Mitä Lontooseen matkustavan pitäisi tietää?
Lennot on Heathrowlle. Majoittuminen on Notting Hillin alueella. Mitä tehdä ja mihin mennä? Mitä pitää ottaa huomioon?
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Onko Westbourne Park Roadilla vielä se blue door mikä oli Notting Hill -leffassa? Tai se leffan kirjakauppa olemassa?
Asuttiin siinä lähellä kun leffaa kuvattiin.
Se ovi on kai olemassa. Kirjakauppaa ei ole koskaan ollutkaan vaan se oli lavastettu jonkin toisen liikkeen paikalle. Näin joskus muistan lukeneeni, en tosin itse etsinyt kyseistä ovea 😀
Tungos. Aivan tavallisilla jalkakäytävillä on niin paljon väkeä, että tönimistä tulee joka puolelta. Olen pari kertaa käynyt mutta en enää halua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Westbourne Park Roadilla vielä se blue door mikä oli Notting Hill -leffassa? Tai se leffan kirjakauppa olemassa?
Asuttiin siinä lähellä kun leffaa kuvattiin.
Se ovi on kai olemassa. Kirjakauppaa ei ole koskaan ollutkaan vaan se oli lavastettu jonkin toisen liikkeen paikalle. Näin joskus muistan lukeneeni, en tosin itse etsinyt kyseistä ovea 😀
Kyllä se siellä on. Siinä on jokin turistirihkamamyymälä. Ei voi erehtyä paikasta. Iso Robertsin naama ikkunassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä suuri osa neuvoista keskittyy vain siihen metroon?
Ihan kuin metro olisi Lontoossa jossain pääosassa. Kuka tahansa osaa kulkea metrolla koska niissä on hyvät opasteet ja reittiopas auttaa tarvittaessa.
True-lande ajaa vaan metrolla Lontoossa.
Yksi kaveri ainakin kommentoi aina ja kaikkeen Lontooseen liittyvää asiantuntevasti, että LONTOOSSA KANNATTAA KYLLÄ KULKEA METROLLA. Esim. jos on kävellyt tai kulkenut bussilla, se on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa myös tiedostaa se, että Lontoo ei ole mikään "city that never sleeps". Pubit menevät useimmiten kiinni klo 23, ja myöhempään auki olevat yökerhot eivät ole yleisiä. Olen asunut Lontoossa jo monta vuotta, mutta silti välillä tulee shokkina, miten elokuvan myöhäisnäytöksen jälkeen ei voikaan piipahtaa lasillisella, kun mikään paikka ei ole enää auki. Mikäli tarkoitus on siis lähteä viihteelle, kannattaa tutkia ensin minne suunnata.
- 6
Samoin esim. isommat ruokakaupat ja monet kahvilat menevät kiinni sunnuntaina klo 18.
Jos aiot maksullisiin matkakohteisiin, varaa liput hyvissä ajoin etukäteen. Aloittajalle tammi-helmikuun vaihteessa on todennäköisesti jo liian myöhäistä.
Ruokapaikat menevät yllättävän aikaisin kiinni.
Lontoo on booring suomalaisen miehen kannattaa mennä Manchesteriin
Vierailija kirjoitti:
Tungos. Aivan tavallisilla jalkakäytävillä on niin paljon väkeä, että tönimistä tulee joka puolelta. Olen pari kertaa käynyt mutta en enää halua.
Turistien suosimalla Oxford Streetilla ja nähtävyyksillä ja jossain asemien kulmilla on tungosta, mutta Lontoossa ei minusta ole mitään valtavia ihmismassoja vellomassa kaduilla. Vertailukohtana minulla on Madrid.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi että missään ei viini ole niin kallista kuin Lontoossa.
Marks & Spenceristä. Ja sieltä saa myös halpoja eväitä.
Suosittelen varaamaan liput johonkin Westendin musikaaliin. En itsekään ymmärtänyt, miksi kaikki tuntuvat niitä käyvän katsomassa, ennen kuin itse tulin menneeksi. Suuren luokan musikaali on jotain ihan muuta kuin mitä Suomessa on nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turistien suosimalla Oxford Streetilla ja nähtävyyksillä ja jossain asemien kulmilla on tungosta, mutta Lontoossa ei minusta ole mitään valtavia ihmismassoja vellomassa kaduilla. Vertailukohtana minulla on Madrid.
Tai Amsterdam tai Pariisin metro ruuhka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Oyster vai ei? Minäkin ajattelin ennen matkaa, että Oysterin käyttö olisi turvallisempaa kuin pankkikortin. No, käytännössä oli huomattavasti helpompaa vain kaivaa pankkikortti esiin kuin yrittää kiireessä ostaa matkakortti automaatista, johon asiakaspalvelija meidät ohjasi. Oli liian monta muuttujaa ja vaihtoehtoa valittavana.
Asia ratkeaa, kun otat mukaan kaksi pankkikorttia ja toista käytät vain matkojen maksuun. Meillä oli kakkoskorttina s-kortti ja sekin toimi. Ennen matkaa kannattaa tilin saldo ja saldoraja laittaa välttämättömään minimiin.
Minä käytin metrossa pelkästään google wallettia johon olin syöttänyt luottokorttini numeron. Ei ollut mitään yhteysongelmia missään kulkuneuvossa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen varaamaan liput johonkin Westendin musikaaliin. En itsekään ymmärtänyt, miksi kaikki tuntuvat niitä käyvän katsomassa, ennen kuin itse tulin menneeksi. Suuren luokan musikaali on jotain ihan muuta kuin mitä Suomessa on nähnyt.
Tämä on totta! Samoin päiväretki kaupungin ulkopuolelle, esim. Stonehengeen. Oli mukava ns. vapaapäivä kaupungin hulinasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen eri mieltä tuosta Oyster cardista. Täällä monet näyttävät olevan sitä mieltä, että sitä ei tarvita ja oman pankkikortin lähimaksulla vain kannattaa maksaa. Itse kuitenkin otin Oysterin, koska kaupungilla liikkuessa sitä pitää vilautella sekä sisään mennessä että ulos tullessa, eli sulla on kortti usein kädessä. En halua koko ajan pitää pankkikorttiani hahlolla, ihan jo taskuvarkaiden vuoksi. Jos Oyster hukkuu tai varastetaan, menetys ei ole suuren suuri, toisin kuin pankkikortin kanssa.
Lontoossa kannattaa muistaa sekin, että monet historialliset nähtävyydet eivät ole auki alkuviikosta. Itsellä jäi pari paikkaa näkemättä tämän takia, kun oletin että ovat auki ma-pe.
Oyster ei myöskään kysy satunnaisesti pin-koodia, kuten lähimaksullinen kortti voi varoittamatta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Silkka Lontoon koko, energia ja kiire ja melu on aika kokemus ensikertalaiselle- se kaupunki todella elää. Varaudu siihen että ihmisiä on aivan valtava määrä, olet kuin pieni muurahainen suurensuuressa keossa.
Saatat yllättyä kuinka pikkuinen Big Ben todellisuudessa on- ja kehotan että käyt London Bridge:llä ja katsomassa Changing of the Guard Buckinghamin palatsissa. Natural History Museum on upea elämys- mutta varaudu siihen että se on todella täynnä.
Lontoo on ihana paikka niille jotka nauttivat kaupunkilomista, minun tyylinen ihminen asuu ja lomailee mielummin maaseudulla. Terveisin suomalainen täältä Henley:stä.
Vai tarkoitatko Tower Bridgeä?
Vierailija kirjoitti:
Eikö siellä ole paljon puukotuksia? Ja happoa heitellään vieraiden naamalle? Vaarallista väkijoukossa.
Eipä ole koskaan sattunut mitään. Silmät auki ja kaupunkilaisjärki mukaan vain.
Että katua ylittäessä pitää katsoa ensin oikealle. Ja sitten kuitenkin katsoo ensin vasemmalle ja vasta viikon lopulla alkaa muistaa katsoa ensin oikealle. Ja sitten kun palaa Suomeen niin katsoo ensin oiK
Menet apinatarhaan.
Eli kuin olisit stadin rautatieasemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käytät paljon julkista liikennettä matkan aikana ja viivyt noin viikon niin kannattaa hankkia matkakortti, sillä voi matkustaa rajattomasti eikä tarvi maksaa jokaista matkaa erikseen. Siinä pitää valita vyöhykkeet millä se on voimassa.
Ihan samoin toimii pankkikortin etäluku, se veloittaa koko päivän yhteenlasketun summan asiakkaan eduksi. Ei tarvita erillistä matkakorttia kunhan täppää joka matkan tuolla samalla pankki/luottokortilla
Ei toimi. Matkakortti on edullisempi varsinkin pidemmällä matkalla.
Oyster vai ei? Minäkin ajattelin ennen matkaa, että Oysterin käyttö olisi turvallisempaa kuin pankkikortin. No, käytännössä oli huomattavasti helpompaa vain kaivaa pankkikortti esiin kuin yrittää kiireessä ostaa matkakortti automaatista, johon asiakaspalvelija meidät ohjasi. Oli liian monta muuttujaa ja vaihtoehtoa valittavana.
Asia ratkeaa, kun otat mukaan kaksi pankkikorttia ja toista käytät vain matkojen maksuun. Meillä oli kakkoskorttina s-kortti ja sekin toimi. Ennen matkaa kannattaa tilin saldo ja saldoraja laittaa välttämättömään minimiin.