Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?

Vierailija
09.01.2024 |

Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?

Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.

Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.

Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?

Kommentit (301)

Vierailija
21/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla? 

Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.

Voi voi, tee ostoslista. Ei ole vaikeaa.

Ei ole, mutta ei kiinnosta ostaa valtavaa määrää tavaraa yhtä ateriaa varten ja sitten 90% ostoksista jää istumaan jääkaappiin/pakastimeen kunnes heitän ne pois ihan vain koska en käytä niitä. Ei olisi ollut sullekaan vaikeaa lukea aloitusta. Tai ilmeisesti se silti oli sulle liian vaikeaa.

Älä osta 2kg perunasäkkiä, älä osta 1kg jauhelihaa. Älä osta 1kg juustoa, osta pieni raastepussi jne. Valtavaa määrää ei tartte ostaa yhtä ateriaa varten. Jos ostaa 1kg spaghettia, loput säilyy kaapissa, ei niitä kaikkia tartte keittää. 

Vierailija
22/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen aina vaan yhdelle päivälle ruokaa. Ja esim spagettia/muuta pastaa keitän vain yhden annoksen.

En pakasta ruokia, ne on...ällöjä, en ole tottunut.

Teen ihan tavis ruokia, wokkityyppisiä useimmiten, eli kasviksia pannulle ja sitte esim broileria tai muu-pullia siihen. Ja vain se yksi annos, ei mitään santsiannoksia.

Osta valmiita kastikkeita joista teet lisukkeet, sweet and sour ja tomaattisia jne.

Yks nopee on tämä, sitä varioin useinkin, näppärä ja nopea ja voi tehdä just sen yhden annoksen.

https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis-arjen-nopeat-pastat-ja-risotot-…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.

Ei ole, mutta ei kiinnosta ostaa valtavaa määrää tavaraa yhtä ateriaa varten ja sitten 90% ostoksista jää istumaan jääkaappiin/pakastimeen kunnes heitän ne pois ihan vain koska en käytä niitä. Ei olisi ollut sullekaan vaikeaa lukea aloitusta. Tai ilmeisesti se silti oli sulle liian vaikeaa.

Älä osta 2kg perunasäkkiä, älä osta 1kg jauhelihaa. Älä

Pienimmätkin jauhelihapakkaukset ovat isoja. Samoin juustot.

Vierailija
24/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän ruoanlaitosta niin kokkaan lähes kaiken itse. Välillä tilaan tai käyn ulkona syömässä. Kaapissa kun pitää aina ne perusjutut joista tykkää niin ne monimutkaisetkaan ruoat ei vaadi pitkiä ostoslistoja. Pakastimessa mulla on jotain pakastekeittoja. Tänään aion tehdä jauhelihakeittoa ja siitä riittää pariksi-kolmeksi päiväksi. Kotoa löytyy jo kaikki muu paitsi jauheliha.

Jos tykkää valmisaterioista niin mikäpä estää niitä syömästä. Yksinään ne ei hirveän paljon kalliimmaksi tule.

Vierailija
25/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M

https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis-arjen-nopeat-pastat-ja-risotot-…

Niin joo, jos sulla on ketsuppia srirachaa tms niitä voi turauttaa sekaan kanssa

Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan laskenut. Kilohinnaltaan isommat pakkaukset ovat yleensä edullisempia kuin pienet pakkaukset, mutta ostan isoissa pakkauksissa vain sellaisia raaka-aineita, jotka tulee myös käytettyä (kuten esimerkiksi porkkanat). Paljon siis riippuu siitä, mitä syö ja kuinka usein. Mä teen etätöitä, joten syön lähes kaikki ateriani kotona. Jos kävisin toimistolla töissä, kävisin lounaalla ravintolassa ja kotona riittäisi vain voileipä tms. Välillä haen paikallisesta ravintolasta noutoruokaa ja ateriat siellä on niin suuria, että syön yhdestä annoksesta kotona kolmekin kertaa. Kolme kertaa peräkkäin samaa ruokaa on mulle kuitenkin ihan maksimi, sitten tekee mieli jo jotain muuta. 

Joskus ostan einesruokia kaupasta. Pääsääntöiseti silloin, kun tiedän olevan kiireinen viikko. Helppoa vaan tuikata ateria kahden palaverin välissä mikroon ja syödä tietokoneen ääressä. Tykkään kuitenkin ruuanlaitosta ja tämän päivän päivällisestä riittää myös huomiseksi lounaaksikin. Jos mulla kuitenkin olisi illaksi menoa eikä olisi jääkaapissa mitään helposti valmistettavaa tai pelkästään lämmitettävää, tilaisin huomenna jotain Woltin kautta. 

Vierailija
27/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on pienet tulot ja ruoka-aineallergiaa, teen itse ateriat. Lisäaineitakin tulee täten vähemmän. Leivon jonkin verran. Kaihdan pitkiä reseptilistoja, ruuanlaiton tulee olla yksinkertaista. Toisinaan ostan alennuksesta salaatteja.

Vierailija
28/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ruuassa säästää, sen lääkkeissä menettää, on  minun mottoni. Uusin tutkimus osoittaa, että syöpäriskiin vaikuttaa vain ja ainoastaan se, kuinka suuri prosentti ruuasta on teollista korkeaprosessoitua sellaista - kaikki einekset ovat tätä - sillä mikä prosentti on eläin- ja mikä kasviperäistä ei ole syöpäriskin kannalta merkitystä. Vain sillä korkeaprosessoidun ruuan määrällä on.

Teenkin kaikki ruokani itse ja mikään ruuista joita syön ei vie 15 minuuttia kauempaa tehdä. Ainoa poikkeus tästä on luuliemikeitto, jota hauduttelen heinälaatikon modernissa versiossa pari vuorokautta. Mutta se haudutteluhan ei työtä teetä, joten senkin keiton todellinen vaivannäköaika on noin 15 minuuttia. Luuliemestä sitten luut pois, rapsutellaan niistä lihat ja sidekudokset soppaan, pilkotaan sekaan punakaalia ja punasipulia (muuttuvat vähemmän makeiksi kypsennettäessä kuin valkokaali ja keltasipuli, inhoan makeaa pääruuissa...), sekä mausteiksi valkosipulia ja meiramia tai salviaa. Talvikaudella mukaan myös kidneypapuja. Vähällä vaivalla ja hyvin halvalla hinnalla syntyy usean päivän herkullinen keittoruoka. 

Tokihan se kokkaaminen vie aikaa, jos rupeaa lukemaan reseptejä tai tekee jonkin typerän virityksen, jossa on erikseen joku proteiinikomponentti, lisukkeet ja kastike. Mutta kuka käskee sellaista tehdä? Nämä minun 15 min alusta asti puhtaista raaka-aineista tehdyt ruokani ovat kuten tuo keitto, yhden astian ruokia, eli joko keitto, pannupöperö, tai pataruoka. Juustomunakas valmistuu myös helposti vartissa. 

Teen itse kefiirisienellä maidosta kefiiriä ja toinen tyypillinen ruokani on sellainen, että laitan sulamaan mustikoita, päälle kermaa ja kefiiriä, sekä lisäksi manteleita tai saksanpähkinöitä. Kun mustikat ovat sulaneet, sekoitan ja syön. Valmistusaika tälle on 5 min. =) Kefiiri pitää siivilöidä ja antaa sienelle uutta maitoa pari kertaa viikossa, se vie kerralla noin vartin.

Eli jos haluatte kokata itse ruokanne tuoreista puhtaista raaka-aineista, mutta tehdä sen aina enintään vartissa, se vaatii sitä että teette ruokia joita voi niin nopeasti tehdä. Ei se sen kummempaa ole.

( Ja kermaa, luulientä jne. ihmetteleville: Olen karppaaja ja kun se luonnollistaa nälänsäätelyn, syön 2 kertaa päivässä plus pienen välipalan, mutta sitä en edes joka päivä. Rasvapolttoisella ne ruokavälit voivat olla hyvinkin pitkät, ilman että verensokeri laskee.)

Viimeksi ostin teollisen elintarvikkeen, kun herkuttelin parilla alennuksessa olevalla pashalla viime keväänä pari viikkoa pääsiäisen jälkeen.

Vierailija
29/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehden saa parempaa oman suun mukaista ruokaa ja osan voi pakastaa, jos tekee ison annoksen.

Vierailija
30/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen enimmäkseen itse ruoat. Joskus toki ostan valmiin aterian, ihan vain jos tekee mieli tiettyä ruoka-annosta tai on jostain syystä kiire. Nyt kun olen työttömänä, niin on hyvin aikaa tehdä itse ruokaa eikä tarvitse vahtia kelloa. 

Vierailija
31/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tällä viikolla kokkaan nyt tänään riisiä ja kanakastiketta. Sitä varmaan riittää vielä keskiviikon lounaalle ja illaksi teen sitten uuden ruuan, mitä nyt ikinä keksinkään. Ja viikonlopuksi kolmannen ruuan. Joskus on kaapissa kahta eri ruokaa niin ei tarvi lounaalla ja päivällisellä syödä samaa. Mutta silloin niitä kahta ruokaa sitten syödään se 4-5 päivää. Valmista ostan aina silloin tällöin, ehkä 2-4 kertaa kuussa. Kerran kuussa haen pitsan tai kebabin.

Vierailija
32/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niinkään raha ratkaise itse tehtynä.  Miksi ostaa valmismättöä kun voi itse tehdä parempaa.  Joskus ostan valmista riisi tai mannapuuroa kun niissä ei juurikaan eroa itsetehtyyn.

Koska onhan se nyt paljon helpompaa laittaa ateria mikroon, kun alkaa sitä vääntämään alusta asti itse. Silti välillä innostun kokkaamaan jotain itse.

Nykyään on ihan hyviä valmisaterioita, jos ei niitä halvimpia osta.

Vierailija
33/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No suunnittele ne ruoat sen mukaan mitä sulla kaapissa on. Jos sulla siellä on kilo perunoita niin kehitä niistä perunoista jotain.

Jos joku 400g jauheliha kuulostaa isolta niin käytä mitä tarvitset ja loput pakastimeen tai tee siitä jotain muuta ruokaa seuraavalle päivälle. Juustot voi ostaa vaikka valmiina viipaleina, ei ole pakko ostaa niitä kilon kuutioita jos jo tietää ettei tule syötyä.

Vierailija
34/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun osan vuotta yksin (n4kk) ulkomailla ja kyllä silloinkin teen 2 ruokaa itselleni päivittäin. Lasagnea en ala tekemään, se on ainoa eines mitä ostan mutta keittoja, patoja, laatikkoruokia jne.

Voi olla että kukkakaalikeitto tulisi halvemmaksi eineksenä mutta itsetehty on parempaa. Just tein 4 annosta purjo-perunasosekeittoa 2,60e

Vierailija
35/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuluu paljon ruokaa, vaikka kokkaan vain itselleni. Joskus ostan valmiina liian työläitä ruokia, esimerkiksi kaalilaatikkoa tai Janssonin kiusausta. Leipää taas leivon taikinajuuresta lähtien, koska sitä en pidä työläänä.

En tuota ollenkaan biojätettä enkä koskaan heitä ruokaa menemään, joten satunnaiset valmistuotteet eivät vaikuta budjettiin havaittavasti.

Vierailija
36/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

28:n viesti on kuin omani =) Näin se menee.

Vierailija
37/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee yleensä aina itse ruokani. Juuri nyt hautuu nakkikastike liedellä ja pian keitän sen kanssa pastaa. Piti keittää perunoita, mutta kun avasin pussin, totesin, että potut olivat huonokuntoisia, vihertäviä tai muuten pilalla, joten pahoilla mielin menevät biopönttöön. Yleensä en heitä ruokaa pois. Pari kolme kertaa syön samasta keitoksesta. Jauhelihaa ostan pienimmän paketin (250 g) ja siitä saan kaksi ruokaa. Käristän koko paketillisen kerralla ja toisesta osasta teen esim. jauhelihakeiton ja toisesta kaali- tai makaronilaatikon.

Suosin aika lailla kasvispohjaisia ruokia, eniten pidän tällä hetkellä kukkakaalikeitosta, johon en suinkaan tunge niin paljon erilaisia mausteita ja aineksia kuin lehtien resepteissä. Riittää kun keitän kukkakaalin pehmeäksi, soseutan sen ja tilanteen mukaan lisään joko ripauksen vehnäjauhoja ja lorauksen maitoa tai sitten saostan sen juustolla, niin ja tietenkin ripaus suolaa. Lopuksi lisään pari keitettyä kananmunaa silputtuna. Väriksi lisään kesällä sipulinvarsisilppua, talvella kourallisen pakasteherneitä.

Lämpimän ruuan syön vain kerran päivässä, mikä on kuulemma ihan väärin, mutta näin olen tehnyt koko aikuisikäni ja täällä sitä porskutetaan edelleen. Illansuussa keitän kahvit ja teen pari voileipää tykötarpeineen, mahdollisesti lisäksi jukurttia ja jälkkäriksi hedelmä.

Vierailija
38/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kuluu paljon ruokaa, vaikka kokkaan vain itselleni. Joskus ostan valmiina liian työläitä ruokia, esimerkiksi kaalilaatikkoa tai Janssonin kiusausta. Leipää taas leivon taikinajuuresta lähtien, koska sitä en pidä työläänä.

En tuota ollenkaan biojätettä enkä koskaan heitä ruokaa menemään, joten satunnaiset valmistuotteet eivät vaikuta budjettiin havaittavasti.

Biojäte -

Niinkuin banaanin-, appelsiinin, kiwihedelmän kuoret ei koskaan vai miten?

Kalannahkat? 

Vierailija
39/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biojäte -

Niinkuin banaanin-, appelsiinin, kiwihedelmän kuoret ei koskaan vai miten?

Kalannahkat? 

En ole se, jolle tämä kysymys esitettiin, vaan aiemman viestin kaiken itse kokkaava karppaaja: Minun biojäteastiassani on vain luita, kaalinkantoja, sipulinkuoria ja kahvinpuruja, koska karppaajana lempihedelmäni ovat kurkku ja chilipaprika (ne ovat taksonomisesti hedelmiä). Makeita kuorellisia hedelmiä en syö lainkaan, vaan vain kotimaisia marjoja, talvikaudella pakastemustikkaa ja avomaan mansikoiden kaudella tuoreita mansikoita. 

Silloin kun kalaa syön, niin se nahka on mielestäni herkullisin osa kalasta, eli todellakaan ei päädy biojäteastiaan. 

Vierailija
40/301 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse 5 päiväksi. Yksi lämmin ateria päivässä riittää minulle. En käy työpaikkaruokalassa, vaan otan omat pöperöt. En tiedä, tuleeko kuinka paljon edullisemmaksi. Yksinkertaisia ruokia kokkailen, mutta huomattavasti ravintoarvoiltaan monipuolisempia kuin einekset tai ruokaloiden ateriat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi