Miksi jotkut vartijat seuraa kaupassa rehellistä ihmistä?
Olen huomannut että jostain syystä olen jotenkin silmiinpistävä kun vartijat seuraavat minua kaupassa vaikka olen työssäkäyvä rehellinen ihminen ja vielä hyvätuloinen ja sain juuri suuren periinönkin, mnusta todella ärsyttävää ja siitä syystä teenkin jatkossa melkein kaikki ostokset netissä. En vaan voi käsittää miksi vartijat ovat ottaaneet minut kohteeksi seurata minua ja välillä myös kauppskeskuksessa tuijottavat vihaisesti ja pitkään. Olen siis suomalainen tavallinen perheenäiti ja pukeuden neutraalisti enkä mielestäni ole mitenkään oudon näköinen. Jopa yhdellä isolla kaupungin ylläpitämällä parkkipaikalla mihin joskus oysäköin niin vartiointiliikeen autot on kyttäämässä mennessä ja lähtiessä kuin rikollista, vähän näyttää heilläkin oikeaa tekemistä olevan.
Kommentit (145)
Kun minun työpaikkani vaihtui ja sen myötä lähikauppa huomasin, että uutena asiakkaana vartija teki ärsyttäviä yllätyshyökkäyksiä hyllyjen takaa. Oikeasti se säikäytti minut henkihieveriin kun hypistelin ajatuksissani jotain naisten vaatteita kyseisessä kaupassa.
No tämä kyttääminen loppui, kun minä aloin olla kaupan vakioasiakas. Jos ei olisi loppunut, olisin pidemmästä välimatkasta huolimatta vaihtanut asiakkuuteni entiseen lähikauppaan.
Rehellinen kunnes toisin todistetaan.
Olemus vaikuttaa, kävin usein Venäjällä ennen koronaa niin opetin tullin että minua ei tarvitse tarkastaa. Silloin kun ei ollut ylimääräistä tupakkaa niin luimuilin tullissa aran näköisenä. Usein tarkastivat auton ja laukut. Sitten kun oli muutama kartonki niin menin reippaasti tervehtien, toivottivat vaan hyvää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei yleensä vartijat ikinä sen koommin seuraa, mutta kun kerran oli päälläni laivan tax freessä tulipunainen pusero, vartija seurasi liikkeitäni kuin kärppä.
Kun sitten menin hyttiin vaihtamaan kokeeksi vaalean paidan, ei seurannut enää.
Tuo tuntui jotenkin tosi tyhmältä, koska jos olisin rosvo en laittaisi huomiota herättävää räikeän punaista vaatetta päälleni.😄
Kuuntelepa Riku Rantalan M/S Mystery (vaimikäsenytoli) podcasteja, niin suhtaudut laivojen vartijoihin ihan uudella tavalla. Joukossa on umpihulluja hakkaajia ja jopa murhaajia.
Olen epäillyt Myyrmäen postisurmaakin vartijan tekemäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama. Koskaan en ole varastanut mitään mistään. Pukeudun tylsästi. Vertailen kyllä hintoja ja luen tuoteselosteet. Mutta: pitkät luonnonkiharat hiukset, ruskeat silmät, korkeat poskipäät, iho joka ei ole vaaleanpunainen. Pitävät kai romanina, jotka nekin on joskus erehtyneet. Sukutauluni on selvillä n. vuoteen 1650 😀
Lisäänpä vielä. Menin (50v minä) töiden jälkeen iltamyöhään sokokselle ostamaan rintaliivejä. Koittakaapas itse löytää istuvat 85A 😂. Pyysin tutulta myyjältä apua ja se auttoikin minkä pystyi, mutta oli ilmeisesti jätetty hoitamaan koko isoa osastoa yksin, ennätti neuvoa kasan liivejä sovitettavaksi. Ei sopinut ja aloin itse tutkia vielä rekkejä. Hetken päästä tissiliivien seassa pyöri nuorehko kaljupää. Olis pitänyt pelotella juippi kysymällä, haluaako poika koppiin mukaan. Myyjä tuli takaisin kysymään, löysinkö sopivat, kiitin avu
Olet myös varmaan ostanut tuon jälkeen jostain toisesta verkkokaupasta kuin Sokokselta?
