Mies ei auta vauvan yöheräilyjen kanssa
Olen ihan rikki tähän koko tilanteeseen, kun saan unta vain pari tuntia kerrallaan. Mies nukkuu kellarissa ja töiden jälkeen menee salille tai lenkille. Ennen lapsen hankkimista sanoi, että auttaa, mutta nyt vaan sanoo, että minun pitäisi nukkua päivällä ja lähtee töihin.
Kommentit (420)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon oikeasti järkyttynyt, että ihmisten mielestä on ok ajella väsyneenä, koska moni muukin tekee niin. Muuttuuko kaikki laittomuudet laillisiksi, koska joku muukin rikkoo lakia? Ja ei, kotona vauvan kanssa väsyneenä oleminen ei ole yhtä vaarallista.
Kyllä se väsyneenä oleminen on vaarallista ja vielä vaikka vuoden putkeen... Se käy mielenterveyden päälle.
Luulen, että moni kommentoiva luulee nyt väsymyksen olevan sitä tunnetta, joka tulee kun 8-10h yöunien aikana nukuttu vähän huonosti.
Kun taas me muut puhumme siitä, että nukut yössä max 5h puolen tunnin pätkissä. Jokainen voi vapaasti kokeilla, miltä tuntuisi jo parin päivän jälkeen.
Hankala lapsi on usein äidin aikaansaannos: kun äiti osoittaa, että minä valvon aina ja olen aina käytettävissäsi ja maailma on kamala paikka ja valvotaas taas vähän, niin lapsi oppii tuollaiseen. Moni unihäiriöinen vauva nukkuu unikoulussa onnellisena ja tyytyväisenä, koska kukaan ei odota heidän valvovan kuin kotona, kukaan ei ole haukkana paikalla, kun inahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei kyllä voi käsittää, että syntyvyyden laskusta huudetaan, mutta sitten kun kerrotaan näitä epäkohtia, alkaa se "No semmosta se kyt on, mitäs läksit" -kommentit."
Ajattelen, että perhevapaauudistus on yksi syy syntyvyyden laskuun. Se on tuonut vain lisää stressiä naisille.
Millä tavalla se uudistus muka on lisännyt stressiä? Ihan samalla tavalla perhe voi toimia, kuin ennen uudistusta.
Vaikea lyhyesti selittää, mutta se tuo äideille tietoisuuden, että viimeistään vuoden iässä lapsi pitää joko laittaa päiväkotiin ja itse mennä töihin tai siirtää hoitovastuu lapsen isälle, jolla ei ole yhtä hyviä luontaisia taipumuksia vauvan hoitoon. Helposti menee niin, että vaikka isä hoitaakin lasta kotona, kokonaisvastuu on silti äidillä, joka on päivisin töissä ja erossa pienestä lapsestaan. Eli joutuu töistä käsin holhoamaan miestä, joka ymmärrettävästi ei osaa yhtä hyvin lasta hoitaa, koska kokemus on paljon vähäisempää.
Nyt tähän pakotetaan, kun aiemmin äideillä oli enemmän vapautta. Isä voi osoittaa rakkautta ja välittämistä perhettä kohtaan muutenkin kuin rupeamalla B-äidiksi. Ihan vaikka huomaamalla, milloin lasten äiti on uupunut ja auttamalla (hui, tabusana: auttamalla) tätä tarpeen mukaan. Joskus myös hoitamalla vauvaa yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä oon oikeasti järkyttynyt, että ihmisten mielestä on ok ajella väsyneenä, koska moni muukin tekee niin. Muuttuuko kaikki laittomuudet laillisiksi, koska joku muukin rikkoo lakia? Ja ei, kotona vauvan kanssa väsyneenä oleminen ei ole yhtä vaarallista.
Kyllä se väsyneenä oleminen on vaarallista ja vielä vaikka vuoden putkeen... Se käy mielenterveyden päälle.
Luulen, että moni kommentoiva luulee nyt väsymyksen olevan sitä tunnetta, joka tulee kun 8-10h yöunien aikana nukuttu vähän huonosti.
Kun taas me muut puhumme siitä, että nukut yössä max 5h puolen tunnin pätkissä. Jokainen voi vapaasti kokeilla, miltä tuntuisi jo parin päivän jälkeen.
Tämä! On ihan normaalia, ettei aina saa 8 tunnin yöunia ja esimerkiksi railakkaan viikonlopun jälkeen saattaa maanantaina tuntua vireystilassa... Se, että herää 10 kertaa yössä ja parin tunnin pätkissä (jos sitäkään) on ihan muuta. Plus päälle se kaikki muu mitä vauvan (ja lasten ja kodin ja vaikka lemmikkien) kanssa tehdään päivittäin.
Se, että mies saa nukkua kellarissa täydet unet joka ikinen päivä samalla, kun äiti itkee väsymystä on todella häiriintynyttä! Ei mies varmasti tee töitä 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyshäiriöisten ei pidä lisääntyä. Normaali ihminen kestää vauva-ajan valvomisen.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni taas ei todellakaan olettanut, että kotona on aina kaikki tiptop. Ekat kuukaudet en tehnyt kotona juuri mitään muuta, kuin hoidin vauvaa, enkä koskaan kuullut mitään valitusta.
No, minulla kävi miehen sukulaiset ja ystävä arvostelemassa, kun niillä muutaman tunnin vuorikausi-unilla ei ollut koti kuin sisustuslehdessä. Harmi, että siinä väsymyksessä ei osannut itseään puolustaa, eikä kyllä puolustanut mieskään.
Mies on nykyään ex.
Vierailija kirjoitti:
Miten ennen vanhaan toimittiin? Miten äidit jaksoivat? Tietääkö joku. En voi käsittää. Lapsia saattoi syntyä vuoden välein ja mies ei takuulla auttanut.
Naisen piti hoitaa niitä taaperoita ja isompiakin lapsia vauvan lisäksi.
Annettiinko tuolloin vauvan vaan huutaa tms. Miten naiset selvisi? (Isovanhempia oli harvalla avuksi. Niilläkin oli paljon omia lapsia ja lapsenlapsia.)
Ei ollut lastenhuoneita, pinnasänkyjä eikä itkuhälyttimiä. Vauvat nukkui äitin kyljessä tuvan sängyssä tissitellen, ja varakkaampien vauvat mahdollisesti imettäjän kyljessä. Nykyajan huruilua että vauvat eristetään samantien omaan sänkyyn tai huoneeseen, jolloin imettävä äiti joutuu hereille ja jalkeille ja vauvakin ehtii itkeä hyvän tovin ennen kuin aikuinen tulee.
Aiemmin on ajateltu, että vauvan vieressä nukkumisen riskinä on äidin kierähtäminen unissaan vauvan päälle. Nykyisen tutkimustiedon mukaan perhepeti on turvallinen paikka nukkua ja imetyksen kannalta hyödyllinen asia, kunhan seuraavat asiat ovat kunnossa:
Äiti imettää öisin: imettävä äiti suojaa vaistomaisesti vauvaa, joka nukkuu äidin vartalon vieressä imetysetäisyydellä. Imetys on vauvan unen tärkeä turvallisuustekijä. Imetetyt vauvat havahtuvat usein hamuilemaan rintaa, eivätkä syvän unen jaksot veny epäfysiologisen pitkiksi.
Päihteettömyys: kukaan vauvan kanssa samassa sängyssä nukkuva käytä alkoholia, huumeita tai väsyttäviä lääkkeitä. Kukaan tupakoiva ei nuku vauvan kanssa samassa huoneessa.
Turvallinen sänky: riittävän kova, yhtenäinen patja alustana, ei rakoja joihin vauva voi kierähtää, ei irtonaisia tyynyjä tai peittoja, joiden alle vauva voi hautautua, ei lemmikkejä tai sisaruksia samaan sänkyyn.
Hyvä asento: vauvan nukkuma-asento pääsääntöisesti selällään, vauvan raajojen liikkumista ei saa rajoittaa esimerkiksi kapaloimalla. Rintaa imemään vauva käännetään kyljelleen.
Sopiva lämpötila: viileä huonelämpötila sekä kevyt vaatetus vauvalle. Vauvalla olisi hyvä olla oma peitto, koska yhteisen peiton alla vanhemman vieressä nukkuessa lämpötila voi nousta vauvalle haitallisen korkeaksi.
Jos vauvasi on keskonen tai syntynyt pienipainoisena, perhepedissä nukkuminen ei ole turvallista ensimmäisinä kuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teet noin eli miksi et anna lapsesi nukkua?
" tai siirtää hoitovastuu lapsen isälle, jolla ei ole yhtä hyviä luontaisia taipumuksia vauvan hoitoon. "
Nämä "luontaiset taipumukset" voisi jo vähitellen kipata roskikseen. Ei naisella ole muita luontaisia taipumuksia kuin se yleinen odotus joka pakottaa naisen ottamaan sen vastuun lapsesta koska ei ole varmaa että kukaan muu niitä ottaisi. Eikä se nainen opi lapsen hoitoa mitenkään luonnostaan vaan ihan opettelemalla ja ajattelemalla.
Minusta on suorastaan miestä alentavaa ajatella miestä jonain lapsen kaltaisena avuttomana olentona joka ei kykene oppimaan yksinkertaisia lapsen hoidon asioita. Ne oppii jokaine normaaliälyinen ihminen sukupuolesta riippumatta.
Miesten yleinen ongelma on se että miestä ei vain kiinnosta niin paljon että vaivauduttaisiin opettelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyshäiriöisten ei pidä lisääntyä. Normaali ihminen kestää vauva-ajan valvomisen.
Edelleen, kokeile jo ensi yönä nukkua max 5h ja puolen tunnin pätkissä. Ja sitten mieti, että sama jatkuisi jopa vuoden.
Jännä, miten valitellaan syntyvyyden laskusta, mutta samaan aikaan vaaditaan, että äitien tulee selvitä yksin. Itse ainakin valitsin sen, ettei enää ikinäkoskaan-never-ever vauva-aikaa ja sitä kiduttavaa unenpuutetta. Jätän sen homman näille lainaamani kommentoijan kaltaisille superihmisille, jotka jaksavat vaikka nukkumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Vai että oikein AUTTAA oman lapsensa hoitamisessa, voi miten hienoa. Hänen pitäisi vapaa-ajalla hoitaa lapsi 50%:STI.
Mies käy töissä ja tuo rahan taloon, hoitaa käytännön asiat.
Lapsi on sitten pääasiassa naisen vastuulla.
Niin se menee, luonnollisesti.Ja nainen ottaa taloudellisesti usein takkiinsa, ihan pitkäkestoisin seurauksin myös. Kuinka usein miehet tämän korvaavat naisille? Ei varmaan kovin usein.
Mulla on oma firma ja oon sen kautta maksanut vaimolle "palkkaa" nyt 5 vuotta putkeen kotonaolosta. 2 lasta, ja vaimo hoitaa kyllä yöheräilyt 99%, nykyään niitä harvemmin enää tuleekaan. Monilla kavereilla sama syst
Mites vaimon eläke? Mutta siis jos nyt mietitään normaalia työntekoa eli on se tietty tuntimäärä, niin vapaapäiviähän siinä tulee, niin mikä ihmeen ongelma se on antaa sille vaimolle pari kunnollista yötä unta? Päiväunet ei todellakaan korvaa yöunia.
Kun saa palkkaa, niin eläkettä kertyy, jos et tiennyt. Palkka oli sen takia lainausmerkeissä, että vaimo ei oo oikeesti tehny töitä firmalle, mutta on ihan virallisesti firman palkkalistalla, ja firma maksaa eläke- sairaus- ym. vakuutukset. Eli vaimolla on ihan oikea työsuhde firmaan.
Lastenosastolla työskentelevä kaveri juuri kertoi, että kummasti nämä jatkuvasti heräilevät vauvat nukkuvat siellä osastolla, kuin tukit. Siis sellaisissa tilanteissa, jossa vanhemmat ovat tuoneet lapsen sinne, jotta saavat nukkua.
Se herää kuka ei käy töissä. Sitten vuorotellaan jos molemmat käy tai kumpikaan ei käy. Lomalla tai viikonloppuna voi työssäkäyvä myös herätä jos tilanne on paha että toinen saa joskus nukkua. Näin meillä ja vanheimpainvapaat jaettiin myös tasan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se yöllä voisi tehdä.
Toki meidänkin vauvat herätti öisin, mutta otin lapsen tissille ja jatkoin nukkumista. Kun heräsi uudelleen, käänsin kylkeä ja pistin toisen tissin sille suuhun.
Aamulla siitä päättelin, monta kertaa on syönyt, kummalla kyljellä heräsin
No eihän kaikki vauvat vaan heräile syömään ja jatka tissillä nukkumista.
Meillä esikoinen herätti pahimmillaan parikymmentä kertaa yössä ja todellakin huusi niin lujaa kuin ikinä jaksoi. Vauvaa sai kanniskella välillä tunninkin kerrallaan, nukkui puoli tuntia ja taas sama.
Neuvolasta en saanut apua, koska "kaikki vauvathan itkee joskus" ja sitten kun aloin epäilemään allergiaa jatkuvan itkemisen ja huonon ihon takia, tuli seuraava mieltä ylentävä kommentti: "Kaikilla vauvoilla on kuiva iho".
