Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muitakin, joiden mielestä on kivempaa olla hoikka kuin lihava? Laihdutin uniapnean ja muut vaivat pois viime vuonna. Nyt voin sanoa...

Vierailija
12.01.2024 |

...että se todella kannatti! Ensimmäinen talvi koskaan, kun olen ollut yhtä virkeä kuin lapsena. Nukun paljon paremmin, herään virkeänä ja jaksan touhuta ja liikkua. Sitten illalla taas nukahdan suloisen pehmeään uneen. <3

Enää ei nälkäkiukku ja herkunhimo määrää rytmiäni. Enää ei tarvitse verhoutua "lakanoihin" ja voin käyttää ihania vaatteita. Eipä harmittanut uusia vaatekaapin sisältöä näin hoikkana.

Itsevarmuus ja aktiivisuus on noussut ihan uudelle levelille. Ystävät ovat antaneet ilahduttavaa palautetta "selvästä nuorentumisesta." Tuntui ihan itkettävän ihanalle, kun multa kysyttiin taas papereita, koska näytän alle 30-vuotiaalta!

Kivut ja säryt ovat jääneet pois eikä liukkaalla kävely enää pelota. Myös mielen välillä vallannut alakulo on kadonnut kilojen mukana.

Minä olen sitä mieltä (toki tämä on ihan makuasia), että on paljon paljon parempaa elämää, kun ei tarvitse kantaa ylimääräistä taakkaa mukanaan ja on hyvä virkeä mieli koko ajan.

Aikani minäkin "todistelin" kehopositiivisuutta, mutta en kyllä ollut valmis maksamaan siitä sellaista hintaa. Siksi vapauduin kiloistani.

Toivottavasti tämä kannustaa muitakin vaihtamaan paljon kevyempään elämään. Ei kai se kehopositiivisuus kuitenkaan ole omaa terveyttä ja elämänlaatua tärkeämpää?

Kommentit (426)

Vierailija
141/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään hoikka/normaalipainoinen ei ole koskaan kaatunut eikä tarvinnut ensiapupolia.  Olet oikeassa.   Ihan kuin hekin jotka ovat varmoja etteivät koskaan sairastu tai kuole koska eivät ottaneet tuota rokotusta   tai ovat hoikkia ja kauniita ja lahjakkaita.

Kuulostat aika katkeralta. 

Tietenkin hoikatkin ovat liukastelleet, mutta kyllä se tasapainon pitäminen on ainakin minulle nyt paljon helpompaa kuin 50 kg sitten. Jos jalka lipeää, saa paljon helpommin jalan alle ja pystyy vielä pysäyttämään kaatumisliikkeen. Ja jos liukastuukin (niinkuin kävin esim. tänä aamuna), niin se on huomattavasti pehmeämpi rysäys. 

Kuulostaa siltä että olet ollut lihavuusleikkauksessa, 50 kg laihduttaneena. Nyt jakelet elämäntapaohje

Jos joku on pystynyt laihduttamaan 50 kiloa hän on kyllä ihan eri luokan lihava ollut jo kuin me tavalliset haukutut lihavat.   

Miksi ette voi antaa mridän terveesti tanakoiden olla rauhasaa ilkeyksiltä?

Vierailija
142/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehopositiivisuus = en pysty olemaan tunkematta ruokaa suuhuni. Kun elämä on niin kurjaa, on pakko mässyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.

Ei tietenkään heillä eikä minulla oma valinta aivojen/verenkierton terveys.  

Kyllä ne tuolla minun osastollani ne dementiapotilaat ovat hyvin ylipainoisia. Hoikat voivat paljon paremmin. 

Et oikeesti oke dementiaosastolla.  Alzheimer kuihduttaa ihmisen.

Kävin kälyä  katsomassa isossa palvelutalossa jossa asui sekä vielä vapaasti liikkuvia että hoidettavia kuten kälyni.   Ulko-ovet lukossa,  hoitajilta alakerran kansliasta piti pyytää ulospääsy.

Ruokalassa oli rollaattorimummojen puoli, iloinen kälätys. Sitten samaan kapeampaan osioon oli istutettu puhumattomat ja kyhjöttävät mummut.  Kyllä siinä oli jokaisella posket lommolla.  Kälynikin laihtui muistisairausvuosinaan  rehevämmästä tädistä   läskittömäksi.

Vierailija
144/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehopositiivisuus = en pysty olemaan tunkematta ruokaa suuhuni. Kun elämä on niin kurjaa, on pakko mässyttää.

Jos voisit valita ilkeyden vai kehopositiivisuuden, kumman tietoisesti valitsisit? Vai onko ilkeys esim työtovereitasi kohtaan tietoinen calinta?

Vierailija
145/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko hoikka sama kuin normaalipainoinen?

