Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei auta vauvan yöheräilyjen kanssa

Vierailija
11.01.2024 |

Olen ihan rikki tähän koko tilanteeseen, kun saan unta vain pari tuntia kerrallaan. Mies nukkuu kellarissa ja töiden jälkeen menee salille tai lenkille. Ennen lapsen hankkimista sanoi, että auttaa, mutta nyt vaan sanoo, että minun pitäisi nukkua päivällä ja lähtee töihin. 

Kommentit (420)

Vierailija
281/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenosastolla työskentelevä kaveri juuri kertoi, että kummasti nämä jatkuvasti heräilevät vauvat nukkuvat siellä osastolla, kuin tukit. Siis sellaisissa tilanteissa, jossa vanhemmat ovat tuoneet lapsen sinne, jotta saavat nukkua. 

Niin varmaan. Jos kaverillasi on tarkoitus pilkata väsyneitä vanhempia, niin ei hän taida olla oikeassa työpaikassa.

T. Lastenosastolla työskentelevä sh 

Vierailija
282/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oon oikeasti järkyttynyt, että ihmisten mielestä on ok ajella väsyneenä, koska moni muukin tekee niin. Muuttuuko kaikki laittomuudet laillisiksi, koska joku muukin rikkoo lakia? Ja ei, kotona vauvan kanssa väsyneenä oleminen ei ole yhtä vaarallista.

Ajattelitko että se äiti vain istuu vuoden neljän seinän sisällä eikä koskaan liiku sieltä mihinkään? Ei koskaan aja kauppaan, neuvolaan, muskariin, omaan harrastukseen jne?

Kun mä sain lapsen, niin tiedostin ihan alusta alkaen, että seuraavat pari vuotta mun elämän pääsisältö on vastata lapsen tarpeisiin. Asutaan kävelyetäisyydellä useimmista palveluista, enkä muutenkaan tykkää autolla ajamisesta. En kyllä tullut ajatelleeksi, että pitäisi olla jotain omia harrastuksia sinä aikana. Oikein hyvin pärjättiin, mukavat muistot vauva-ajasta.

Ai sinulla ei ollut omia harrastuksia pariin vuoteen!? Huhhuh. Ilmeisesti ei saanut olla miehelläkään..? Ei kukaan tuollaista jaksa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeuksetta nämä unihäiriöiset vauvat nukkuvat yksin pinniksessä tai jopa omassa huoneessa. En ole koskaan kuullut, että perhepedissä nukkuvat valvottavat vanhempia tuntitolkulla joka yö. Mekin nukuttiin eka vuosi vierekkäin, enkä koskaan ole nukkunut niin hyvin, kuin silloin.

Minä kyllä sitten taas olen kuullut, että moni vauva rauhoittuu, kun saa nukkua yksin. Noin puolesta vuodesta eteenpäin. Perhepedissä nukkuminen voi olla yhtä härväämistä ja häiritsee kaikkien unta. 

Vierailija
284/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei niitä pysty kippaamaan roskikseen, koska ihmiset ovat nisäkkäitä ja samankaltaiset hormonaaliset muutokset tapahtuvat ihmisnaaraillakin, kun tulevat äideiksi. Niistä ei pääse eroon, vaikka kuinka kismittäisi ja pakottaisi."

Ainoa muutos jonka hormonit äidin päässä tekevät on se että naisella on suurempi kiinnostus lapsen hoitoon. Ne eivät anna mitään taitoja tai ymmärrystä vaan vain tahdon oppia. 

Mies siis voi oppia lapsen hoidon ihan yhtä hyvin ja helposti kuin nainen jos vain miestä kiinnostaa. Mutta kuten jo äsken sanoin, valitettavasti usein ei niin kovasti kiinnosta. Ja sitten sitä perustellaan sillä että nainen jotenkin luonnostaan olisi parempi lapsen hoitaja. Ei ole.

"Helpottaisi monta (miestään kohtaan) kärttyistä äitiäkin tajuta se, että se yöherääminen on miehelle fysiologisesti rankempaa. "

Se voi olla hieman rankempaa mutta se on ihan eri asia kuin että se olisi jotenkin ylitsepääsemättömän vaikeaa. Ja tiedän tämän koska olen mies joka hoiti lastamme moninä öinä että äiti saisi välillä levätä. Se ei ole kuin asenteesta kiinni.

Vierailija
285/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenosastolla työskentelevä kaveri juuri kertoi, että kummasti nämä jatkuvasti heräilevät vauvat nukkuvat siellä osastolla, kuin tukit. Siis sellaisissa tilanteissa, jossa vanhemmat ovat tuoneet lapsen sinne, jotta saavat nukkua. 

Niin varmaan. Jos kaverillasi on tarkoitus pilkata väsyneitä vanhempia, niin ei hän taida olla oikeassa työpaikassa.

Kertoi vaan totuuden näistä yötä myöten höösäävistä vanhemmista.

Vierailija
286/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joopa joo.

Vierailija
287/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikkeuksetta nämä unihäiriöiset vauvat nukkuvat yksin pinniksessä tai jopa omassa huoneessa. En ole koskaan kuullut, että perhepedissä nukkuvat valvottavat vanhempia tuntitolkulla joka yö. Mekin nukuttiin eka vuosi vierekkäin, enkä koskaan ole nukkunut niin hyvin, kuin silloin.

No tässäpä sinulle poikkeus, vauva söi viimr yönä tunnin välein ja ihan vieressä nukkui. Ystäväpiirissäni kaikkien vauvat nukkuvat perhepedissä ja ihan yhtä väsyneitä on jokainen äiti.

Vierailija
288/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä oon oikeasti järkyttynyt, että ihmisten mielestä on ok ajella väsyneenä, koska moni muukin tekee niin. Muuttuuko kaikki laittomuudet laillisiksi, koska joku muukin rikkoo lakia? Ja ei, kotona vauvan kanssa väsyneenä oleminen ei ole yhtä vaarallista.

Ajattelitko että se äiti vain istuu vuoden neljän seinän sisällä eikä koskaan liiku sieltä mihinkään? Ei koskaan aja kauppaan, neuvolaan, muskariin, omaan harrastukseen jne?

Kun mä sain lapsen, niin tiedostin ihan alusta alkaen, että seuraavat pari vuotta mun elämän pääsisältö on vastata lapsen tarpeisiin. Asutaan kävelyetäisyydellä useimmista palveluista, enkä muutenkaan tykkää autolla ajamisesta. En kyllä tullut ajatelleeksi, että pitäisi olla jotain omia harrastuksia sinä aikana. Oikein hyvi

Ai sinulla ei ollut omia harrastuksia pariin vuoteen!? Huhhuh. Ilmeisesti ei saanut olla miehelläkään..? Ei kukaan tuollaista jaksa.

Tarkoitin siis kodin ulkopuolella tapahtuvia. Kyllä mä viulua soittelin paljonkin, ja vauvan kanssa juoksin. Mieskään ei mikään menijä ole, yleensä oleiltiin ihan vaan kotona kaikki. 

Vierailija
289/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän vauva tarvitse isää mihinkään. Tätä naiset paasaa ja samalla itketään kun isä ei auta

Vierailija
290/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin väsymyksen vuoksi uniapneatutkimuksiin. Nukahdin ihan missä vaan, jos tein jotain muuta kun kävelin. Töissä torkahdin työpöydän ääreen, palaverit oli yhtä tuskaa, kun yritin pysyä hereillä eikä se aina onnistunut. Tutkimuksissa selvisi, että uniapnea oli todella vaikea. Kun sain cpap-laitteen, tuntui kuin olisin heräänyt koomasta.

Silti tuo väsymys ei ollut mitään sen rinnalla mitä vauvan kanssa oli. Uniapneassa herätykset tuli minusta, vauva-aikaan herättäjä oli vauva. Uniapnean aikaan en pelännyt nukahtamista enkä mennyt nukkumaan itkua pidätellen. Tekee todella pahaa lukea väsyneitä äitejä mollaavia kommentteja. Tuo mollaus näköjään on ja pysyy vuosikymmenestä toiseen.

Vierailija
291/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmä mies. Kun omalle avokille iski vauvakuume, ilmoitin, että ok, mutta minä en sitten nouse yhtäkään kertaa yöllä vauvaa hyssyttelemään, en nukuta tai syötä sitä, enkä luovu omista menoistani lapsen tähden. Kummasti hiipui siihen vauvakuume.

