Onko yleistäkin vielä että vaimot kyttää miestensä alkoholinkäyttöä?
Luulin tämän jääneen viime vuosituhannelle, kunnes kävin lapsuuden kaverini luona vuosien jälkeen ja vein aika reilut tuliaiset koko perheelle. Tuliaisissa oli kaksi pulloa viskiä myös. Tämä aiheutti perheen rouvalle happamen naaman ja kyräilyn minua kohtaan koko illaksi. Saunomisen aikana sanoin kaverilleni että otetaanko viskipaukut kuten on aiemminkin tehty. Tähän tuon kuullut rouva sanoi, "Pertti ei voi juoda viinaa". Viskit jäi juomatta.
Onko tämä yleistäkin vielä?
Kommentit (155)
Mä olin se vaimo, joka ei miehen juomista rajoittanut, kieltänyt tai kytännyt. Yhtäkkiä heräsin siihen, että viinapullot ja viinitonkat tyhjenivät vauhdilla. Aamulla saattoi olla pöydällä puoliksi juotu viinilasi, joka sitten yhtäkkiä tyhjenikin kokonaan. Sitten löytyi työrepusta, vessasta, jumppakassista ja sukkalaatikosta piilopulloja väkeviä sekä pyöräkellarista ennen lenkkiä tyhjennettyjä olutpulloja. Silti miehen mukaan ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin nalkuttava vaimo. Sohvalla humalaansa sössöttävä mies tai pöydän ääressä itsesäälinen ja puoliksi sammunut mies oli vaan elämästään nauttiva tai työstressiään purkava parasta elämäänsä elävä uros. Siinä vaiheessa alkoi mullakin kyttääminen ja kielsin lahjapullot ja seurassakin tapahtuvan kotona juomisen. En aio altistaa lapsiani alkoholisti-isän sammallukselle ja mies on saanut itse valita, että jatkaako juomista VAI asuuko lastensa kanssa. On itse valinnut lapset ja minä kyttään, että kotona ei juoda enää. Itsekään en enää juo, vaikka joskus olisikin ollut kiva ottaa se lasillinen viiniä.
Et selkeästi tiedä yhtään mitään siitä, että mitä on kiellon ja nyrpeilyn taustalla. On paljon selkeämpää viedä tuliaisiksi muuta kuin viinaa. Etukäteen voi vaikkapa kysyä, että tuotko vaikka saunajuomaa tai jotain ja vähän kuulostella mikä olisi tervetullutta.
Itse juon aina samalla kun miehenikin juo, eli viikonloppuisin otetaan vähän olutta tms mietoja, ei humalaan asti jo lastenkaan takia. Viski on kamalaa, en juo ikinä. Jospa tuokin vaimo nyrpisteli sille litkulle naamaansa?
Ettekö te pariskunnat tee mitään yhdessä vapaa-ajalla? Kuulostaa tosi oudolta, että mies juopottelee joko kotona tai jossain muualla viikonloput, mitä se vaimo sitten silloin tekee? Me katsellaan miehen kanssa leffoja/sarjoja, pelataan perheen kesken lautapelejä tai kahdestaan korttia, ja jos juodaan alkoholia, juodaan yhdessä kohtuudella (perheen teini ei tosin vielä saa :D ). Olemme olleet yhdessä yli 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vaimot yleensä joutuvat kärsimään ne ryyppäämisen seuraukset. Ja ilman kyttääviä vaimoja olisi alkoholin kustannukset yhteiskunnalle paljon korkeammat, kuin nykyiset n. 2 miljardia.
Mutta miehet eivät saa sanoa sanaakaan vaimoille, jotka lihovat ällöttäviksi kotimursuiksi :D Kyllä herkkuja saa syödä nii paljon kun haluaa, eikä liikuntaa tarvitse harrastaa. Just. Mä jätin avovaimon tosta syystä. Itse olen tikissä, kuten vaimokin vuosia sitten (en myöskään juo, joten turha vetää sitä tähän) ja monesti yritin sanoa tuosta lihomisesta hänelle. Mitään ei tapahtunut, nainen paisu paisumistaan, ja itse tikissä olevana sain huomiota kauniilta ja seksikkäiltä naisiltä, joten päätös oli helppo.
Siinäkin säästyisi miljardi, jos kansa ei olis täynnä järkyttäviä läskikasoja, ja pitäisi itsestään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin se vaimo, joka ei miehen juomista rajoittanut, kieltänyt tai kytännyt. Yhtäkkiä heräsin siihen, että viinapullot ja viinitonkat tyhjenivät vauhdilla. Aamulla saattoi olla pöydällä puoliksi juotu viinilasi, joka sitten yhtäkkiä tyhjenikin kokonaan. Sitten löytyi työrepusta, vessasta, jumppakassista ja sukkalaatikosta piilopulloja väkeviä sekä pyöräkellarista ennen lenkkiä tyhjennettyjä olutpulloja. Silti miehen mukaan ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin nalkuttava vaimo. Sohvalla humalaansa sössöttävä mies tai pöydän ääressä itsesäälinen ja puoliksi sammunut mies oli vaan elämästään nauttiva tai työstressiään purkava parasta elämäänsä elävä uros. Siinä vaiheessa alkoi mullakin kyttääminen ja kielsin lahjapullot ja seurassakin tapahtuvan kotona juomisen. En aio altistaa lapsiani alkoholisti-isän sammallukselle ja mies on saanut itse valita, että jatkaako juomista VAI asuuko lastensa kanssa. On itse valinnut lapset ja minä k
Kävin ilmeisesti teillä? Mikä sinulla on minua vastaan? En ainakaan liian usein sotke teidän perherauhaanne.
Ap
Miesystäväni on alkoholisti. En kyttää juomista, en rajoita, mutta en muuta ikinä saman katon alle, vaikka mies tahtoisi. Sen verran minulla on itsesuojeluvaistoa. Muuta vaihtoehtoa ei ole. Näin tämä suhde toimii edes jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaimot yleensä joutuvat kärsimään ne ryyppäämisen seuraukset. Ja ilman kyttääviä vaimoja olisi alkoholin kustannukset yhteiskunnalle paljon korkeammat, kuin nykyiset n. 2 miljardia.
Mutta miehet eivät saa sanoa sanaakaan vaimoille, jotka lihovat ällöttäviksi kotimursuiksi :D Kyllä herkkuja saa syödä nii paljon kun haluaa, eikä liikuntaa tarvitse harrastaa. Just. Mä jätin avovaimon tosta syystä. Itse olen tikissä, kuten vaimokin vuosia sitten (en myöskään juo, joten turha vetää sitä tähän) ja monesti yritin sanoa tuosta lihomisesta hänelle. Mitään ei tapahtunut, nainen paisu paisumistaan, ja itse tikissä olevana sain huomiota kauniilta ja seksikkäiltä naisiltä, joten päätös oli helppo.
Siinäkin säästyisi miljardi, jos kansa ei olis täynnä järkyttäviä läskikasoja, ja pitäisi itsestään huolta.
Jep herkuissa ja liikunnan puutteessa ei mitään vikaa, koska ne ei päihdytä. Hemmetin pystyyn nostetut siat!
Tai virtahevot, valaat tms.. Mitä suomivaimot monesti on :D
Mulla oli miesystävä, jonka alkoholin käyttö tuli näkyviin suhteen edetessä. Alkoholia kului paljon. Viikolla maltillisesti ja viikonloppuna runsaasti. En halunnut sellaista elämää itselleni ja lapselleni ja lopetin suhteen.
Ihan sama, jos miehen alakouluikäiset lapset oli kotona, juominen oli runsasta. Lomalla alkoholi oli pääosassa. Lentokoneeseen menoa ennen piti ottaa muutama, kun lentäminen oli niin jännittävää. koneessa heti alkoholia, kun sitä vain henkilökunta myi. Varmaan ennen kohteeseen tuloa oli alkoholiannoksia kertynyt 6-8 vähintään. kivaa perhelomaa vaan.
Minulle riitti ja nyt elän onnellisena alkoholittomassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihavuudesta kärsii lähinnä vain se lihava. Alkoholisti aiheuttaa kärsimystä vaimonsa lisäksi lapsilleen ja muille läheisilleen.
Onhan noita pirttihirmuja olemassa vieläkin. Mies elää onnettomassa suhteessa, siltä on kaverit viety. Voi elää tuossa suhteessa kymmeniä vuosia mahdollisesti loppuelämänsä. Nainen luulee, että kaikki on kunnossa. Mies pääsi kavereistaan eroon ja hän on sen nyt kouluttanut. Kuin koira mies on, jolta on pallit viety.
Kuka jaksaa ryypätä yksinään, jos muu perhe tekee jotain järkevää yhdessä? Vissiin iso ratas vähän heittää. Meillä käytetään ainakin viikonloput johonkin mukavampaan, ei ole kummallaakaan tarve juopotella.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa ryypätä yksinään, jos muu perhe tekee jotain järkevää yhdessä? Vissiin iso ratas vähän heittää. Meillä käytetään ainakin viikonloput johonkin mukavampaan, ei ole kummallaakaan tarve juopotella.
Eihän tuossa kuviossa kukaan olisi yksin ryypännytkään.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita pirttihirmuja olemassa vieläkin. Mies elää onnettomassa suhteessa, siltä on kaverit viety. Voi elää tuossa suhteessa kymmeniä vuosia mahdollisesti loppuelämänsä. Nainen luulee, että kaikki on kunnossa. Mies pääsi kavereistaan eroon ja hän on sen nyt kouluttanut. Kuin koira mies on, jolta on pallit viety.
Yhdenkään miehen ei tarvitse elää onnettomassa suhteessa. Ne ajat on takanapäin, jolloin avioeroa paheksuttiin. Eron saa helposti vireille, jos osaa yhtään käyttää nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyttään ennen suhteen aloittamista, ettei tarvitse kytätä sitten suhteessa. Eli en ala suhteeseen alkoholia käyttävän miehen kanssa.
Monellahan se on just se akka ja kaakatus, joka sen alkoholin käytön aloittaa, vaikka merkkejä ei olisi aikaisemmin ollutkaan.
Mies siis mieluummin tuhoaa psyykkisen ja fyysisen terveytensä kuin eroaa. En kyllä ymmärrä, miksi.
Tällä palstalla on kyllä tullut selväksi, että kaikki on aina naisen syytä ja miehen teot naisten vastuulla. Mies itse ei ole vastuussa edes omista valinnoistaan. Huonoon parisuhteeseenkin hänet pakotetaan aseella uhaten jäämään, joten kaikenlainen väkivalta, vastuunpakoilu ja päihteiden käyttö on siinä kohtaa sallittua JA naisen syytä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät, jos kaverillasi on lääkekuuri tai jokin lääketieteellinen hoito meneillään? Ei hän ole velvollinen siitä raportoimaan sinulle. Alkoholi myös huonontaa potenssia, joten rouva saattaa haluta toimintakykyisen miehen. Jos perheessä on lapsia, vielä yksi syy lisää olla ottamatta. Voi myös olla ihan toipuminen alkoholismista. Se rouva on kuitenkin se, joka joutuu katsomaan krapulat ja änkyrät.
Joutuu katsomaan kun on niin valinnut.
Vierailija kirjoitti:
On.
Sairasta. Toisen juomista ei vaan voi kontrolloida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin se vaimo, joka ei miehen juomista rajoittanut, kieltänyt tai kytännyt. Yhtäkkiä heräsin siihen, että viinapullot ja viinitonkat tyhjenivät vauhdilla. Aamulla saattoi olla pöydällä puoliksi juotu viinilasi, joka sitten yhtäkkiä tyhjenikin kokonaan. Sitten löytyi työrepusta, vessasta, jumppakassista ja sukkalaatikosta piilopulloja väkeviä sekä pyöräkellarista ennen lenkkiä tyhjennettyjä olutpulloja. Silti miehen mukaan ei ollut mitään muuta ongelmaa kuin nalkuttava vaimo. Sohvalla humalaansa sössöttävä mies tai pöydän ääressä itsesäälinen ja puoliksi sammunut mies oli vaan elämästään nauttiva tai työstressiään purkava parasta elämäänsä elävä uros. Siinä vaiheessa alkoi mullakin kyttääminen ja kielsin lahjapullot ja seurassakin tapahtuvan kotona juomisen. En aio altistaa lapsiani alkoholisti-isän sammallukselle ja mies on saanut itse valita, että jatkaako juomista VAI asuuko
Kävin ilmeisesti teillä? Mikä sinulla on minua vastaan? En ainakaan liian usein sotke teidän perherauhaanne.
Ap
No, et käynyt. Mutta, jos olisit tullut meille, niin viskit olisi meilläkin jäänyt juomatta. Mies olisi myös kiittänyt lahjasta, mutta antanut sulle pullot takaisin ja kertonut, ettei niitä tule juotua.
Mutta voin kyllä ymmärtää ystäväsi vaimoa. Siellä on todennäköisesti menossa jotain, mistä sinä et tiedä mitään.
Tulitko jouluksi juopottelemaan toisen kotiin, miksi et viihtynyt omassa kodissasi, vai eikö siellä ole enää ketään.
Perhe ja kaverin vaimohan tuntevat sinut ennestään ja tietävät, millaista vierailu on, kun olet kännännyt.
Vaikka kaveri ei sinulle sitä sanoisikaan, hänkin voi olla sitä mieltä, että perheessä ei ryypätä eikä rellestetä. Asian ilmoittaminen jää vain usein vaimolle.
A...listit haluavat kaikki muutkin, niin kaverit kuin tuttavat, sukulaiset kuin naapurit samalle juoppousasteelle kuin itsekin ovat. Niin on paljon mukavampaa. On nääs viinaa aina tarjolla, mihin vain katseensa kääntää.
Ja kaikki ne, jotka eivät tätä harrasta tai tähän alennu, ovatkin sitten outoja ja alistettuja, akkamaisia ja tahdottomia miehiä ja, tiukkapipoja, kyttääjiä, pirttihirmunaisia jne.
Vierailija kirjoitti:
Tommosen naiset on tosi raskaita jotka naputtaa koko ajan vaikka alkoholinkäyttö olisi vain yksi pullo saunakaljaa lauantaina.
No miksei mies sitten lähde suhteesta, jos nainen on vaan kamala kyylä ja valittaa turhasta? Aivan.
Millä tavalla hän on sokea toiminnalleen?