Kuuluuko harjoittelupaikan löytäminen olla näin hankalaa tekniikan alan AMK-opiskelijalle?
Saatiin lista yrityksistä mistä paikkoja voi hakea mutta se lista on täynnä toimimattomia puhelinnumeroita ja sähköpostiosoitteita. Kaksi kolmesta noista puhelinnumeroista ei ole käytössä. Muihin ei joko vastata tai puhelut hylätään. Yhdessä tapauksessa puhelu ohjautui firman vaihteeseen ja sain mahdollisuuden jättää soittopyynnön mutta siihen ei ole vastattu.
Kommentit (82)
Olen nyt ruokalassa syömässä lounasta. Opintotoimisto sulkee kymmeneltä. Ellei kuulu mitään ennen sitä, lähden sinne ja ilmoitan eroavani. Eihän tällainen pelleily millään vetele.
Vierailija kirjoitti: Olen nyt ruokalassa syömässä lounasta. Opintotoimisto sulkee kymmeneltä. Ellei kuulu mitään ennen sitä, lähden sinne ja ilmoitan eroavani. Eihän tällainen pelleily millään vetele.
Yhdeltä siis. Sisäinen kello heittää vähän. Nukuin huonosti kun pohdiskelin tätä hommaa koko yön.
Hankalaa se oli 20 vuotta sitten niin miksi sen pitäisi olla nykyään helppoa
Tänään on ILRYn (Insinööriliiton) webinaari kesätyö- ja harkkapaikoista ainakin bio- ja elintarviketekniikan, kemian, prosessi- ja puualoille. Jos oma alasi kuuluu tuohon kastiin ja kuulut liittoon niin ehkä ehtisit vielä saada linkin webinaariin ja ainakin tietoa työpaikoista sitä kautta?
T. toisen vuoden insinööriopiskelija
Vierailija kirjoitti:
On hyvä ja hakee itse paikkoja.
Oikotie ja Duunitori hae kesätyö . Yritysten nettisivuilla lukee monesti, että jatkuva rekry lähetä hakemus, ota yhteyttä.
Osa joutuu harjoittelun suorittamaan koululla, mutta totta on se, että mikäli näin on tehnyt ensimmäisen työpaikan saanti on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lista on jäänyt päivittämättä kun porukka on itse osannut etsiä ajantasaiset yhteystiedot.
Niin osaa myös koulun henkilökunta joka jakelee tuollaista listaa. Tajusin vasta nyt että olen vedätetty tähän hommaan. En ole koskaan ollut aikeissa tehdä ilmaisia harkkajaksoja tai opiskella tutkinnon jolla pääsee lähinnä kortistoon.
Tekniikan alalla harjoittelusta yrityksissä maksetaan. Ensimmäisenä vuonna hiukka alle 2000 euroa ja toisena jo hiukka päälle 2000. Esim. Teollisuudessa maksetaan 75% lähtöpaikasta+mahdolliset vuorolisät. Miten käli tekee harjoittelun koululla niin siitä ei makseta tietty mitään. Toisaalta monenlaiset työt kelpaa harjoitteluksi. Esim. Konetekniikan opiskelija saa rastin ruutuun harjoittelusta mikäli on kunnalla leikkaamassa ruohoa kunhan sanoo joutuneensa huoltamaan leikkurin.
Vierailija kirjoitti: Olen nyt ruokalassa syömässä lounasta. Opintotoimisto sulkee kymmeneltä. Ellei kuulu mitään ennen sitä, lähden sinne ja ilmoitan eroavani. Eihän tällainen pelleily millään vetele.
Itse olet pelle. Toisissa amkeissa ei edes mitään listaa anneta vaan jokainen joutuu itse ne harjoittelupaikkansa etsimään.
Minkä alan tuleva insinööri olet?
Oli vaikeaa jo 10 vuotta sitten. Yhtenä kesänä jäin kokonaan ilman ja tein silloin kesäopintoja.
Harjoittelupaikkojen löytyminen on ollut ongelmana vaikka kuinka pitkään. Omista opiskeluistani on aikaa jo vuosia, mutta moni paikka sanoi, että ei oteta harjoittelijoita. Viimeisin harjoittelu omalla kohdallani oli täysi fiasko, koska homma ei vastannut sisällöltään sitä, mitä sen olisi pitänyt. Löin hanskat naulaan tuon osalta, mutta sain hyväksi luettua harjoittelun aiemman harjoittelun & kesätöiden kautta. Tämä tapahtui jo 2000-luvun alkuvuosina.
Googlaat itse kaikki alan yritykset, teet excelin ja soitat niin pitkään, että joku vastaa. Pelkästään sähköposteja tai soittopyyntöjä on aikalailla turha jättää, ei ihmiset niihin kerkeä vastata. Jos puhelimen päässä vastaus on heti ei, niin sitten se on näin, jos näyttävät pientäkin vihreää valoa, pyydät saada laittaa sähköpostitse cv ja hakemus. Näidenkin perään pitää sitten soittaa ja sopia tarvittaessa tapaaminen. Näin hommasin aikoinaan itselleni harjoittelupaikan. Pitää olla itse aktiivinen ja härskisti myydä ja tyrkyttää itsensä, muuten niitä paikkoja ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Edes palkattomaan työharjotteluun ei meinaa nykyisin päästä.
Ennenhän suunnilleen käveltiin Lokomolle tehtaan portista vakituiseen kokopäivätyöhön.
Siinä on firman kannalta se ongelma, että herättäisi kysymyksiä miksi eivät halua palkata kouluttamaansa hyvää opiskelijaa (ja nehän ei halua), sen takia on parempi kun ei ota edes harjoitteluun, ei tarvi sitten keksiä meriselityksiä kun ei palkata.
Minä en olisi päässyt mihinkään harjoitteluun, jos ei opettajalla olisi ollut kontaktia. Oikeasti soitin varmaan viiteentoista paikkaan.
En tunne yhtään kone- ja tuotantotekniikan insinööriä, joka ei olisi löytänyt harkkapaikkaa ja myöhemmin työllistynyt sinne. Heidät suorastaan revitään töihin. Muiden alojen inssien tilannetta en tiedä.
Eroat koulusta tämän takia??
Hankalaa se oli myös 10 vuotta sitten. Muistan itse kuinka kovasti hain paikkoja ja mistään ei meinannut löytyä. Opiskelijoilla nyt ei vielä ole helposti mitään kontakteja niin kyselin kavereilta ja heidän kavereilta. Kaikki tutut ja tutun tutut. Lopulta tärppäsi kaverin kaverin kautta. Opinnäytetyön aiheenkin jouduin keksimään itse kun en saanut sitä mistään firmasta. Kontaktien kautta menee tässä elämässä suurimmaksi osaksi kaikki. Myös Opettajien puheet, että tällä alalla on työpaikkoja ja työvoima pulaa on ihan täyttä potaskaa. Ei se todellisuudessa niin yksinkertaista ole. Riippuu paljon myös talouden suhdanteesta. Nyt menee monella yrityksellä huonosti ja kaupat ihan pysähdyksissä. Tämä todennäköisesti vaikuttaa myös harjoittelupaikkojen saantiin. Mutta jatka ihmeessä aktiivisesti hakemista. Etsi netistä paikkoja ja soita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edes palkattomaan työharjotteluun ei meinaa nykyisin päästä.
Ennenhän suunnilleen käveltiin Lokomolle tehtaan portista vakituiseen kokopäivätyöhön.
Siinä on firman kannalta se ongelma, että herättäisi kysymyksiä miksi eivät halua palkata kouluttamaansa hyvää opiskelijaa (ja nehän ei halua), sen takia on parempi kun ei ota edes harjoitteluun, ei tarvi sitten keksiä meriselityksiä kun ei palkata.
Ensimmäisen vuoden opiskelijat nyt ei ole missään vaarassa tunkea töihin ensimmäiseen kesätyöpaikkaansa pysyvästi. Yleensä ne hommat on ihan vaan suorittavia duunarihommia. Eihän vuoden opiskelleella ole vielä mitään ammattitaitoa kun suurin osa opinnoista on perus matematiikkaa ,fysiikkaa ja kemiaa.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtään kone- ja tuotantotekniikan insinööriä, joka ei olisi löytänyt harkkapaikkaa ja myöhemmin työllistynyt sinne. Heidät suorastaan revitään töihin. Muiden alojen inssien tilannetta en tiedä.
Kyllä sähkö- ja automaatioala vetää paremmin ja palkkakin on vastavalmistuneelle heti kättelyssä korkeampi kuin pelkällä konetekniikalla.
Niin osaa myös koulun henkilökunta joka jakelee tuollaista listaa.
Tajusin vasta nyt että olen vedätetty tähän hommaan. En ole koskaan ollut aikeissa tehdä ilmaisia harkkajaksoja tai opiskella tutkinnon jolla pääsee lähinnä kortistoon.