Hoikka = laiha

Ei ole.

Laihalla ei ole muotoja, hoikalla voi olla mutta on kapea vyötärö

Mulla ei ole kapeaa tai erottuvaa vyötäröä missään painossa. Vartalomallini on suora eli hartiat ja lantio ovat melkein yhtä leveät, lantio on neliömäinen eikä kaareva, vyötärön ja lantion erotus on noin 23 cm (BMI 19,3) ja painoa kertyy tasaisesti koko kroppaan.

Vierailija
146/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.

Kyllä ne tuolla minun osastollani ne dementiapotilaat ovat hyvin ylipainoisia. Hoikat voivat paljon paremmin. 

Ai että laiha dementikko voi paremmin?  Olisitpa nähnyt sisareni, kolme viimeistä vuottaan makasi sängyssään,   hänessä ei  ollut kuin luut.   No olihan hoitajien kevyt nostella.   10 vuotta alzheimerin takia laitoshoidossa.  Viimeiset vuodet tk sairaalan  suljetulla osastolla.  Vain pari luurankopappaa hortoili siellä enää omin jaloin käytävällä.

Vierailija
147/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keto-rouva omalla nimellään pitämällään julkisella fb -sivullaan käy raivokasta taistelua lihavia vastaan inhoten.  Käynyt jossain tilaisuudessa jossa ahdistunut lihavista.   Kau neljä päivitystä eilen ja tänään.   Siellä saa läskit häneltä ja kavereiltaan ilkeää kyytiä.  Piikit on nyr väistyneet mielestä.  Injek  tio pii ki blogistin sisar.

Voi myötähäpeä! Siis tuosta keto rouvan sivusta. Todella mustavalkoista ajattelua noin muutenkin, että keto sopisi kaikille. Tulee myös vähän syömishäiriö-/pakkomiellevibat tuosta sivusta. Todellisuudessa ihmisten elimistöt ja elämäntilanteet on niin erilaisia, että ei ole mitään ratkaisua, joka sopisi kaikille. Itse joskus ketoa kokeilleena, minulla tuli siitä vain huono olo ja ruoansulatuselimistö meni ihan tukkoon.

Olen itse kyllä hoikka ollut aina. Olen aina syönyt vähän pätkäpaastomaisesti ja jättänyt iltapalan välistä. Juoksen maratoneja ja teen pilatesta. Minulle sopii tämä, mutta en menisi noin naurettavalla paatoksella sanomaan muille, että tämä on ainoa oikea tapa elää. Esim. ystäväni kokeillessa pätkäpaastoa se triggeröi hänen vanhan syömishäiriökäytöksensä.

Minusta tuo rouva huokuu lähinnä pahantahtoisuutta ja ylemmyyden tunnetta. Aika kuvottavaa. En kyllä ottaisi tuollaiselta ihmiseltä yhtään neuvoa vastaan.

Vierailija
148/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli 90% laihtumaan onnistuneista lihoo kaiken takaisin. Lihominen alkaa siitä, kun neuvoo toisia ja leikkii gurua.

Vierailija
149/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on lihasmassaa vähemmän kuin miehillä eli lihavalla naisella on vaikeampaa kuin lihavalla miehellä. 

Eli lihavalle naiselle kävelykin on rankempaa kuin lihavalle miehelle. Minun mielestä kehopositiivisuus pitäisi kieltää ja naisia pitäisi oikeasti kannustaa laihtumaan ja olemaan kauniita. Plussakokoiset naiset vinkuu että on normaalia olla lihava mutta kun ei ole.

T: miehekäs mies 182cm ja 74kg.

Vierailija
150/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulepa noin viiden vuoden kuluttua tänne kertomaan, vieläkö olet hoikka. Uskomattoman monet palaavat entisiin ruokailutottumuksiin, kun ovat saavuttaneet tavoitteensa laihtua tietyn määrä kiloja. Ja valitettavasti ne kilotkin hiipivät kuin huomaamatta takaisin. Tästä syystä ei lehtien pitäisi hehkutella, miten Liisa tai Kalle on onnistunut pudottamaan niin ja niin monta kiloa. Ennen ja jälkeen kuvat ovat tietenkin mukana. Aina olen ajatellut, että tulkaa vasta viiden vuoden päästä kertomaan juttunne. Minulla on useita työkavereita ja tuttavia, jotka laihduttivat esim. Painonvartijoiden avulla, mutta eivät ymmärtäneet, että vanhaan ei ole palaamista. Kaikki lihoivat takaisin ennemmin tai myöhemmin.   

Laihdutin itse vuonna 2019 (39 vuotiaana jos sillä on merkitystä) 17 kiloa ja olen pysynyt normaalipainoisena siitä saakka.

Nyt siis viides vuosi normaalipainoisuutta menossa enkä usko että kiloja alkaa tulla takaisin tänä(kään) vuonna. Olen jatkanut hyväksi havaittua pätkäpaastoa sekä hiilihydraattitietoisuutta. Vältän sokeria, viljoja sekä maitotuotteita. Lisksi punnitsen itseni joka aamu.

Olen elämäni kunnossa joten kyllä, painonpudotus todella kannatti. Olo on kevyt, liikkuminen helppoa ja energiataso korkealla. Vaatteeni ovat nykyään kokoa 36 tai S ja ostoksilla käynti on kivaa kun tietää vaatteiden istuvan kauniisti.

Tänä vuonna ajattelin karistaa normaalipainon sisällä vielä muutaman kilon lisäämällä viikottaisen 24 tunnin paaston. Ensimmäinen paasto loppui eilen klo 12 ja olisin voinut jatkää pidempäänkin, nälkää en kokenut missään vaiheessa. Ja suorastaan kirmasin portaita ylös ja alas neljänteen kerrokseen kun oli niin pirteä olo!

Vierailija
151/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomessa palkittaisiin terveydestään huolehtivia veroalennuksin tms ja toisin päin. Läski- ja sokerivero yms. Saataisiin pikkuhiljaa terveydenhuolto tolalleen. Kun ihmiset saadaan ennaltaehkäisemään sairauksia, vaalimaan terveyttään, siitä hyötyvät kaikki. 

Minä panostan terveyteeni joka päivä. Liikun, ostan terveellistä ruokaa, josta valmistan ateriat, syön muutamaa lisäravinnetta josta Suomessa ja suomalaisilla on yleisesti puutetta. Mittautan tärkeimmät arvot parin vuoden välein. Kiinnitän erityistä huomiota niihin seikkoihin, joihin olen perinyt huonot geenit. 

Tällä hetkellä nautin elämästäni todella paljon, olen terve, energinen, hoikka, sosiaalinen, ei sairauspoissaoloja, eikä lääkityksiä. En kuormita terveydenhuoltoa, ainakaan toistaiseksi (55+). Maksan vielä sairauskuluvakuutusta.

En ole suuripalkkainen, joten on kohtuutonta, etten hyödy yhteiskunnallisesti mitenkään panostuksestani. Vrt. ihmisiin, jotka syövät huonosti, eivät liiku, elävät elämäänsä ajattelematta yhtään, että kehon vanhetessa se raihnaistuu, eikä lääkärissä käynneistä ole oikein muuta hyötyä, kuin uusi pilleri resepti, joka ei välttämättä ole sinulle edes hyväksi. Toki esim. geneettisesti alttius korkeaan verenpaiseeseen ja sen myötä verenpainelääkitys on tärkeä.

Viime vuodet on tuntunut siltä, että tilanne on päin vastoin. Me työssäkäyvät olemme 100 % kuormitettuja, eikä mistään tule helpotuksia, niin on jaeltu vain heikommissa tilanteissa oleville. Toki sivistys yhteiskunnassa on pidettävä huolta heikoimmistaan, mutta koen sen tarkoittavan lähinnä vakavasti sairaita, vanhuksia ja lapsia.

Vierailija
152/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keto-rouva omalla nimellään pitämällään julkisella fb -sivullaan käy raivokasta taistelua lihavia vastaan inhoten.  Käynyt jossain tilaisuudessa jossa ahdistunut lihavista.   Kau neljä päivitystä eilen ja tänään.   Siellä saa läskit häneltä ja kavereiltaan ilkeää kyytiä.  Piikit on nyr väistyneet mielestä.  Injek  tio pii ki blogistin sisar.

Voi myötähäpeä! Siis tuosta keto rouvan sivusta. Todella mustavalkoista ajattelua noin muutenkin, että keto sopisi kaikille. Tulee myös vähän syömishäiriö-/pakkomiellevibat tuosta sivusta. Todellisuudessa ihmisten elimistöt ja elämäntilanteet on niin erilaisia, että ei ole mitään ratkaisua, joka sopisi kaikille. Itse joskus ketoa kokeilleena, minulla tuli siitä vain huono olo ja ruoansulatuselimistö meni ihan tukkoon.

Olen itse kyllä hoikka ollut aina. Olen aina syönyt vähän

Minussa kai masokistia kun satunnaisesti seuraan hänen fb-sivujaan.  Pekonia, läskiä, punaista maitoa.  Ei kauan ole oikeesti tehnyt inf rok takia jättämäänsä työtä.  15 vuodesta puhuu, mutta kun viisi lasta ja äitiyslomaa siinä ajassa.

Kuolemalla pelottelee muita, ehkä omien pelkojensa takia.  Paljon on samaa kuin veljessään.  (Velihän oli psyk osastolla itsemennen kun jutut meni ihan ulalle,  tyri muuten työnsä aika rumalla tavalla)

Vierailija
153/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin kälyä  katsomassa isossa palvelutalossa jossa asui sekä vielä vapaasti liikkuvia että hoidettavia kuten kälyni.   Ulko-ovet lukossa,  hoitajilta alakerran kansliasta piti pyytää ulospääsy.

Ruokalassa oli rollaattorimummojen puoli, iloinen kälätys. Sitten samaan kapea

Varmasti mikä hyvänsä vakava sairaus kuihduttaa ihmisen. Etsin faktatietoa tämän keskustelun innoittamana ja siellä ylipaino mainittiin yhtenä dementian riskitekijöistä. Laihtuminen tapahtuu sitten, kun tauti on jo päällä.

Vierailija
154/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalassa oli rollaattorimu

Miten olisi ikä?  En tiedä miten paljon olet vanhuksia tuntenut.  Esim alz- sisareni oli aina pieni siro nainen, n. 50 kg.    Hiukka päälle 50- vuotiaana alkoi sairaus ja työnteko loppui.  Meille muille sisaruksilleni ei ole tullut, vaikka minäkin ylipainoinen vanhus.  No, 96 veljellä kuulemma alkanut muisti heikentyä.

Vierailija
155/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kyllä hoikka ollut aina. Olen aina syönyt vähän

Kävin katsomassa tuon instagramin. Miten joku jaksaa avautua kymmenien tarinoiden verran muiden lihavuudesta? Ei vaikuta ihan terveeltä. Ja kaikesta huokuu se, että kokee olevansa muita parempi.

Olen samaa mieltä, että lihavuusepidemialle pitäisi tehdä jotain. Lähtien ihan yhteiskunnalliselta tasolta. Mutta tuollainen ylemmyydentuntoinen muiden haukkuminen ei auta ketään. Ei edes vaikka sen koittaisi verhota huolestumiseksi.

Vierailija
156/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokalassa oli rollaattorimu

Niin, siitähän tämä juonne lähti kommentista jossa vanhus kirjoitti mieluummin olevansa pullukampi tervepäinen kuin laihana  hoitolaitoksissa.

Vierailija
157/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen aina miten paljon ihmiset kyttäävät "prismoissa"  toisten ostoksia ja ostajien ulkonäköä. ( Esim tän helin kaverit).

Ihmisellä täytyy olla hirveän paha olla itsellään jostain syystä jos hän rupeaa vainoamaan esim lihavia,  työssä, läheisissä, tuntemattomia.     Tai ruskeasilmäisiä tai silmälasipäisiä,  lyhyitä tai pitkiä, ihan mitä vain. 

Vierailija
158/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisitpa pitänyt turpasi kiinni ap! Ja sormesi poissa näppäimistöltä.

Vierailija
159/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjun, missä ihmiset kertoivat lapsuusaikojensa luksusasioista, ja kauhistuin menneiden aikojen kurjuudesta, missä juoppojen ja köyhien vanhempien lapsille rasvainen tai sokerinen ruoka oli parasta ikinä. Eli antakaa nyt edes vanhusten syödä mitä haluavat, ja mielellään niiden yli kolmekymmentä vuotta laihduttaneiden naisparkojen. Ei muutama ylikilo terveyteen ainakaan negatiivisesti vaikuta, ja miksi vain naisten pitäisi olla 'kauniita'?

Vierailija
160/426 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin ketjun, missä ihmiset kertoivat lapsuusaikojensa luksusasioista, ja kauhistuin menneiden aikojen kurjuudesta, missä juoppojen ja köyhien vanhempien lapsille rasvainen tai sokerinen ruoka oli parasta ikinä. Eli antakaa nyt edes vanhusten syödä mitä haluavat, ja mielellään niiden yli kolmekymmentä vuotta laihduttaneiden naisparkojen. Ei muutama ylikilo terveyteen ainakaan negatiivisesti vaikuta, ja miksi vain naisten pitäisi olla 'kauniita'?

Oliks se täällä vauvalla keskustelu kun ravintotietoinen nainen vaati vanhuksille hoitokotiin terveellisempää ruokaa.   Pulla pois iltapäiväkahvilta, makeat kiiisselit pois  , liiat leivät,  keittojen tilalle tuoreita kasvissalaatteja.    No ehkä se porkkanakeitto maistuu vanhuksellekin paremmin kuin kaali/porkkana-tuoresalaatti.  Ja hampaille.   Tutun vanhuksenkin vaihtoehdoissa , " kunnan kotiin tuotu ruoka",  oli paljon keittoja,   huonohampaiselle ne on hyviä.  Ja vatsalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi