Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt, heh, kohta sohvalla makaaminenkin lasketaan liikunnaksi.
Ilman näitä lihaskramppeja en saisi lainkaan liikuntaa.
T. Yh mami keravalta
Mä en todellakaan jaksaisi elämää, jossa kukaan ei suunnittele ja organisoi. Elämä on niin paljon helpompaa, kun mahdollisimman moni asia tehdään suunnitellusti.
Perheessämme minä ja teini-ikäinen tyttäremme olemme organisoijia. Mies ja teini-ikäinen poika ei. Jatkuvasti tulee niitä tilanteita, jotka olisi ollut ihan helppo hoitaa pienellä etukäteissuunnitelulla, mutta "hetkessä eläminen" tuo mukanaan kiirettä ja kauheasti turhia ajokilometrejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei mitkään.
Kaikki suunnittelu on minun eli naisen vastuulla. Raskasta. Sitten mies kiukuttelee kuinka minä määrään tekemään asioita. Ihan kuin ne arjen pyörittämiseen liittyvät pakolliset jutut olisi minulle jotain herkkua. Jos asiat jättää miehen vastuulle niin hän havahtuu niihin siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä. On kuin lapsen kanssa eläisi. Olen miettinyt eroa koska toinen ei ota vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Olemme pari ja olemme yhdessä vastuussa yhteisestä perheestämme. En tiedä onko enemmän naurettavaa vai surullista, että lasketaan tehtyjä töitä ja vertaillaan toisen tekemisiin.
Olet luultavasti mies.
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ole metatöitä.
Jos mies tekisi metsätöitä (=komentelisi ja mikromanageroisi), se luokiteltaisiin henkiseksi väkivallaksi.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään ihmettele että yli puolet näistä naisista on hylättyjä yksinhuoltajia.
Eihän näiden touhuissa ole järjen häivääkään. Kauheita määräilijöitä ja mälkättäjiä. Naisen kuuluu olla nöyrä,ahkera ja tunnollinen eikä mikään pirttihirmu justiina joka mesoaa niinkuin merimies ja kiroilee kuin turkkilainen vtun suolaaja. Opetelkaa ymmärtämään oma asemanne ja ottamaan ne käskyt ylempää kiltisti vastaan niin pärjäätte paremmin .
Mitkä käskyt? Miehethän eivät tunnetusti mitään höpöhöpömetatöitä tee, jollaiseksi tuo käskyttäminen, eli hommien suunnittelu, aikatauluttaminen ja delegointi lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Mäpä en muuten mene minkään epämääräisen kauppalapun kanssa kauppaan jossa lukee..
3 jugurttia ( siellä on 5metriä pitkä rivi erilaisia)
2 leipää ( 60 erilaista)
Siteitä/tamponeja (tää ei edes voi mennä oikein)
Jotain naposteltavaa illaksi.
( Popparia,shipsiä,suklaata,irtokarkkeja..)
Tuon pidempää listaa ei edes tarvita kun kaikki menee jo ihan viduiksi ja saa hvetin moisen ripityksen.
Pääsee muuten todella paljon helpommalla kun nakkaa eukon autoon,vie sen kauppaan ja maksaa tyytyväisin mielin kassalla ne ostokset.
Ja uskokaa oikeasti, että ne tekee sen tahallaan saadakseen kiukutella! Se on niiden luonto.
Mikä noissa ostoksissa on sinulle noin ylivoimaista? Etkö tiedä mitä jukurttia ja leipää vaimosi syö? No kysy sitten häneltä ja kirjoita kauppalappuun. Onneksi oma mies ei ole noin avuton.
Meillä lukiolainen näitä harjoittelee...harkkoihin lähtö tunnin kuluttua eikä yhtään puhdasta valkoista t-paitaa, pyykkikorissa on 5.
Varmaan kotiin tullessa sanon että laittaa koneen pyörimään, mutta tuskinpa enää 5min myöhemmin muistaa. Perjantaina sitten sama uudelleen.
Miten teinityttö ei tiedä vaatteistaan tuon taivaallista?
Metatyö on hienosteleva nimitys komentelulle ja pomottamiselle. Sitä tosin käytetään vain naisten tekemisistä.
Eikös tuossa ollut joku tutkimus, että nämä Nk. Metatyöt kerääntyvät naisille, koska he keräävät ne itselleen, eivätkä anna miehille mahdollisuutta tehdä näitä omalla tavallaan? Miehen tapahan on siis aina väärä, lapsi väärin puettu, kauppalista väärin tehty jne, miehen tekemistä moititaan ja väheksytään, vaikka itse tavassa ei olisi mitään vikaa, se on vain erilainen kuin naisella. Ja lopulta mies ei sitten enää tee näitä metoja, koska kukapa sitä huvikseen ottaa haukut.
Lapseton sinkkunainen taas ihmettelee, miten tuon perhekuvion voi ikinä saada toimimaan kaikkia tyydyttävällä tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuossa ollut joku tutkimus, että nämä Nk. Metatyöt kerääntyvät naisille, koska he keräävät ne itselleen, eivätkä anna miehille mahdollisuutta tehdä näitä omalla tavallaan? Miehen tapahan on siis aina väärä, lapsi väärin puettu, kauppalista väärin tehty jne, miehen tekemistä moititaan ja väheksytään, vaikka itse tavassa ei olisi mitään vikaa, se on vain erilainen kuin naisella. Ja lopulta mies ei sitten enää tee näitä metoja, koska kukapa sitä huvikseen ottaa haukut.
Vähimmällä pääsee kun luopuu omasta tahdosta ja alistuu pompoteltavaksi, siis ei yritäkään tehdä mitään metsätöitä.
Pidän suunnittelusta ja järjestelystä, joten hoidan ne ja mies toteuttaa käytännön hommat.
Piti oikein aikanaan selvittää mitä ihmettä on metatyö, kun itse en ole ikinä kuormittunut arjen näkymättömistä töistä. Toisaalta kyllä karsin herkästi mielestäni turhat hommat arjesta, enkä ole ikinä joutunut esim. ruokia sen ihmeemmin suunnittelemaan. Käyn vain kaupassa ja ostan jotain, mistä sitten kokkaillaan ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin, tunnustan, että olen valittanut miehen tavasta toimia, kun hän kerrankin suunnittelee tai tekee jotain. Esim. sanoin, että nyt minä en päätä mitä syödään, vaan miehen pitää itse keksiä ruoka perheellemme. Toi lohifileen. Perheessämme on neljä henkilöä, joista yksi kala-allergikko ja kaksi kasvissyöjää. Ja onhan se pelkkä lohifile muutenkin aika ankea ruoka, kun ei ollut esim. salaattia, kermaviilikastiketta tai perunoita lisukkeeksi.
Mies myös ideoi romanttisen matkan hänelle ja minulle. Taas valitin, koska itse en loman ajalle voinut saada lomaa (minkä mies tiesi), eikä lapsille tai koirille oltu hankittu hoitajaa. Matka peruuntui.
Kummankin näistä jälkeen mies päätti, että ei todellakaan hoida jatkossa mitään, kun valitan, jos ei ole minun mieleni mukaan toimittu.
ok ap, hyvä juttu.
Miksi teit aloituksen?
Vierailija kirjoitti:
Lapseton sinkkunainen taas ihmettelee, miten tuon perhekuvion voi ikinä saada toimimaan kaikkia tyydyttävällä tavalla?
Ei mitenkään. Nainen kun ei koskaan voi olla tyytyväinen.
Minä miehenä teen metatöitä eli katson vaikkapa että pyykit pitäisi pestä. Muistutan tästä sitten vaimolle ja jos ei laita töpinäksi, alan jopa hieman ilkeilemään. On se kumma että naisille pitää aina kertoa että ne pyykit kaipaa pesua.
Vierailija kirjoitti:
En ole tähän metatyön käsitteeseen oikein ihastunut, meillä ei ole sellaisia. On hommia, joita on kivempi tehdä kuin toisia, on välttämättömiä juttuja, on niitä joista voi vähän joustaa. Kumpikin tietysti ajattelee tekevänsä paljon enemmän kuin toinen.
Joillakin täysin kateissa käsitteen merkitys.
Ruuat mietitään puoliksi, siis molemmat laittaa kauppalistaan parin keksimänsä ruuan ainekset tarkistettua mitä löytyy jo valmiina kaapista. Siivoukset ollaan jaettu yhteen muuttaessa niin sitä ei erikseen kukaan mieti vaan molemmat hoitaa omansa, sen mukaan että toinen hoitaa toisen inhokit, ajallisesti viikkotasolla menee tasan. Hän hoitaa omat lääkärinsä sun muut ja minä omani, lapsen se kumman aikataulut vaatii enemmän sovittelua, eli nytkin hänen käydessä töissä hoitaa neuvola-ajanvaraukset kun tietää oman työkalenterinsa. Kaksi kertaa vuodessa käydään yhessä lapsen vaatteet ja tavarat läpi, laitetaan vanhat kiertoon ja tehdään lista mitä pitää hankkia. Hän hoitaa omalle suvulleen synttäri- ja joululahjalistat. Jos reissataan mun perheen luo mä sovin aikataulut, jos hänen niin hän. Jos on lapselle isompaa hankintaa istutaan koneen äärelle googlaamaan yhessä, tai sovitaan että toinen ottaa selvää jostain ja toinen jostain muusta. Jos huomaa että kotona jotai ylimääräistä pitää hoitaa niin yleensä tulee mulle kertomaan sit ku se on tehty, huoltoon ilmoitettu tms, eikä vaan sano että täällä on joku ongelma, ja jätä mulle sitä hoidettavaksi.
Meillä on näemmä aika viivottimella jaettu puoliksi, mutta silleen selkeästi että kumpikin tietää mitä voi toiselta odottaa ja myös mikä on omalla vastuulla. Eli joka päivä ei erikseen tarvi sopia mitä tehdään ja koko arki on ihme logistiikkaneuvottelua, vaan yhdessäoloaikana jutellaan kivoista asioista.
Mun mies tekee kaikki metatyöt, koska hän ei ajankohtaisesti ole töissä ja minä puolestaan teen pitkää työpäivää pitkän matkan päässä, olen aina vasta illalla kotona.
Mulla on ihana mies: koti on siisti, ruoka on pöydässä kun tuun kotiin!