Mitkä metatyöt on teidän taloudessa miehen vastuulla?
Olen eronnut, joten miestä ei ole, mutta meillä se meni niin, että minä mietin kaikki viikon ruokalistat ja tein kauppalaput, pidin huolen että kaapissa oli aina lapsille vuodenaikaan sopivat vaatteet, luistimet teroitettuna ennenkuin niitä tarvittiin, jne
Hoidin myös oman autoni renkaat, huollot ja katsastukset.
Mies huolehti omatoimisesti ilmanvaihtokoneen suodattimen vaihdosta. Muut asiat hoiti, kunhan muistutin. Minusta se muistuttelu oli aika raskasta. Kun jäin lasten kanssa taloon, oli jotenkin helpompaa.
Kommentit (597)
Ovat. Kyllä minut sukulaiseksi lasketaan monessa kohtaa. Saan esim. hoitaa anoppini asioita sairaaloissa ym. koska olen sukua. En ole verisukua, mutta sukulaiseksi lasketaan silti.
Miten liittyy aiheeseen?
Eivät ole. Miehesi sisko on miehesi sisko eikä minkäänlaista sukua sinulle. Myöskään anoppi ei ole sinun sukulaisesi. Sairaalassa saat hoitaa anopin asioita, koska anoppi on antanut siihen luvan. Samalla perustelulla minä hoidan ystäväni asioita. Eikä se tietenkään tee meistä sukulaisia, että hoidan hänen asioitaan. Liittyy aiheeseen siten, että sinä itse väitit miehen sukulaisten olevan sinulle sukua ja sitä sitten korjatiin, koska niin asia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on minulle ihan ok, että sinä et tykkää kyseisestä sanasta. Voit keksiä siihen jonkun korvaavan termin. Ja kysehän ei ole vain lapsista huolehtimisesta.
Miksi keksisin, kun kyse ei ole mistään arkea ihmeellisemmästä asiasta. Eikä kukaan ole missään väittänyt, että kyse olisi vain lapsista huolehtimisesta. Tosin useampikin on ollut sitä mieltä, että lapsettomalla ei juurikaan ole "metatöitä", mutta lapsiperheessä niitä on niin paljon, että ihan uupuu niiden alle.
Niin varmasti on, jos toinen vanhemmista ei hoida osuuttaan, vaan yksin joutuu kaiken sumplimaan. Edelleen, ilmiö on erittäin todellinen.
Kuka on valinnut tälle yksin hoitavalle sen puolison, joka ei tee mitään?
Tässä ketjussa menee metatyöt ja kotityöt sekaisin.
meillä miehen metatyöt ja siihen liittyvät kotityöt % :
ruokahuolto , ostosten ja ruokalistan suunnittelu, kuukausittainen ruokabudjetti - ruoanlaitto 90%
talon lämmitys (polttopuuhuolto, suunnittelu vuodeksi, puiden hankinta, riittävyyden arviointi, budjetointi ) - polttopuiden tekeminen ja kantaminen sisään, talon lämmitys 70%
kaikenlainen muu talon vuosittaiseen ylläpitoon liittyvä metatyö mistä mulla ei ole hajuakaan mitä pitää tehdä että kaikki toimii
minun metatyöt:
isojen hankintojen , matkojen tai vapaa-ajan budjetointi ja suunnittelu
sähkön kilpailutus ja seuranta, energiaratkaisut
Mattojen pesu (että muistaa pestä kerran vuodessa)
- - kumpikaan ei ota metatyökseen esim siivoamista tai pyykkäämistä, ne asiat vaan tehdään kun on pakko eikä kumpikaan olla siivoushulluja. Siivous ja pyykkäys menee kotitöihin . Ne tehdään aika lailla puoliksi.
Puutarhanhoito ja sen vuosittainen suunnittelu, sekä kierrätys on molempien vastuulla ja molemmilla on omat osionsa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulle siis itsestäänselvää, että sinä huolehdit kaikkien perheenjäsenten menojen merkitsemisestä kalenteriin? Eli omien menojen lisäksi luet lasten harrastustiedotteet, kuulut lasten harrastusten wa-rymiin, luet wilmat ja varaat vanhempainvarttiajat. Tsekkaat netitä, milloin ilmottautuminen harrastuuksiin alkaa. Kysyt puolisoltasi, milloin tällä on lomia, työmatkoja ja muita menoja ja lisäät ne kalenteriin. Tsekkaat, ovatko menot päällekäin selvität, miten päällekyydestä selvitään, kuka muuttaa aikataulujaan. Mietit kalenteria katsoen myös milloin ehdit kauppaan, kirjastoon tai kyläilemään.
Muut perheenjäsenet kun ovat sitä mieltä, että suunnittelua ja kalenterinkäyttöä ei tarvita, mokoma turha metatyö.
Mietipä millaisia määriä tietoa llähes missä tahansa työssä joutuu käsittel
Ei kun se pelkkä kalenterimerkinät vie 15s. Suunnitteluun voi toki mennä enemmän, mutta ei siihenkään aina mene edes 15min. Meillä ainakin töissä on sekä isoja että pieniä asioita eikä kaikkeen menee tolkuttomasti aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on metatyöt?
Metatyöllä tarkoitetaan näkymätöntä, mutta välttämätöntä suunnittelu-, järjestely- ja organisointityötä, jonka merkitys huomataan usein vasta silloin, kun se on jäänyt tekemättä.
Esimerkiksi ruokalistan/kauppalistan suunnittelu jne.
Osaako joku ketoa mistä se sana "meta" tähän tulee. Ja olisikohan mitään suomenkielistä vastinetta tuolle sanalle, hmm.
Tulee kreikan kielestä ja tarkoittaa: jälkeen, takana kanssa.
Suunnittelu ja organisointi on ihan hyvä suomennos, mutta pitää sisällään siis sen, että tietää ja ymmärtää kaiken olennaisen suunnitelmaan liittyen.
Meillä on töissä erikseen suunnitteluosasto, joka hoitaa suunnittelun. Itse olen osastolla, joka hoitaa toteutuksen. Pitkälti sama linja myös kotona. Vaimo suunnittelee ja minä toteutan. Yritin joskus osallistua suunnitteluun, mutta totesin, että meillä on molemmilla helpompaa, kun en osallistu siihen puoleen. Aviossa oltu 28 vuotta.
Empä oo koskaan miettinyt.
Mies hoitaa kaikki kotihommat, vakuutukset, auton.
Mä hoidan lasten vaatteet, koulujutut ja päiväkotiasiat. Lasten välipalat ja eväät. Lääkäri ja neuvolakäynnit. Kaverisynttärit.
Vaikea edes tietää mitä kaikkea mies tekee/suunnittelee. Helpompi tietää mitä itse miettii 😁
Tästä ketjusta on vain jäänyt käteen, että x määrän ihmisiä mielestä kiellettyjä sanoja ovat: työ, meta, suunnittelu, johtaminen, hallinta ja organisointi. 😄 Ette ole ilmeisesti ikinä tehneet tietotyötä, kun on vaikea hahmottaa prosesseja.
Vierailija kirjoitti:
"Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee?"
Niissä perheissä joissa ei ole kontrollifriikkiä marttyyria nämä suunnittelut jaetaan joustavasti eikä niitä koeta miksikään raskaaksi metatyöksi. Monet kommentoijat eivät edes ymmärrä koko käsitettä, kokevat tuon olevan vain normaaliin elämään liittyvää.
Jostain syystä kaikki metatyötä korostavat tuntuvat olevan hirveän katkeria, heidän mukaansa metatyö jää perheessä heille. Kuinkahan paljo johtu siitä, että vain he tietävät kuinka asiat pitää suunnitella? Jos kaksi metatyömammaa laitettaisiin samaan talouteen olisi tuloksena helpon ja hyvin suunnitellun arjen sijaan hillitön riita: kumpikin tietäisi kuinka asiat pitää suunnnitella ja kumpikaan ei hyväksyisi toisen suunnitelmia. Sitä se kontrollifriikkiys teettää.
