Osa-aikaiset, menettekö nyt kokoaikatöihin kun tukianne leikataan?
Ilmeisesti kaikilla osa-aikaisilla on syynä vain mukavuudenhalu etteivät viitsi tehdä enempää töitä. Ei suinkaan se ettei työnantaja tarjoa kokopäivätöitä tai itse ei ole täysin työkykyinen mutta ei pääse eläkkeellekkään. Minusta on järkyttävän typerää että työssäkäyviä ihmisiä rangaistaan siitä että he edes yrittävät pysyä kiinni työelämässä.
Kommentit (92)
Viime elokuussa työpäivä leikattiin 4 tunnin pituiseksi, vaikka en olisi halunnut.
Ja nyt on on joka päivä 4 tuntia töissä ja kellon ajatkin vaihtelevat, on vaikeaa ottaa tuohon rinnalle toista työtä, kun kellon ajat menevät jatkusti ristiin.
Kukaan ei myöskään kysele työnantajilta sitä, miksi johtaminen on niin karseaa, etteivät ihmiset jaksa kokopäivätöissä? Voisi olla vaikka työantajakohtainen seuranta, joka sakottaisi, jos samalla organisaatiolla tietyllä ajalla merkitsevästi enemmän saikkuja kuin muilla. Toisin kuin väitetään, työllä tienaa aina paremmin kuin tuilla, joten sairaslomien määrä kertoo työkulttuurista yhtä paljon kuin yksilöistä.
Mutta EK sanelee ohjelman ja ihmiset ne vaan on heikkoja kun eivät pysty.
Äitini teki lapsuudessani kahta eri työtä ja oli se koko perheen kannalta tosi stressaavaa. Äiti oli aina väsynyt ja aina tulossa töistä tai menossa. Ei oikein ehtinyt palautua. Työviikon jälkeen hänelle puhkesi usein migreeni.
Vierailija kirjoitti:
Viime elokuussa työpäivä leikattiin 4 tunnin pituiseksi, vaikka en olisi halunnut.
Ja nyt on on joka päivä 4 tuntia töissä ja kellon ajatkin vaihtelevat, on vaikeaa ottaa tuohon rinnalle toista työtä, kun kellon ajat menevät jatkusti ristiin.
No tämäkin. Moni osa-aikatyö on sellaista että työajat vaihtelee etkä siksi voi ottaa toista työtä.
Mikä hallituksen argumentti edes on sille, että jokaisen pitäisi olla kokoaikatyössä? Eiväthän asiat arkitodellisuudessa näin yksinkertaisia ole. Eivät ole tietääkseni perustelleet kantaansa mitenkään.
Mä olen kinunnut puoli vuotta enemmän tunteja ja en ole niitä saanut niin tuskin menen.
Niin joidenkin mielestä se on niin yksinkertaista että kokopäivä töihin vain mennään,palkanmaksu haluista viis. Todellisuudessa työelämä jatkaa pirstaloitumistaan -pätkätyö/osa-aikatyö aavikkona,koska yritysten/ihmisten palvelujen tarpeet ns. elävät kokoajan. Silti työnantajat ilmeisen nihkeitä ottamaan osa-aikatyöllisiä toisiin osa-aikatöihin koska se vaatisi kompromissien tekoa työntekijän saatavuuden suhteen. Ilmeisen helpompaa siis syyllistää osa-aikatyöllisiä verorahojen käyttämisestä täydentämään pieniä tulojaan.
Minä olen ns. osa-aikalomautettu ollut keväästä. Eli teen 10 tuntia viikossa töitä. 7 vuotta tein normitunnit ja nyt keväästä siis menty näin. Tuskin mua kukaan palkkaisi, olen jo 58 v. Onnellinen saa olla, ettei potkuja tullut. Pysyy jotenkin pää kunnossa, kun saa edes 2 tuntia päivässä tehdä töitä.
Heikennän työni laatua sen mukaan kuin tukea leikkaavat. Tukien leikkaaminen ei minunlaista koulukiusattua ja syrjäytettyä kannusta, vaan lannistaa.
Oikea toimi olisi ollut nostaa työmarkkinatuen suojaosaa edes vaikka 400 euroon.
Mitä tukia minulta leikataan? Teen töitä 22-25 tuntia viikossa ja saan siitä palkan. En saa ansiosidonnaista! En ole edes hakenut vuosiin, koska te-palvelu kertoi, että jos olen työtön, minulla on velvollisuus ottaa vastaan ja hakea kokoaikatyötä. Riippumatta siitä, olenko osa-aikatyössä pitää siis hakea kokoaikatyötä ja ottaa sellainen vastaan, jos sattuu saamaan. Se taas ei sopinut minulle. Jos minä teen määräaikaisen sopimuksen, että olen töissä jouluun asti, niin sitten olen töissä jouluun asti enkä lähde vappuna toiseen työhön. Te-palvelut ei näe sitä hyötyä, että on parempi kun on edes se osa-aikatyö. Heidän mielestään osa-aikatyöläinen ei voi tehdä määräaikaista sopimusta. Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan. Ei minun alalla kukaan palkkaa noin lyhyisiin määräaikaisiin edes osa-aikatyöntekijää. En ole matalapalkka-alalla, joten semmoiset 1750-1950 euroa jää keskimäärin nettona käteen palkasta verojen jälkeen. Vuosiloma kertyy normaalisti kuten kokoaikatyössä. Aina kun määräaikaisuus on päättymässä, olen hakenut kokoaikatyötä, kymmeniä työpaikkoja.
Olen kolme vuotta pyytänyt lisätunteja ja hakenut muualta töitä. Hakijoita jokaiseen paikkaan ollut yli 200, joten aika pienet mahdollisuudet saada paikka. Varsinkin, kun nykyään tarvitaan neljä eri videota missä pitää olla siisti tausta, katsoa koko ajan kameraan ja puhua selkeästi lyhyitä virkkeitä. Joo en ole mikään näyttelijä... Lisätunteja sain omalla työpaikalla niin, että nykyään pärjään ilman mitään tukia. Ei silti ole täydet viikkotunnit, joten sen kyllä huomaa rahapussissa. Olisipa tämä vaan niin helppoa, että voisi vaan mennä sinne missä tarjotaan täydet tunnit.
Jättäydyn vakituisesta kokoaikatyöstä työttömäksi niin ehdin juuri ja juuri vielä saamaan omani pois ennen leikkausta.
En. Enkä saa mitään tukia, paitsi lapsilisää yhdestä lapsesta.
Teen osa-aikatöitä, koska enempää ei ole tarjolla, ja koska pärjään niinkin. Opiskelen samalla toista tutkintoa, mutta en nosta opintotukea. Asumme pienellä paikkakunnalla, talo oli halpa ja asuntolaina on maksettu, joten kulutkin ovat aika pienet. Työskentelen ja opiskelen melkein kokonaan etänä, joten sekin säästää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tukia minulta leikataan? Teen töitä 22-25 tuntia viikossa ja saan siitä palkan. En saa ansiosidonnaista! En ole edes hakenut vuosiin, koska te-palvelu kertoi, että jos olen työtön, minulla on velvollisuus ottaa vastaan ja hakea kokoaikatyötä. Riippumatta siitä, olenko osa-aikatyössä pitää siis hakea kokoaikatyötä ja ottaa sellainen vastaan, jos sattuu saamaan. Se taas ei sopinut minulle. Jos minä teen määräaikaisen sopimuksen, että olen töissä jouluun asti, niin sitten olen töissä jouluun asti enkä lähde vappuna toiseen työhön. Te-palvelut ei näe sitä hyötyä, että on parempi kun on edes se osa-aikatyö. Heidän mielestään osa-aikatyöläinen ei voi tehdä määräaikaista sopimusta. Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan. Ei minun alalla kukaan palkkaa noin lyhyisiin määräaikaisiin edes osa-aikatyöntekijää. En ole matalapalkka-alalla, joten semmoiset 1750-1950 euroa jää keskimäärin nettona käteen palkasta verojen jälkeen. Vuo
Pahinta mitä he olisi tehneet olisi kokoaikatyöstä kieltäytyessäsi leikanneet soviteltua korvaustasi 40% ei mitään muuta. En tiedä yhtään tapausta mille olisi tehty niin.Olisi kannattanut ottaa se ansiosidonnainen rinnalle koska siitä kertyy eläkettä
Osaamista ei ole, joten en tiedä mitä tehdä. Lähenen jo kuuttakymppiäkin. Osa-aikatöissä olen jotenkin pärjännyt.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei myöskään kysele työnantajilta sitä, miksi johtaminen on niin karseaa, etteivät ihmiset jaksa kokopäivätöissä? Voisi olla vaikka työantajakohtainen seuranta, joka sakottaisi, jos samalla organisaatiolla tietyllä ajalla merkitsevästi enemmän saikkuja kuin muilla. Toisin kuin väitetään, työllä tienaa aina paremmin kuin tuilla, joten sairaslomien määrä kertoo työkulttuurista yhtä paljon kuin yksilöistä.
Mutta EK sanelee ohjelman ja ihmiset ne vaan on heikkoja kun eivät pysty.
Ei se kyllä aina johtamisesta ole kiinni, jos ihmiset sairastuu. Minulla on autoimmuunisairaus, josta johtuvista syistä on saattanut tulla pitkiäkin sairauslomia etenkin keskitalvella. Ei ole johtamisesta kiinni millään tavalla ja työpaikalla on kiva yhteishenki. Minulla on myös työkaveri, jonka selkää on leikattu monta kertaa, ja hän on ollut paljon poissa. Ei ole tarpeeksi vammainen selkänsä puolesta, että todettaisiin työkyvyttömäksi, mutta toisaalta vuodesta toiseen niitä sairauslomia kertyy, kun selkä on viallinen. Sellaista se on. Meitä on työelämässä paljon, jotka joutuvat olemaan sairauksiaan potemassa välillä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Teen töitä iltapäiväkerhon ohjaajana, 4 h/päivä. Kokoaikatyötä ei ole tarjolla. Pakko varmaan lopettaa ja muuttaa muualle. En tiedä saavatko ketään tilalle, ehkä lopettavat kerhon tai rajaavat sen jatkossa niin että vain ekaluokkalaiset saa osallistua.
Tai sit siihen tulee joku sellainen tekijä, joka haluaa tehdä neljää tuntia ja hänellä on siihen varaa. Eiu tartte muiden veronmaksajien maksaa hälle tukia siitä, että ei jaksa tehdä kun osanpäivää.
Mun puolesta tehkööt halukkaat vaikka kahta tuntia KUNHAN eivät sitten kerjää joka luukulla avustusta elämänsä maksamiseen.
Vierailija kirjoitti:
En. Enkä saa mitään tukia, paitsi lapsilisää yhdestä lapsesta.
Teen osa-aikatöitä, koska enempää ei ole tarjolla, ja koska pärjään niinkin. Opiskelen samalla toista tutkintoa, mutta en nosta opintotukea. Asumme pienellä paikkakunnalla, talo oli halpa ja asuntolaina on maksettu, joten kulutkin ovat aika pienet. Työskentelen ja opiskelen melkein kokonaan etänä, joten sekin säästää.
No mutta eihän tuossa mitään pahaa olekaan, teet vähemmän tunteja ja tulet niillä toimeen.
Itseäni vituttavat tyypit jotka EIVÄT meinaa jaksaa edes 5 tuntia tehdä töitä vaan pitää tämän tästä istua tauolla ja sitten työkkärin ja liiton kautta lopputunnit. Jumalauta miten laiskoja!!
en, koska ei työkykyni ole yhtään sen parempi vaikka tukia leikataankin. lapset tässä eniten kärsii, en voi heille paljoa tarjota. itse pärjään kyllä vähällä.