Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muitakin, joiden mielestä on kivempaa olla hoikka kuin lihava? Laihdutin uniapnean ja muut vaivat pois viime vuonna. Nyt voin sanoa...

Vierailija
12.01.2024 |

...että se todella kannatti! Ensimmäinen talvi koskaan, kun olen ollut yhtä virkeä kuin lapsena. Nukun paljon paremmin, herään virkeänä ja jaksan touhuta ja liikkua. Sitten illalla taas nukahdan suloisen pehmeään uneen. <3

Enää ei nälkäkiukku ja herkunhimo määrää rytmiäni. Enää ei tarvitse verhoutua "lakanoihin" ja voin käyttää ihania vaatteita. Eipä harmittanut uusia vaatekaapin sisältöä näin hoikkana.

Itsevarmuus ja aktiivisuus on noussut ihan uudelle levelille. Ystävät ovat antaneet ilahduttavaa palautetta "selvästä nuorentumisesta." Tuntui ihan itkettävän ihanalle, kun multa kysyttiin taas papereita, koska näytän alle 30-vuotiaalta!

Kivut ja säryt ovat jääneet pois eikä liukkaalla kävely enää pelota. Myös mielen välillä vallannut alakulo on kadonnut kilojen mukana.

Minä olen sitä mieltä (toki tämä on ihan makuasia), että on paljon paljon parempaa elämää, kun ei tarvitse kantaa ylimääräistä taakkaa mukanaan ja on hyvä virkeä mieli koko ajan.

Aikani minäkin "todistelin" kehopositiivisuutta, mutta en kyllä ollut valmis maksamaan siitä sellaista hintaa. Siksi vapauduin kiloistani.

Toivottavasti tämä kannustaa muitakin vaihtamaan paljon kevyempään elämään. Ei kai se kehopositiivisuus kuitenkaan ole omaa terveyttä ja elämänlaatua tärkeämpää?

Kommentit (426)

Vierailija
61/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain syömishäiriön laihduttamisesta ja nyt olen vain entistä surullisempi. Ja edelleen närästää. 

Vierailija
62/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.

Ei tietenkään heillä eikä minulla oma valinta aivojen/verenkierton terveys.  

Vanhuksella onkin hyvä olla vähän enemmän painoa. Iäkkäämmälle ihanteellinen BMI on muita korkeampi, muistaakseni 23-28. 

Mihinköhän tää perustuu?

Kun on seurattu painoindeksin merkitystä kuoleman tai sairastavuuden riskiin on havaittu, että iäkkäimmillä alipaino lisää sitä.

Usein iän myötä tulee sairauksia tai muita tiloja, jotka saattavat lisätä ravinnon tarvetta. Hoidot ja jotkut lääkitykset lisäävät proteiinin hajoamista. Jos tulee jokin ylimääräinen ongelma, kuten lonkkamurtuma tai virtsatietulehdus, ravinnon saanti ja ruokahalu romahtaa, ja potilas laihtuu. Ellei elimistössä ole yhtään rasvavarastoja, tulee helpommin ongelmia ja aliravitsemusta.

https://sydan.fi/artikkeli/ala-laihduta-seniori/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin vanhuksena, mieluummin olen tälläinen vähän pullerompi ja pää kunnossa kuin nuo laihat vanhat rouvat jotka ovat olleet jo 10 vuotta suljetuilla dementiaosastoilla.

Vanhuksella onkin hyvä olla vähän enemmän painoa. Iäkkäämmälle ihanteellinen BMI on muita korkeampi, muistaakseni 23-28. 

Mihinköhän tää perustuu?

Kyllä kai se on ihan lääkärien kanta.  Kovin laiha vanhus ei ehkä syö riittävästi ja saa tarpeellista ravintoa.  

Juuh lukasinkin nuo perustelut ja vähän kummalliset ne oli. Paino, jaksaminen yms. on aina niin yksilöllisiä että hankala jaella tämmöisiä koko väestöä koskevia neuvoja

Vierailija
64/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkana on mukavampaa, helpompaa ja terveempää. Siihen pitää pyrkiä.

Mistä johtuu uskomus että hoikka on aina terve?   

Missä on sanottu että hoikka on aina terve

Kaikki kommentoijathan täällä sitä vakuuttavat.

Vierailija
65/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v nainen ja olen vasta viime aikoina tajunnut, että olen ollut koko aikuisikäni lievästi ylipainoinen 173 cm n. 83 kg. Viimeisten parin vuoden aikana paino on lähtenyt nousuun ja painoa on nyt 10-15 kiloa enemmän.

Olo ei tuntunut heti huonommalta, mutta nyt kun ekstrapainoa on kantanut pidempään, olen alkanut muistella kuinka paljon kevyempää kaikki oli vielä kymmenenkin kiloa kevyempänä. 

Sitten ajattelin, että millaiseltahan tuntuisi olla normaalipainoinen. Siitä minulla ei oikeastaan ole kokemusta.

Tuntuu hurjalta ajatukselta että voisin pudottaa 30 kiloa enkä siltikään olisi alipainoinen vaan keskellä normaalipainoa. Hätkähdyttävää että voisin painaa 68 kg ja olla silti terve ja luultavasti terveempi ja parempivointisempi kuin koskaan aikuisena.

Vierailija
66/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihinköhän tää perustuu?

Kun on seurattu painoindeksin merkitystä kuoleman tai sairastavuuden riskiin on havaittu, että iäkkäimmillä alipaino lisää sitä.

Usein iän myötä tulee sairauksia tai muita tiloja, jotka saattavat lisätä ravinnon tarvetta. Hoidot ja jotkut lääkitykset lisäävät proteiinin hajoamista. Jos tulee jokin ylimääräinen ongelma, kuten lonkkamurtuma tai virtsatietulehdus, ravinnon saanti ja ruokahalu romahtaa, ja potilas laihtuu. Ellei elimistössä ole yhtään rasvavarastoja, tulee helpommin ongelmia ja aliravitsemusta.

https://sydan.fi/artikkeli/ala-laihduta-seniori/

Mietinkin voisko tästä olla kyse. Tässähän voidaan tehdä moka, että koska alhainen paino yhdistyy kuolleisuuteen päätellään että alhaista painoa tulis vältellä. Tosiasiassa samat seikat jotka lisäävät kuolleisuutta usein laskevat painoa, kuten vaikka syöpä.

Kuvittelis ettei asiantuntijat sortuis näin alkeellisiin mokiin johtopäätöksissään, mutta kyllä ne sortuat 

Vierailija
67/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hoikka sama kuin normaalipainoinen?

Hoikka = laiha

Vierailija
68/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän todella hoikkia (lue: laihoja) ihmisiä, joilla on uniapnea. Eli ei noihin tauteihin aina laihduttaminenkaan auta.

Vierailija
69/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = laiha

Itsestä laihuus yhdistyy aliravitsemukseen ja heikkouteen. Hoikka voi olla ilman näitäkin. 

Vierailija
70/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllähän se on parempi olla terve kaikilla tavoilla. Kirjaimellisti ei löydy sitten yhtään positiivista kohtaa lihavuudesta, anteeksi kehopositiivisesta tilasta. Totuutta ei vaan saa sanoa enää kun voi tulla paha mieli

Miten syyttelet sairaita normaalipainoisia?    Kun se hoikkuus ei aina ole terveyden tae.   Lähipiirissä on kaksi hyvin hoikkaa selkärankareumaa sairastavaa,   samoin on kaksi normaalipainoista syövästä toipunutta,  toiselle jäi elinikäinen vamma.

No ei oleteta samantien että hoikka=terve. Tietenkin voi olla monia terveyshuolia laihana, mutta yleisesti ottaen laihana on terveempi. En uskonut että tämä piti isätä alunperin 

Vierailija
71/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikkana on mukavampaa, helpompaa ja terveempää. Siihen pitää pyrkiä.

Mistä johtuu uskomus että hoikka on aina terve?   

Missä on sanottu että hoikka on aina terve

Kaikki kommentoijathan täällä sitä vakuuttavat.

Tuossa viestissä mihin vastasit sanottiin että terveempää. Näinhän se keskimäärin myös on.

Vierailija
72/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritin siinä sitä uutistoimittajaa koskevassa kejussa kertoa, että vanhojen ei tarvitse olla laihoja eikä edes hoikkia, sillä pientä rasvakerrosta voi tarvita hengissä säilymiseen (KUTEN MYÖS LIHAKSIA, mutta niitä ei luonnostaan enää muodostu samalla tavalla vanhoilla kuin nuorilla), mutta sitä vain miinusteltiin. Ihmiset tuntuvat ajattelevan, että ihan sama minkäikäinen, niin lähellä alipainon rajaa on ainut oikea paino naiselle. Ulkonäön ei luulisi olevan enää kaikki kaikessa vanhoille naisille.

Vierailija
73/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, joo - heti kun joululahjaksi saadut suklaakonvehtiröykkiöt on syöty. RÖYH. 🐷

Selvästi henkisesti nuorekas osallistuja.

Vierailija
74/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = laiha

Itsestä laihuus yhdistyy aliravitsemukseen ja heikkouteen. Hoikka voi olla ilman näitäkin. 

Hoikka on sama asia kuin laiha. Ovat synonyymeja.

Vierailija
75/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän todella hoikkia (lue: laihoja) ihmisiä, joilla on uniapnea. Eli ei noihin tauteihin aina laihduttaminenkaan auta.

Näinhän se on.

Uniapneaan sairastuneista sanotaan, että 70% on ylipainoisia.

No, uniapneaan sairastutaan usein keski-ikäisistä, ja keski-ikäisistä noin 70% on ylipainoisia.

Mistä tämä syy-seuraus-suhde sitten nähdään

Vierailija
76/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on parasta olla lihaksikas, se kertoo enemmän terveydestä kuin hoikkuus. Henkilö voi olla tällöin ns. laihaläski, ja samat elintapasairaudet vaanii kuin ylipainoista. Kannattaa käydä kehonkoostumusmittauksessa.

No tuo ei vain ole totta. Toki on parempi olla urheilullinen ja hoikka, kuin vain hoikka, mutta hoikkaa ei "vaani" yhtä paljon samat elintapasairaudet kuin ylipainoista. Alipaino tai anoreksia sitten jo asia erikseen. 

Tottakai aina joku sairastuu, vaikka olisi hoikka, ja toinen ylipainoinen on terve, mutta kaikki tilastot on sen puolella, että nimenomaan ylipaino on selkeä riskitekijä lukuisille sairauksille. Lisäksi ylipaino rasittaa niveliä, vaikka mitään sairauksia ei olisi. Tätä taas hoikalla ei ole. 

Vierailija
77/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikka = laiha

Hoikka on sama asia kuin laiha. Ovat synonyymeja

Ei itsestä. Laihasta tulee paljon negatiivisemmat mielikuvat

Vierailija
78/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painon pudottaminen on hidasta ja ongelmallista, jos ei ole ns. himourheilija ja ruumiillista työtä tekevä ihminen, joka nauttii ruoista jotka eivät ole rasvaisia, suolaisia eikä makeita. Olen viime syyskuusta lähtien syönyt tuskastuttavan vähän, kytännyt proteiinia, kieltäytynyt kaikista kakuista ja pullista, suklaata söin vain jouluna ja sekin oli liikaa, sillä joulun ajasta tuli lähes kilo painoa eikä se meinaa lähteä millään, vaikka luulisi sen olleen vain "nesteitä". Olen edelleen ylipainoinen. En meinaa päästä alle 70 kg kuin äärimmäisellä kurilla ruokien suhteen. Liikuntaa harrastan nivelten ja muun olotilan sallimissa puitteissa, mutta sitäkään ei aina ehdi lapsiperhearjessa harrastaa niin paljon kuin pitäisi. Edelleen on 3,5 kg ylipainoa päällä ja samassa painossa oltu nyt joulun jälkeen joka päivä. 

Vierailija
79/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painon pudottaminen on hidasta ja ongelmallista, jos ei ole ns. himourheilija ja ruumiillista työtä tekevä ihminen, joka nauttii ruoista jotka eivät ole rasvaisia, suolaisia eikä makeita. Olen viime syyskuusta lähtien syönyt tuskastuttavan vähän, kytännyt proteiinia, kieltäytynyt kaikista kakuista ja pullista, suklaata söin vain jouluna ja sekin oli liikaa, sillä joulun ajasta tuli lähes kilo painoa eikä se meinaa lähteä millään, vaikka luulisi sen olleen vain "nesteitä". Olen edelleen ylipainoinen. En meinaa päästä alle 70 kg kuin äärimmäisellä kurilla ruokien suhteen. Liikuntaa harrastan nivelten ja muun olotilan sallimissa puitteissa, mutta sitäkään ei aina ehdi lapsiperhearjessa harrastaa niin paljon kuin pitäisi. Edelleen on 3,5 kg ylipainoa päällä ja samassa painossa oltu nyt joulun jälkeen joka päivä. 

Paljonko syöt sitten proteiinia? Omasta mielestä sen merkitystä usein vähän liioitellaan.

Vierailija
80/426 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näin se paha mieli tuli. 

Niin?   Se on hyvä että aloittaja nyt ilmeisen nuorena on pystynyt korjaamaan vaivojaan.  

Ei kuitenkaan ruveta suvaitsemattomaksi läskejä kohtaan vai mitä?

Suvaitsemattomuutta voivat harjoittaa myös ne ylipainoisetkin.

Kuten tässäkin ketjussa. Haukutaan että laihalla ei vanhana pää muka toimisi enää.

Siksipä juuri. Ei

Eikä hyvä terveystila ylipainosta johdu.