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia sanoin miehelle, että lapsia voidaan harkita sitten kun hänellä on varaa palkata kokopäiväinen lastenhoitaja ja mieluusti imettäjä, sekä hankkia niin iso talo, että vauvan itkut ei meidän makkariin kuulu. Ennen ei. Tiedän että mieheni ei osallistuisi, vaikka lapsia haluaisikin. Itse en niin välitä suvunjatkamisesta.

Hauska juttu. Kun mies sanoo, ettei aio hoitaa lasta, tulee pelkkiä alapeukkuja. Kun nainen sanoo saman, saa pelkkiä yläpeukkuja. Ai mitkä kaksoisstandardit?!?

Vierailija
292/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tässäpä sinulle poikkeus, vauva söi viimr yönä tunnin välein ja ihan vieressä nukkui. Ystäväpiirissäni kaikkien vauvat nukkuvat perhepedissä ja ihan yhtä väsyneitä on jokainen äiti.

Kyllä meidänkin vauva söi tiuhaan, mutta siinä pystyi heti jatkamaan unia. Ei ihmekään, että porukka tulee hulluksi kun nousevat sängystä ja parhaimmillaan kävelevät toiseen huoneeseen kymmenen kertaa yössä.

Vierailija
293/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän vauva tarvitse isää mihinkään. Tätä naiset paasaa ja samalla itketään kun isä ei auta

Miehethän ne väittää, että vauvat ei tarvitse isää. Kuulemma sitten joskus lapsen ollessa kymmenvuotias voi lapsen kanssa tehdä jotain. Harmi, kun lasta ei sitten kiinnosta ja hankalaa se onkin, kun mies on etäisä.

Vierailija
294/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä jouduin väsymyksen vuoksi uniapneatutkimuksiin. Nukahdin ihan missä vaan, jos tein jotain muuta kun kävelin. Töissä torkahdin työpöydän ääreen, palaverit oli yhtä tuskaa, kun yritin pysyä hereillä eikä se aina onnistunut. Tutkimuksissa selvisi, että uniapnea oli todella vaikea. Kun sain cpap-laitteen, tuntui kuin olisin heräänyt koomasta.

Silti tuo väsymys ei ollut mitään sen rinnalla mitä vauvan kanssa oli. Uniapneassa herätykset tuli minusta, vauva-aikaan herättäjä oli vauva. Uniapnean aikaan en pelännyt nukahtamista enkä mennyt nukkumaan itkua pidätellen. Tekee todella pahaa lukea väsyneitä äitejä mollaavia kommentteja. Tuo mollaus näköjään on ja pysyy vuosikymmenestä toiseen.

Itse olen isä, mutta muistan tuon kaikennielevän väsymyksen tunteen ja pelon tunteen nukkumaan mennessä. Usein iltaisin toivoin, etten heräisikään enää ollenkaan.  

Vierailija
295/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidänkin vauva söi tiuhaan, mutta siinä pystyi heti jatkamaan unia. Ei ihmekään, että porukka tulee hulluksi kun nousevat sängystä ja parhaimmillaan kävelevät toiseen huoneeseen kymmenen kertaa yössä.

Eli teidän vauva (ja sinä) nukahti samantien uudestaan, hieno homma teille. Ymmärtänet ettei se kaikilla käy samalla tavalla, ja siinä ei perhepedit auta.

Vierailija
296/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies työskentelee arkena klo 6-14. Töistä kotiin tullessaan auttelee ja hoidetaan vauvaa yhdessä. Klo 18-22 saan halutessani mennä makuuhuoneeseen ja laittaa oven kiinni nukkuakseni keskeytyksettä jos koen olevani väsynyt. Joka päivä en tätä lepohetkeä koe edes tarvitsevani. Jo tieto siitä, että saan sen halutessani, rauhoittaa minua. Tuon jälkeen otan vauvan ja mies saa mennä keskeytyksettä nukkumaan yönsä, jotta jaksaa töissään.

