Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikaiset, menettekö nyt kokoaikatöihin kun tukianne leikataan?

Vierailija
09.01.2024 |

Ilmeisesti kaikilla osa-aikaisilla on syynä vain mukavuudenhalu etteivät viitsi tehdä enempää töitä. Ei suinkaan se ettei työnantaja tarjoa kokopäivätöitä tai itse ei ole täysin työkykyinen mutta ei pääse eläkkeellekkään. Minusta on järkyttävän typerää että työssäkäyviä ihmisiä rangaistaan siitä että he edes yrittävät pysyä kiinni työelämässä.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Enkä saa mitään tukia, paitsi lapsilisää yhdestä lapsesta.

Teen osa-aikatöitä, koska enempää ei ole tarjolla, ja koska pärjään niinkin. Opiskelen samalla toista tutkintoa, mutta en nosta opintotukea. Asumme pienellä paikkakunnalla, talo oli halpa ja asuntolaina on maksettu, joten kulutkin ovat aika pienet. Työskentelen ja opiskelen melkein kokonaan etänä, joten sekin säästää.

No mutta eihän tuossa mitään pahaa olekaan, teet vähemmän tunteja ja tulet niillä toimeen.

Itseäni vituttavat tyypit jotka EIVÄT meinaa jaksaa edes 5 tuntia tehdä töitä vaan pitää tämän tästä istua tauolla ja sitten työkkärin ja liiton kautta lopputunnit. Jumalauta miten laiskoja!!

Kaikkien motiivi ei vain ole tehdä ihan mitä tahansa työtä kenelle vaan joka suostuu palkkaa maksamaan.

Vierailija
62/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan raja 2 viikkoa, jos oikein muistan.

Olet tämänkin ymmärtänyt väärin.

Työnhaun täyttämiseksi ei kelpaa alle 2 viikkoa kestävä työsuhde. Sellaiseen työhön saa silti mennä, vaikka se ei täytäkään hakuvelvoitetta.

Olen itse ollut vain muutaman päivän töissä, että saan lisää rahaa. Mutta se ei kelvannut silti velvoitteen täyttämiseen. Vasta pitemmän työsuhteen tekeminen täyttää myös velvoitteen. Omalla alallani tuurauksia voi tulla lyhyitäkin, jotka kannattaa tehdä siis yksistään lisärahan saamisen takia.

Kahdeksi viikoksi voi tehdä määräaikaisen työsopimuksen myös kokoaikatyöhön ja saada päivärahaa. Sen 2 vkoa ei katsota olevan niin sitova, etteikö ihminen olisi samalla työtön työnhakija. Te-palveluilla on velvoite selvittää, onko henkilö oikeasti työelämän käytettävissä kokoaikatyöhön. Jos on ja hakee samaan aikaan kokoaikatyötä, voi saada ansiosidonnaista. Minä ymmärrän kyllä tuon, että jos ottaa vastaan osa-aikaisen määräaikaisen työsopimuksen, niin joutuu tekemään valinnan, hakeeko kokoaikatyötä vai pysyykö siinä määräaikaisessa. Muistaen tietysti että määräaikaisuus lähtökohtaisesti sitoo työntekijää ja jos sieltä lähtee jonkun lyhyen kokoaikatyön takia pois, voi olla työnantajan puolelta aika nihkeää antaa enää koskaan mitään työtä sille, joka lähti kesken määräaikaisen. Olettaen että uuden työntekijän hankkiminen on vaivalloista. Hoitoalalla on paljon osa-aikaisia määräaikaisia, joihin ei löydy tekijää, yksinkertaisesti siksi, että kokoaikatyötä on koko ajan tarjolla. Minä tein kyllä määräaikaista työtä ollessani lasten kanssa kotona, mutta en nostanut työttömyysetuuksia. Olin töissä silloin kun mies oli kotona ja kun hän oli töissä, niille päiville en ottanut työvuoroja. Ei minulle kokoaikatyö olisi sopinut mitenkään eikä lapsilla ollut hoitopaikkaa, nuorin oli jo 2-vuotias, kun saatiin kodin lähellä olevasta päiväkodista lapsille paikat ja sitten vasta uskalsin hakea kokoaikatyötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisi nyt edes osa-aikatöitä. Sekin riittäisi tuon osaeläkkeen kaveriksi.

Vierailija
64/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen edelleen 20 tuntia viikossa, olen tehnyt jo parikymmentä vuotta osa-aikaista.

Kyllä, olen mukavuudenhaluinen enkä halua tehdä enempää töitä. Työnantaja kyllä tarjoaisi enemmän töitä.

Tämä on minun valintani eikä siihen ole kellään mitään sanomista kun en edes mitään tukia saa. En ole koskaan saanut.

Elätkö yksin vai mahdollistaako puolison tulot tuon? 

Puolison tuloilla eletään.

Vierailija
65/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko minä ymmärtänyt oikein, että kun suojaosuus poistuu työttömyysturvasta, se tarkoittaa, että kun saan osa-aikatyössä 300 euroa, se vähennetään saamastani ansiosidonnaisen määrästä suoraan pois? Näinkö se menee? Selittäkää joku, joka ymmärtää. Eihän minun sitten kannata tehdä enää osa-aikatöitä edes sitä pientä määrää, koska siitäkin tulee kuluja. Olen tehnyt tanssiopettajana opistolla vuosia töitä, pieniä tuntimääriä, jotka eivät estä tekemästä muutakin työtä. Olen ollut toistaiseksi voimassa olevassa työssä, osa-aikaisena määräaikaisessa työssä ja nyt tulossa todennäköisesti työttömyys, jos en löydä uutta työpaikkaa. Olen siis ollut opintovapaan sijainen, ja opintovapaalta paluu tulossa keväällä.

Vierailija
66/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö osa-aikatyötä tekevän pidä olla ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi jos hakee tukia palkan lisäksi? Nyt varmaan moni ottaa työnhaun pois, jos ei enää saa tukia. Nämä ihmiset katoaa järjestelmästä ja uskon, että tämä tulee olemaan lopulta ongelma joillekin.

Tulee olemaan ongelma mutta samalla tulee olemaan myös ratkaisu. Koska tukia ei tarvitse maksaa, tulee säästöjä. Toisekseen, kun osa-aikaista työtä tekevä ei ilmoittaudu työttömäksi työnhakijaksi alkaa työttömyystilasto ja työllisyystilanne näyttää heti paremmalta. Hölmöläisen hommaa mutta näin se on joka ikisen hallituksen aikana ollut.

Joo nämä on niitä hyviä puolia mitä tuosta seuraa. Ongelma on se, että sit nämä ei ole enää järjestelmässä. Heitä ei voi kiristää ja hallita. Lisäksi, jos työttömyysprosentti laskee liikaa tuo se paineita työmarkkinoille. 

Jokunen vuosi sitten "ongelmana" oli ne kymmenet tuhannet parhaassa työiässä olleet työmarkkinoilta kadonneet työmiehet. Ne ei hakeneet edes tukia, koska niitä saadakseen olisi pitänyt olla järjestelmässä ja se koettiin ongelmana. Nyt näiden osa-aikaisten kanssa käy samoin, jos katoavat järjestelmästä ja etenkin mikäli ovat tyytyväisiä myös pienemmillä tuloilla. 

Vierailija
67/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompensoin suojaosan poistoa tekemällä syksystä lähtien kolmannen vuoron viikossa. Keikkatyö.

Ei taida kompensoida mitään.

Vierailija
68/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska mulla ei edelleenkään ole alaikäisten lasten takia mahdollista tehdä vuorotyötä kokoaikaisesti. 20h viikossa sijaan teen siis huhtikuusta alkaen 0h viikossa töitä kunnes lapset ovat riittävän isoja olemaan yksin vuorotyön vaatiman 8h myös illalla tai yöllä eli nuorinkin vähintään 12v. 

Vierailija
69/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kompensoin suojaosan poistoa tekemällä syksystä lähtien kolmannen vuoron viikossa. Keikkatyö.

Ei taida kompensoida mitään.

Menetettyä suojaosuutta. Muuta sen ei tarvitsekaan tehdä.

Vierailija
70/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime elokuussa työpäivä leikattiin 4 tunnin pituiseksi, vaikka en olisi halunnut.

Ja nyt on on joka päivä 4 tuntia töissä ja kellon ajatkin vaihtelevat, on vaikeaa ottaa tuohon rinnalle toista työtä, kun kellon ajat menevät jatkusti ristiin.

Ihan joka päivä vai tarkoititko joka arkipäivä?

Vierailija
71/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko minä ymmärtänyt oikein, että kun suojaosuus poistuu työttömyysturvasta, se tarkoittaa, että kun saan osa-aikatyössä 300 euroa, se vähennetään saamastani ansiosidonnaisen määrästä suoraan pois? Näinkö se menee? Selittäkää joku, joka ymmärtää. Eihän minun sitten kannata tehdä enää osa-aikatöitä edes sitä pientä määrää, koska siitäkin tulee kuluja. Olen tehnyt tanssiopettajana opistolla vuosia töitä, pieniä tuntimääriä, jotka eivät estä tekemästä muutakin työtä. Olen ollut toistaiseksi voimassa olevassa työssä, osa-aikaisena määräaikaisessa työssä ja nyt tulossa todennäköisesti työttömyys, jos en löydä uutta työpaikkaa. Olen siis ollut opintovapaan sijainen, ja opintovapaalta paluu tulossa keväällä.

Ei vaan jatkossa jokainen hankittu euro pudottaa tukia 50 senttiä. Tähän saakka on saanut hankkia 300 euroa täysillä tuilla ja vasta siitä ylöspäin tuki on pudonnut 50 senttiä hankittua euroa kohden.

Vierailija
72/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kaikkien pitäisi siirtyä osa-aikatyöhön, että sitä työtä tekisi 2 ja näin töitä riittäisi melkein kaikille, siis sellaista työtä mitä halutaan tehdä, ei näitä mihin joku työkkäri pakottaa ja sitten mennään johonkin istumaan, varastelemaan ja rikkomaan tavaroita ja häiritsemään muuta henkilökuntaa jne.

Vierailija
73/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Sano se työnantajille että nyt osa-aikaisille täydet tunnit heti. Ja ei sitten ilmaiseksi vaan palkka normaalisti.

Vierailija
74/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen töitä iltapäiväkerhon ohjaajana, 4 h/päivä. Kokoaikatyötä ei ole tarjolla. Pakko varmaan lopettaa ja muuttaa muualle. En tiedä saavatko ketään tilalle, ehkä lopettavat kerhon tai rajaavat sen jatkossa niin että vain ekaluokkalaiset saa osallistua. 

"Tai sit siihen tulee joku sellainen tekijä, joka haluaa tehdä neljää tuntia ja hänellä on siihen varaa. Eiu tartte muiden veronmaksajien maksaa hälle tukia siitä, että ei jaksa tehdä kun osanpäivää.

Mun puolesta tehkööt halukkaat vaikka kahta tuntia KUNHAN eivät sitten kerjää joka luukulla avustusta elämänsä maksamiseen."

Niin, meitä rikkaita perijättäriä yms. onkin niin paljon että helposti riittää kerhonohjaajan palkka -50%  elämiseen 😅

Vierailija
75/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt oikein. Et saa enää edes 300 e tienata ilman että se vaikuttaa tukiin. Vähennetään ansiosidonnaisesta.

Eli jonkun keikan takia ei kannata mennä töihin, koska mahd.liikkumiskustannukset voivat pudottaa ansiot miinukselle.

Vierailija
76/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Enkä saa mitään tukia, paitsi lapsilisää yhdestä lapsesta.

Teen osa-aikatöitä, koska enempää ei ole tarjolla, ja koska pärjään niinkin. Opiskelen samalla toista tutkintoa, mutta en nosta opintotukea. Asumme pienellä paikkakunnalla, talo oli halpa ja asuntolaina on maksettu, joten kulutkin ovat aika pienet. Työskentelen ja opiskelen melkein kokonaan etänä, joten sekin säästää.

No mutta eihän tuossa mitään pahaa olekaan, teet vähemmän tunteja ja tulet niillä toimeen.

Itseäni vituttavat tyypit jotka EIVÄT meinaa jaksaa edes 5 tuntia tehdä töitä vaan pitää tämän tästä istua tauolla ja sitten työkkärin ja liiton kautta lopputunnit. Jumalauta miten laiskoja!!

Et sitten mitenkään pysty ajattelemaan että taustalla olisi sairaus? Mulla on vaikea nivelreuma jonka vuoksi teen nykyään vain osa-aikatöitä. Entisesssä terveessä elämässäni tein täydet työviikot ja usein ylitöitäkin. 

Vierailija
77/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet ymmärtänyt oikein. Et saa enää edes 300 e tienata ilman että se vaikuttaa tukiin. Vähennetään ansiosidonnaisesta.

Ei vähennetä kokonaan vaan puolet. Jos hankit 300 euroa, tuki putoaa 150 euroa.

Vierailija
78/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivulta:

https://www.kela.fi/ajankohtaista/5896089/kelan-tyottomyysturvaan-muuto…

Vierailija
79/92 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli

Juuh. Osa-aikatyön palkasta hyötyy siis vain 50%. Lisäksi se vaikuttaa asumistukeen, kun suoja-osa poistuu siitäkin.

Tuosta 50%:sta, jonka palkastaan hyötyy, vähennetään vielä työntekijän pakolliset maksut ja verot. Nämä lasketaan luonnollisesti koko bruttopalkasta. Lisäksi lomakorvaukset jaksotetaan vähentämään päivärahaa. Työssäkäynnistä on myös kuluja, kuten työmatkat, vaatteet ruoka. 

Vierailija
80/92 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Sen sijaan otin loparit osa-aikatyöstä ja olen nyt nauttinut kesästä työttömänä.

Saman toimeentulotuen saan kuin tukien leikkausten jälkeen. Ei motivoinut paiskia duunia enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän