Osa-aikaiset, menettekö nyt kokoaikatöihin kun tukianne leikataan?
Ilmeisesti kaikilla osa-aikaisilla on syynä vain mukavuudenhalu etteivät viitsi tehdä enempää töitä. Ei suinkaan se ettei työnantaja tarjoa kokopäivätöitä tai itse ei ole täysin työkykyinen mutta ei pääse eläkkeellekkään. Minusta on järkyttävän typerää että työssäkäyviä ihmisiä rangaistaan siitä että he edes yrittävät pysyä kiinni työelämässä.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pomo soitti ja kysyi samaa, varmaa pakko mennä kun ei rahat riitä..kiitos hallitus tästäkin pakkopullasta..
Tämäpä juurikin, miksei ihminen saisi olla kotona ilman holhousta ja kyttäämistä ? Jos osa-aikainen sopii nii eikai ihmistä voi pakottaa noin töihin ???
Jos teet vapaaehtoisesti osa-aikaista työtä ja tulet sillä toimeen eli et hae mitään tukia päälle niin eihän se ketään kiinnnosta. Eikä kukaan sua väksiten töihin pakota.
Jos sen sijaan ainpa syy osa-aikaiselle on lorvikatarri ja paikkaat kassavajetta nostamalla kaikki irtoavat tuet päälle (vaikka töitä olisi tarjolla riittämiin) niin asia muuttukin toiseksi. Kylä aikuisela työkykyisellä on velvollisuus elättää itse itsensä sikäli kuin se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Olenko minä ymmärtänyt oikein, että kun suojaosuus poistuu työttömyysturvasta, se tarkoittaa, että kun saan osa-aikatyössä 300 euroa, se vähennetään saamastani ansiosidonnaisen määrästä suoraan pois? Näinkö se menee? Selittäkää joku, joka ymmärtää. Eihän minun sitten kannata tehdä enää osa-aikatöitä edes sitä pientä määrää, koska siitäkin tulee kuluja. Olen tehnyt tanssiopettajana opistolla vuosia töitä, pieniä tuntimääriä, jotka eivät estä tekemästä muutakin työtä. Olen ollut toistaiseksi voimassa olevassa työssä, osa-aikaisena määräaikaisessa työssä ja nyt tulossa todennäköisesti työttömyys, jos en löydä uutta työpaikkaa. Olen siis ollut opintovapaan sijainen, ja opintovapaalta paluu tulossa keväällä.
Olet ymmärtänyt väärin. Jokainen tienattu euro vähentää työttömyyskorvausta 50snt eli 300e oienentää työttömyyskorvausta 150e.
toisin sanoen, jos nyt saat työttömyyskorvausta 1000e + palkkaa 300e = 1300e niin syyskuusta lähtien se 850e + 300e = 1150e.
Toki verot pienenee ja onhan tuo edelleenkin enemmän kuin pelkkä työttömyyskorvaus. Eläkettäkin kertyy enemmän. Jos sulla menee satanen kuussa matkoihin niin ei kannata. Toisaalta liikut varmaan muuten kuin pelkästään töihin eli bussilipun tarvitset joka tapauksessa. Vähän on henkilöstä ja tilanteesta kiinni kannattaako. Taideala voi yllättäen poikia muita työmahdollisuuksia mitä ei kotona nysvätessä eteen tulisi. Itse en todennäköisesti satasen takia vaivautuis, on töistä muitakin kuluja.
En ole hakemisesta huolimatta saanut mistään kokoaikatyötä, joten en voi mennä sinne.
Kyllä kaikki menee heti ja hyväpalkkaisiin.
Aloittaja on ihan kuutamolla. Moni haluaa kokoaikaisesti työskennellä jos olisi tarjolla. Osa-aikainen työ on silkkaa riistoa. Se käy järkeen jos opiskelija tai eläkeläinen haluaa taskurahaa tienata
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä iltapäiväkerhon ohjaajana, 4 h/päivä. Kokoaikatyötä ei ole tarjolla. Pakko varmaan lopettaa ja muuttaa muualle. En tiedä saavatko ketään tilalle, ehkä lopettavat kerhon tai rajaavat sen jatkossa niin että vain ekaluokkalaiset saa osallistua.
Täälläkin käy näin. Itse en saa tukia, koska puolison tulot, olen ap- ip-kerhoissa, moni ilmoitti ettei jatka, palkka on muutenkin huono, hakevat kokoaikatyötä.
Vanhemmille on viestitty ja heti tuli valituksia, kun kuulemma iltapäivään sijoittuva kerhotoimintakin on loppumassa, nekinhän on osa-aikaisten vetämiä yleensä.
Kelan työmarkkinatuki on enintään 37,21 euroa päivässä bruttona. Sen enempää ei voi saada, oli kokonaan työtön tai osa-aikainen.
"Työttömyysetuutta voidaan maksaa soviteltuna mm. työnhakijalle, joka on ottanut vastaan esim. osa-aikatyön, jonka työaika on enintään 80 % alalla sovellettavasta kokoaikaisen työntekijän enimmäistyöajasta."
Jos siis työaika osa-aikatyössä on 81% kokoaikatyöstä, ei saa lainkaan työttömyystukea, vaikka kokoaikatyöstä uupuu 19%.
Jos tekee töitä yli 137,60 h kuukaudessa, eli yli 6,4 h/pv, lakkaa Kelan työttömyysetuus.
Mihin siis mahtaa perustua se kokoaikatyön hakemisen vaatimus, kun kerran tukikin lakkaa jo vähemmässä työtuntimäärässä?
Myös vaatimus hakea työtä lakkaa, jos tekee väh. 80% kokoaikaisesta työtuntimäärästä.
N. 6,5 tuntia päivässä työtä lakkauttaa työttömyystuen maksamisen ja päättää työnhakuvelvoitteen. Voi sitä silti olla työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa, mutta ei Kela mitään korvauksia sellaiselle maksa, joten asiakkuus olisi ihan turhaa.
Vierailija kirjoitti:
En ole hakemisesta huolimatta saanut mistään kokoaikatyötä, joten en voi mennä sinne.
Eihän töihin tarvi hakea, sen kuin vain menee sinne.
t: rukka surra
heti leikkaukset iskee eli tekemällä 8 tunnin satunnaisen vuoron saan palkkatuloa vain 4 tunnin ajalta ja lisäksi kustannut mennä töihin+ eväät+ kasvaneet lääkemenot särkylääkkeitä jne menee enemmän. Sen lisäksi että teet 4 h ilmaiseksi töitä. Tän kaiken jälkeen vielä ihmiset ihmettelee miksi työttömyys kasvaa. Hallitus pakottaa itse ihmisiä työttömäksi
Tjaa ei oo tärpännyt kokoaika työtä 14 vuoteen kun ollut työelämässä. Pätkää ja puolen vuoden työttömyys putkia. M30