Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikaiset, menettekö nyt kokoaikatöihin kun tukianne leikataan?

Vierailija
09.01.2024 |

Ilmeisesti kaikilla osa-aikaisilla on syynä vain mukavuudenhalu etteivät viitsi tehdä enempää töitä. Ei suinkaan se ettei työnantaja tarjoa kokopäivätöitä tai itse ei ole täysin työkykyinen mutta ei pääse eläkkeellekkään. Minusta on järkyttävän typerää että työssäkäyviä ihmisiä rangaistaan siitä että he edes yrittävät pysyä kiinni työelämässä.

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetan työskentelyn kokonaan

Joo, lopeta vaan. Tuskin tää yhteiskunta sun työntekoos tai sen jättämiseen kaatuu.

Vierailija
42/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomo soitti ja kysyi samaa, varmaa pakko mennä kun ei rahat riitä..kiitos hallitus tästäkin pakkopullasta..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kautta aikain menneet osa-aikatyöstä kokoaikatyöhön .mistä tämmöistä väärää tietoa tulee että eivät menisi?, vuosikymmenien aikana olen huomannut tämän asian.vaalitko ne vaikuttaa kirjoituksiin eri keskustelupalstoilla vai haetaanko hyväksyntää.järjettömille leikkauksille ja yritetäänkö murtaa tulevaa isoa lakkoa? Mielipiteen muokkaus toimii vain tiettyyn rajaan saakka ja kääntyy itseänsä vastaan.kyllä ihmiset tietävät mikä on mahdollista ja mikä ei.perusteluksi ei riitä että luin keskustelupalstoilta sitä.sun tätä ja todellisuudessa useasti ne on tahallisesti kirjoitettuja ja siinä kirjoittaja hyökkää itse itseään vastaan ,lapsiansa vastaan ja lapsenlapsiaan vastaan.

Vierailija
44/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene, koska en ole mitään korvauksia ikinä hakenut. Elintasoni riittää minulle ja itse olen tienannut osa-aikatyölläni joka sentin ilman mitään tukia. 

Ei kiinnosta matkustelu, kampaamot, vaatekaupat, kalliit puhelimet, ravintolat tai harrastukset.

Vierailija
45/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukia minulta leikataan? Teen töitä 22-25 tuntia viikossa ja saan siitä palkan. En saa ansiosidonnaista! En ole edes hakenut vuosiin, koska te-palvelu kertoi, että jos olen työtön, minulla on velvollisuus ottaa vastaan ja hakea kokoaikatyötä. Riippumatta siitä, olenko osa-aikatyössä pitää siis hakea kokoaikatyötä ja ottaa sellainen vastaan, jos sattuu saamaan. Se taas ei sopinut minulle. Jos minä teen määräaikaisen sopimuksen, että olen töissä jouluun asti, niin sitten olen töissä jouluun asti enkä lähde vappuna toiseen työhön. Te-palvelut ei näe sitä hyötyä, että on parempi kun on edes se osa-aikatyö. Heidän mielestään osa-aikatyöläinen ei voi tehdä määräaikaista sopimusta. Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan. Ei minun alalla kukaan palkkaa noin lyhyisiin määräaikaisiin edes osa-aikatyöntekijää. En ole matalapalkka-alalla, joten semmoiset 1750-1950 euroa jää keskimäärin nettona käteen palkasta verojen jälkeen. Vuo

minulla on velvollisuus ottaa vastaan ja hakea kokoaikatyötä. Riippumatta siitä, olenko osa-aikatyössä pitää siis hakea kokoaikatyötä ja ottaa sellainen vastaan, jos sattuu saamaan

Olet ymmärtänyt väärin.

Tietysti se on ihanne, jos saat vaihdettua sen osa-aikaisen kokoaikatyöhön. Mutta se kokoaikatyön hakuvelvoite on vain siellä suunnitelmassa. Ei pääsisi edes työttömäksi työnhakijaksi, jos työttömäksi ilmoittautuessaan sanoisi hakevansa vain osa-aikatyötä.

Mutta jos jo tekee jotain työtä osa-aikaisesti, niin silloin on velvoite hakea lisää työtunteja sen osa-aikatyön rinnalle tai siltä omalta osa-aikatyönantajalta, 1 haku per 3 kk.

Osa-aikainen voi laatia myös avoimia hakemuksia työpaikkoihin, mikä sekin täyttää tuon hakuvelvoitteen.

Osa-aikainen voi myös tehdä määräaikaisen sopimuksen. Olen itse osa-aikaisena tehnyt niin monta kertaa. Ja nythän hallitus kaavailee sitä, että on entistä helpompaa tehdä vain määräaikainen sopimus.

Vierailija
46/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista kokoaikaista tyätä Ap:la oli tarjota?

Typeriä tuommoiset kommentit, ei niitä töitä täältä keltään löydy, käytä järkeäsi.

Vierailija
47/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vapaaehtoisesti osaaikasena, pitää kyllä leikata vielä reilusti tukia jos minut kokopäiväiseksi haluaa!

Vierailija
48/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, heti ilmestyi kokoaikainen työpaikka.

Vierailija
49/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pomo soitti ja kysyi samaa, varmaa pakko mennä kun ei rahat riitä..kiitos hallitus tästäkin pakkopullasta..

Tämäpä juurikin, miksei ihminen saisi olla kotona ilman holhousta ja kyttäämistä ? Jos osa-aikainen sopii nii eikai ihmistä voi pakottaa noin töihin ???

Vierailija
50/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä löytyy kokoaikatyö, josta maksetaan kunnon palkkaa, jolla pystyy elämään?

Vierailija
51/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan.

Olet tämänkin ymmärtänyt väärin.

Työnhaun täyttämiseksi ei kelpaa alle 2 viikkoa kestävä työsuhde. Sellaiseen työhön saa silti mennä, vaikka se ei täytäkään hakuvelvoitetta.

Olen itse ollut vain muutaman päivän töissä, että saan lisää rahaa. Mutta se ei kelvannut silti velvoitteen täyttämiseen. Vasta pitemmän työsuhteen tekeminen täyttää myös velvoitteen. Omalla alallani tuurauksia voi tulla lyhyitäkin, jotka kannattaa tehdä siis yksistään lisärahan saamisen takia.

Vierailija
52/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaista kokoaikaista tyätä Ap:la oli tarjota?

Typeriä tuommoiset kommentit, ei niitä töitä täältä keltään löydy, käytä järkeäsi.

Valtion virkamiestyötä Ely-keskuksessa/Verottajalla Pasilassa?

Vierailija
53/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tämä ketju on olevinaan mainos. sltion työpaikkoihin niin herrajuma sentäs miten typerää. 

Vierailija
54/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Suomeen tulisi 100 % työllisyys, niin siitähän seuraisi hurja inflaatio. Ja ketä tällä palstalla haukuttaisiin ja solvattaisiin, jos ei olisi enää työttömiä eikä osa-aikatyöläisiä?

Vierailija
55/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukia minulta leikataan? Teen töitä 22-25 tuntia viikossa ja saan siitä palkan. En saa ansiosidonnaista! En ole edes hakenut vuosiin, koska te-palvelu kertoi, että jos olen työtön, minulla on velvollisuus ottaa vastaan ja hakea kokoaikatyötä. Riippumatta siitä, olenko osa-aikatyössä pitää siis hakea kokoaikatyötä ja ottaa sellainen vastaan, jos sattuu saamaan. Se taas ei sopinut minulle. Jos minä teen määräaikaisen sopimuksen, että olen töissä jouluun asti, niin sitten olen töissä jouluun asti enkä lähde vappuna toiseen työhön. Te-palvelut ei näe sitä hyötyä, että on parempi kun on edes se osa-aikatyö. Heidän mielestään osa-aikatyöläinen ei voi tehdä määräaikaista sopimusta. Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan. Ei minun alalla kukaan palkkaa noin lyhyisiin määräaikaisiin edes osa-aikatyöntekijää. En ole matalapalkka-alalla, joten semmoiset 1750-1950 euroa jää keskimä

Ei ansiosidonnaista makseta, jos on määräaikainen osa-aikatyö. Silloin ihminen ei ole työtön työnhakija, vaan töissä oleva työnhakija, eikä hän saa ansiosidonnaista. Keikkatyön kanssa saa, pitkien määräaikaisten sopparien kanssa ei saa.

Vierailija
56/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu yksin suht tuhlaamatta ja edullisessa asunnossa, 4-6 tunnin työllä sattaa pärjätä ilman työttömyystukeakin. Se taitaa myös Kelalla automaattisesti loppua, jos tekee töitä 80% kokoaikatyön tuntimäärästä eli ainakin Kelassa tippuu jo automaattisestikin tuelta, jos tekee tarpeeksi monta tuntia sitä osa-aikatyötä.

Vierailija
57/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tukia minulta leikataan? Teen töitä 22-25 tuntia viikossa ja saan siitä palkan. En saa ansiosidonnaista! En ole edes hakenut vuosiin, koska te-palvelu kertoi, että jos olen työtön, minulla on velvollisuus ottaa vastaan ja hakea kokoaikatyötä. Riippumatta siitä, olenko osa-aikatyössä pitää siis hakea kokoaikatyötä ja ottaa sellainen vastaan, jos sattuu saamaan. Se taas ei sopinut minulle. Jos minä teen määräaikaisen sopimuksen, että olen töissä jouluun asti, niin sitten olen töissä jouluun asti enkä lähde vappuna toiseen työhön. Te-palvelut ei näe sitä hyötyä, että on parempi kun on edes se osa-aikatyö. Heidän mielestään osa-aikatyöläinen ei voi tehdä määräaikaista sopimusta. Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan. Ei minun alalla kukaan palkkaa noin lyhyisiin määräaikaisiin edes osa-aikatyöntekijää. En ole matalapalkka-al

Osa-aikainen saa loppupäivältä työttömyyskorvausta ja se, mistä se korvaus tulee, riippuu siitä, onko Kelan asiakas vai kassan asiakas. Molemmat kuitenkin saavat korvauksia jommasta kummasta.

Vierailija
58/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan.

Olet tämänkin ymmärtänyt väärin.

Työnhaun täyttämiseksi ei kelpaa alle 2 viikkoa kestävä työsuhde. Sellaiseen työhön saa silti mennä, vaikka se ei täytäkään hakuvelvoitetta.

Olen itse ollut vain muutaman päivän töissä, että saan lisää rahaa. Mutta se ei kelvannut silti velvoitteen täyttämiseen. Vasta pitemmän työsuhteen tekeminen täyttää myös velvoitteen. Omalla alallani tuurauksia voi tulla lyhyitäkin, jotka kannattaa tehdä siis yksistään lisärahan saamisen takia.

Kahdeksi viikoksi voi tehdä määräaikaisen, osa-aikaisen työsopimuksen. Sen ei katsota olevan niin sitova, etteikö ihminen olisi samalla työtön työnhakija. Te-palveluilla on velvoite selvittää, onko henkilö oikeasti työelämän käytettävissä kokoaikatyöhön. Jos on, voi saada ansiosidonnaista. 

Vierailija
59/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö osa-aikatyötä tekevän pidä olla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi jos hakee tukia palkan lisäksi? Nyt varmaan moni ottaa työnhaun pois, jos ei enää saa tukia. Nämä ihmiset katoaa järjestelmästä ja uskon, että tämä tulee olemaan lopulta ongelma joillekin.

Vierailija
60/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö osa-aikatyötä tekevän pidä olla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi jos hakee tukia palkan lisäksi? Nyt varmaan moni ottaa työnhaun pois, jos ei enää saa tukia. Nämä ihmiset katoaa järjestelmästä ja uskon, että tämä tulee olemaan lopulta ongelma joillekin.

Tulee olemaan ongelma mutta samalla tulee olemaan myös ratkaisu. Koska tukia ei tarvitse maksaa, tulee säästöjä. Toisekseen, kun osa-aikaista työtä tekevä ei ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi alkaa työttömyystilasto ja työllisyystilanne näyttää heti paremmalta. Hölmöläisen hommaa mutta näin se on joka ikisen hallituksen aikana ollut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi