Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko harjoittelupaikan löytäminen olla näin hankalaa tekniikan alan AMK-opiskelijalle?

Vierailija
09.01.2024 |

Saatiin lista yrityksistä mistä paikkoja voi hakea mutta se lista on täynnä toimimattomia puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita. Kaksi kolmesta noista puhelinnumeroista ei ole käytössä. Muihin ei joko vastata tai puhelut hylätään. Yhdessä tapauksessa puhelu ohjautui firman vaihteeseen ja sain mahdollisuuden jättää soittopyynnön mutta siihen ei ole vastattu.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en olisi päässyt mihinkään harjoitteluun, jos ei opettajalla olisi ollut kontaktia. Oikeasti soitin varmaan viiteentoista paikkaan.

Viime keväänä oma tekniikan opiskelija haki 45 paikkaa, joista oli siis ilmoitus Mol, Oikotie, Duunitori. Kolme haastattelua ja yksi kesätyöpaikka tuloksena.

Vierailija
42/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en olisi päässyt mihinkään harjoitteluun, jos ei opettajalla olisi ollut kontaktia. Oikeasti soitin varmaan viiteentoista paikkaan.

Varmaan viiteentoista? Eihän tuo ole kuin vasta listan alkupää, jos tosissaan meinaa saada paikan. Toki voi tärpätä jo aiemminkin, mutta ei ihme jos jää ilman paikkaa jos kyselyt jää viiteentoista paikkaan.

Tuolla oli jo hyvä neuvo. Google auki, kaikki vähänkin potentiaaliset listalle ja siitä soittelemaan läpi ja kyselemään mahdollisuuksia. Jos ei omalta paikkakunnalta tärppää, niin laajentaa hakua ja lähtee sitten kesäksi muualle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelupaikan saamisen haasteena on usein se, että työpaikalla joltain pitää löytyä aikaa harjoittelijan opastamiseen ja ohjaamiseen. Harjoittelun tarkoitus kun ei ole, että harjoittelija vain seuraa sivusta, mitä työntekijät tekevät. Millaisia työtehtäviä harjoittelijalle voi antaa, riippuu ihan harjoittelijan osaamisesta ja omatoimitsuudesta. Lisäksi jonkun pitää ehtiä varmistaa, että työn jälki on sitä mitä pitääkin. 

Opiskelin vuosituhannen vaihteessa it-alalle monimuoto-opiskeluna ja harjoittelupaikka irtosi heti ensimmäisestä paikasta, mistä kysyin (yksi suurimmista it-alan yrityksistä Suomessa). Kun aloitin, mulle näytettiin kahvihuone ja vessat, annettiin perehdytyskansio luettavaksi sekä työpiste ja tunnukset. Sen jälkeen kerrottiin hyvin ympäripyöreästi, mikä on mun vastuualueeni ja kehotettiin tulemaan kysymään, jos on jotain epäselvää. Muistan ensimmäisen työpäiväni ja ihmettelin vain mielessäni, mitä mun oikein odotetaan  tekevän. Kunnes tajusin, että koko toimenkuva oli ihan uusi eli ei ollut kukaan tehnyt sitä hommaa aiemmin ja mä sain ihan itse päättää, miten homman hoidan, kunhan lopputulos on se, mitä yritys halusi. Harjoittelijan palkka mulle maksettiin kyllä eli ei ollut palkatonta harjoittelua, mutta ei taitaisi enää tulla kyseeseenkään, että harjoittelija laitettaisiin työskentelemään kokonaan yksin. Hyvä puoli hommassa oli, että ei tarvinnut miettiä kesätyöpaikkaa eikä muutakaan, kun jo ennen harjoittelujakson päättymistä pomo tuli kysymään multa, onko mulla mitään sitä vastaan, jos mut vakinaistettaisiin. Ei mulla ollut. 

Nyt olen jo ihan toisessa firmassa töissä ja jään 2,5 vuoden päästä eläkkeelle. Eräs tuttu nuori opiskelee nyt it-alaa ja olen miettinyt, että voin poikkeuksellisesti vielä siirtyä etätyöstä lähityöhön, jos tuo nuori tarvitsee harjoittelupaikkaa ja meillä edellytys olisi, että joku vapaaehtoisesti ryhtyy opiskelijan ohjaajaksi. Mä voisin ryhtyä, mutta vain tämän kyseisen nuoren kohdalla. Tiedän, ettei meilläkään harjoittelijoita oteta juuri siksi, että se sitten vie yhden työntekijän aikaa aika paljon. Kaikilla on kuitenkin ne omatkin hommansa, jotka pitää tehdä. Mulla kuitenkin niin vähän aikaa enää ennen eläkkeelle jäämistä, että voin mä yhden opiskelijan harjoittelujakson ajan tehdä pitkää päivääkin. 

Vierailija
44/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein tein. Itä-Suomessa opiskelin. Sain ihan hyviä arvosanoja mutta en ollut ihan tyytyväinen siihen että opetus oli suurelta osin pienryhmässä tehtäviä projekteja.
Onko meillä oikeasti varaa tähän?

Vierailija
45/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti yritys, mihin toivot pääseväsi ja ota suoraan yhteyttä. 

Netistä voi katsoa kesätyöpaikkoja, joihin haetaan nyt. 

Vierailija
46/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa googlailla firmojen ajantasaisia tietoja?

Ei sitten AMK osaa googlata firmojen ajantasaisia tietoja kun tuollaista listaa ylläpitää?

Näköjään tarvii nykyopiskelijoilta tulla perseetki pyyhkimään kun itse ei osata. Ei minun opiskeluaikanani mitään listojakaan jaeltu. Kaikki tervejärkiset osaa kyllä itse töitä hakea.

Vierailija
47/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Lähetin koulutuspäällikölle tiedon ongelmista sähköpostitse. Toivottavasti saa tiedot korjattua huomenna aamupäivällä. Lounaan jälkeen paneudun hommaan uudelleen.

Mistä tiedät että koulutuspäällikön yhteystiedotkaan on oikeat 😁. Piti sinua narrina.

Vierailija
48/82 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisinko mä asiakaspalvelutyötä tekevänä myös jakaa asiakkaille toimimattomia yhteystietoja sanoen, että soittakaa valituksenne ja reklamaationne tuonne?

Ja jos joku valittaisi siitä, niin kysyisin, etkö osaa itse etsiä tietoa netistä. Ja mitäs läksit.

Vierailija
49/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Ihan oikein tein. Itä-Suomessa opiskelin. Sain ihan hyviä arvosanoja mutta en ollut ihan tyytyväinen siihen että opetus oli suurelta osin pienryhmässä tehtäviä projekteja. Onko meillä oikeasti varaa tähän?

Varaa mihin? Siihen, että opiskelijat eivät viitsi suorittaa aloittamaansa tutkintoa loppuun? Millaiseksi sinä kuvittelet työt, joita amk-koulutuksella tehdään? Tiimeissä tehdään projekteja.

Vierailija
50/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisinko mä asiakaspalvelutyötä tekevänä myös jakaa asiakkaille toimimattomia yhteystietoja sanoen, että soittakaa valituksenne ja reklamaationne tuonne?

Ja jos joku valittaisi siitä, niin kysyisin, etkö osaa itse etsiä tietoa netistä. Ja mitäs läksit.

Ei ole opettajan tehtävä järjestää niitä harjoittelupaikkoja saamattomille opiskelijoille. Listan on hyvää hyvyyttään joku  tehnyt vain avuksi, että näkee mitä yrityksiä ylipäätään löytyy. Nykyisin yhteistiefdot löytyy kyllä netistä.

Mmmm

Vierailija
51/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on noin avuton, ettei saa hankittua itse netistä tai muualta harjoittelupaikkaa, miten töissäkään osaa soveltaa osaamistaan?

P.S. Myös vapaa-ajalla voi treenata asioita, jotka edesauttavat omaa osaamista ja työllistymistä.

Vierailija
52/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalle porukasta näköjään kaikki pitää jonkun muun tehdä valmiiksi. Miten tällaiset siellä työelämässäkään pärjää jos jotenkin onnistuvat sinne asti pääsemään?

Vierailija
53/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin harjoittelupaikkojen hankkiminen on jäänyt oppilaan vastuulle? Aikanaan se oli oppilaitoksen tehtävä hankkia harjoittelupaikat, koska harjoittelu kuuluu opintoihin ja on oleellinen osa niitä. Ei tietysti aina saanut haluamaansa paikkaa, mutta oli ainakin joku paikka harjoittelulle olemassa.

Sitten saa lukea niitä artikkeleita, että olet ollut väärää kansallisuutta tai etnistä ryhmää eikä ole harjoittelupaikkaa saanut, vaikka sellainen oli jopa ensin tiedossa. Eikä sitten valmistukaan ikinä.

Vierailija
54/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin harjoittelupaikkojen hankkiminen on jäänyt oppilaan vastuulle? Aikanaan se oli oppilaitoksen tehtävä hankkia harjoittelupaikat, koska harjoittelu kuuluu opintoihin ja on oleellinen osa niitä. Ei tietysti aina saanut haluamaansa paikkaa, mutta oli ainakin joku paikka harjoittelulle olemassa.

Sitten saa lukea niitä artikkeleita, että olet ollut väärää kansallisuutta tai etnistä ryhmää eikä ole harjoittelupaikkaa saanut, vaikka sellainen oli jopa ensin tiedossa. Eikä sitten valmistukaan ikinä.

Oppilaitoksen tehtävä ei ole hankkia harjoittelupaikkaa. Ainakin itselläni jo 90-luvulla harjoittelupaikan etsiminen oli ihan omalla vastuulla. Silloin se tehtiin soittamalla tai kävelemällä paikan päälle. Nykyisin jopa TET-paikat haetaan aivan itse. Korona-aikaan oma lapsi kiersi 20 paikkaa ennen kun löysi TET-paikan. 

Vierailija
55/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Kyllä sitä pitäisi ihan itsekin osata etsiä, missä noin tehdään? Itse saanut aina ekasta mistä kysynyt niin kesätöitä, mutta riippuuhan se alasta

Vierailija
56/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vähän sama noiden harjoittelupaikkojen kanssa että aika nihkeästi niitä annetaan. Valmistumassa oleville lähinnä, juuri sillä ajatuksella että siitä sitten jäisi vakkariksi. Ja syy on se että kun konsulttifirma ollaan niin se näkyy suoraan firman tuloksessa jos joku asiakkaalta laskutettavan työn sijaan käyttää aikansa harjoittelijan opastamiseen. Joku kolmenkuukauden harjoittelupätkä on valitettavasti sen verran lyhyt että siitä on vaikea saada firman kannalta kannattavaa, vaikka miten pyörittelisi. Varmaan on tietysti sellaisiakin aloja ja firmoja, joissa tuo onnistuu. 

Vierailija
57/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iloisella 80-luvulla, kun AMK oli vielä Ammattikasvatushallituksen neukkareiden kalvosulkeisissa, piti ne harjoittelupaikat selvittää ihan itse. Näin oli siis asianlaita silloisessa teknikkokoulutuksessa. Kun en sopivaa löytänyt ja pakollinen harjoittelu oli kasassa, menin kesäksi muun alan hommiin. Siihen tekniikan alan paikkaan meni sitten luokkakaveri, käytännössä järkkäämään niiden varastoa, mutta sai sen työtodistuksen. Myöhemmin työelämässä olen muutaman kerran swapannut kesäpoikia ja -tyttöjä noin, eli sitä hallin lattian jynssäystä ja romujen siirtelyä varastolla ovat joka tapauksessa tehneet. Mutta naapurifirmassa saaneet sen oman alansa työharjoitteluksi. Tuota kannattaisi kokeilla viimeisenä oljenkortena. Kerran oli joku jantteri lirissä ja tein hänelle nollatuntisopimuksen. Soitin koulun harjoittelusta vastaavalle yhteyshenkilölle ja kutsuin poikkeamaan hallille kahville. Lopputuloksena saatiin kyseiselle jepelle harjoittelu kursittua kasaan niin, että se sille koulun edustajallekin kelpasi.

Vierailija
58/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsit tietenkin ajantasaiset yhteystiedot noihin firmoihin. Se on oikeasti juuri noin vaikeaa ja osa ei saa tutkintoa valmiiksikaan, koska ei valmistu. Itse tein pilipaliharjoittelun saadakseni tutkinnon, mutta ei se työnhaussa edistä paikan saamista. Paikkoja ei ole kaikille :(

Vierailija
59/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan luokattomalta touhulta. Eikö korkeakoululla ole oma työnhakuportaali, jossa alan yritykset ilmoittavat työpaikkoja, kesätöitä ja harjoittelupaikkoja? Eihän ilman työharjoittelua voi valmistua ja jos työharjoittelun tekee koululle, jotta voisi saada tutkinnon, niin sitten on valmistumisen jälkeen työttömyys edessä.

Tiedän yhden tällaisen tyypin, joka ei saanut muuta harjoittelupaikkaa kuin minkä koulu (AMK) sitten tarjosi. Ei sillä IT-tradenomin tutkinnolla lopulta päässyt muualle kuin ParkkiPatelle töihin. Itsellä sama kohtalo finanssi-tradenomina, kun en opintojen aikana onnistunut saamaan kunnon harjoittelupaikkoja. Toinen harjoittelu hyväksyttiin aiemmista opinnoista ja toisen sain juuri ja juuri kasaan pitkältä ajalta, kun tein yhdelle yritykselle projektiluontoisia hommia.

Kesätyöt ja harjoittelu on ihan must kaikille opiskelijoille, muuten on ihan todellinen vaara ettei sillä tutkinnolla pääse ollenkaan niihin oman alan hommiin.

Vierailija
60/82 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekniikan alan kesätöitä on runsaasti haussa ihan duunitorissa jne perinteisissä työnhakukanavissa, joten sinne vain etsimään sopivia työpaikkoja ja laittelemaan hakukirjeitä. Mikäli kesätyötä ei voi lukea AMK työharjoitteluksi, niin joka tapauksessa kesätöiden jälkeen sinulla on enemmän konkreettista työkokemusta ja paremmat mahdollisuudet saada virallinen harjoittelupaikka. En oikein ymmärrä, miksi AMK pakottaisi hakemaan vain tiettyihin yrityksiin ellei kyseessä sitten ole joku oppilaitoksen rahoittama harjoittelu.

Sitten ylipäänsä näistä tekniikan alan opiskelijoiden työpaikoista... Niistä kamppailee TODELLA valtava ja monipuolinen joukko ihmisiä: on AMK opiskelijoita, yliopisto-opiskelijoita joko kandi tai maisteriopinnoista ja jotkut ammattikoululaisetkin saattavat hakea samoihin paikkoihin kuten haalarihommiin. Itse olen vastikään valmistunut DI:ksi, mutta muistan varsin hyvin, että omilla opiskelukavereilla oli tekniikan alasta huolimatta hankala päästä ilman alempaa korkeakoulututkintoa _mihinkään_ töihin. Haalarihommiin otetaan ne, joilla on käytännön tekemisestä kokemusta, suunnittelijaksi ei pääse ilman tiettyjä opintoja ja kaupan kassallekaan ei pääse, koska sinne hakee sitten taas lukiolaiset, merkonomit, tradenomit, ja ekonomiopiskelijat. Muista nämä rinnakkaiset koulutuspolut ja yritä hakukirjeissä painottaa, miten juuri sinun opinnoista on hyötyä niissä työtehtävissä, minne olet hakemassa. Korosta koulussa tehtyjä harjoitustöitä ja omaa motivaatiota.