siksi vapauduin kiloistani.
Toivottavasti tämä kannustaa muitakin vaihtamaan paljon kevyempään elämään. Ei kai se kehopositiivisuus kuitenkaan ole omaa terveyttä ja elämänlaatua tärkeämpää?
Kommentit (426)
Yhdessä vuodessako sait kaiken korjaantumaan? Minulla on prosessi vielä vähän kesken, veriarvot ovat kyllä jo parantuneet. Minulla on myös uniapnea josta haluaisin päästä eroon. Oliko sinulla niin vaikea, että oli cpap-laite käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi keksitty tarina..samaa sarjaa, kun saamaton mies ja vauva, jotka valvottavat.
Onko tällä palstalla kaikki siis vain keksittyä? Eihän tästä sitten mitään hyötyä ole eikä saa vertaistukeakaan oikeasti.
Itse laihdutan normaalipainon sisällä. Jo siinä huomaa huikean eron. Esim. kuukautisiin liittyvät oireet loppuivat kuin seinään. Minulla oli runsaat, kivuliaat kuukautiset ollessani normaalipainon ylärajalla. Nyt ovat paljon siedettävämmät eikä esim. vuotoa ole niin paljon. Myös oma-oireet ovat paljon miedommat. Vatsa toimii nykyisin paljon paremmin ja säännöllisemmin. Nukun ja jaksan paremmin. Iho on paremmassa kunnossa eikä ole kummallisia ihottumia tai finnejä. On helpompaa olla ketterä ja jaksaa myös liikkua aivan eri tavalla kuin ennen.
Ja tosiaan, päivääkään en ole ylipainoinen elämässäni ollut. Silti laihduttamisesta on ollut noin paljon terveydellisiä hyötyjä
Mikä painoindeksi ennen ja mikä nyt, ap? Painosi ja pituutesi?
Ottaako siis joku nää keskustelut oikeasti vakavasti? Ehkä he joilla on pakkomielle saada jotain aatettaan, ruokavalio, tuo kolmen vuoden vitsaus-sairaus tms syötettyä vaikka väkisin muille, tai poliittinen viestinsä.
Vierailija kirjoitti:
Onko hoikka sama kuin normaalipainoinen?
No ei tietenkään ole. Hyvin hoikka voi olla alipainoinen ja hoikka normaalipainon alaosassa.
jees kroppa toimii hoikkana joustavammin notkeammin hienoa
Vierailija kirjoitti:
Oma mummoni oli aina hieman ylipainoinen, mutta alkoi laihtua viimeisen 5 vuoden aikana, ja kuollessaan oli jo selkeästi laiha. Luulen että tämä on vanhuksilla melko yleistä. Hän sairasteli, oli hyvin vanha, ja ns. kuihtui pois. Kuolemaa tekevä ihminen laihtuu usein, ruoka ei maita, ei pysy sisällä, aineenvaihdunta ei toimi enää normaalisti.
Luulen että tämä selittää laihuuden ja kuolemanriskin yhteyttä vanhuksilla. Laihtuminen on yksi lähestyvän kuoleman oire
Varmaan jostain löytyy myös toinen laiha mummo.Kun tapaamme kaksi asiaa riittävän usein yhdessä, voimme vetää johtopäätöksen, että pääsääntöisesti nämä kaksi asiaa esiintyvät yhdessä. Jos tarkastat esimerkiksi ensimmäisten tuhannen vastaan tulevan korpin värin, ja käy ilmi, että ne ovat kaikki mustia, voit päätellä induktiivisesti, että kaikki korpit ovat mustia. Toki on aina mahdollista, että juuri seuraavan nurkan takana lymyilee se valkoinen korppi.
Vierailija kirjoitti:
Trollille sellainen uutisväläys, että uniapnea ei ole lihavien tauti. Mun aviopuoliso on hoikka, urheilee paljon, vaikea unipanea, meikäläinen on tämmöinen pullukka ja ei uniapneaa. Ja miestä hoitanut erikoislääkäri kertoi, että hänen potilaistaan noin 5% ylipainoisia, loput ihan normaalipainoisia tai jopa hoikkia.
Joopa joo. Uniapneapotilaista 75 prosenttia on ylipainoisia. Rakenteellisista syistä uniapneaa sairastaa 25 prosenttia potilaista:
https://www.apu.fi/artikkelit/ylipaino-ja-uniapnea-yhteinen-geneettinen…
Vierailija kirjoitti:
Tuosta haaveilen, mutta paino ei vaan putoa, ei yhtään millään tavalla. Onnittelut sinulle!
Kannattaa kokeilla saksalaista kesäleirimeininkiä mitä esim. Dachaussa tai nykyisen Puolan Oswiecimissä harjoitettiin. Kilot karisi.
Hoikkana olin naisten mielestä liian pieni. Toisaalta isompana tuli lääkäriltä noottia. Ei voi miellyttää molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 75-vuotias ja 4 viimeisen vuoden aikana olen elämäntaparemontin avulla laihtunut 25 kg. Tällä hetkellä veriarvoni ja myös kuntoni ovat parempia kuin 10 vuotta sitten. Laihduttaminen kannattaa aina.
Hyvä sinulle, jos on ollut terveydellinen pakkotilanne laihtua. Yleensä suositellaan, että tällainen remontti tehdään mielellään 50 v ja viimeistään 60 v, sillä vanhempana on vaikeampaa säilyttää kunto ja lihakset samalla kun menettää painoa.
Nyt pakarat jaj reidet yms isot lihasryhmät töihin, että saat lihasmassaa. Lääketieteessä suositellaan monesti, että ilman painavaa syytä ei pitäisi enää alkaa laihduttaa yli 60 vuotiaana ja ei myöskään lihoa enempää.
Voitko ihan laittaa lähteen tälle ettei yli kuuskymppisten tulis enää laihduttaa? En äkkiseltään löytänyt ja mielestäni normaalipainoon pyrkiminen kannattaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Milloin on syytä laihduttaa?
Laihduttamisen aiheellisuus arvioidaan lihavuuteen liittyvien haittojen perusteella. Silloin jos ei ole lihavuudesta johtuvia sairauksia tai liikapaino ei merkittävästi heikennä liikkumista tai päivittäisiä askareita, painon pudottamiseen ei ole tarvetta.
Nyt oikeesti Lihavuus on riskitekijä ja ylipainosta tulisi aina pyrkiä eroon!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut hoikka, normaalipainonen ja ylipainoinen. Normaalipaino on mulle se paras. Fyysisesti on ihan hyvä olla hoikkanakin, mutta sillon pitää jatkuvasti vahdata syömistä ja stressata sitä. Se ei sovi mulle. Lisäksi hoikkana multa katosi melkeen kokonaan tissit, enkä pitänyt siitäkään. Ylipainoisena taas en jaksa oikeen mitään, mutta tissit kasvoi.
Kuinka hoikka olit? Itsestä olis ihan kiva jos tissit katois
t M 78
BMi oli reilut 16, kunnolla alipainoinen siis.
"
Ikääntyneellä lievä ylipaino ei ole haitallista
Lihavuus aikuisiällä vähentää elinvuosia, mutta ikääntyessä lihavuuden haitallinen vaikutus heikkenee. Siksi ylipainon raja ikääntyneillä on sallivampi. Nuoremman aikuisen normaali painoindeksin alue on 18,525, mutta ikääntyneillä se on 2329. Painoindeksin voi määrittää laskurilla.
Painoindeksi 25:n ja 28:n välinen ero merkitsee, että esimerkiksi 170 cm pituinen ikääntynyt voi olla yhdeksän kiloa painavampi kuin nuorempi aikuinen, ennen kuin ylipainon raja tulee vastaan."
Miten määritellään ikääntynyt? onko se +70v?
Mä olen viisikymppinen ja mietin hankkivani vähän lisää painoa. Normaalipainoinen olen vielä, aina ollutkin, mutta muutamat kilot voisi silottaa vähän kasvoja ja tehdä paremman näköiseksi. Toivottavasti kaikki ei tulisi vyötärölle!
Vierailija kirjoitti:
Musta hoikka on enemmänkin muoto. ali ja normaalipainoinen voi olla hoikkia, solakkia siis, sutjakoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Ihminen alkaa olla hoikka jossain bmi 20 tienoilla
Mun bmi on 23 ja mua nimitellään hoikaksi. On selkeästi erottuva vyötärö, oon siis likimain tiimalasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoikka = laiha
Ei ole.
Laihalla ei ole muotoja, hoikalla voi olla mutta on kapea vyötärö
Todellakin on kivempaa olla normaalipainossa. Tajusin 45+ jälkeen että nyt on loppu minun ruuat maailmassa, kun lihoin 20 kg ihan tuosta vaan.
Näillä mennään vähillä, eikä ole ikävä mässäilyä. Yök sitä ähkyn tunnetta, sitä en enää halua.
Kuka sanoi että se on yllätys?