Mieheni pistää laskun mielummin ulosottoon kuin maksaa sen
Sovimme aviomieheni kanssa syksyllä yhdestä yhteisestä hankinnasta ja että maksamme sen puoliksi. Miehellä ei ole tapana availla postejaan kun pahalla viiveellä ja ensimmäinen lasku sitten hävisi jonnekin ilman, että sitä maksettiin. Tuli muistutuslasku, jonka mies avasi vasta kun eräpäivä oli mennyt. Mies alkoi raivoamaan minulle, että ei todellakaan maksa sitä, kun ei ole mitään tilannut (vaikka yhdessä tilasimme ja lasku meni miehelle). Suostui lopulta siirtämään minulle puolet alkuperäisestä summasta, että minun pitäisi maksaa lasku sekä omasta pussistasi perintäkulut. Ajattelin etten jaksa vääntää perintäkuluista ja maksoin.
No, nyt oli tullut uusi lasku lisäperintäkuluista ja pyysin miestäni maksamaan ne selittäen, että asia menee kohta ulosottoon. Ja what?!? Hän vaan sanoo ettei maksa kun ei ole mitään tilannut (vaikka siis on ja jos ei maksa, hän siis joutuu ulosottoon). Mikä tuollaista ihmistä vaivaa? Muitakin esimerkkejä olisi miljoona, joissa hän näkemykseni mukaan toimii täysin järjettömästi..
Kommentit (117)
Ihan hyvä keino hoitaa asioita jos on tuloja.
Kuulostaa ihan minun eksältäni, pahemman luokan siivestäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee joku laskelma kuukauden ostoista ja vaikka taulukko missä on yhteiset missä lapsen ja kodin tarvikkeet mukana , perheen ateriat , sitten sinun omat jutut , miehen omat . jos sinun ja miehen on suurinpiirtein yhtäsuuret niin sitten kulut jatkossa tasan puoliksi . Perustakaa talousti , mihin kumpikin laittaa tilipäivänä automaaattisesti siirtymään sovitut summat .
Kiitos vinkeistä, olen ehdottanut yhteistä tiliä noille palkollisille kuluille. Mies ei suostu. Olen tehnyt Exceliin (montakin), jossa olen avannut perheen kuluja rivi riviltä. Ei auta, hän vaan toteaa että ei maksa tai että ei pidä paikkaansa, vaikka kyseessä on kiistattomat faktat.
ap
Ainut keino siis saada miehesi elättämään lapsiaan on ero, joutuu maksamaan elarit tulojensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehoaisiko mieheen jos puhuisitte kulujen jaosta jossain sopivassa porukassa. Esim miehen vanhempien ollessa paikalla tai kunnioittaisiko mies jotain kaveriaan jos sellainen suostuisi juttelemaan asiasta miehen kanssa.
Tätäkin olen ehdottanut, mutta mies kieltää ehdottomasti olemasta yhteydessä näistä asioista hänen puolen ihmisiin. Jos sitten pyytäisin jotain minun ystävääni, niin olen ihan varma, että hän sanoisi sitten ystäväni olleen puolueellinen.
Exceleistä vielä: tein siis erittäin selkeän +/- Excelin, niin mies sanoi, ettei ymmärrä siitä mitään. Ja kun yritin selittää rivi kerrallaan esim näin, että minä maksoin sähköt 150€ ja sinä bensat 70€ eli näiden erotus on 80€ jonka olet minulle auki, niin hän alkoi vaan hokemaan, että aivan, tuo todistaa taloudellisen väkivallan minua kohtaan, koska et ole maksanut osuuttasi bensalaskusta.. ja vaikuttaa, e
Jos tämä pitää paikkansa, en jäisi. Onko mies aina ollut, anteeksi vain, näin tyhmä? Jos ei, onko saanut jonkin isomman päävamman lähiaikoina? Ei tuollaisessa jankkaavassa väittelyssä, jossa toinen joko ei ymmärrä tai halua ymmärtää tai tahallaan esittää vajaaälyistä ole mitään järkeä. Tuhlaat elämäsi tuossa.
Yhteinen taloustili millä käydään ruokakaupassa. Laitatte molemmat sinne saman summan.
Ja miksi käytte kaupassa? Tilatkaa kotiinkuljetus niin loppuu sekin tappelu.
Vierailija kirjoitti:
Yhteinen taloustili millä käydään ruokakaupassa. Laitatte molemmat sinne saman summan.
Miksi syötte? Lakatkaa syömästä niin loppuu sekin ongelma.
Oikeasti; ongelma on mies eikä hän halua muuttaa tapojaan.
Ahaa jos ei suostu niin osta sinä vaan omat juttus ja tee omet ruoat.
Kyllä ihmettelen miksi olette yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei suostu yhteiseen tiliin, josta hoidettaisiin nuo pakolliset menot, olen ehdottanut sitä monta kertaa ja että molemmat vielä laittaisivat sinne saman summan, vaikka mies tienaa vähän enemmän.
ap
Eikä mieleesi ole koskaan tullut, kuinka järjetöntä on laittaa laskut miehen nimiin? Toivottavasti teidän yhteisistä laskuista ainakin sähkö, vuokra ja muut välttämättömät laskut tulevat myös sinun nimellä.
Kysy sinä itseltäsi, mikä sinua vaivaa, kun et ota kaikkia raha-asioita hoitoosi, kun tiedät miehen tavan toimia.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis pahoja erimielisyyksiä talousasioista kun toinen esimerkki on se, että mieheni suostuu käymään noin 1/4 kauppareissuista ja hokee sitten ettei maksa minulle mitään, koska minun kauppalaskut on kuukaudessa suuremmat. Olemme siis sopineet maksavamme pakolliset kulut 50/50.. Eli minä ostan perheemme ruoat 75% ajasta ja hän vaan kieltäytyy tasaamaan niitä minulle. Välillä sanoen, ettei niitä lasketa perheen kuluiksi ja välillä taas, että koska mun laskut per kk isommat, hän ei maksa..
Käykää vuorokuukausin kaupassa, niin saatatte huomata jotain eroa siinä, miten kulutustottumuksenne eroavat toisistaan. Kaikki ostokset eivät molempien mielestä ole aina yhtä tarpeellisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei suostu yhteiseen tiliin, josta hoidettaisiin nuo pakolliset menot, olen ehdottanut sitä monta kertaa ja että molemmat vielä laittaisivat sinne saman summan, vaikka mies tienaa vähän enemmän.
ap
Miksi sinä suostut maksamaan enemmän? Ai niin, onhan sinulla sata selitystä: mies on muuten niin ihana, sinä rakastat häntä niin kovasti, et usko kelpaavasi kenellekään muulle ja pelkäät jääväsi yksin, seksi on hyvää, mitä ne ihmisetkin sanoisivat ...
Vierailija kirjoitti:
Eikä mieleesi ole koskaan tullut, kuinka järjetöntä on laittaa laskut miehen nimiin? Toivottavasti teidän yhteisistä laskuista ainakin sähkö, vuokra ja muut välttämättömät laskut tulevat myös sinun nimellä.
Kysy sinä itseltäsi, mikä sinua vaivaa, kun et ota kaikkia raha-asioita hoitoosi, kun tiedät miehen tavan toimia.
Aluksi ne oli minun nimissäni, mutta kuten ruokakauppalaskujen kanssa, mies ei suostunut maksamaan minulle osuuttaan. Ja hoitaa kyllä peruslaskutoimituksia, jotka hänelle tulee, koska siirrän aina hänelle automaattisesti oman osuuteni.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi sinä suostut maksamaan enemmän? Ai niin, onhan sinulla sata selitystä: mies on muuten niin ihana, sinä rakastat häntä niin kovasti, et usko kelpaavasi kenellekään muulle ja pelkäät jääväsi yksin, seksi on hyvää, mitä ne ihmisetkin sanoisivat ...
Minulla ei ole muuta vaihtoehtoa. Kuten tuon aloituksessa olleen laskun kohdalla nähtiin, mies ei vaan maksa vaan menee ilmeisesti mielummin ulosottoon.
ap
Jos miehesi on asiantuntijatehtävissä niin kyllä hän ymmärtää sinun laskelmasi, hän vain esittää ettei ymmärrä. Minun teini käy välillä ostoksilla pikkusiskonsa kanssa ja ostaa tavaroita myös siskolle omalla kortillaan. Hänkin osaa tehdä meille hienot velkalaskelmat ja laskea myös ne osuudet, joista me maksamme vain puolet.
Jos olisin sinä, niin ottaisin eron hyvin nopeasti. Miehesi alistaa, nöyryyttää ja käyttää sinua taloudellisesti hyväkseen. Ja sinä hyväksyt kaiken tämän vain jonkun kesämökin ja suuremman asunnon takia. Voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa että raha ei ole koskaan riittävän hyvä syy kestää henkistä tai fyysistä väkivaltaa. Sääliksi käy myös sinun lapsiasi. Kyllä hekin tajuavat etteivät asiat ole hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Sitähän mies haluaa, vaimo hoitaa ja maksaa kaiken, hän käyttää omat rahansa vain itseensä.
Tiedän yhden perheen jossa toimittiin näin, pienipalkkaisempi vaimo maksoi asumisen, ruuat, kaikki laskut ja lasten menot. Mies tuhlasi omansa uhkapeleihin. Itki sitten kun vaimo viimeinkin vuosien jälkeen otti eron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehoaisiko mieheen jos puhuisitte kulujen jaosta jossain sopivassa porukassa. Esim miehen vanhempien ollessa paikalla tai kunnioittaisiko mies jotain kaveriaan jos sellainen suostuisi juttelemaan asiasta miehen kanssa.
Tätäkin olen ehdottanut, mutta mies kieltää ehdottomasti olemasta yhteydessä näistä asioista hänen puolen ihmisiin. Jos sitten pyytäisin jotain minun ystävääni, niin olen ihan varma, että hän sanoisi sitten ystäväni olleen puolueellinen.
Exceleistä vielä: tein siis erittäin selkeän +/- Excelin, niin mies sanoi, ettei ymmärrä siitä mitään. Ja kun yritin selittää rivi kerrallaan esim näin, että minä maksoin sähköt 150€ ja sinä bensat 70€ eli näiden erotus on 80€ jonka olet minulle auki, niin hän alkoi vaan hokemaan, että aivan, tuo todistaa taloudellisen väkivallan minua kohtaan, koska et ol
Tarkennettakoon vielä, että jos kulut puolitetaan, kummankin osuus lasketaan lisäämällä yhteen kummankin maksamat summat ja sitten jakamalla kahdella. Esimerkiksi (150+70)2=110. Sitten katsotaan kumpi on maksanut yli tämän ja toinen maksaa hänelle sen verran, että kummankin menot ovat yhtä suuret. Esimerkissä 150-110=40 eli 40 euroa on siirrettävä summa ja lopputulos käytettynä rahana ap: 150-40=110 sekä mies: 70+40=110. Mies vain on nyt aivan metsässä, jos ei lainkaan laske ap:n jo maksamaa suurempaa osuutta mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exceleistä vielä: tein siis erittäin selkeän +/- Excelin, niin mies sanoi, ettei ymmärrä siitä mitään. Ja kun yritin selittää rivi kerrallaan esim näin, että minä maksoin sähköt 150€ ja sinä bensat 70€ eli näiden erotus on 80€ jonka olet minulle auki, niin hän alkoi vaan hokemaan, että aivan, tuo todistaa
Palsta ei näköjään tunnista jakomerkkiä mutta (150+70) _jaettuna_ 2:lla on 110
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän mies haluaa, vaimo hoitaa ja maksaa kaiken, hän käyttää omat rahansa vain itseensä.
Tiedän yhden perheen jossa toimittiin näin, pienipalkkaisempi vaimo maksoi asumisen, ruuat, kaikki laskut ja lasten menot. Mies tuhlasi omansa uhkapeleihin. Itki sitten kun vaimo viimeinkin vuosien jälkeen otti eron.
Minulle tuli myös tämä mieleen. Oletko AP varma että miehesi ei maksa sen takia että hänellä ei ole rahaa. Ettei hän tuhlaa omia rahoja uhkapeleihin tms. Ehkä luottotietojen menetys ei pelota häntä koska hänellä ei enää ole edes niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Exceleistä vielä: tein siis erittäin selkeän +/- Excelin, niin mies sanoi, ettei ymmärrä siitä mitään. Ja kun yritin selittää rivi kerrallaan esim näin, että minä maksoin sähköt 150€ ja sinä bensat 70€ eli näiden erotus on 80€ jonka olet minulle auki, niin hän alkoi vaan hokemaan, että aivan, tuo todistaa
Totta, esimerkkini oli huono, juuri noin teen, että lasken kaiken aina yhteen/2 yms.
ap
Mies lisäksi näköjään kaasuvalottaa ap:ta, kääntää mustan valkoiseksi.