Mies ei auta vauvan yöheräilyjen kanssa
Olen ihan rikki tähän koko tilanteeseen, kun saan unta vain pari tuntia kerrallaan. Mies nukkuu kellarissa ja töiden jälkeen menee salille tai lenkille. Ennen lapsen hankkimista sanoi, että auttaa, mutta nyt vaan sanoo, että minun pitäisi nukkua päivällä ja lähtee töihin.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jouduin väsymyksen vuoksi uniapneatutkimuksiin. Nukahdin ihan missä vaan, jos tein jotain muuta kun kävelin. Töissä torkahdin työpöydän ääreen, palaverit oli yhtä tuskaa, kun yritin pysyä hereillä eikä se aina onnistunut. Tutkimuksissa selvisi, että uniapnea oli todella vaikea. Kun sain cpap-laitteen, tuntui kuin olisin heräänyt koomasta.
Silti tuo väsymys ei ollut mitään sen rinnalla mitä vauvan kanssa oli. Uniapneassa herätykset tuli minusta, vauva-aikaan herättäjä oli vauva. Uniapnean aikaan en pelännyt nukahtamista enkä mennyt nukkumaan itkua pidätellen. Tekee todella pahaa lukea väsyneitä äitejä mollaavia kommentteja. Tuo mollaus näköjään on ja pysyy vuosikymmenestä toiseen.
Itse olen isä, mutta muistan tuon kaikennielevän väsymyksen tunteen ja pelon tunteen nukkumaan mennessä. Usein iltaisin toivoin, etten heräisikään enää ollenkaan. &
Kyllä. Ja vaikka miten hormonit ohjaa äitejä, niin kyllä se alkaa tuntumaan jossain kohtaan ja luonnollisesti imetyksen vähentyessä noin puolen vuoden kohdalla. Sydän tykyttää, ahdistaa, käy ylikierroksilla ja on koko ajan jossain valmiustilassa. Unohtelee asioita, päätä särkee, kaikki on sumussa, ärsyttää, kiukuttaa... Ei sellainen ole pidemmän päälle sitä kivaa äitiyttä, ei kenenkään mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastenosastolla työskentelevä kaveri juuri kertoi, että kummasti nämä jatkuvasti heräilevät vauvat nukkuvat siellä osastolla, kuin tukit. Siis sellaisissa tilanteissa, jossa vanhemmat ovat tuoneet lapsen sinne, jotta saavat nukkua.
Niin varmaan. Jos kaverillasi on tarkoitus pilkata väsyneitä vanhempia, niin ei hän taida olla oikeassa työpaikassa.
T. Lastenosastolla työskentelevä sh
Kertoi vaan totuuden näistä yötä myöten höösäävistä vanhemmista.
Mitä tarkoitat yötä myöten höösäävillä vanhemmilla?
No tietenkin sitä, että eivät jätä vauvaa huutamaan yksin tuntikausia vaan rauhoittelevat vau
Varmaan sama, joka jankuttaa sitä kuinka vanhemmat ei anna lasten nukkua... Keksinyt nyt jonkun lastenosaston hoitajakaverin.
Ainakin hän on astunut sinut tai astuttanut kavereillaan että pääset pakottamaan viattoman valmiiksi ylibuukatulle saastuneelle pallolle kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
"Ei niitä pysty kippaamaan roskikseen, koska ihmiset ovat nisäkkäitä ja samankaltaiset hormonaaliset muutokset tapahtuvat ihmisnaaraillakin, kun tulevat äideiksi. Niistä ei pääse eroon, vaikka kuinka kismittäisi ja pakottaisi."
Ainoa muutos jonka hormonit äidin päässä tekevät on se että naisella on suurempi kiinnostus lapsen hoitoon. Ne eivät anna mitään taitoja tai ymmärrystä vaan vain tahdon oppia.
Mies siis voi oppia lapsen hoidon ihan yhtä hyvin ja helposti kuin nainen jos vain miestä kiinnostaa. Mutta kuten jo äsken sanoin, valitettavasti usein ei niin kovasti kiinnosta. Ja sitten sitä perustellaan sillä että nainen jotenkin luonnostaan olisi parempi lapsen hoitaja. Ei ole.
