Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsiperheessä kaikkein työläin hoidettava oli lasten vaatehuolto. Vaikka miten koetti varautua, niin vähän väliä oli joku vaate rikki tai mennyt pieneksi. Sitten niiden menneiden, nykyisten ja tulevien vaatteiden säilytys ja venkslaaminen meinasi viedä järjen. Pyykkiä piti pestä niin usein, että joka paikka oli täynnä vaatetelineitä eikä niitä meinannut saada kuivaksi ilman jatkuvaa kääntelyä.
Kyllä minä olen sitä mieltä, että ruokahuolto kokonaisuudessaan on työläin. Vaatehuollossa on kyllä myös hommaansa, mutta ei se sentään ihan jokapäiväistä.
Uuniin makkaraa ja ranskalaisia, niin sillä ruokapuoli on hoidettu. Välillä voi syödä maksalaatikkoa.
Eipä ne makkarat ja ranskalaisetkaan itsekseen materialisoidu jääkaappiin. Puhumattakaan mitä niitten jatkuva syönti pidemmän päälle tekee terveydelle.
Meillä mies on onneksi ottanut tän ruokapuolen aika isoilta osin hoidettavakseen, tekee monipuolista terveellistä ruokaa huomioiden budjetin. Ihan itse tajusi että on tehokkainta suunnitella ja käydä isot ostokset n. kerran viikossa. Nykyään tosin käytetään paljon myös kaupan keräilypalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tunnutaan elävän spontaanisti hetkessä, kun metatyötä ei kuulemma ole olemassa.
Kaikki varautuminen ja suunnitteleminen on nipotusta ja turhaa, varsinkin lasten kanssa.
On metatyötä ja metatyötä. Ihan keksitty metatyö on miettiä ja suunnitella jotain eväitä retkelle. Luulisi nyt jokaisella lapsiperheellä löytyvän kotoa evästarpeita jääkaapista ilman erillistä suunnitteluakin.
Ei meillä ainakaan ole evästarpeita jääkaapissa, jos pitäisi yhtäkkiä olla eväät huomiseksi. Toki riippuu siitäkin kuinka tukevat eväät pitäisi olla, riittääkö pieni välipala tyyliin hedelmä vai pitäisikö sen korvata lounas.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä metatyöt? Ärsyttävä mediaseksikäs sana.
Ne on niita toita, jotka vihdoin joku (vaikkakin media) on nostanut nakyvaksi, ja joiden kuorman alle naiset yleensa lopulta romahtaa, flippaa, ja jattaa peravaunumiehensa viettamaan loppulelamaansa ihan omiin rutiineihinsa.
Pahoittelut pelkista aakkosista, minulla vain ulkomaan lappari kaytossa.
Vaihdan itsekin iv-koneen suodattimia, varaan huoltoja, hoidan oman autoni, teen lumitöitä ym.
Nuo ovat naurettavan harvoin tapahtuvia muistamisia vs se hemmetin joka päiväinen muistaminen ja organisoiminen kaikkine harrastusmenoineen ja kuskaamisineen.
Eräs miespuolinen tubettaja sanoi, että hän ei auta vaimoaan kotitöissä.
Sitten se piti hetken tauon, ja jatkoi: ...sillä en ole mikään apulainen, vaan asun täällä, ja minulle kuuluu samat hommat kuin vaimollekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla tunnutaan elävän spontaanisti hetkessä, kun metatyötä ei kuulemma ole olemassa.
Kaikki varautuminen ja suunnitteleminen on nipotusta ja turhaa, varsinkin lasten kanssa.
On metatyötä ja metatyötä. Ihan keksitty metatyö on miettiä ja suunnitella jotain eväitä retkelle. Luulisi nyt jokaisella lapsiperheellä löytyvän kotoa evästarpeita jääkaapista ilman erillistä suunnitteluakin.
Ei meillä ainakaan löydy. Metsäretkille käsketään ottamaan makkara ja vaahtokarkkia. Ei ole. Koulussa on leffapäivä ja saa ottaa karkkipussin. Ei ole. Ei meillä ole edes aina leipää aamupalan jälkeen, jos olin ajatellut käydä vasta lounastunnilla kaupassa. Ei meillä olisi paljon mitään ilman etukäteen suunnittelua.
En minäkään osta kaappeja täyteen herkkuja ja ruokaa ihan muuten vaan. Minulla ei tule juuri yhtään ruokahävikkiä sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lapsiperheessä kaikkein työläin hoidettava oli lasten vaatehuolto. Vaikka miten koetti varautua, niin vähän väliä oli joku vaate rikki tai mennyt pieneksi. Sitten niiden menneiden, nykyisten ja tulevien vaatteiden säilytys ja venkslaaminen meinasi viedä järjen. Pyykkiä piti pestä niin usein, että joka paikka oli täynnä vaatetelineitä eikä niitä meinannut saada kuivaksi ilman jatkuvaa kääntelyä.
Kyllä minä olen sitä mieltä, että ruokahuolto kokonaisuudessaan on työläin. Vaatehuollossa on kyllä myös hommaansa, mutta ei se sentään ihan jokapäiväistä.
Uuniin makkaraa ja ranskalaisia, niin sillä ruokapuoli on hoidettu. Välillä voi syödä maksalaatikkoa.
Eipä ne makkarat ja ranskalaisetkaan i
Mies tykkää makkarasta ja ranskalaisista, joten ne ei meillä ole koskaan lopussa. Teen ne ruuaksi ja mies tykkää. Kyllä minä välillä muistuttelen sanomalla, että ihan kivasti sinusta saa sitten leskeneläkettä. Omapa on terveytensä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan ole evästarpeita jääkaapissa, jos pitäisi yhtäkkiä olla eväät huomiseksi. Toki riippuu siitäkin kuinka tukevat eväät pitäisi olla, riittääkö pieni välipala tyyliin hedelmä vai pitäisikö sen korvata lounas.
Joten mikä on se vaativa metatyö, jota tarvitaan evästarpeiden takia? Minä en pidä metatyönä sitä, että menen kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan löydy. Metsäretkille käsketään ottamaan makkara ja vaahtokarkkia. Ei ole. Koulussa on leffapäivä ja saa ottaa karkkipussin. Ei ole. Ei meillä ole edes aina leipää aamupalan jälkeen, jos olin ajatellut käydä vasta lounastunnilla kaupassa. Ei meillä olisi paljon mitään ilman etukäteen suunnittelua.
No miten ihmeessä suunnittelet maanantaina sen, että torstaina ehkä tarvitaan eväät tai sitten ei? Eli millaista metatyötä teet päivittäin siltä varalta, että tulee joku yllättävä asia eteen, vaikka vesikatko perjantaina klo 5-6?
En edelleenkään käsitä, miksi suunnittelusta ja organisoinnista puhutaan metatyönä. Suunnittelu on ihan kelpo sana, vaikka toki sen tuosta meta-sanasta ymmärtää, että kyse on suunnittelusta. Mutta suunnittelu on kuulkaa ihan työtä, ei mitään metatyötä.
Nimim. LVI-metatyöntekijä
Lumityöt oman autonsa ja omien lastensa asiat. Minä teen kaikessa muussa metatyön. paitsi että kaupassa käy oman metatyönsä avulla, mutta se metatyö on aina maitoa leipää makkaraa perunaa koiranruokaa, vaikka noita siis olisi vielä kaapeissa.
Täh?
Mä en siivoo muijan puolesta.
En tiskaa,en kokkaa,vie roskia enkä pese edes pyykkejä toisen puolesta.
Ihan teen puolet kotihommista niinkuin pitääkin.minä mikään lapsi ole,enkä äitini kanssa parisuhteessa 😂
En osaa toisen siivellä elää muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa?
Metatyötä on se, että muistaa vaihtaa ne suodattimet ja varata autoon huollon. Itse suodattimen vaihto ja auton huoltoon vienti on sitten ns oikeita kotitöitä, mutta toki nämä jää tekemättä kokonaan jos ei ole kukaan muistanut huolehtia asiaa.
Ei ihme että mt-ongelmia on niin paljon kun joka pikku asiasta pitää tehdä sata kertaa suurempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole metatöitä.
Kuka teillä miettii mitä syödään ja ostetaan kaupasta?
Eiköhän se onnistu että kukin ostaa mistä tykkää. Jos ei lapsia.
Oikeastiko on akkoja jotka hoitaa yhteydenpitoa myös miehen sukulaisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joten mikä on se vaativa metatyö, jota tarvitaan evästar
Sanoiko joku että siihen liittyisi jotain vaativaa? Huomattavasti vähemmällä toki pääsee jos muistaa ja hoksaa sen eväiden oston muun kauppareissun yhteydessä eikä erikseen tartte lähteä ostamaan. Eli jos on hoitanut sen metatyön kunnolla. Vaativuus tulee siitä, jos niitä muistettavia juttuja on tosi paljon.