Tai sitten nää hommat eivät ole raskaita, kun kaksi ihmistä jakaa ne joustavasti. Ja sitten ovatkin raskaista, kun joutuu tekemään sen toisen aikuisen puolesta myös, ja se sit katkeroittaa. Nää lusmut ovat helposti lusmuja muissakin yhteisissä asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä erikseen suunnitteluosasto, joka hoitaa suunnittelun. Itse olen osastolla, joka hoitaa toteutuksen. Pitkälti sama linja myös kotona. Vaimo suunnittelee ja minä toteutan. Yritin joskus osallistua suunnitteluun, mutta totesin, että meillä on molemmilla helpompaa, kun en osallistu siihen puoleen. Aviossa oltu 28 vuotta.
Tämä kuulostaa myös ihan hyvältä. Kumpikin hyödyntää vahvuuksiaan, eikä vähättele toisen panosta.
Hoidan kaupassakäynnit jo vuosia , puoliso nettitilannut n2-v ajan ruokaboksia ja tekee arkipäivällistä 2-4 krt/vko.
Joulun ruuat kustansin pääosin (kuten aiemmat juhlapvät vuosien aikana, lasten joululahjat ostan ja maksan.Näin on ollut käytännössä 8-v ajan.
Olen hoitanut n 8-v ajan lapsille vaatteet, maksan lasten harrastukset sekä pääosin kuskaan harrastuksiin.Viime vuonna puoliso hoiti yhden harrastuspvän maksuineen.
Hoidan okt pintaremontit ,laitehuollot pääosin omaan piikkiin. . Asuntolaina puoliksi.Nyt ilmalämpöpumppu omaan piikkiin, sovittu tosin talomaaalaus menee vaimon piikkiin (80%).
Siivoamiset n. puoliksi ,itse todennäköisesti hieman enemmän.
Puolisolla toki selkeästi pienemmät tulot,raha tiukilla ja jatkaa opiskelua 50%sti, 50% töitä .
Itsellä jatko-opinnot osin vaiheessa ,eivät juuri vaikuta tuloihin.Olen selkeän hyvätuloinen.
Olen mies, puolisoni on nainen.
Huomaan vuosien myötä väsyneeni ,turhautumispuuskia tulee aika ajoin. Omat harrastukset helpottaa oloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla jonkinlainen osakeyhtiö jota kutsutte parisuhteeksi vai mikä teitä vaivaa? että oikein työvuorolistat,kuluseurannat ja kulkukortit pitää olla?!? Se maksaa kellä on ja se tekee joka osaa. Minä jos kokkaan niin sitä ei syö pirukaan niin parempi kun ostan vain ainekset ,enkä puutu sen enempää. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? On monia hommia mitkä osaan paremmin ja vaikka vasemmalla kädellä silmät sidoittuina joten tekemiset jakautuu ihan automaattisesti. Molemmat pääsee helpommalla ja jää enemmän aikaa tehdä muita juttuja. Jos ei muuta niin kattella yhdessä vaikka leffaa.
Mutta kun kyse on suunnittelusta ja organisoinnista, ei tekemisestä. Ehkä sekin teillä menee noin puoliksi, niin et ole huomannut koko asiaa.
Kuka on puhunut kontrolloinnista ja paniikista? Metatyön käsite ei pidä noita sisällään. Kannattaa tietää, mihin kommentoi, ei mene noin pieleen!
Metatyö käsitteenä on arvovapaa. Sen voisi suomentaa vaikka suunnittelu ja organisointi. Ajattele syntymäpäiväjuhlia ekaluokkalaiselle. Siinä pohditaan, mikä ilahduttaisi synttärisankaria, ketkä kutsutaan, koska pidetään, missä pidetään, tarvitaanko koristeita ym. härpäkkeitä (onko joku teema ja jos, niin mikä), mitä tarjotaan, koska käydään kaupassa, siivotaan ja leivotaan, onko joku allerginen jne.
Tämä kaikki voi olla kivaa, ihan kivaa, stressaavaa riippuen eri muuttujista jne.
Tuo kaikki on kuitenkin sitä, mitä se juhlien järjestäminen vaatii, riippumatta siitä, miten sen kokee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli su-iltapäivällä valmiina kaikki maanantaille. Teiniltä loppui loma, eli eka loman jälkeinen lukiopäivä. Siinä ei mitään ihmeellistä, kulkee bussilla kuten normaalisti. Hän oli sopinut pistäytyvänsä kaverilla illalla harkkojen jälkeen hakemaan jonkin tavaran. Mä olin tehnyt tilauksen ruokakauppaan ja varannut noudon teinin harkkojen yhteyteen. Mies oli laittanut mun auton ajastimella roikan päähän, että kuljetaan työmatka yhdessä.
Klo 17 tuli wilmaviesti että liikunta alkaa lukkarista poiketen huomenna seiskatunnilla. Niin kyllä mua kieltämättä vitutti laittaa koko pakka uusiksi sunnuntaipäivällisen sijaan.
Ei kuljetakaan työmatkaa yhdessä vaan mä olen pidempään töissä ja haen teinin. Muuten hän odottaa bussia tunnin pakkasessa.
Teini ei menekään pitkän päivän jälkeen harkoihin, joten kaverin kanssa sovitaan uusi aika. Enkä mä viitsi ajaa kaupunkiin van ostoksia hakemaan, joten siirrän ne toiseen
Meillä lapsi ei olisi mennyt sille seiskatunnille, ja olisin ilmoittanut viestin lähettäneelle että meidän perheen aikatauluja ei muuteta näin lyhyellä varoitusajalla. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kaikilla jonkinlainen osakeyhtiö jota kutsutte parisuhteeksi vai mikä teitä vaivaa? että oikein työvuorolistat,kuluseurannat ja kulkukortit pitää olla?!? Se maksaa kellä on ja se tekee joka osaa. Minä jos kokkaan niin sitä ei syö pirukaan niin parempi kun ostan vain ainekset ,enkä puutu sen enempää. Miksi kaikesta pitää tehdä niin vaikeaa? On monia hommia mitkä osaan paremmin ja vaikka vasemmalla kädellä silmät sidoittuina joten tekemiset jakautuu ihan automaattisesti. Molemmat pääsee helpommalla ja jää enemmän aikaa tehdä muita juttuja. Jos ei muuta niin kattella yhdessä vaikka leffaa.
Mutta kun kyse on suunnittelusta ja organisoinnista, ei tekemisestä. Ehkä sekin teillä menee noin puoliksi, niin e
Ei se aina ole mitään rumbaa. Mutta saattaa olla sitäkin. Ap kyseli ymmärtääkseni tämän jakautumista. Et mitä kaikkea mies perheessä suunnittelee ja organisoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän joku suodattimen vaihto tai auton korjaus ole metatyötä.
Metatyö on näkymätöntä suunnittelua, ajattelutyötä, esim lasten kamppeiden miettimistä huomista koulupäivää varten.
Aikaisemmin joku määritteli meratyön sellaiseksi jonka huomaa sitten kun se jää tekemättä. Sai yläpeukkujakin. Eikö noiden (suodattimien vaihto,auton huolto)tekemättä jättämistä huomaa?
Suodattimien vaihto. 1) Huomaa, että talkkari pudotti ne postiluukusta. 2) Vaihda ne.
Metatyön määrä?
Mistä se talkkari tietää minkä merkkinen teidän imuri on?
Nää koskee asunnon rakenteissa olevia suodattimia. Voitko uskoa. Mutta joku listasi miehen metatöiksi. Siihen kommenttina.
Auton katsastukseen, huoltoon, renkaanvaihtoon yms. liittyvät asiat. Muuta metatyötä en äkkiseltään keksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö vieläkään ymmärrä? Se vaatteiden HANKINTA ei ole metatyötä. Se on metatyötä, että tarkkailee milloin lapsen vaatteet alkavat olla liian pieniä, selvittää mitä kokoa pitää ostaa ja missä myydään halutunlaista vaatetta. Niin ja budjetointi. Onko juuri tässä kuussa varaa käydä ostamassa uusi haalari, vai pitäisikö sitä lykätä ensi kuulle, kun nyt hommattiin jo talvisaappaat. Tavalliset ihmiset eivät ole rahasta tehtyjä.
Suosittelen metatyön sijaan keskittymään asiaan nimeltä luetun ymmätäminen. Ei tarvitse sitten riehua tuohon malliin. Katsos kun "huolehtii lapsille vaatteet" kattaa myös kaiken ennakoivan toiminnan, ei pelkkäää HANKINTAA. Miten voisi hankkia sopivat vaatteet, jos ei ikinä katso mitä lapsi tarvitsee ja minkä kokoinen sopii?
Mutta pointti onkin just tuo. Että jonku
Olet siis allerginen tuolle sanalle? Vai miksi haluat koko ajan ymmärtää väärin? Se on metatyötä riippumatta siitä, koetko sen työksi. Nämä ovat ihan eri asioita. Jos et sitä ymmärrä, selvittele ensin tämä itsellesi, kommentoi vasta, kun ymmärrät asian.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos esimerkissä olevien asioiden teko on niin helppoa, miksi kukaan muu perheessä ei niitä tee?
Minun isäni ei tee mitään kotitöitä, koska äiti on heidän suhteensa alusta asti passannut häntä kuin pikkulasta. Tekee jopa leivät valmiiksi. Ehkä teillä on sama tilanne suunnittelun kanssa. Olet totuttanut muut siihen, että sinä hoidat (tai ehkä et edes anna muiden osallistua) ja siksi saat tehdä kaiken itse.
Jos pyydän ja vaadin useita kertoja miestä laittamaan jonkun menonsa kalenteriin ja sitten lopulta useiden, useiden pyytämisten jälkeen laitan sen itse, kun menee hermot, niin miksi joku haluaa tottua tuohon. Eikö vaan olisi helpompi laittaa se meno itse kalenteriin.
Esim. Viime keväänä pyysin miestä merkkaamaan lomansa kalenteriin. Ei millään saanut tuota aikaiseksi, joten kun minun piti merkitä töissä lomani, ei minulla ollut
Mikset vain kysynyt että milloin sulla on loma? Mies olisi sanonut että kesäkuun, ja itse olisit pyytänyt lomasi kesäkuulle. Etkö ymmärrä puhetta kun asia on pakko kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Se on minulle ihan ok, että sinä et tykkää kyseisestä sanasta. Voit keksiä siihen jonkun korvaavan termin. Ja kysehän ei ole vain lapsista huolehtimisesta.
Miksi keksisin, kun kyse ei ole mistään arkea ihmeellisemmästä asiasta. Eikä kukaan ole missään väittänyt, että kyse olisi vain lapsista huolehtimisesta. Tosin useampikin on ollut sitä mieltä, että lapsettomalla ei juurikaan ole "metatöitä", mutta lapsiperheessä niitä on niin paljon, että ihan uupuu niiden alle.
Ketjun aiheena on metatöiden jakaminen puolison kanssa. Mitä jos pitäisitte sen mielessä, ennenkuin tulette kertomaan omasta erinomaisuudestanne.
Niin varmasti on, jos toinen vanhemmista ei hoida osuuttaan, vaan yksin joutuu kaiken sumplimaan. Edelleen, ilmiö on erittäin todellinen.