Miksi jotkut vartijat seuraa kaupassa rehellistä ihmistä?
Olen huomannut että jostain syystä olen jotenkin silmiinpistävä kun vartijat seuraavat minua kaupassa vaikka olen työssäkäyvä rehellinen ihminen ja vielä hyvätuloinen ja sain juuri suuren periinönkin, mnusta todella ärsyttävää ja siitä syystä teenkin jatkossa melkein kaikki ostokset netissä. En vaan voi käsittää miksi vartijat ovat ottaaneet minut kohteeksi seurata minua ja välillä myös kauppskeskuksessa tuijottavat vihaisesti ja pitkään. Olen siis suomalainen tavallinen perheenäiti ja pukeuden neutraalisti enkä mielestäni ole mitenkään oudon näköinen. Jopa yhdellä isolla kaupungin ylläpitämällä parkkipaikalla mihin joskus oysäköin niin vartiointiliikeen autot on kyttäämässä mennessä ja lähtiessä kuin rikollista, vähän näyttää heilläkin oikeaa tekemistä olevan.
Kommentit (145)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On todella vastenmielistä, että kaupassa ei saa enää rauhassa katsella tuotteita ja lukea tuoteselosteita. Heti vartija tai myyjä lähettyvillä kyttäämässä. Ei kenestäkään ole kivaa tulla kohdelluksi varkaana turhaan.
Kaikki ostokset pitäisi tietää jo etukäteen kun kauppaan menee.
Ei pidä.
Ehkä kävelet vähän turhan ripeästi/kiireisen näköisenä. Mua on välillä lähtenyt vartija seuraamaan. On sattunut aina silloin kun on ollut kiire ja olen ajatellut, että pitää ehtiä käydä nopeasti kaupassa. Kai vartijat tulkitsee sen epäilyttävänä/hermostuneen oloisena käytöksenä.
Koska rehellisellä ihmisellä ei ole otsassaan virallistaleimaa "olen rehellinen". Vartijoilla ei ole mahdollista tunnistaa oman profilointinsa avulla kaikkia näpistelijätyyppejä, joita on kaikissa ihmistyypeissä juoposta hienostoväkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vastaavissa tilanteissa pyytänyt vartijalta apua! No, kun siinä seisot kuitenkin niin ojennatko mulle tuon tuotteen tuolta ylähyllyltä jne.
Turun keskustan Lidlissä oli sama vartijaongelma joskus että sain siellä aina perääni jonkun vaikka olen myöskin toimistorotta-perheenäiti lookkia. Ja siellä vasta niitä narkkeja pyöriikin!
Ja päättivät seurata mua noiden sijaan.
Mulla oli sama monen monta vuotta.
Ei niistä kannata välittää. Periaatteessa ihan tavallisia ihmisiä kuin me muutkin. Hoitavat vain työtään johon kuuluu osin tarkkailu. Vähän niin kuin poliisi saattaa pysäyttää ja puhalluttaa vaikka ei olisi juonut alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
He eivät ole mitään ruudinkeksijöitä.
Juu mutta ovat ruudinetsijöitä. Heillä on intuitio henkilöstä joka kantaa kenties laitonta rautaa vaatteiden peitossa tai käsilaukussa!
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vastaavissa tilanteissa pyytänyt vartijalta apua! No, kun siinä seisot kuitenkin niin ojennatko mulle tuon tuotteen tuolta ylähyllyltä jne.
Turun keskustan Lidlissä oli sama vartijaongelma joskus että sain siellä aina perääni jonkun vaikka olen myöskin toimistorotta-perheenäiti lookkia. Ja siellä vasta niitä narkkeja pyöriikin!
Toisaalta turussa on niin paha narkkiongelma, että pahimmat narkit on vielä toimistolookilla ja heillä menee lujaa. Narkkarin näköiset on jo sellaisia että ei mikään onnistu. Kannattaa seurata niitä jotka on vielä siinä vaiheessa että tavaraa lähtee ja kunto on hyvä.
Kävin kaverini kanssa keskellä päivää ravintolassa lasillisilla. Emme aiheuttaneet häiriötä, olimme maksavia asiakkaita, päätin käydä vessassa, kaverini jäi pöytään, vartijat päätti tulla ravintolaan ja suoraan minum perääni (kun käyn vessassa). Kaveriani eivät yhtään noteeraneet, ainoastaan minä olen se kohde, miksi, rauhallisia asiakkaita molemmat, istuimme pöydässä, emme aiheuttaneet häiriötä ja maksoimme ostokset. Ravintola oli myös melko tyhjä eli ei paljoakaan maksavia asiakkaita. Minulla tavalliset casual toimistovaatteet, huomiota herättömättömän väriset.
He haistavat sellaiset ihmiset.
Olet joko nuoruudessasi näpistellyt paljon ja sen kyllä aistii ihmisistä.
Onhan näitä. Eräs vartija kertoi minulle henkilöstä tai asiakkaasta jota aina epäiltiin, mutta ei ollut vielä tullut kaapista ulos.
Nelikymppisenä hänestä kuoriutui melkoinen rosvo. Pidätteli kaikki ne vuodet suuntautumistaan. Oli kaikille lopulta helpotus kun hän vihdoin tuli ulos kaapista usea kerrasto vaatteita yllään. Useiden satojen eurojen verran päällän kuteita. Hieno hetki kaikille.
Vartijat näkee joskus tulevaisuuuteen.
Kävelin Helsingissä paikalliseen Lidliin yhdessä vanhemman seuralaiseni kanssa, vartija otti esiin vanhanaikaisen Nokian kännykän ja alko räpsimään minusta kuvia. Miksi? Mihin ja kenelle meni kuvat? En ole julkisuuden henkilö ja ihan tavis kesävaatteet (ei paljastavat) oli yllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juttu olisi tosi niin olet jonkun häiriökäytöksisen ja näpistelijän näköinen, kokonen ja oloinen.
Toisaalta, jos sää kokoajan epäluuloisesti pälyilet ympärillesi niin onkos se ihme kun käytöksesi herättää huomiota ja sua siks seurataan.
Juttu on tosi mutta en tiedä miten olisin näpistellijän näköinen kun olen toimisto työssä oleva siististi pukeutunut tavallinen perheenäiti enkä ole koskaan näpistänyt mitään. ap
Ehkä hän sitten vain aisti sinusta huokuvan sex appealin ja himoitsi sinua.
Vierailija kirjoitti:
Kävin kaverini kanssa keskellä päivää ravintolassa lasillisilla. Emme aiheuttaneet häiriötä, olimme maksavia asiakkaita, päätin käydä vessassa, kaverini jäi pöytään, vartijat päätti tulla ravintolaan ja suoraan minum perääni (kun käyn vessassa). Kaveriani eivät yhtään noteeraneet, ainoastaan minä olen se kohde, miksi, rauhallisia asiakkaita molemmat, istuimme pöydässä, emme aiheuttaneet häiriötä ja maksoimme ostokset. Ravintola oli myös melko tyhjä eli ei paljoakaan maksavia asiakkaita. Minulla tavalliset casual toimistovaatteet, huomiota herättömättömän väriset.
miksi et pysähtynyt paikallesi ja ottanut taisteluasentoa? Me pojat tehdään aina noin ja aletaan tanssia vartijoiden ympärillä seksikkäästi. Vaivaantuvat ja lähtevät menee. Vähän leikkimieltä pitää löytyä.
Minä en ole hyvätuloinen, en ole saanut suurta perintöä, enkä myöskään ole perheen äiti. Kaikesta tästä huolimatta olen saanut olla vartijoilta täysin rauhassa, uskokaa tai älkää.
Jos havaitsisin että vartija pyörii perässäni ja asia alkaisi häiritä itseäni, kysyisin varmaan suoraan että mistä mahtaa olla kysymys.
No eiks nämä myymäläetsivät ole kirjoittaneet kirjojakin, kuinka myymälävarkaista iso osa on ihan hyvinpukeutuneita jne. Kilteimmän näköinen mummelikin voi olla varas.
Ehkä ne sun kohdalla nyt tekee sitä satunnaisotosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutuksessa opetetaan profiloimaan ihmisiä käyttäytymisen ja ulkoisen olemuksen mukaan ja sinussa jokin pistää silmään ei siihen sen kummempaa tarvita.
Niin se juuri olisi mielenkiintoista tietää että mikä minussa keski-ikäisessä työsskäyvässä perheenäidissä pistää silmään? ap
Vartijan on tehtävä töitään ja narkkarin kanssa tulee turhaa ongelmaa. Tai se oikea ammattivaras on vinkannut jostain randomista jotta saa itse nyysiä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet vainoharhainen.
No en kyllä ole kun yksikin kerta vartija seurasi koko matkan isossa kaupssa minua lymyillen välillä hyllyjen välissä ja kun menin kassalle maksamaan niin sujahti ohitseni ja jäi sen kassan päähän seisomaan kädet puuskassa missä maksoin. ap
Sekoittaa sinut johonkin toiseen ihmiseen tai joku on kertonut vähän muunneltua totuutta sinusta vartijoille. Oletko suututtanut jonkun viime aikoina?
Aina kannattaa muistaa sekin että vartijoiksi päätyy poikia ja tyttöjä jotka eivät pääse mitään muuta opiskelemaan eli peruskoulukin on tuottanut suuria vaikeuksia. Eivät kovin älykkäitä jo lähtökohtaisesti. Lisäksi useimmiten nuoria ja elämänkokemusta vain yläasteelta. Vartijan työ kuitenkin vaatisi hyviä sosiaalisia taitoja ja psykologista silmää. Monellako lapsella sitä on?
Vierailija kirjoitti:
Ei niistä kannata välittää. Periaatteessa ihan tavallisia ihmisiä kuin me muutkin. Hoitavat vain työtään johon kuuluu osin tarkkailu. Vähän niin kuin poliisi saattaa pysäyttää ja puhalluttaa vaikka ei olisi juonut alkoholia.
No ei ne poliisitkaan aja sun perässä puskurissa kiinni kun töistä menet ruokakauppaan ja sieltä kotiin. Miksi vartijan seuraamista pitäisi rehellisen ihmisen sietää? Sehän leimaa asiakkaan muiden asiakkaiden silmissä automaattisesti varkaaksi kun vartija liimautuu kylkeen. Minusta siinä on kyse ihan puhtaasti....mikä se sana on jolla kuvataan maineen pilaamista ja josta voi saada syytteen?
Vierailija kirjoitti:
He haistavat sellaiset ihmiset.
Olet joko nuoruudessasi näpistellyt paljon ja sen kyllä aistii ihmisistä.
Onhan näitä. Eräs vartija kertoi minulle henkilöstä tai asiakkaasta jota aina epäiltiin, mutta ei ollut vielä tullut kaapista ulos.
Nelikymppisenä hänestä kuoriutui melkoinen rosvo. Pidätteli kaikki ne vuodet suuntautumistaan. Oli kaikille lopulta helpotus kun hän vihdoin tuli ulos kaapista usea kerrasto vaatteita yllään. Useiden satojen eurojen verran päällän kuteita. Hieno hetki kaikille.
Vartijat näkee joskus tulevaisuuuteen.
No tuossa jos jossain on psykoosit tuloillaan 🤭😄