5kk iä
Jos äiti syö maitoa sisältäviä elintarvikkeita, vauva saa rintamaidosta alleallergiaoireita, mikäli on maidolle allerginen.
Mikäli äiti syö maitotuotteita, vauva saa rintamaidosta allergiaoireita, mikäli vauvalla on maitoallergia.
Vierailija kirjoitti:
" tai siirtää hoitovastuu lapsen isälle, jolla ei ole yhtä hyviä luontaisia taipumuksia vauvan hoitoon. "
Nämä "luontaiset taipumukset" voisi jo vähitellen kipata roskikseen. Ei naisella ole muita luontaisia taipumuksia kuin se yleinen odotus joka pakottaa naisen ottamaan sen vastuun lapsesta koska ei ole varmaa että kukaan muu niitä ottaisi. Eikä se nainen opi lapsen hoitoa mitenkään luonnostaan vaan ihan opettelemalla ja ajattelemalla.
Minusta on suorastaan miestä alentavaa ajatella miestä jonain lapsen kaltaisena avuttomana olentona joka ei kykene oppimaan yksinkertaisia lapsen hoidon asioita. Ne oppii jokaine normaaliälyinen ihminen sukupuolesta riippumatta.
Miesten yleinen ongelma on se että miestä ei vain kiinnosta niin paljon että vaivauduttaisiin opettelemaan.
Ei niitä pysty kippaamaan roskikseen, koska ihmiset ovat nisäkkäitä ja samankaltaiset hormonaaliset muutokset tapahtuvat ihmisnaaraillakin, kun tulevat äideiksi. Niistä ei pääse eroon, vaikka kuinka kismittäisi ja pakottaisi. Äidit heräävät nopeammin vauvan itkuun, ja imettäminen yöllä nyt vain on helpompaa kuin nousta jalkeille lämmittämään pulloa öisin. Sen jälkeen on myös vaikeampi saada unta uudestaan. Kokemusta on.
Helpottaisi monta (miestään kohtaan) kärttyistä äitiäkin tajuta se, että se yöherääminen on miehelle fysiologisesti rankempaa. Ei toki mahdotonta, mutta hankalampaa. Eikä siksi se optimaalisin työnjako, vaikka joskus tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Hankala lapsi on usein äidin aikaansaannos: kun äiti osoittaa, että minä valvon aina ja olen aina käytettävissäsi ja maailma on kamala paikka ja valvotaas taas vähän, niin lapsi oppii tuollaiseen. Moni unihäiriöinen vauva nukkuu unikoulussa onnellisena ja tyytyväisenä, koska kukaan ei odota heidän valvovan kuin kotona, kukaan ei ole haukkana paikalla, kun inahtaa.
Niin. Ja toisaalta painotetaan, että vauvan tarpeisiin pitää vastata heti.
Että teet niin tai näin... Ja silti hämmästellään syntyvyyden laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko että se äiti vain istuu vuoden neljän seinän sisällä eikä koskaan liiku sieltä mihinkään? Ei koskaan aja kauppaan, neuvolaan, muskariin, omaan harrastukseen jne?
Kun mä sain lapsen, niin tiedostin ihan alusta alkaen, että seuraavat pari vuotta mun elämän pääsisältö on vastata lapsen tarpeisiin. Asutaan kävelyetäisyydellä useimmista palveluista, enkä muutenkaan tykkää autolla ajamisesta. En kyllä tullut ajatelleeksi, että pitäisi olla jotain omia harrastuksia sinä aikana. Oikein hyvin pärjättiin, mukavat muistot vauva-ajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten kestä. Unettomuus on myös yksi kidutusmuoto. Se, että vuoden ajan nukut lyhyissä pätkissä alkaa kyllä tuntumaan jossain. Vaikka kuinka ne "hormonit ohjaisivat" äitejä, niin ei ihminen kestä unettomuutta loputtomiin. Vauvatkin on kaikki niin erilaisia...
Poikkeuksetta nämä unihäiriöiset vauvat nukkuvat yksin pinniksessä tai jopa omassa huoneessa. En ole koskaan kuullut, että perhepedissä nukkuvat valvottavat vanhempia tuntitolkulla joka yö. Mekin nukuttiin eka vuosi vierekkäin, enkä koskaan ole nukkunut niin hyvin, kuin silloin.
Huh. Toisaalta suuri osa tuon ikäisistä saa vain äidinmaitoa, jolle ei voi olla allerginen. Korvike jos käytössä, kannattaa epäillä allergiaa nopeasti. Ja tissimaidolla se on sitten refluksi samoilla oireilla, tai silent refluksi.