"Helpottaisi monta (miestään kohtaan) kärttyistä äitiäkin tajuta se, että se yöherääminen on miehelle fysiologisesti rankempaa. "
Se voi olla hieman rankempaa mutta se on ihan eri asia kuin ett
No ei varmasti ole miehen yhtään sen vaikeampi herätä kuin naisenkaan. Meillä ainakin mies nukkuu kuin tukki, heti, kun pää osuu tyynyyn, minä saatan valvoa tuntikaupalla ja näin oli myös silloin, kuin lapset oli pieniä. En osannut nukkua, kun kokoajan oli valmiustila päällä ja tressitasot korkealla. Mies olisi nukahtanut heti, kun vauva olisi syötetty (mulla ei juuri maitoa tullut, joten lapset oli pullolla) mutta minäen ehtinytedes nukahtaa, kun piti jo nousta uudelleen.
Kyllä ketutti ja ylösnouseminen oli niin raskasta, että välillä teki vaan mieli heittää vauva seinään. Harmittaa,etten silloin uskaltanut sanoa miehelle mitä mielessä liikkui, niin olisi nähnyt olisiko oman lapsen turvallisuus miestä sen verran kiinnostanut,että olisi antanut joskus, edes yhden kerran minun nukkua kunnolla.
En usko hetkeäkään, että miesten on vaikemapi herätä yöllä.Jos kysymyksessä olisi joku kiva tekeminen yöllä,niin kyllä mies olisi hetkessä hereillä.
On edesvastuutonta jättää nainen selviäämään yksin lapsen kanssa.
Mun veli hoiti lapsen joka toinen yö aina ja kävi töissä. Sitä kesti noin 2kk, kunnes nukahti rattiin töihin mennessä ja ajautui rekan alle. No sen jälkeen ei ole tarvinnut unen vähyydestä piitata eikä tarvitsekkaan jatkossakaan, kun on nukkunut ikiunta jo 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Mun veli hoiti lapsen joka toinen yö aina ja kävi töissä. Sitä kesti noin 2kk, kunnes nukahti rattiin töihin mennessä ja ajautui rekan alle. No sen jälkeen ei ole tarvinnut unen vähyydestä piitata eikä tarvitsekkaan jatkossakaan, kun on nukkunut ikiunta jo 15 vuotta.
Ikävä tapaus mutta vielä ikävämpi olisi ollut jos äiti olisi univajauksessa ajanut itsensä ja lapsen rekan alle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tapaus mutta vielä ikävämpi olisi ollut jos äiti olisi univajauksessa ajanut itsensä ja lapsen rekan alle.
Muuten ok mutta ei veljen vaimolla ollut ajokorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei niitä pysty kippaamaan roskikseen, koska ihmiset ovat nisäkkäitä ja samankaltaiset hormonaaliset muutokset tapahtuvat ihmisnaaraillakin, kun tulevat äideiksi. Niistä ei pääse eroon, vaikka kuinka kismittäisi ja pakottaisi."
Ainoa muutos jonka hormonit äidin päässä tekevät on se että naisella on suurempi kiinnostus lapsen hoitoon. Ne eivät anna mitään taitoja tai ymmärrystä vaan vain tahdon oppia.
Mies siis voi oppia lapsen hoidon ihan yhtä hyvin ja helposti kuin nainen jos vain miestä kiinnostaa. Mutta kuten jo äsken sanoin, valitettavasti usein ei niin kovasti kiinnosta. Ja sitten sitä perustellaan sillä että nainen jotenkin luonnostaan olisi parempi lapsen hoitaja. Ei ole.
"Helpottaisi monta (miestään kohtaan) kärttyistä äitiäkin tajuta se, että se yöherääminen on miehelle fysiologisesti rankempaa. "
Se voi olla
Meillä miehellä ei ollut mitään ongelmia herätä yöllä välillä lämmittämään maitoa ja syöttämään. Teki näin noin pari kertaa viikossa IHAN OMASTA tahdosta, vaikka kävi töissä. Välillä vaihdeltiin puolin ja toisin, että toinen pääsi nukkumaan toiseen huoneeseen. Yöheräilyt loppui noin 8 kk kohdalla, kun yösyötöt loppuivat. Jotain satunnaisia heräilyjä oli kipeyden tai jonkun vaiheen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikista helpommalla olisi päässyt, kun tämä mies olisi saanut nukkua yönsä niin ei olisi väsyneenä ajanut rekan alle. Jollain taas hyvä ajatuksen juoksu.
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi satuilla vakavalla asialla. Aika sairasta syyttelyä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se yöllä voisi tehdä.
Toki meidänkin vauvat herätti öisin, mutta otin lapsen tissille ja jatkoin nukkumista. Kun heräsi uudelleen, käänsin kylkeä ja pistin toisen tissin sille suuhun.
Aamulla siitä päättelin, monta kertaa on syönyt, kummalla kyljellä heräsin
Voisi syöttää pullosta, tarvittaessa vaihtaa vaipan ja kaiken sen saman kuin äiti, paitsi maito tissin sijasta pullosta.
Lainauksen kirjoittajalle ei ilmeisesti käynyt niin kuin entisinä aikoina, kun vauvan "kuoliaaksi makaaminen" oli yleinen jälkiehkäisykeino.
Jo lähtökohta outo: mies lupasi AUTTAA vauvanhoidossa.
Kyllä mun mielestä molemmat vanhemmat osallistuvat oikeasti vauvan hoitoon, eikä niin että toinen vain auttaa.
Christiiina kirjoitti:
Vai että oikein AUTTAA oman lapsensa hoitamisessa, voi miten hienoa. Hänen pitäisi vapaa-ajalla hoitaa lapsi 50%:STI.
Tämäpä se. Jos alunalkaenkin miehellä asenne on se, että hän vähän auttelee kun muilta kiireiltä ehtii, niin ei kannata alkaa perhettä perustamaan sellaisen ukon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kaikista helpommalla olisi päässyt, kun tämä mies olisi saanut nukkua yönsä niin ei olisi väsyneenä ajanut rekan alle. Jollain taas hyvä ajatuksen juoksu.
Olisi nukkunut vaikka töistä tultuaan. Sitähän tässä on ehdotettu aloittajallekin, että nukkuisi päivällä. Mutta kun vauva ei nuku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee sanomaan se leskelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mee sanomaan se leskelle
Kuvitteelliselle leskelle, että hänen kuolleen miehensä sisko syyttelee häntä miehensä kuolemasta vauvapalstalla, kun hoiti omaa vauvaansa öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se yöllä voisi tehdä.
Toki meidänkin vauvat herätti öisin, mutta otin lapsen tissille ja jatkoin nukkumista. Kun heräsi uudelleen, käänsin kylkeä ja pistin toisen tissin sille suuhun.
Aamulla siitä päättelin, monta kertaa on syönyt, kummalla kyljellä heräsin
Voisi syöttää pullosta, tarvittaessa vaihtaa vaipan ja kaiken sen saman kuin äiti, paitsi maito tissin sijasta pullosta.
Lainauksen kirjoittajalle ei ilmeisesti käynyt niin kuin entisinä aikoina, kun vauvan "kuoliaaksi makaaminen" oli yleinen jälkiehkäisykeino.
Sairasta. En ole mitään ehkäisyä tarvinnut seitsemään vuoteen, kun kukaan poika/mies ei ole päässyt tekemään minuun tarpeitaan. Jotain vastuullisuutta luulisi aikuisella ihmisellä olevan, ettei pakota viatonta kärsimykseen.
T32
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi nukkunut vaikka töistä tultuaan. Sitähän tässä on ehdotettu aloittajallekin, että nukkuisi päivällä. Mutta kun vauva ei nuku.
Puoliso olisi voinut nukkua päivällä sillä aikaa, kun mies hoitaa vauvaa ja mies sitten yöllä.
Hei, nythän kuulet monilta kuinka joidenkin vauvat nukkuvat huonosti. Oma kokemuksesi ei ole universaali.
Meillä pinnasänky toimi pääasiassa tavaransäilytyksenä ensimmäiset 6kk, vauva nukkunut aina ja vain vieressä, sylissä tai vauvapesässä. Voihan hänet pinnikseen tosin laittaa mutta piakoin pitää nostaa takaisin syliin. Yksin ei voi jättää koska repii naamansa verille.