Viikonloppuisin lauantai on päivä, jolloin mies saa suunnitella menonsa kun lystää. Saa käydä metsällä koirien kanssa ja omissa harrastuksissaan, jos on jotain. Viettää yleensä päivänsä autotallissa nikkaroiden, koska pitää kodin kunnostuksesta. Sieltä saan tarvittaessa käydä häntä hakemassa kaveriksi jos koen etten jaksa. 

Sunnuntai on minun päiväni. Minulla on harrasteryhmän tapaaminen aina sunnuntai-iltaisin. Tällöin mies ottaa vauvan ja pumpatut maidot ja painelee anoppilaan vauvan kanssa moneksi tunniksi. Voin käydä harrastuksessani, lenkillä, saunoa rauhassa, nukkua jos haluan.

Näihin sallitaan poikkeukset molemmin puolin muitta mukinoitta, jos toinen on vaikka sairastunut tai niin väsynyt, että pyytää apua. Mies ei mene rikki joutuessaan auttamaan yöheräilyissä satunnaisesti keskellä viikkoa. Tämä kuvio sovittiin jo ennen lapsen syntymää. Suosittelen lämpimästi istumaan alas jo lasta suunnitellessa ja kirjoittamaan ylös mitä on sovittu.

Vierailija
297/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat yötä myöten höösäävillä vanhemmilla?

Vierailija
298/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en pystynyt jatkamaan unia ja vauva nukkui vieressä. Monta kertaa yöllä herätti. Lopulta alkoi olemaan kaikkea muuta yösekoilua, joka ei johtunut nälästä n. 7 kk iässä ja sitten siirrettiin omaan huoneeseen. Kaikilla parani unenlaatu. 

Vierailija
299/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat yötä myöten höösäävillä vanhemmilla?

No tietenkin sitä, että eivät jätä vauvaa huutamaan yksin tuntikausia vaan rauhoittelevat vauvaa. Siinä on lastensuojelu hyvin pian ovella, jos kerrostalossa antaa vauvan huutaa läpi yön.

Vierailija
300/420 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö mitä minä tein sijassasi? Minä otin vauvan mukaani ja muutin pois. Takaisin en ottanut ja sain järjestettyä tapaamiskiellon lapsen kanssa. On väkivaltaa lasta kohtaan se, että hoito jää toisen vanhemman vastuulle. Sitä niittää mitä kylvää. Ei enää väkivaltaa. 

Voi herranen aika näitä nillittäjiä!  Mielummin viedään isä lapselta, kun koetettaisiin jaksaa ensimmäisen vuoden yöt lapsen kanssa. Jos mies käy töissä niin kyllä se on yöunensa ansainnut ! Äiti voi nukkua vauvan kanssa päikkärit ja jos totta puhutaan niin miljoonat naiset on selvinneet lapsen yösyötöistä kyllä ihan omin voimin. Mä en sit ymmärrä näitä tämän päivän äitejä !

Et ymmärrä minkään ajan äitejä. Itsekin olin äiti 30 vuotta sitten ja kyllä meinasin kuolla väsymykseen, kun mies ei yhtään autanut vaan jouduin pärjäämään lasten kassa omin nokin, vaikka en saanut nukuttua vuosikausiin kunnolla. Siinä kärsi niin minä, lapset, kuin mieskin. Oltaisiin päästy paljon helpommalla koko perhe, jos mies olisi edes yhtenä yönä viikossa ottanut vastuun lapsista. 

Kyllä siitä tietynlainen arvostuksen puute ja suuri pettymys miestä kohtaa jäi, eikä se ole mennyt pois. Meillä kun  mies oli se, joka niitä lapsia halusi, unohti vain, että niitä olisi sitten pitänyt hoitaakin.

Ihan turhaa höpinää, että ihminen kyllä pärjää ilman yöunta, kun hormoonit auttaa valvomaan. Joo niin varmaan, mutta ei nekään ihmeitä tee.

Väsyneenä et saa ajaa autoa, mutta kuukausien univelallisena olet kyllä ihan pätevä hoitamaan pientä vauvaan ja kuskailemaan tätä neuvollaan, kauppaan ym.

Raavas mies tarvitsee unta 16h vuorokaudessa, että jaksaa käydä töissä 8h/vrk ja täysin häiriöttämiä yöunia, muuten ei jaksa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi