Mieheni pistää laskun mielummin ulosottoon kuin maksaa sen
Sovimme aviomieheni kanssa syksyllä yhdestä yhteisestä hankinnasta ja että maksamme sen puoliksi. Miehellä ei ole tapana availla postejaan kun pahalla viiveellä ja ensimmäinen lasku sitten hävisi jonnekin ilman, että sitä maksettiin. Tuli muistutuslasku, jonka mies avasi vasta kun eräpäivä oli mennyt. Mies alkoi raivoamaan minulle, että ei todellakaan maksa sitä, kun ei ole mitään tilannut (vaikka yhdessä tilasimme ja lasku meni miehelle). Suostui lopulta siirtämään minulle puolet alkuperäisestä summasta, että minun pitäisi maksaa lasku sekä omasta pussistasi perintäkulut. Ajattelin etten jaksa vääntää perintäkuluista ja maksoin.
No, nyt oli tullut uusi lasku lisäperintäkuluista ja pyysin miestäni maksamaan ne selittäen, että asia menee kohta ulosottoon. Ja what?!? Hän vaan sanoo ettei maksa kun ei ole mitään tilannut (vaikka siis on ja jos ei maksa, hän siis joutuu ulosottoon). Mikä tuollaista ihmistä vaivaa? Muitakin esimerkkejä olisi miljoona, joissa hän näkemykseni mukaan toimii täysin järjettömästi..
Kommentit (117)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä mieleesi ole koskaan tullut, kuinka järjetöntä on laittaa laskut miehen nimiin? Toivottavasti teidän yhteisistä laskuista ainakin sähkö, vuokra ja muut välttämättömät laskut tulevat myös sinun nimellä.
Kysy sinä itseltäsi, mikä sinua vaivaa, kun et ota kaikkia raha-asioita hoitoosi, kun tiedät miehen tavan toimia.
Aluksi ne oli minun nimissäni, mutta kuten ruokakauppalaskujen kanssa, mies ei suostunut maksamaan minulle osuuttaan. Ja hoitaa kyllä peruslaskutoimituksia, jotka hänelle tulee, koska siirrän aina hänelle automaattisesti oman osuuteni.
ap
Millä logiikalla sinä siirrät automaattisesti miehelle oman osuutesi, vaikka miehesi ei millään lailliselle eikä ihan laittomallakaan siirrä omaa osuuttaan sinun tilillesi?
Koska yritän olla se aikuinen ja toimia oikein ja koen, että laskut on vain maksettava. Miehen toiminnan taustalla on siis se, että hän kokee vahvasti, että minun pitäisi yhteisten pakollisten kulujen lisäksi (50% niistä) maksaa hänelle yhdestä asiasta joka kuukausi 300€, joka tarkoittaisi sitä, että minun tilini menisi joka kuukausi miinukselle ja hänellä taas jäisi satoja euroja säästöjä. Muutenkin asia on sellainen, että jokainen ystäväni (sekä minä itse) on sitä mieltä, että minun ei missään nimessä kuuluisi sitä maksaa. Kun en ole suostunut tuohon, hän kokee, että voi sen lisäksi, ettei maksa puolia kauppalaskuista, olla maksamatta myös joitain muita yhteisiä laskujamme, jotka tulevat minun nimiin. Sanottakoon kuitenkin yksi positiivinen asia, että hän kyllä maksaa perheemme sähkölaskut pyytämättä niistä senttiäkään kun kokee, että 150€ sähkölasku kuittaa 412€ laskun, jonka minä maksan. Ja minä olen sitten se taloudellinen hyväksikäyttäjä..
ap
Minä pistäisin miehen mieluummin pihalle, kun katselisin tuollaista. Kyllä pitää näin sinkkuna ihmetellä millaisten porsimoiden kanssa naiset suostuukin pariutumaan. Ei hyi.
Vierailija kirjoitti:
Ja kyseessä vaativissa asiantuntijatehtävissä oleva ihminen. Mikä häntä vaivaa?
Ap
Rahapula.
Palkka ok, mutta kateen ei jaa mitaan.
Aivan kamalaa luettavaa, ap! Oma mieheni on aivan päinvastainen, hänelle on aina ollut kunnia-asia huolehtia perheen toimeentulosta. Hän on vuosikausia raatanut perheensä eteen, oman vapaa-aikansa ja melkein terveytensäkin uhraten. (Nyt lopultakin jarruttanut!) Mitä ikinä lapset (tai minä) ovatkaan tarvinneet tai vain halunneet, on mies ne halunnut hankkia. Kotiatalommekin omistamme puoliksi, vaikka en ole euroakaan lyhennyksiä maksanut. Myös minulle perhe on kaikkein tärkein ja vaikka en ole aina niin paljon rahaa tuonut taloon, niin aikaani olen antanut senkin edestä.
Perhe on yksikkö, jossa kaikki pelaa samaan pussiin! Ei kukaan voi tehdä tuollaisia törkeyksiä kuin ap:n mies!
Hänellä lienee narsistisia piirteitä, silloin henkilö toimii juuri noin. Minulla valitettavasti on kokemuksia tällaisesta sekä myös normaalien ihmisten toiminnasta. Eli oli mikä vika tahansa miehessä, ole ystävällinen ja eroa. Sinun elämäsi ei ole sitä varten olemassa että käytät sen mieleltään sairaan ihmisen kanssa vääntämiseen ja jatkuvaan pahaan oloon. Ne mökit ja asunnot ei merkkaa mitään terveen elämän rinnalla. Rakenna oma normaali elämä lapsiesi kanssa.
Mikä tuo 300 euroa on, mikä sinun pitäisi maksaa miehellesi? Onko se osuus asunto- tai mökkilainasta, joka on miehesi nimissä. Ja onko asunto ja mökki kokonaan miehesi omaisuutta?
Kuulostaa siltä ettei sinulla ole varaa elää tässä suhteessa. Muuta elämääsi itsenäisesti muilta lupia kyselemättä sillä tavalla että sinulla on jatkossa varaa elää omilla rahoillasi omaa ja lastesi elämää. Miehesi vaan vie, rahat ja voimavarat, eikä anna juuri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo 300 euroa on, mikä sinun pitäisi maksaa miehellesi? Onko se osuus asunto- tai mökkilainasta, joka on miehesi nimissä. Ja onko asunto ja mökki kokonaan miehesi omaisuutta?
Omistamme mökin ja asunnon puoliksi ja maksamme myös lainat ja vastikkeet yms puoliksi. En halua tuota 300E sen enempää avata, ettei kukaan tunnista kun niin monelta olen näkemystä kysynyt, että kuuluisiko minun maksaa. Jos tulomme olisivat yhtäsuuret, voisin vaikka hyvää hyvyyttäni jonkun osan siitä maksaa (mutta ainakaan tuo 300€ ei ole oikea summa), mutta koska miehellä jo paremmat tulot ja jos vielä siirtäisin hänelle 300€ sen päälle joka kk, tuloeromme senkun kasvaisivat ja sen lisäksi tilini menisi oikeasti jo miinukselle joka kk.
Eniten tässä minua häiritsee juuri tuo mitä joku muukin mainitsi, että tuntuu kuin olisimme jotain vastapuolia vaikka meidän kuuluisi olla tiimi ja samalla puolella ja ajatella yhteistä hyvää.
ap
No mitäs jos ap näyttäisit miehellesi laskelmat kuukausimenoistasi, jos olisitte eronneet? Ensin näytät mitä talo ja mökki maksaa, siitä vähennetään velat ja kerrot että näin paljon näistä jää molemmille. Sen jälkeen näytät laskelman missä asutte molemmat omissa kaksioissa/kolmioissa kuukausivuokrineen ja menoinenne ja siihen mukaan miehen osalta lasten elatus. Voisi ehkä herättää miestäkin siitä että voihan teidän omaisuuden ja palkan käyttää toisellakin tavalla. Ja jos ne aiemmat laskelmat eivät ole hänelle loogisia, hän voi tutustua hoitamaan vaan omat kulunsa jatkossa ja osuuden lapsien elatuksesta (jos luulee että se tulee mukavammaksi / halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aivan kamalaa luettavaa, ap! Oma mieheni on aivan päinvastainen, hänelle on aina ollut kunnia-asia huolehtia perheen toimeentulosta. Hän on vuosikausia raatanut perheensä eteen, oman vapaa-aikansa ja melkein terveytensäkin uhraten. (Nyt lopultakin jarruttanut!) Mitä ikinä lapset (tai minä) ovatkaan tarvinneet tai vain halunneet, on mies ne halunnut hankkia. Kotiatalommekin omistamme puoliksi, vaikka en ole euroakaan lyhennyksiä maksanut. Myös minulle perhe on kaikkein tärkein ja vaikka en ole aina niin paljon rahaa tuonut taloon, niin aikaani olen antanut senkin edestä.
Perhe on yksikkö, jossa kaikki pelaa samaan pussiin! Ei kukaan voi tehdä tuollaisia törkeyksiä kuin ap:n mies!
Miksi sinä olet miehesi antanut tehdä noin? Olet katsonut vierestä, kun toinen on raatanut ja melkein menettänyt terveytensä? Sen slisäksi sinä vielä olet ottanut puolikkaan talostanne vaikka et ole euroakaan siitä maksanut. Eikö sulle tule yhtään hyväksikäyttäjän olo?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistamme mökin ja asunnon puoliksi ja maksamme myös lainat ja vastikkeet yms puoliksi. En halua tuota 300E sen enempää avata, ettei kukaan tunnista kun niin monelta olen näkemystä kysynyt, että kuuluisiko minun maksaa. Jos tulomme olisivat yhtäsuuret, voisin vaikka hyvää hyvyyttäni jonkun osan siitä maksaa (mutta ainakaan tuo 300€ ei ole oikea summa), mutta koska miehellä jo paremmat tulot ja jos vielä siirtäisin hänelle 300€ sen päälle joka kk, tuloeromme senkun kasvaisivat ja sen lisäksi tilini menisi oikeasti jo miinukselle joka kk.
Eniten tässä minua häiritsee juuri tuo mitä joku muukin mainitsi, että tuntuu kuin olisimme jotain vastapuolia vaikka meidän kuuluisi o
No niin nyt vasta päästään oikeaan asiaan. Olet tahallasi esittänyt miehesi sikana joka ei suostu maksamaan mitään ja olet tahallasi jättänyt kertomatta sen, että syy tähän käyttäytymiseen on yhdessä rahariidassa. Jos tämä on teidän ongelma, niin ratkaisette tuon yhden rahakiistan niin ongelma poistuu. Jos sen ratkaisu ei onnistu niin sitten kestät tilanteen tai eroat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä olet miehesi antanut tehdä noin? Olet katsonut vierestä, kun toinen on raatanut ja melkein menettänyt terveytensä? Sen slisäksi sinä vielä olet ottanut puolikkaan talostanne vaikka
Arvasin että joku kommentoi tätä noin! Meinaatko, että olen ruoskaa heiluttaen pakottanut miestä raatamaan? En. Päinvastoin, olen vuosikausia yrittänyt takoa hänen päähänsä, ettei työllä kannata itseään tappaa!
Kun aloimme olla yhdessä, kummallakaan ei ollut mitään. Kuten ei ollut silloinkaan, kun talon ostimme. Kaikki meidän tienaamat rahat menevät samaan kassaan ja käytetään yhteisymmärryksessä. Kun miehen tili on tyhjä, hän siirtää minun tililtä rahaa itselleen. Se, että lainanlyhennys menee teknisesti miehen pankkitililtä, ei tarkoita sitä, että minä jotenkin kuppaisin miestäni! Meillä on vain meidän rahat joten tietysti meillä on myös meidän talo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten tässä minua häiritsee juuri tuo mitä joku muukin mainitsi, että tuntuu kuin oVaikka kyse olisi perheen yhteisestä kulusta, niin olisiko sinusta oikein, että pienenpituloisen pitäisi sitten maksaa perheen yhteisiä menoja niin paljon, että hänen tilinsä menisi miinukselle ja vastaavasti sitten toiselle puolisolle jäisi satoja euroja kuussa säästöön?
ap
Mies ei suostu neuvottelemaan tuosta 300€ vaan hänestä minun on 1. Maksettava yhteisistä kuluista 50%, 2. Paitsi että ruokakuluista noin 75% ja 3. Ja lisäksi 300€ päälle hänelle. Hän ei suostu myöskään ottamaan ketään muuta keskusteluun aiheesta kun olen ehdottanut hänen sukulaisiaan tai ystäviään tai ketä vain.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ja kyseessä vaativissa asiantuntijatehtävissä oleva ihminen. Mikä häntä vaivaa?
Ap
Kysymys kuuluu, että mikä sinua vaivaa kun olet yhdessä tuollaisen miehen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehoaisiko mieheen jos puhuisitte kulujen jaosta jossain sopivassa porukassa. Esim miehen vanhempien ollessa paikalla tai kunnioittaisiko mies jotain kaveriaan jos sellainen suostuisi juttelemaan asiasta miehen kanssa.
Tätäkin olen ehdottanut, mutta mies kieltää ehdottomasti olemasta yhteydessä näistä asioista hänen puolen ihmisiin. Jos sitten pyytäisin jotain minun ystävääni, niin olen ihan varma, että hän sanoisi sitten ystäväni olleen puolueellinen.
Exceleistä vielä: tein siis erittäin selkeän +/- Excelin, niin mies sanoi, ettei ymmärrä siitä mitään. Ja kun yritin selittää rivi kerrallaan esim näin, että minä maksoin sähköt 150€ ja sinä bensat 70€ eli näiden erotus on 80€ jonka olet minulle auki, niin hän alkoi vaan hokemaan, että aivan, tuo todistaa taloudellisen väkivallan minua kohtaan, koska et ole maksanut osuuttasi bensalaskusta.. ja vaikuttaa, e
Jos olette maksaneet sähköä ja bensaa yhteensä 220 euroa, niin molempien osuus siitä on 110 euroa. Eli mies on sinulle velkaa 40 euroa.
JSSAP
Eron jälkeen hän joutuu maksamaan elatusmaksut + omat laskunsa, asumisensa ja ruokansa (olettaen, että lapset jäävät sinulle).
Ap voitteko luopua siitä 300€ laskusta. Jos se siis on vaikka lasku vieraasta siivoojasta/harrastusmaksu niin lopettaisitte sen asian.
Minä en ihan ymmärrä millä oikeudella mies kieltää sinulta asiasta puhumisen muille ja kieltäytyy maksamasta osuuttaan jne. Kysy siltä että maksaako jatkossa mukisematta osuutensa vai kestääkö sen että et enää peittele kavereilta ja suvulta että sinä olet pa koska mies ei maksa osuuttaan perheen kuluista.
Elät suhteessa vedättäjän kanssa. Kunhan kyllästyy vedättämiseesi ja sinuun vaihtaa maisemaa. Odottele rauhassa, pian olet tehtäväsi tehnyt, parikymppinen Miisa korjaa sen sitten parempaan talteen. Voi Miisa, Miisa, kumpa tietäisi...