Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut vartijat seuraa kaupassa rehellistä ihmistä?

Vierailija
11.01.2024 |

Olen huomannut että jostain syystä olen jotenkin silmiinpistävä kun vartijat seuraavat minua kaupassa vaikka olen työssäkäyvä rehellinen ihminen ja vielä hyvätuloinen ja sain juuri suuren periinönkin, mnusta todella ärsyttävää ja siitä syystä teenkin jatkossa melkein kaikki ostokset netissä. En vaan voi käsittää miksi vartijat ovat ottaaneet minut kohteeksi seurata minua ja välillä myös kauppskeskuksessa tuijottavat vihaisesti ja pitkään. Olen siis suomalainen tavallinen perheenäiti ja pukeuden neutraalisti enkä mielestäni ole mitenkään oudon näköinen. Jopa yhdellä isolla  kaupungin ylläpitämällä parkkipaikalla mihin joskus oysäköin niin vartiointiliikeen autot on kyttäämässä mennessä ja lähtiessä kuin rikollista, vähän näyttää heilläkin oikeaa tekemistä olevan.

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös toimistotyöntekijä ja olen saanut vartijat usein perääni viimeisen 10 vuoden aikana opiskeluajoista lähtien. Ei tatuointeja, lävistyksiä, värjättyjä hiuksia, meikkiä tai koruja eikä rikostaustaa. Olen harmaa hiirulainen mutta silti pitävät epäilyttävänä jostain syystä.

Kerran lidlissä vartija seurasi tosi läheltä kun yritin löytää tuotteita. Kyllästyin kyttäämiseen ja kaupan sekaviin ja ahtaisiin hyllyriveihin joten pyysin vartijaa näyttämään missä hakemani tuotteet ovat. Näytti :D

Vierailija
82/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartija seuraa entistä vartijaa. Luulee, että vartija on entinen vartija, koska pöllii jotain (kaikkihan haluaisivat olla vartijoita, vai mitä?)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartijoiden epäasiallinen käytös karkoittaa rehellisiä maksavia asiakkaita jatkuvasti pois kivijalkakaupoista. Aiheuttaa myös huonon maineen yritykselle. Minä siirsin kaikki ostokseni verkkokauppoihin sen vuoksi. Ai että saa hyvää palvelua ja yrittäjät kiittää. Useimmiten ei tule edes postimaksuja ja tuotteet on halvempiakin.

Vierailija
84/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä kannata välittää. Periaatteessa ihan tavallisia ihmisiä kuin me muutkin. Hoitavat vain työtään johon kuuluu osin tarkkailu. Vähän niin kuin poliisi saattaa pysäyttää ja puhalluttaa vaikka ei olisi juonut alkoholia.

No ei ne poliisitkaan aja sun perässä puskurissa kiinni kun töistä menet ruokakauppaan ja sieltä kotiin. Miksi vartijan seuraamista pitäisi rehellisen ihmisen sietää? Sehän leimaa asiakkaan muiden asiakkaiden silmissä automaattisesti varkaaksi kun vartija liimautuu kylkeen. Minusta siinä on kyse ihan puhtaasti....mikä se sana on jolla kuvataan maineen pilaamista ja josta voi saada syytteen?

Kyllä muuten poliisit ajaa puskurissa kiinni, ajaa hitaasti perässä kun kävelee kadulla jne.

Seuraako poliisitkin toisia poliiseja tai entisiä poliiseja? Luulevat, että olet entinen poliisi, koska ja  kun olet tehnyt jonkin rikoksen? 

Vierailija
85/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse myös toimistotyöntekijä ja olen saanut vartijat usein perääni viimeisen 10 vuoden aikana opiskeluajoista lähtien. Ei tatuointeja, lävistyksiä, värjättyjä hiuksia, meikkiä tai koruja eikä rikostaustaa. Olen harmaa hiirulainen mutta silti pitävät epäilyttävänä jostain syystä.

Kerran lidlissä vartija seurasi tosi läheltä kun yritin löytää tuotteita. Kyllästyin kyttäämiseen ja kaupan sekaviin ja ahtaisiin hyllyriveihin joten pyysin vartijaa näyttämään missä hakemani tuotteet ovat. Näytti :D

Harmaita hiirulaisia nimenomaan palkataankin vartijoiksi ettei vaan aiheuttaisi mitään kateutta tai uhkaa kenellekään.

Vierailija
86/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on myymäläetsivä työparina. Se on taas se vanha rasittava pösilö vanha kurppa joka on aina kaikkien muiden ihmisten tiellä tonkimassa ja hypistelemässä tavaroita. Se on vartiointiliikkeen työtä, ei ne varitjat ja dekkarit siellä talkoilla pyöri huvikseen lämmittelemässä.

Vierailija
87/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin ei ehkä saisi sanoa mutta joskus ihmetyttänyt joidenkin vartijoiden ulkoinen olemus. Kun kaiketi kyse on pitää myös yleistä turvallisuutta yllä mutta hirveästi ei luottamusta herätä sellaiset lapsen näköiset ja kokoiset vartijat vaikka miten seisoisivat kädet puuskassa jalat harallaan. 

Vierailija
88/147 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso silmiin ja hymyile, menee vartija sekaisin. Ei ne mitään järjen jättiläisiä ole.

Vierailija
89/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On todella vastenmielistä, että kaupassa ei saa enää rauhassa katsella tuotteita ja lukea tuoteselosteita. Heti vartija tai myyjä lähettyvillä kyttäämässä. Ei kenestäkään ole kivaa tulla kohdelluksi varkaana turhaan. 

Just näin. Tänään viimeksi sain tuon kokea. Kaksi myyjää tuli kiireesti viereeni esittämään näytelmää "ostaisinko tämän puseron vai tuon toisen?".  Ihan noin tyhmä en ole 😄.

Vierailija
90/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vainoharhainen.

No en kyllä ole kun yksikin kerta vartija seurasi koko matkan isossa kaupssa minua lymyillen välillä hyllyjen välissä ja kun menin kassalle maksamaan niin sujahti ohitseni ja jäi sen kassan päähän seisomaan kädet puuskassa missä maksoin. ap

Ehkä se oli kiinnostunut sinusta? Olisit pyytänyt treffeille

Vierailija
91/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenki siks koska niillä seisoo nii kovana mmmhh nami

Vierailija
92/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei seuraa

Vierailija
93/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  varkailla ole sarvia päässä, minkä tahansa näköinen ihminen voi olla myymälävaras.

Vierailija
94/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa että käyt jossain muussa liikkeessä asioimassa.

Vierailija
95/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksessa opetetaan profiloimaan ihmisiä käyttäytymisen ja ulkoisen olemuksen mukaan ja sinussa jokin pistää silmään ei siihen sen kummempaa tarvita.

Ei ole syy mulkoilla ihmisiä vihaisesti ja se voisi olla jopa kunnianloukkaus silloin kun maalataan asiakas muille asiakkaille varkaaksi sillä että kuljetaan perässä ja mennään kassan päätyyn seisomaan. EN ole AP.

Vierailija
96/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytät luultavasti joltain kiinni jääneeltä sarjanäpistelijältä.

Onko Suomessa vartijoilla käytössä jokin kasvojentunnistusohjelma valvontakameroissa, sellainenkin jos erehtyy niin voi vaikuttaa näihin turhiin varjostuksiin, eli vartijat tuhlaa aikaa seuraamalla rehellistä asiakasta samalla kun oikeat varkaat lappaa tavaraa piiloon.

Vierailija
97/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kävelet vähän turhan ripeästi/kiireisen näköisenä. Mua on välillä lähtenyt vartija seuraamaan. On sattunut aina silloin kun on ollut kiire ja olen ajatellut, että pitää ehtiä käydä nopeasti kaupassa. Kai vartijat tulkitsee sen epäilyttävänä/hermostuneen oloisena käytöksenä. 

Kiirehdin erään kaupan läpi toiseen, koska oli huono sää, mutta sitä kautta ei päässytkään silloin enää ja menin ulos ja ulkokautta sitten mutta se olikin jo ehtinyt mennä kiinni juuri. Palasin vielä ensimmäiseen kauppaan ja kävin siellä joillain osastoilla ja kun lähdin pois niin huomasin vartijan joka selvästi tarkkaili.

Toinen, kävin eräässä pienessä liikkeessä ja kiirehdin koska olin menossa myös toiseen kauppaan joka oli menossa pian kiinni, halusin ehtiä käydä kummassakin, kumpikin oli siis menossa pian kiinni.

Hyllyjen kierto oli kai niin hätäisen näköistä että vartija seurasi ja tuli kassan päätyyn seisomaan silloin.

Usein on kyllä vartijat seuranneet silloinkin kun ilman ostoslistaa pyörin kaupassa miettimässä mitä ostaa ja syödä.

Hermostunut en ole koskaan ollut, koska miksi olisin.

Vierailija
98/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä pikkukaupassa kun huomasin että vartija seuraa, aloin itse seurata vartijaa.

Se oli hauskaa.

Vierailija
99/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä varmaan näytän usein laitapuolen kulkijalta, en meikkaa eikä kampaus ole aina ihan viimeisen päälle, ja vaatetus on suhteellisen boheemi. Saan silti syystä tai toisesta shoppailla rauhassa. Toisaalta en juurikaan koskettele tuotteita mitä en ole ostamassa, en kiirehdi, en maleksi hyllyväleissä, enkä vieläkään ole oppinut pakkaamaan ostamiani tuotteita suoraan kassiin niitä keräillessä ja skannatessa, vaikka sekin olisi ilmeisesti mahdollista. Vartijoita ei kiinnosta, mutta itsepalvelukassalla myyjä yleensä on haukkana kimpussa skannerinsa kanssa. Usein olen kysynyt kun se siinä piippailee, että jäikö multa erehdyksessä jotain skannaamatta, oliko joku tuote väärin hinnoiteltu, vai miksi näitä tarkastuksia tehdään, mutta aina on tarjolla vain sellainen hiljainen vinkaisu ja vähättelevä "me nyt vaan tarkistetaan satunnaisesti..."

Vierailija
100/147 |
12.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kaverini kanssa keskellä päivää ravintolassa lasillisilla. Emme aiheuttaneet häiriötä, olimme maksavia asiakkaita, päätin käydä vessassa, kaverini jäi pöytään, vartijat päätti tulla ravintolaan ja suoraan minum perääni (kun käyn vessassa). Kaveriani eivät yhtään noteeraneet, ainoastaan minä olen se kohde, miksi, rauhallisia asiakkaita molemmat, istuimme pöydässä, emme aiheuttaneet häiriötä ja maksoimme ostokset. Ravintola oli myös melko tyhjä eli ei paljoakaan maksavia asiakkaita. Minulla tavalliset casual toimistovaatteet, huomiota herättömättömän väriset. 

Ne toivoi että riehaannut ja ne saa syyn kaataa sut kumoon ja alkaa kähmiä. Tai ehkä ne etsi jotain hyvää harjoituskohdetta ja ajatteli ettei harmaa hiirulainen uskalla valittaa minnekään jos pari vartijaa vähän hissittää ja painaa lattiaa vasten.