Vierailija kirjoitti:
Minua ei yleensä vartijat ikinä sen koommin seuraa, mutta kun kerran oli päälläni laivan tax freessä tulipunainen pusero, vartija seurasi liikkeitäni kuin kärppä.
Kun sitten menin hyttiin vaihtamaan kokeeksi vaalean paidan, ei seurannut enää.
Tuo tuntui jotenkin tosi tyhmältä, koska jos olisin rosvo en laittaisi huomiota herättävää räikeän punaista vaatetta päälleni.😄
https://media.istockphoto.com/id/525492496/fi/valokuva/paviaanin-pensaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kannata välittää. Periaatteessa ihan tavallisia ihmisiä kuin me muutkin. Hoitavat vain työtään johon kuuluu osin tarkkailu. Vähän niin kuin poliisi saattaa pysäyttää ja puhalluttaa vaikka ei olisi juonut alkoholia.
No ei ne poliisitkaan aja sun perässä puskurissa kiinni kun töistä menet ruokakauppaan ja sieltä kotiin. Miksi vartijan seuraamista pitäisi rehellisen ihmisen sietää? Sehän leimaa asiakkaan muiden asiakkaiden silmissä automaattisesti varkaaksi kun vartija liimautuu kylkeen. Minusta siinä on kyse ihan puhtaasti....mikä se sana on jolla kuvataan maineen pilaamista ja josta voi saada syytteen?
Kirjoitin ekan viestin vähän huonosti, mutta tarkoitin että vartijoista ei normaalisti tarvitse välittää. Tietenkin eriasia on jos selkeästi peruusteetta seuraa, vahtaa ja "liimautuu kiinni" niin se ei ole oikein ja on epäasiallista. Sehän on toisen nolaamista. Vartija ei saisi puuttua kenenkään oikeuksiin enempää kuin tehtävän suorittaminen edellyttää. Kaikenlaisia tyyppejä vartijoiksikin ilmeisesti pääsee.
Mistä ne tietää että olet rehellinen elleivät todenna sitä?
Halusi hissittää. Etsi tilaisuutta siihen.
Mutta todellakin, olipa vartija todella huono työssään, kun tuli kukkoilemaan, eikä tajunnut omalta pörhistelyltään ja ylpeydeltään pysyä huomaamattomana. Oikeen tahtoo, että varkaat huomaa hänet ja ei jää kiinni. Kuka näitä älykääpiöitä oikein kouluttaa? Vissiin toiset samanlaiset.
MInua seurataan aina. Syy: olen tumma. Siis ihan valkolainen, mutta britti-isä on täysin mustatukkainen ja ruskeasilmäinen ja minä olen sitten perinyt nuo ominaisuudet. Olen ihan rehellinen ja omillani toimeentuleva ihminen mutta siihen on saanut tottua että kauppa kuin kauppa, noita häntäkärpäsiä pyörii aina lähettyvillä.
Tuollaistagan se on nykyään kaupoissa. Älä ainakaan kysy niiltä mitään asiasta, voi eskaloitua vartijoiden taholta esim. Perättömiin raportteihin, perättömiin singnaaleihin ja jatkossa portit soi jo kauppaan tullessasi vaikket itse tiedä. Vaihda kauppaa jos saat loukkaavaa kohtelua eli sinut on profiloitu ja sitä tietoa levitetään sitten pitkin kyliä. Tietosuojalaki, yksityisyyden loukkaus ja väärä perusteeton pahansuopa väittämä jolla mustamaalataan myyjienkin silmissä. Laki on olemassa.
Kannattaa laittaa muutaman metrin kieppi tavallista lanipiuhaa reppuun. Alkaa portit piippailla ja saa viihdettä päivään.
Voihan siltä kyylältä aina kysyä, että onko hällä joku ongelma kanssasi, kun kerran häiritsee ostostentekoasi. Sano suoraan sille, että tuo kyttäämisesi häiritsee ja että eikö ole opetettu, että pitää olla huomaamaton? Ilmoita vielä kauppiaalle, että vaihtavat vartijat ja vartioliikkeen, koska nämä nykyiset ei osaa hommaansa. Menee takuulla vaikeaksi sekin kyylä.
Minä en oikein osaa samaistua tähän ketjuun, kun ei ole koskaan käynyt noin tai sitten en vaan huomaa koko asiaa. Ihan tavallisen näköinen parikymppinen nainen olen. Ehkä te vaan luulette, että ne seuraa teitä?
Ei minua vartijat kaupassa ole seuranneet milloinkaan
Olin isossa marketissa, maksoin kaikki ostokset ihan normaalisti. kun olin ulkona ja kävellyt n. 200 metriä pysähtyi poliisit viereeni. Tervehtivät kohteliaasti, sanoivat sinua epäillään myymälä varkaudesta. Sinun täytyy lähteä mukaamme takaisin kauppaan jossa katsomme kamera tallenteet, pyysivät myös reppuni mukaan. Siinä sitten jäin istumaan pakettiauton pieneen koppiin, olo kuin pahallakin rikollisella. Aika tuntui kestävä ikuisuuden, kun poliisit tuli takaisi, totesivat väärä hälytys, vartija pahoittelee erehtyi henkilöstä. Poliisit kysyi mihin matka, niin heitämme sinut. Vastasin jään tähän ja etsin tuon vartijan käsiini, olis muutama sana hänelle. Poliisit sanoi ymmärtävänsä tilanteen, mutta ei pitänyt järkevänä että toimisin niin. Sitten he heittivät mut kotiin, et silleen tällästäkin voi sattua.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaistagan se on nykyään kaupoissa. Älä ainakaan kysy niiltä mitään asiasta, voi eskaloitua vartijoiden taholta esim. Perättömiin raportteihin, perättömiin singnaaleihin ja jatkossa portit soi jo kauppaan tullessasi vaikket itse tiedä. Vaihda kauppaa jos saat loukkaavaa kohtelua eli sinut on profiloitu ja sitä tietoa levitetään sitten pitkin kyliä. Tietosuojalaki, yksityisyyden loukkaus ja väärä perusteeton pahansuopa väittämä jolla mustamaalataan myyjienkin silmissä. Laki on olemassa.
Tuo on muuten todella väärin että vartijat kiertää kaupasta toiseen ja levittää myyjille virheellistä tietoa asiakkaista ja he -yksinkertaisia kun ovat- uskovat kaiken ja kohtelevat asiakasta kuin varasta vaikka tämä olisi umpirehellinen. Joku laki tähän pitäisi olla ettei ihmistä leimata jonkun vähäjärkisen teinipojan aloitteesta loppuelämäksi varkaaksi. Kaupoissa on myös yleisesti kaikkien luettavissa tiedostot ja kuvat ihmisistä jotka ovat oikeasti varastaneet. Niitä vartijat levittää oikein antaumuksella ympäri kaupunkia. Entä jos päädyt listalle syyttömänä? Kukaan ei pysähdy kysymään onko syytön vai syyllinen. Vartijoilla on aivan liikaa valtaa koulutukseen ja älykkyysosamäärään nähden. Ei pitäisi olla mahdollista käyttää valtaa koston välineenä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein osaa samaistua tähän ketjuun, kun ei ole koskaan käynyt noin tai sitten en vaan huomaa koko asiaa. Ihan tavallisen näköinen parikymppinen nainen olen. Ehkä te vaan luulette, että ne seuraa teitä?
Ei ole kuvittelua jos vartija kulkee lähes käsipuolessa kiinni koko kauppareissun. Jos sinulle ei ole käynyt niin, monelle muulle on.
Ei se vartija sun tuloista tai perinnöistä mitään tiedä. Sitäpaitsi yllättyisit jos tietäisit kuinka paljon myös hyvätuloiset varastaa.
Minua vartija lähti seuraamaan koska jäin lukemaan shampoopurkkeja ilmeisesti liian kauan. Eli mikä tahansa tuote jos tutkii vartijan mielestä liian kauan (esim tarkistaa ruoka-allergian takia) niin olet epäilyttävä henkilö.