Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Dilemma kun en halua olla miehen uran edessä, mutta en halua muuttaakaan

Vierailija
09.01.2024 |

Taustaa sen verran että asutaan mun talossani ja ollaan oltu kauan yhdessä, kasvatettu lapset aikuiseksi. En ole yhtään uraorientoitunut ihminen mutta mies on ja mä olen siihen hyvin sopeutunut.

Mies ei ole päässyt täällä asuessa etenemään uralla niin kuin olisi halunnut. Täällä tosi vähän paikkoja mutta sitten taas muualle häntä on pyydettykin. Mua surettaa seurata miten paljon miestä harmittaa kun ei tee haluamaansa työtä ja siksi sen hälle soisin.

Mies haluaisi muuttaa jos siten saisi haluamansa työpaikan. Mä taas en halua muuttaa tästä talosta mutta mulle sopis jos mies muuttaisi työn perässä. Nähtäisiin sitten vapailla ja lomilla. Haluaisin siis tottakai pysyä yhdessä mutta kyllä mä ymmärtäisin senkin että etäisyys voi tehdä tehtävänsä negatiivisesti.

Mies taas ei halua muuttaa yksin, se on hälle ehdoton ei. Haluaa asua mun kanssa, ei yksin missään.

Onko tämä niin yksinkertaista että jos mies kerran ei muuta vaikka "saa luvan" niin mä saan päättää olla tuntematta morkkista siitä että en halua itse muuttaa? Koska sitä mä nyt tunnen, aina kun mies heittää innoissaan ilmaan ajatuksen että aattele jos muutettaiskin Tampereelle, tms.

Niin ja mainittakoon että ollaan jo muuteltu sen verran paljon yhteiselon aikana että mulla on nyt vahva tunne että haluan pysyä näillä juurilla.

Kommentit (198)

Vierailija
121/198 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sulla on morkkis? Miksi miehen tahto olisi tippaakaan omaasi tärkeämpi? Järjetön ajatus.

Toinen tahtoo mennä elämässä eteenpäin ja toinen kykkiä paikallaan kuin tikku paskassa?

Kumpi mahtaa olla validimpi ja arvokkaampi toive?

Sitäpaitsi miehen uralla eteneminen hyödyttää koko perhettä, myös niitä aikuisia lapsia. Paikallaan kykkiminen ja elämän pelkääminen ei hyödytä ketään.

En osaa yhtään sanoa kumpi on validimpi ja arvokkaampi toive. Osaan sanoa omalta kohdaltani että arvostan vakiintunutta, samassa paikassa pysyvää elämää paljon enemmän kuin jatkuvaa muutosta. Joku toinen arvostaa liikkuvaa elämää ja se on aivan yhtä validia ja arvokasta.

Vierailija
122/198 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä sulla on morkkis? Miksi miehen tahto olisi tippaakaan omaasi tärkeämpi? Järjetön ajatus.

Toinen tahtoo mennä elämässä eteenpäin ja toinen kykkiä paikallaan kuin tikku paskassa?

Kumpi mahtaa olla validimpi ja arvokkaampi toive?

Sitäpaitsi miehen uralla eteneminen hyödyttää koko perhettä, myös niitä aikuisia lapsia. Paikallaan kykkiminen ja elämän pelkääminen ei hyödytä ketään.

Ei ole mitään mieltä lähteä arvottamaan eri ihmisten toiveita - kaikki haluavat elämältä vähän eri asioita ja eri ihmisille eri asiat tuovat sisältöä elämään. Mutta nythän ei edes tarvitse tehdä valintaa näiden kahden välillä, vaan molemmat on mahdollista toteuttaa samanaikaisesti. 

Mikä ihme siinä on, että mies ei voisi muuttaa yksin? Miksi naisen toive pitäisi jyrätä miehen intressien vuoksi? Tässä tapauksessa naisen pitäisi jättäytyä työttömäksi ja myydä kotinsa, jotta mies voisi ottaa vastaan jonkun matalapalkkatyön??? Onko hullumpaa kuultukaan! Aikuiset ihmiset pärjäävät kyllä itsekseenkin, jos työ on eri paikkakunnalla. Ihan hullua, että toisen osapuolen pitäisi luopua kaikesta, vaikka vaihtoehtona olisi, että kumpikin saa/pitää sen, mitä haluaa: nainen pitää työnsä ja talonsa, mies saa toivomansa matalapalkkatyön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/198 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Millä te siellä sitten eläisitte, jos uutta työpaikkaa ei löytyisi? Muuttaisitteko yhdessä jonnekin muualle teidän työn perässä?"

Miehen tuloilla tietenkin eläkkeeseen saakka.

Miksi naisen pitäisi luopua omasta työstään vain siksi, että mies ei uskalla ottaa työtä vastaan, jos nainen ei tule mukana samalle paikkakunnalle? Tämähän on ihan kummallinen kuvio ja todella toivon, että ap:n tarina on keksitty - noin kädettömiä ja epäitsenäisiä miehiä en toivoisi enää maasta löytyvän! 

Mitäpä, jos tuleekin ero, mies joutuu työkyvyttömäksi tai nainen jääkin vaikka leskeksi - sitten tilanne on se, että naisella ei ole enää taloa eikä tulojakaan. Jo ihan oman tulevaisuuden turvaamiseksi ei ap:n kannata missään tapauksessa luopua omasta työstään eikä kyllä talostakaan. Myynnistä tulee vielä kulujakin.

Vierailija
124/198 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle aviomiehen päivittäinen näkeminen on niin tärkeää, että en ikinä suostuisi sellaiseen liittoon ja järjestelyyn, jossa mies asuu ja työskentelee vakituisesti jollain toisella paikkakunnalla ja jota tavataan vain lomilla kuin jotain poikakaveria. Joku väliaikainen työ voisi hetken aikaan niin mennä, mutta ei jatkuva.

Muuttaisin sinne, missä mies saa tehdä sitä parempaa työtä. En tajua, miksi asuinpaikkakunta ei voisi muuttua elämän varrella. Onhan niitä viihtyisiä koteja ja paikkoja muuallakin. Se on vain sopeutumiskysymys. Olen aina ihaillut ihmisiä, jotka muuttavat paikkakuntaa elämänsä aikana. Käyn ihan uteliasuudesta joskus aina eri paikkakuntien sivuilla ja olen huomannut, että Suomessa on paljon mukavia kuntia ja kaupunkeja, joissa varmasti ihan samoin viihtyisi kuin nykyisessäkin, tai jopa paremmin.

Sama. Rakastan miestäni merkittävästi enemmän kuin mi

Kukapa ei. Mutta miten tässäkin kuviossa ajatellaan, että NAISEN rakkaus todistetaan sillä, että nainen luopuu talostaan ja omasta työstään, mutta MIEHEN ei tarvitse todistaa rakkauttaan luopumalla työhaaveestaan????

Vierailija
125/198 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua, ap.

Minulla samantapainen tilanne. Miehen lisäksi minullekin olisi säännöllisesti uramahdollisuuksia muualla, mutta omalla kohdalla tunnen vahvasti, että haluan elää juurtuneena yhteen paikkaan ja kasvattaa lapset ympäristössä, joka ei vaihdu. Lapsilla myös perusluonne enemmän samanlainen kuin minulla, eli pitävät rutiineista ja kuormittuvat muutoksista. Nuorempana olen asunut ulkomailla, mutta enää en jaksa vaihtaa maisemaa ja järjestää kaikkea uusiksi. Näistä puhuttiin toki ennen kuin muutettiin yhteen ja alettiin perustaa perhettä. Sovittiin, että jäädään tänne.

Mies kumminkin säännöllisesti tulee silmät loistaen kertomaan, että on pyydetty New Yorkiin, Tokioon tai Hongkongiin. Toki hänellä on siihen oikeus. Surettaa vain olla se, joka kertoo että en lähde mihinkään, edelleenkään. Minä oikeasti arvostan rauhallisia takapihan metsäpolkuja ja lasten h

Ero piilee siinä, ettei talo ole aapeelle rasite vaan omaan makuun rempattu rakas koti.

Vierailija
126/198 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua, ap.

Minulla samantapainen tilanne. Miehen lisäksi minullekin olisi säännöllisesti uramahdollisuuksia muualla, mutta omalla kohdalla tunnen vahvasti, että haluan elää juurtuneena yhteen paikkaan ja kasvattaa lapset ympäristössä, joka ei vaihdu. Lapsilla myös perusluonne enemmän samanlainen kuin minulla, eli pitävät rutiineista ja kuormittuvat muutoksista. Nuorempana olen asunut ulkomailla, mutta enää en jaksa vaihtaa maisemaa ja järjestää kaikkea uusiksi. Näistä puhuttiin toki ennen kuin muutettiin yhteen ja alettiin perustaa perhettä. Sovittiin, että jäädään tänne.

Mies kumminkin säännöllisesti tulee silmät loistaen kertomaan, että on pyydetty New Yorkiin, Tokioon tai Hongkongiin. Toki hänellä on siihen oikeus. Surettaa vain olla se, joka kertoo että en lähde mihinkään, edelleenkään. Minä oikeasti arvostan rauhallisia takapihan metsäpolkuja ja lasten h

Ero piilee siinä, ettei talo ole aapeelle rasite vaan omaan makuun rempattu rakas koti.

Vierailija
127/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Millä te siellä sitten eläisitte, jos uutta työpaikkaa ei löytyisi? Muuttaisitteko yhdessä jonnekin muualle teidän työn perässä?"

Miehen tuloilla tietenkin eläkkeeseen saakka.

Oho, on siinä sitten miehelle hyvä palkankorotus tiedossa, kun uusi nettopalkka on miehen nykyinen nettopalkka + vaimon nykyinen nettopalkka + vaimolle eläkekertymä ajalta, kun hänellä ei ole töitä eli eläkeikään asti. Tuossa tilanteessa muuttaisin itsekin mukana, mutta vain niin, että varmasti saisin nuo minulle kuuluvat tulot.

Vierailija
128/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mies sanonut että hän mut elättäisi, kunnes olen palauttanut maan pinnalle että ei se hänen palkallaan onnistuisi kun pitäisi sitten maksaa vuokraakin jne 😂 Eli ei, siihen ei olis mahdollisuuksia.

Ja talo on miehellekin tärkeä, täällä on aiemmin lomailtu jo kun lapset on olleet pieniä ja omin käsin tätä on kuntoon nyt viime aikoina laitettu. Talo on ja pysyy eikä siis mene myyntiin.

Enkä mä poissulje sitä etteikö joskus vielä tästä vois muuttaa, jos vaikka olisi tärkeä lapsiin liittyvä tilanne tai joku muu. Tai jos tuleva paikkakunta olis vaikka ennestään tuttu ja kiva paikka ja mulle olis työpaikka vaikka miehen työpaikalla valmiina 😂 Mutta näinpä ei ole niin kerrankin elämässä haluan nyt olla edes jonkun aikaa ihan vaan paikallaan.

Ap

Vierailija
129/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatteleeko mies, että sinä sitten muutat sinne vaan työttömäksi? Vai mikä ajatus?

Vierailija
130/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä ei ole edes sitä työpaikkaa nousevalle uralle.  Turha hötkyillä. 

Olisi jo mutta se on 600 kilsan päässä minne häntä on pyydetty. Ei edes harkitse sitä. Lähempänä olevia haluais hakea mutta ei hae jos en muuta myös. Ja on siis jo esimiestehtävissä ja haluaa korkeammaksi esimieheksi.

Ap

Mainitsit aiemmin että mies on matalapalkka- alalla? Nyt onkin jatko- opinnot ja esimiesasema... just joo.

Jos provosi olisi totta mitä se ei ole niin antaisin neuvon erillään asumisesta. Ei vaikuta hyvältä suhteelta jos noin pitkän ajan jälkeen joutuu pohtimaan ydinkysymyksiä suhteessa. Arvot jne edelleen epäselvät toiselle? Jää kiikkustuoliin mökkiisi ja anna miehen mennä menojaan. 

Vierailija
131/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkka-aloilla ei ole esimiehiä! Nih!

...... eiku .......

Vierailija
132/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...... eiku .......

Ap mainitsi jatko opinnot,,matalapalkka alan, asiantuntijatyön ja esimiesasenan ja uralla etenemisen??? Asiantuntijatyö esim Ymk tutkinnolla ei ole matalapalkka ala...matalapalkka ala brutto on lähäritasoa eli 2300 brutto.... 

Vierailija
133/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehellä ei ole edes sitä työpaikkaa nousevalle uralle.  Turha hötkyillä. 

Olisi jo mutta se on 600 kilsan päässä minne häntä on pyydetty. Ei edes harkitse sitä. Lähempänä olevia haluais hakea mutta ei hae jos en muuta myös. Ja on siis jo esimiestehtävissä ja haluaa korkeammaksi esimieheksi.

Ap

Mainitsit aiemmin että mies on matalapalkka- alalla? Nyt onkin jatko- opinnot ja esimiesasema... just joo.

Jos provosi olisi totta mitä se ei ole niin antaisin neuvon erillään asumisesta. Ei vaikuta hyvältä suhteelta jos noin pitkän ajan jälkeen joutuu pohtimaan ydinkysymyksiä suhteessa. Arvot jne edelleen epäselvät toiselle? Jää kiikkustuoliin mökkiisi ja anna miehen mennä menojaan. 

Täällä on miehen olevan matalapalkka-alalla, koska hänellä ei ole mahdollisuutta etätyöhön. Eihän kirurgitkaan tee etätyötä vaan heillä on sairaalassa työvuorot.

Aloittajahan on kertonut, että mies saa lähteä töiden perään, jos haluaa. Mitä kiikkustuoli tarkoittaa kommentissasi? Voihan mieskin hommata sellaisen asuntoonsa. Nainen saa aina sontaa niskaansa, jos hän haluaa pitää työpaikkansa tai muuttaa miehen mukana työttömäksi. Väärin menee ihan joka kerta.

Vierailija
134/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se hyvä, ettei sulla ole ongelmia tai pulmia. 

Vierailija
135/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mies kumminkin säännöllisesti tulee silmät loistaen kertomaan, että on pyydetty New Yorkiin, Tokioon tai Hongkongiin. Toki hänellä on siihen oikeus. Surettaa vain olla se, joka kertoo että en lähde mihinkään, edelleenkään."

Täytyy sanoa että olisin kyllä aika katkera jos oma puolisoni ei koskaan suostuisi edes väliaikaisesti kokeilemaan mitään uutta.Vaikka olet miten rutiineista pitävä ja muutoksista kuormittuva, muutos saattaa silti tehdä sinulle hyvää.  

Millä ihmeen logiikalla muutos tekee hyvää ihmiselle joka ei pidä muutoksista ja kuormittuu niistä?

Moni asia tekee ihmiselle hyvää joista ihminen ei itse pidä. Monilla esim. liikunta tai laihduttaminen.

Vierailija
136/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mies kumminkin säännöllisesti tulee silmät loistaen kertomaan, että on pyydetty New Yorkiin, Tokioon tai Hongkongiin. Toki hänellä on siihen oikeus. Surettaa vain olla se, joka kertoo että en lähde mihinkään, edelleenkään."

Täytyy sanoa että olisin kyllä aika katkera jos oma puolisoni ei koskaan suostuisi edes väliaikaisesti kokeilemaan mitään uutta.Vaikka olet miten rutiineista pitävä ja muutoksista kuormittuva, muutos saattaa silti tehdä sinulle hyvää.  

Millä ihmeen logiikalla muutos tekee hyvää ihmiselle joka ei pidä muutoksista ja kuormittuu niistä?

Moni asia tekee ihmiselle hyvää joista ihminen ei itse pidä. Monilla esim. liikunta tai laihduttaminen.

Nuo esimerkkisi edistävät terveyttä. Miten muutos parantaa elämää jos sitä ei kaipaa vaan pitää negatiivisena?

Vierailija
137/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...... eiku .......

On mutta ne esimiehet eivät ole matalapalkka-alalla vaikka alaiset olisivatkin. Jos olet 500 siivoojan firman toimitusjohtaja niin tuskin kerrot olevasi matalapalkka-alalla.

Vierailija
138/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nuo esimerkkisi edistävät terveyttä. Miten muutos parantaa elämää jos sitä ei kaipaa vaan pitää negatiivisena?"

Ihminen voi jämähtää paikoilleen myös negatiivisella tavalla. Tiedän esim. monta ihmistä joiden elämänpiiri vähitellen supistuus ja supistuu kun eivät enää viitsi lähteä mihinkään eivätkä kokeilla mitään uutta. Se ei oikeasti tee heille hyvää vaikka saattaa olla heidän luonteensa mukaista.

Joskus ihmistä pitää vähän ravistella että hän huomaa että kaikki muutos ei olekaan kamalaa vaan se voi myös antaa uusia asioita.

Vierailija
139/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten muutos parantaa elämää jos sitä ei kaipaa vaan pitää negatiivisena?"

Ihminen pitää negatiivisina usein asioita joista on vaivaa tai jotka tuntuvat jotenkin pelottavilta. On helpompi jatkaa samaa rataa kuin muuttaa mitään. Mutta tämä ei ole sama asia että se olisi ihmiselle hyväksi.

Vierailija
140/198 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Nuo esimerkkisi edistävät terveyttä. Miten muutos parantaa elämää jos sitä ei kaipaa vaan pitää negatiivisena?"

Ihminen voi jämähtää paikoilleen myös negatiivisella tavalla. Tiedän esim. monta ihmistä joiden elämänpiiri vähitellen supistuus ja supistuu kun eivät enää viitsi lähteä mihinkään eivätkä kokeilla mitään uutta. Se ei oikeasti tee heille hyvää vaikka saattaa olla heidän luonteensa mukaista.

Joskus ihmistä pitää vähän ravistella että hän huomaa että kaikki muutos ei olekaan kamalaa vaan se voi myös antaa uusia asioita.

Totta kai muutos on hyvästä, jos nykyinen elämä on jollain tapaa huonoa. Jekku piilee siinä, että osa ihmisistä kaipaa sitä että elämänpiiri supistuu ja tahti hidastuu. Kaikki eivät yksinkertaisesti halua samoja asioita kuin sinä. Jekku numero kaksi on se, ettei esimerkiksi samassa työpaikassa ja samassa kodissa asuminen todellakaan automaattisesti tarkoita sitä että elämä supistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi